Η καινούργια Κινηματογραφική Εβδομάδα μας υποδέχεται με οκτώ νέες και αρκετά ενδιαφέρουσες ταινίες να κυκλοφορούν στις Αίθουσες, με αξιόλογες γυναίκες να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στις περισσότερες από αυτές, τόσο μπροστά όσο και πίσω από την κάμερα. Μαζί μας και η παρέα των CINEmojis τα οποία θα μας βοηθήσουν να συναρμολογήσουμε το σινεφίλ παζλ, αξιολογώντας τα φιλμ που κυκλοφορούν κάθε Πέμπτη στις ελληνικές αίθουσες.

Ads

Ταινία της εβδομάδας είναι το εξαιρετικό και Υποψήφιο για Όσκαρ ντοκιμαντέρ, «Πρόσωπα & Ιστορίες» των Ανιές Βαρντά και JR. Ο «Θεριστής» της Μαρί Φρανσέν και η «Τυφλή Αγάπη» της Ναόμι Καβάζε, αποτελούν δύο επίσης αξιόλογες προτάσεις, ενώ σε διαφορετικό ύφος, οι βραβευμένες με Όσκαρ ηθοποιοί, Σαρλίζ Θερόν και Αλίσια Βικάντερ, δοκιμάζονται στο είδος της περιπέτειας, στα «Gringo» και «Tomb Raider: Lara Croft», αντίστοιχα. Αναλυτικά:

«Πρόσωπα & Ιστορίες» (Visages Villages/ Faces Places – 2017) των Ανιές Βαρντά και JR (Γαλλία)

image

Ads

Μια σπουδαία σκηνοθέτης και ένας από τους πλέον σημαντικούς νέους εικαστικούς της εποχής μας ξεκινούν μια ξεχωριστή περιπλάνηση ενώνοντας τις δυνάμεις τους σε μια μαγική δημιουργία όπου η Τέχνη συναντά τη ζωή με τους πιο απρόοπτους τρόπους. Ένας ύμνος στην ομορφιά των καθημερινών ανθρώπων και των απρόσμενων ιστοριών τους. Υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ καθώς και η Επίσημη Ταινία Έναρξης του 20ου Επετειακού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

H 89χρονη Ανιές Βαρντά, μία από τις εμβληματικές φιγούρες της Νουβέλ Βαγκ και ο διεθνώς αναγνωρισμένος 33χρονος φωτογράφος και εικαστικός JR συνεργάστηκαν στη σκηνοθεσία αυτού του μαγευτικού οδοιπορικού που συνδυάζει το ντοκιμαντέρ με την ταινία δρόμου. Συγγενικές ψυχές, η Βαρντά και ο JR μοιράζονται το πάθος για τις εικόνες και πώς αυτές δημιουργούνται, παρουσιάζονται και μοιράζονται. Μαζί, ταξιδεύουν σε χωριά της Γαλλίας στο φορτηγό – φωτογραφικό θάλαμο του JR, συναντούν ντόπιους, καθημερινούς ανθρώπους, μαθαίνουν τις ιστορίες τους και δημιουργούν τεράστια πορτρέτα τους.

Οι φωτογραφίες τοποθετούνται σε τοίχους σπιτιών, σε αχυρώνες, σε εργοστάσια, ακόμα και σε τρένα, αποκαλύπτοντας την ανθρώπινη φύση και την ιστορία όσων φωτογραφίζουν αλλά και των ίδιων των δημιουργών. Η ταινία «Πρόσωπα & Ιστορίες» καταγράφει αυτές τις ζεστές και απρόβλεπτες συναντήσεις και το αποτύπωμα που αφήνουν, καθώς και τη φιλία που ολοένα και δυναμώνει ανάμεσα στους δύο σκηνοθέτες που όσο ταξιδεύουν εμπιστεύονται ακόμα περισσότερο ο ένας τον άλλον. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένας αριστουργηματικός ύμνος στην ομορφιά των απλών ανθρώπων και των απρόσμενων ιστοριών τους και βέβαια στην υπέρτατη αξία της μνήμης.

Διαβάστε επίσης:

«Ο Θεριστής» (Le Semeur / The Sower – 2017) της Μαρί Φρανσέν

image

Η Βιολέτ είναι σε ηλικία γάμου το 1852 όταν ξαφνικά όλοι οι άνδρες του χωριού αναγκάζονται να το εγκαταλείψουν λόγω του πολέμου. Οι γυναίκες περνούν μεγάλο διάστημα απομονωμένες, κάνοντας όλες τις εργασίες μόνες τους, και παίρνουν έναν όρκο: Εάν εμφανιστεί κάποιος άνδρας, θα είναι για όλες τους. «Ο Θεριστής» είναι βασισμένος σε πραγματικά γεγονότα. Αποτελεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Μαρί Φρανσέν – έχει διατελέσει βοηθός του Μίχαελ Χάνεκε και του Ολιβιέ Ασαγιάς – είναι ένα όμορφο και ενδιαφέρον φιλμ, με εξαιρετική φωτογραφία, το οποίο με οδηγό μία πρωτότυπη ιδέα, αναπτύσσει σταδιακά τους χαρακτήρες που συμμετέχουν. Την ταινία είχαμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε και στο 23ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, στο Διεθνές Διαγωνιστικό.

«Ο «Ο Θεριστής» ξεκίνησε όταν ανακάλυψα το κείμενο της Viollete Ailhaud «The Seed Giver» (εκείνος που προσφέρει τον σπόρο).  Δασκάλα η ίδια, γράφει για το χωριό στο οποίο κατοικούσε και μια σειρά γεγονότων που επηρέασαν όλους τους κατοίκους. Είναι ένα μυστηριώδες σύντομο μυθιστόρημα και το ερωτεύτηκα. Με τράβηξε το θέμα της ιστορίας και η δυνατή, ποιητική οπτική σ’ αυτό θέμα. Με παρακίνησε να θέλω δω την κινηματογραφική εκδοχή του. Το κείμενο είναι περισσότερο ένα πεζό ποίημα παρά ένα σύντομο μυθιστόρημα. Λειτουργεί μέσω υπαινιγμών. Έτσι, μου άφηνε περιθώρια να νιώσω ελεύθερη στον τρόπο που θα το επεξεργαζόμουν. Επίσης, μου άρεσε ότι το κείμενο ξαφνιάζει με τον ρεαλισμό με τον οποίο εκφράζει την γυναικεία ερωτική επιθυμία. Εκτός του ιστορικού της πλαισίου, η ταινία αφηγείται την ιστορία του τί σημαίνει πραγματικά να είσαι γυναίκα, όταν αφαιρείς τις κοινωνικές, πολιτιστικές ή εθνικές αναφορές, κατά κάποιον τρόπο δηλαδή όλα αυτά που «ντύνουν» μια γυναίκα.» – Μαρί Φρανσέν

«Τα Μυστήρια της Σικελίας» (Sicilian Ghost Story – 2017) των Φάμπιο Γκρασαντόνια και Αντόνιο Πιάτσα (Ιταλία, Γαλλία, Σουηδία)

image

Σε ένα απομονωμένο χωριό της Σικελίας, η είδηση ότι ο 13χρονος Τζουζέπε αγνοείται προκαλεί χλιαρές αντιδράσεις. Η Λούνα, μια νεαρή μαθήτρια ερωτευμένη μαζί του, αποφασίζει να σπάσει την σιωπή του περίγυρου και να ρίξει φως στη μυστηριώδη εξαφάνιση. Για να τον βρει όμως, με κίνδυνο τη ζωή της, θα πρέπει να ενταχθεί στο σκοτεινό κόσμο όπου ο φίλος της φυλακίστηκε και στον οποίο οδηγεί η λίμνη, μέσω μιας μυστηριώδους πύλης. Στα όρια του φανταστικού και του πραγματικού, η ταινία επανεξετάζει τον μύθο του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας στον ανελέητο κόσμο της μαφίας.

Βασισμένη σε μια αληθινή ιστορία, η ταινία των Φάμπιο Γκρασαντόνια και Αντόνιο Πιάτσα, είχε Επίσημη Συμμετοχή στην Εβδομάδα Σκηνοθετών των Καννών (Ταινία Έναρξης), ενώ στην Ελλάδα, όπου και προβλήθηκε παρουσία των σκηνοθετών, απέσπασε το Βραβείο Σεναρίου στο 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

«Ένας Ξένος στην Πόλη» (Gringo – 2018) του Νας Έτζερτον (Αυστραλία, Η.Π.Α.)

image

Ο Χάρολντ, ένας Αμερικανός επιχειρηματίας (Ντέιβιντ Ογέλοουο) με μετοχές σε μία φαρμακευτική εταιρεία που πρόκειται να μπει στο χρηματιστήριο, βρίσκεται σε κίνδυνο μετά από ένα περιστατικό στο Μεξικό. Πισώπλατα μαχαιρώματα από συναδέλφους (Σαρλίζ Θερόν, Τζόελ Έτζερτον), βαρόνοι ναρκωτικών και μυστικές αποστολές είναι μερικά από όσα έχει να αντιμετωπίσει καθώς περνά τα όρια της νομιμότητας κι από φιλήσυχος πολίτης γίνεται καταζητούμενος εγκληματίας!. Είναι έξω από τα νερά του ή μήπως όχι; Μια απολαυστική ταινία γεμάτη γέλιο, δράση και μυστήριο. Πρωταγωνιστούν: Σαρλίζ Θερόν, Τζόελ Έτζερτον, Αμάντα Σίφριντ, Θάντι Νιούτον, Σάρλτο Κόπλεϊ.

«Οι περισσότερες από τις ταινίες μου έχουν να κάνουν με το κάρμα. Κάνεις άσχημα πράγματα και μετά παθαίνεις άσχημα πράγματα. Σε αυτήν την ταινία, όμως, μου φάνηκε ενδιαφέρον να ασχοληθώ με έναν τύπο που χάνει τον δρόμο του για να ανακαλύψει τελικά τον εαυτό του» αναφέρει ο σκηνοθέτης της ταινίας, Νας Έτζερτον, η πορεία του οποίου στη βιομηχανία του σινεμά είναι γεμάτη ανατροπές, ακριβώς όπως το ταξίδι του Χάρολντ από το Σικάγο προς το Μεξικό. Αν και ο Έτζερτον έκανε όνομα στο Χόλιγουντ ως κασκαντέρ και ηθοποιός (Zero Dark Thirty, Η Τζέϊν Πήρε το Όπλο της), με συμμετοχές σε περισσότερες από 130 και 40 ταινίες αντίστοιχα, στην πορεία αποφάσισε να δοκιμαστεί και ως σκηνοθέτης, ξεκινώντας από μικρού μήκους φιλμ – με πιο αξιοσημείωτο το βραβευμένο «Spider» (2010) – και κάνοντας το μεγάλο ντεμπούτο του, το 2008 με την ταινία «Ερωτική Απληστία».

«Tomb Raider: Lara Croft» (Tomb Raider – 2018) του Ρορ Ούθαγκ (Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.)

image

Η Λάρα Κροφτ είναι η ατίθαση κόρη ενός εκκεντρικού εξερευνητή, ο οποίος εξαφανίστηκε, όταν εκείνη ήταν ακόμα στην εφηβεία. Στα 21 της πια, χωρίς κάποιο ουσιαστικό νόημα ή σκοπό στη ζωή της, η Λάρα περνάει τις μέρες της διασχίζοντας τους δρόμους του Ανατολικού Λονδίνου με το ποδήλατο της, ως ταχυμεταφορέας. Το νοίκι βγαίνει με δυσκολία, όπως άλλωστε και τα μαθήματα στο πανεπιστήμιο, τα οποία συνήθως δεν παρακολουθεί. Αποφασισμένη να χαράξει τη δική της πορεία, αρνείται τα σκήπτρα της παγκόσμιας αυτοκρατορίας του πατέρας της με το ίδιο πάθος που αρνείται να αποδεχθεί τον θάνατό του. Θέλοντας να αντιμετωπίσει τα γεγονότα και να προχωρήσει στη ζωή της, επτά χρόνια μετά την εξαφάνιση του, η Λάρα θα προσπαθήσει να λύσει το μυστήριο που περιβάλλει τον θάνατό του.

Πηγαίνοντας ενάντια στην τελευταία του επιθυμία, αφήνει ό,τι ήξερε πίσω της και ξεκινάει για τον τελευταίο γνωστό προορισμό του πατέρα της: έναν τύμβο σε ένα μυθικό νησί που μπορεί να βρίσκεται στα ανοιχτά της Ιαπωνίας. Η αποστολή της όμως, δεν θα είναι εύκολη. Και μόνο η μετάβαση στο νησί είναι πάρα πολύ επικίνδυνη. Το διακύβευμα για την Λάρα είναι τεράστιο, καθώς – ενάντια σε κάθε πιθανότητα και με μοναδικό όπλο το πολυμήχανο μυαλό της, την τυφλή πίστη της και το ατίθασο πνεύμα της – θα πρέπει να μάθει να ξεπερνά τα όριά της, ταξιδεύοντας προς το άγνωστο. Αν καταφέρει να επιζήσει της επικίνδυνης αυτής περιπέτειας, τότε ίσως ανοιχτεί μπροστά της μια νέα ζωή, κερδίζοντας επάξια τον τίτλο του tomb raider. Πρωταγωνιστούν: Αλίσια Βικάντερ, Ντόμινικ Γουέστ, Γουόλτον Γκόγκινς, Ντάνιελ Γου.

Η βραβευμένη με Όσκαρ Β’ Γυναικείου ρόλου – για το «Κορίτσι από τη Δανία» –  Αλίσια Βικάντερ, που μας έχει συνηθίσει σε πιο αιθέριους ρόλους, κάνει την έκπληξη και πρωταγωνιστεί ως Lara Croft στη νέα κινηματογραφική μεταφορά του διάσημου videogame «Tomb Raider». Τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο ανερχόμενος Νορβηγός Ρορ Ούθαγκ, που έγινε γνωστός με το «Το Κύμα», την περιπέτεια καταστροφής που αποτέλεσε την πρόταση της Νορβηγίας  για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ το 2016.

«Μετά τον Χωρισμό» (Jusqu’à la garde / Custody – 2017) του Ξαβιέ Λεγκράν (Γαλλία)

image

Μετά το διαζύγιο τους, η Μίριαμ και ο Αντουάν παίρνουν την από κοινού κηδεμονία του γιού τους Ζουλιάν, παρά την αντίθεση της Μίριαμ. Ο Αντουάν, που δεν αντέχει τον χωρισμό με τη γυναίκα του, καταφέρνει με αυτόν τον τρόπο να παραμείνει κοντά της. Όμηρος ενός ζηλιάρη και βίαιου πατέρα και ανθρώπινη ασπίδα για μια κυνηγημένη μητέρα, ο Ζουλιάν φτάνει στα άκρα για να διασφαλίσει ότι δεν θα συμβεί το χειρότερο. Πρωταγωνιστούν: Λέα Ντράκερ, Ντενί Μενοσέ, Τόμας Γκιόρια.

Η ταινία βασίζεται στο φόβο που μπορεί να προκαλέσει ένας άνθρωπος αποφασισμένος να κάνει τα πάντα για να επιστρέψει σε μια γυναίκα που θέλει να ξεφύγει από τη βίαιη συμπεριφορά του. Σε σκηνοθεσία και σενάριο του πρωτοεμφανιζόμενου Ξαβιέ Λεγκράν (υποψήφιος για Όσκαρ Μικρού Μήκους το 2013) και σε παραγωγή του Αλεξάντρ Γαβρά. Αργυρό Λιοντάρι Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο 74ο Φεστιβάλ Βενετίας.

«Τρεις ταινίες με οδήγησαν στο να γράψω αυτό το σενάριο: Το «Κράμερ Εναντίον Κράμερ» η «Νύχτα του Κυνηγού» και η «Λάμψη», Όταν άρχισα τα γυρίσματα τις ξέχασα βέβαια, αλλά με βοήθησαν στο να σκεφτώ τα θέματα που ήθελα να διαχειριστώ, και να βρω την ατμόσφαιρα που ήθελα να δημιουργήσω. Το «Κράμερ Εναντίον Κράμερ» είναι μια ταινία για τα γονικά δικαιώματα που με επηρέασε πολύ. Για πρώτη φορά, βλέπουμε μια γυναίκα να παραιτείται από την επιμέλεια του παιδιού της. Επίσης, απεικονίζει τον πόνο του χωρισμού με τρομερή δύναμη. Η «Νύχτα του Κυνηγού» δείχνει πώς μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει ακόμη και τα παιδιά για να πετύχει τους στόχους του. Η «Λάμψη»με ενέπνευσε για το τελευταίο μέρος της ταινίας, την απομόνωση, τον φόβο. Η οικογενειακή βία μπορεί να οδηγήσει σε καθαρή φρίκη και αυτό είναι που θέλησα να δείξω.» – Ξαβιέ Λεγκράν

«Μούσα» (Muse – 2017) του Χαούμε Μπαλαγκουέρο (Ισπανία, Βέλγιο, Ιρλανδία, Γαλλία)

image

Ο Σάμιουελ Σάλομον, καθηγητής λογοτεχνίας, έμεινε εκτός εργασίας για σχεδόν έναν χρόνο μετά τον τραγικό θάνατο της φίλης του. Υποφέρει από έναν επαναλαμβανόμενο εφιάλτη όπου μια γυναίκα δολοφονείται άγρια σε μια παράξενη τελετουργία. Ξαφνικά, η ίδια γυναίκα που εμφανίζεται κάθε βράδυ στα όνειρά του βρίσκεται νεκρή ακριβώς στις ίδιες συνθήκες. Ο Σάμιουελ μπαίνει στη σκηνή του εγκλήματος και γνωρίζει εκεί τη Ρέιτσελ που επίσης ονειρεύτηκε τη δολοφονία. Μαζί, θα κάνουν ό,τι μπορούν για να ανακαλύψουν την ταυτότητα της μυστήριας γυναίκας, εισερχόμενοι σε έναν τρομακτικό κόσμο ελεγχόμενο από τις μορφές που έχουν εμπνεύσει καλλιτέχνες διαχρονικά: τις Μούσες. Πρωταγωνιστούν: Έλιοτ Κόουαν, Φράνκα Ποτέντε, Άνα Ουλάρου, Λέονορ Γουότλινγκ, Μανουέλα Βέλες, Τζοάν Γουόλι, Κρίστοφερ Λόιντ. Από τον πρωτεργάτη του νέου κύματος του Ισπανικού σινεμά τρόμου και δημιουργό της σειράς ταινιών REC, Χάουμε Μπαλαγκουέρο.

«Τυφλή Αγάπη» (Hikari / Radiance / Vers la lumiere – 2017) της Ναόμι Καβάζε (Ιαπωνία, Γαλλία)

image

Η Μιζάκο είναι μια παθιασμένη συγγραφέας ταινιών για ανθρώπους με προβλήματα όρασης. Κατά την προβολή μιας ταινίας γνωρίζει τον Μασάγια, έναν μεγαλύτερο της φωτογράφο που σταδιακά χάνει την όρασή του. Η Μιζάκο σύντομα ανακαλύπτει τις φωτογραφίες του Μασάγια, οι οποίες με έναν περίεργο τρόπο την πηγαίνουν στο παρελθόν της. Μαζί, μαθαίνουν να βλέπουν τον κόσμο που ήταν έως τότε αόρατος για τα μάτια της. Πρωταγωνιστούν: Μασατόσι Ναγκάζε, Αγιάμε Μισάκι, Τατσούα Φούτζι, Καζούκο Σιρακάουα, Μισούζου Κάνο, Μαντάρο Κόιτσι. Η νέα ταινία της Ναόμι Καβάσε (Sweet Bean – 2015), η οποία τιμήθηκε με το Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών το 2017.

«Ένα ταξίδι, για να ανακαλύψεις κάτι πραγματικό, δεν πρέπει ποτέ να είναι υπερβολικό. Πρέπει να εμφανιστεί φυσικά μέσα από μία σοβαρή αυτο-αντανάκλαση. Οι τέχνες σού δίνουν την ευκαιρία να το συνειδητοποιήσεις αυτό. Δεν είναι εύκολο να γίνει κατανοητό ή αναγκαστικά ορατό. Δεν ξέρουμε πού είναι, αλλά υπάρχουν. Οι χαρακτήρες στις ταινίες μου βλάπτονται κατά καιρούς, μερικές φορές χάνονται. Πηγαίνουν μέσω ενός ταξιδιού να συναντήσουν τις τέχνες -ένα ταξίδι που ονομάζεται ζωή. Ο κινηματογράφος μπορεί να δώσει στα όρια των χαρακτήρων μια δύναμη, σαν μια ακτινοβολία.»