Το «Άγνωστο Κορίτσι» των αδελφών Νταρντέν, ο «Εμποράκος» του σπουδαίου Ιρανού σκηνοθέτη Ασγκάρ Φαραντί, αλλά και το «Personal Shopper» του Ολιβιέ Ασαγιάς με την εντυπωσιακή Κρίστεν Στιούαρτ, είναι μερικές μόνο από τις σπουδαίες ταινίες που θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στο πλαίσιο του 57ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Φέτος η διοργάνωση παρουσιάζεται ανανεωμένη και ενισχύοντας τις ήδη γνωστές ενότητες (Ανοιχτοί Ορίζοντες, Διαγωνιστικό, Ελληνικό Σινεμά κ.α.), αλλά και εγκαινιάζοντας καινούργιες (Μπροστά στον Καθρέφτη, Film Forward, Μεταμεσονύχτια Ραντεβού), δίνει το στίγμα της, δημιουργώντας υψηλές προσδοκίες για δυνατές κινηματογραφικές στιγμές από την Πέμπτη 3 μέχρι και την Κυριακή 13 Νοεμβρίου.

Ads

Πιστό στο ραντεβού του με το κινηματογραφόφιλο κοινό και με εμφανή προσανατολισμό στον ανεξάρτητο κινηματογράφο, το Φεστιβάλ προσκαλεί κοινό και δημιουργούς σε μια ξεχωριστή γιορτή της Έβδομης Τέχνης. Το 57ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης δίνει και πάλι ραντεβού με τους σινεφίλ θεατές, στους Κινηματογράφους Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, καθώς και στις τέσσερις Αίθουσες του Λιμανιού: Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Τώνια Μαρκετάκη και Φρίντα Λιάππα.

image

Ανατρεπτικοί δημιουργοί, καινούριες ενότητες, πρωτότυπα αφιερώματα, οι καλύτερες ταινίες του ανεξάρτητου σινεμά και σχεδόν όλες οι ελληνικές παραγωγές της χρονιάς, υπόσχονται δυνατές κινηματογραφικές στιγμές στο ανανεωμένο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το πρόγραμμα των ταινιών έχει επισήμως ολοκληρωθεί και θα ανακοινωθεί τη Δευτέρα 24 Οκτωβρίου στην προγραμματισμένη συνέντευξη Τύπου στη Θεσσαλονίκη.

Ads

Διαβάστε επίσης:
57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και Ελληνικό Σινεμά
Η νέα δημιουργία του Τζιμ Τζάρμους: «Paterson»
O Τζιμ Τζάρμους σκηνοθετεί τον Ίγκυ Ποπ και τους Stooges

Highlights

Μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες που παρουσιάστηκαν φέτος στα μεγαλύτερα κινηματογραφικά φεστιβάλ θα κάνουν την ελληνική πρεμιέρα τους στη Θεσσαλονίκη. Ανάμεσά τους:

image

Η ταινία «Ο Εμποράκος» (The Salesman – 2016) του Ασγκάρ Φαραντί, μια τραγική ιστορία εκδίκησης εμπνευσμένη από τον «Θάνατο του Εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ. Μια ηθοποιός που ανεβάζει το έργο του Μίλερ στην Τεχεράνη δέχεται την επίθεση ενός αγνώστου μέσα στο σπίτι της και ο σύζυγός της αναλαμβάνει να βρει μόνος του τον ένοχο, βιώνοντας έναν αναπάντεχο παραλληλισμό για τον οποίο βέβαια δεν είναι έτοιμος – Βραβείο Ά Ανδρικού Ρόλου και Σεναρίου στο Φεστιβάλ Καννών.

Διαβάστε επίσης:
«Το Παρελθόν» του Ασγκάρ Φαρχαντί
«Ένας Χωρισμός» του Ασγκάρ Φαραντί

Η νέα ταινία των αδελφών Νταρντέν «To Άγνωστο Κορίτσι».

image

Μια νεαρή γιατρός αναζητά με εμμονή την ταυτότητα μιας γυναίκας που πέθανε. Λίγες ώρες νωρίτερα είχε αρνηθεί να αναλάβει την θεραπεία της – ένα φιλμ στο γνώριμο ρεαλιστικό στυλ των δημιουργών με ευαισθησία, αλλά και μια δόση μυστηρίου.

Διαβάστε επίσης:
Οι Νταρντέν σκηνοθετούν την Κοτιγιάρ στο «Δύο Ημέρες, Μία Νύχτα»

Το υπερφυσικό ψυχολογικό θρίλερ «Personal Shopper» του Ολιβιέ Ασαγιάς.

image

Ο Γάλλος δημιουργός, επιλέγει ξανά ως πρωταγωνίστριά του, την Κρίστεν Στιούαρτ, στον ρόλο μιας νεαρής κοπέλας που προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον πρόσφατα χαμένο αδελφό της.

Διαβάστε επίσης:
Ζιλιέτ Μπινός και Κρίστεν Στιούαρτ στα «Σύννεφα του Σιλς Μαρία»

Την πρώτη ταινία – εκτός Ιαπωνίας – του auteur του τρόμου Κιγιόσι Κουροσάουα: το «Daguerrotype», με τους Ταχάρ Ραχίμ και Ματιέ Αμαλρίκ.

image

Μια ιστορία φαντασμάτων, όπου ο νεαρός βοηθός ενός φωτογράφου νταγκεροτυπίας (πρώιμη φωτογραφική τεχνική με πλάκες χαλκού) ζει έναν σκοτεινό έρωτα με την κόρη του αφεντικού του.

Τη βιογραφία της θρυλικής ποιήτριας Έμιλι Ντίκινσον με τίτλο «A Quiet Passion» δια χειρός Τέρενς Ντέιβις, με την Σίνθια Νίξον, στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Από τη νέα γενιά υποσχόμενων κινηματογραφιστών, ο Μεξικανός Αμάτ Εσκαλάντε προκαλεί με το τολμηρό «The Untamed» (Αργυρός Λέων στο Φεστιβάλ Βενετίας), στο οποίο ένα παντρεμένο ζευγάρι βρίσκεται αντιμέτωπο μ’ ένα εξωγήινο πλάσμα, πηγή ηδονής αλλά και καταστροφής.

Out of Competition

image

Νέοι δημιουργοί για τους οποίους θα μιλάμε στο μέλλον πρωταγωνιστούν στο «Out of Competition», το οποίο συμπληρώνει φέτος ιδανικά το «Διεθνές Διαγωνιστικό» τμήμα της διοργάνωσης.

Στη μαύρη κωμωδία «Swiss Army Man» των Ντάνιελ Σέινερτ και Ντάνιελ Κουάν συνυπάρχουν ο Πολ Ντέινο σε ρόλο ναυαγού και ο Ντάνιελ Ράντκλιφ ως πτώμα που δεν έχει εγκαταλείψει τις συνήθειες ενός ζωντανού ανθρώπου. Είναι η αρχή μιας παράδοξης φιλίας, ενός σουρεαλιστικού ταξιδιού που κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Σάντανς.

Την δεκαετία του ’70, στη δικτατορία της Αργεντινής, ένας φιλήσυχος υπάλληλος αναλαμβάνει να ειδοποιήσει δυο αντιστασιακούς οι οποίοι πρόκειται να συλληφθούν μόλις ξημερώσει, στο «Η Μεγάλη Νύχτα» του Φρανσίσκο Σάνκτις των Αντρέα Τέστα και Φρανσίσκο Μάρκες. Η νύχτα που ακολουθεί είναι γεμάτη διλήμματα και ανατροπές.

Τιμημένο με τη Χρυσή Λεοπάρδαλη, βραβείο α΄ γυναικείας ερμηνείας και βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Λοκάρνο, το φιλμ «Godless» της Ραλίτσα Πέτροβα, συγκλονίζει με την αμεσότητά του, εστιάζοντας σε μια αντι- ηρωίδα που φροντίζει ηλικιωμένους ανθρώπους ενώ ταυτόχρονα κλέβει τις ταυτότητές τους για ένα κύκλωμα κακοποιών.

Το «Sand Storm» της Ελίτ Ζεξέρ (φωτογραφία άρθρου). Σε μια κοινότητα βεδουίνων γεννιέται ο απαγορευμένος έρωτας μιας νεαρής μουσουλμάνας που η οικογένειά της όμως την προορίζει για έναν γάμο από συνοικέσιο.

Ανοιχτοί Ορίζοντες

image

Αν υπάρχει ένα στοιχείο που διακρίνει τους «Ανοιχτούς Ορίζοντες» και ειδικά τα τελευταία χρόνια του Φεστιβάλ, αυτό είναι η ανακάλυψη τάσεων και δημιουργών που εξελίσσουν με το έργο τους την έβδομη τέχνη. Με εικόνες ρεαλιστικές, αλλά και ευαίσθητες, που συνθέτουν και αποτυπώνουν τις ανησυχίες τις σύγχρονης κοινωνίας, οι ταινίες των «Ανοιχτών Οριζόντων», με ρίζες στο ανεξάρτητο σινεμά, παρουσιάζουν και φέτος μοναδικές εκφάνσεις της ήδη πολύπλοκης ανθρώπινης πραγματικότητας χωρίς υφολογικούς περιορισμούς και μακριά από τυχόν ωραιοποιήσεις.

Οι «Ανοιχτοί Ορίζοντες», το αγαπημένο κι επιτυχημένο τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο εμπνεύστηκε και δημιούργησε ο Δημήτρης Εϊπίδης, δίνει δυναμικό, ανανεωμένο παρών και στη φετινή διοργάνωση. Μαζί θα ανακαλύψουμε τις νέες και πιο πρωτοπόρες ανεξάρτητες κινηματογραφικές προτάσεις, όπως τα φιλμ:

image

«La mort de Louis XIV» (φωτογραφία) του Αλμπέρ Σέρα: οι τελευταίες μέρες του Λουδοβίκου XIV, με τον επιβλητικό Ζαν Πιερ Λεό στον κεντρικό ρόλο.

image

«Little Men» (φωτογραφία) του Άιρα Σακς: δυο οικογένειες έρχονται σε ρήξη εξαιτίας κτηματικών υποθέσεων και δυο έφηβοι οδεύουν απότομα προς την ενηλικίωση. Με τους Γκρεγκ Κινίαρ, Άλφρεντ Μολίνα και Παουλίνα Γκαρσία  στο βασικό καστ.

image

«Zoology» (φωτογραφία) του Ιβάν Τβερντόβσκι: Μια άχαρη υπάλληλος σε ζωολογικό κήπο βγάζει ξαφνικά ουρά και ερωτεύεται τον κατά πολύ νεότερο γιατρό της, σε αυτό το γλυκόπικρο αλληγορικό δράμα.

image

«The Girl without Hands» (φωτογραφία) του Σεμπαστιάν Λάουντενμπαχ: Ένα απρόσμενο φιλμ κινουμένων σχεδίων, εμπνευσμένο από παραμύθι των αδερφών Γκριμ, με ηρωίδα ένα κορίτσι που χάνει τα χέρια του εξαιτίας της συμφωνίας που έχει κάνει ο πατέρας της με τον διάβολο.

«Wolf and Sheep» της Σάρμπανου Σαντάτ: Η 26χρονη Αφγανή σκηνοθέτιδα είναι μια από τις σπουδαιότερες ανακαλύψεις του Φεστιβάλ Καννών και η νεότερη δημιουργός που έχει επιλεγεί ποτέ για το πρόγραμμα Cannes Cinefondation Residency το 2011. Στην ταινία της, δυο παιδιά ζωντανεύουν ξωτικά και νεράιδες σε μια ιστορία αθώα, όσο και σκληρή.

Μπροστά στον Καθρέφτη

image

Φέτος το φεστιβάλ προτείνει μια ξεχωριστή κινηματογραφική εμπειρία μέσα από ένα αφιέρωμα με τίτλο «Αντι / Κατοπτρισμοί» – Mirror / Image. Παρουσιάζοντας 12 ταινίες χωρισμένες σε ζευγάρια οι οποίες συνομιλούν μεταξύ τους. Οι ταινίες καθρεφτίζουν η μία την άλλη σαν είδωλα ως προς τη φόρμα, την αισθητική, την θεματική, καθώς και τον τρόπο που βλέπουν το σινεμά ή τον κόσμο:

  • Το ιδιότυπο ντοκιμαντέρ «Kate Plays Christine» του Ρόμπερτ Γκριν και η ταινία μυθοπλασίας «Christine» (φωτογραφία) του Αντόνιο Κάμπος – με την εκπληκτική ερμηνεία της Ρεμπέκα Χολ στον ομώνυμο ρόλο – προσεγγίζουν το τραγικό αίνιγμα της παρουσιάστριας Κριστίν Τσάμπακ, η οποία αυτοκτόνησε on camera το 1974.
  • Το φιλμ «Un Juif pour l’exemple» (2016) του Τζέικομπ Μπέργκερ και το άγνωστο αριστούργημα «Last Chance» που γύρισε ο Λέοπολντ Λίντμπεργκ το 1945, κριτικάρουν το ρόλο της Ελβετίας στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η πρώτη περιγράφει την αληθινή ιστορία της δολοφονίας ενός Εβραίου από Ελβετούς ναζιστές, ενώ η δεύτερη, συγκλονιστικά επίκαιρη, παρακολουθεί μια ομάδα απελπισμένων φυγάδων από 10 διαφορετικές εθνικότητες, οι οποίοι στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν από τους διωγμούς του ναζιστικού καθεστώτος, αντικρίζουν τα κλειστά σύνορα της Ελβετίας.
  • Οι ταινίες «Barakah Meets Barakah» του Μαχμούντ Σαμπάχ και «Through the Wall» της Ράμα Μπέρσταϊν, χρησιμοποιούν τους κώδικες της ρομαντικής κομεντί για να διαχειριστούν την ερωτική επιθυμία όταν έρχεται αντιμέτωπη με την θρησκεία: το Ισλάμ στο φιλμ του Σαμπάχ, τον Εβραϊσμό στην ταινία της Μπέρσταϊν.

Film Forward

image

Ριζοσπαστικές ταινίες που ανατρέχουν στις ρίζες του σινεμά και προκαλούν τα όριά του, στο τμήμα «Film Forward». Πρωτοποριακές, πειραματικές και εν τέλει ανατρεπτικές, όπως το «Maquinaria Panamericana» (φωτογραφία) του Χοακίν ντελ Πάσο, μια ανορθόδοξη παραβολή που εφευρίσκει τη δική της κινηματογραφική γλώσσα για να αφηγηθεί την ιστορία ενός εργοστασίου τη διαχείριση του οποίου αναλαμβάνουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Από την άλλη, το «Moderation» της Άνια Κίρσνερ – με τη Μισέλ Βάλεϊ – γυρισμένο στην Ελλάδα, την Ιταλία και την Αίγυπτο, ένα φιλμικό δοκίμιο που βυθίζεται στα μυστικά του σινεμά τρόμου και αποκαλύπτει άγνωστες ιστορίες από τις ταινίες του Νίκου Νικολαΐδη παίζοντας με τα όρια της λογικής. 

Μεταμεσονύχτια Ραντεβού

image

Μαγεία, τρόμος και σπλάτερ, μύθοι, θρύλοι και παράξενα, συναντιούνται στη ζώνη «’Round Midnight» που εγκαινιάζεται στο 57ο Φεστιβάλ. Κλασικές καλτ / underground ταινίες απ’ όλο τον κόσμο προσφέρουν την πιο ένοχη απόλαυση της φετινής διοργάνωσης και προσκαλούν τους λάτρεις του είδους σε κινηματογραφικά ραντεβού πέρα από τα συνηθισμένα.

Ταινίες αισθησιακές, όπως το γαλλικό «Levres de sang» (1975) του Ζαν Ρολέν (φωτογραφία), όπου τέσσερα θηλυκά βαμπίρ αποπλανούν έναν νεαρό άνδρα που αναζητά τη γυναίκα των ονείρων του σ’ ένα απομονωμένο κάστρο. Αλλά και ταινίες προβοκατόρικες κι αλλόκοτες, σαν το πορτογαλικό «Απόψε θα πάρω την ψυχή σου» (1964) του Ζοζέ Μουζίκα Μαρίνς, με ήρωα έναν βίαιο νεκροθάφτη που φτάνει μέχρι το έγκλημα για να αποκτήσει έναν γιο, ωστόσο σύντομα θα πληρώσει το βαρύ τίμημα.

Το 57ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, θα διεξαχθεί από την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου, μέχρι και την Κυριακή 13 Νοεμβρίου. Το Tvxs.gr θα δώσει και φέτος το παρών και στην Κινηματογραφική του Στήλη, θα σας ενημερώνουμε αναλυτικά με τα νέα, αλλά και τις προτάσεις μας, για ένα από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ στον ευρωπαϊκό χώρο.