Η ταινία «Μια Κρυφή Ζωή» εξιστορεί την πραγματική ιστορία ενός αντιρρησία συνείδησης και σηματοδοτεί την επιστροφή του πολυβραβευμένου σκηνοθέτη Τέρενς Μάλικ, σε μία ιδιαίτερης ομορφιάς, δραματική δημιουργία, ενώ ο εμβληματικός ηθοποιός Μπρούνο Γκανζ, εμφανίζεται για τελευταία φορά στην μεγάλη οθόνη.

Ads

Ο Φραντς Γιέγκερστετερ (Όγκαστ Ντιλ), ένας Αυστριακός αντιρρησίας συνείδησης, αρνείται να αγωνιστεί για τους Ναζί κατά τον ‘Β Παγκόσμιο Πόλεμο και εκτελείται από αυτούς το 1943. Μπαίνοντας στο σπίτι του Γιέγκερστετερ στην ύπαιθρο της Αυστρίας, η ταινία ακολουθεί τον αγωνιστικό βίο του Φραντς και της συζύγου του, Φάνι (Βαλερί Πάχνερ).

Με αφετηρία τα πραγματικά γράμματα που αντάλλασσαν κατά τον πόλεμο, η ταινία απεικονίζει πώς το ζευγάρι ήρθε σε σύγκρουση με τα μέλη της κλειστής κοινωνίας τους, την εκκλησία, την κυβέρνηση, ακόμη και τους φίλους τους – και πώς όλα αυτά τους οδήγησαν σε μία επιλογή, με τραγικές συνέπειες.

image

Ads

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης Τέρενς Μάλικ πραγματοποιεί μία επιστροφή στη φόρμα του, με μία αποκαλυπτική ταινία για τη ζωή ενός αληθινού αγωνιστή στα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο οποίος με κίνδυνο της ζωής του, αρνείται να πάρει μέρος στον παραλογισμό των Ναζί και να γίνει συνεργός στα εγκλήματά τους.

image

Η ταινία βασίζεται στην πραγματική ιστορία του Φραντς Γιεγκερστέτερ, ενός Αυστριακού αγρότη που αρνήθηκε να ορκιστεί πίστη και αφοσίωση στον Χίτλερ. Τον Αύγουστο του 1943, εκτελέστηκε για αυτή του την αντίσταση σε ένα γκαράζ στις φυλακές του Βρανδεμβούργου στο Βερολίνο. Η ταινία εστιάζει στην ανταλλαγή γραμμάτων με τη γυναίκα του Φραντσίσκα (ή Φάνι). Η ιστορία δεν ήταν πολύ γνωστή εκτός της περιοχής της Αγ. Ραδεγούνδης και ίσως δεν θα μαθαίνονταν ποτέ, αν δεν έκανε έρευνα ο Αμερικανός, Γκόρντον Ζαν στη δεκαετία του ’70 ανακαλύπτοντας το χωριό.

image

Η ταινία «Μία Κρυφή Ζωή» αποτελεί την δέκατη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη Τέρενς Μάλικ, ο οποίος στο παρελθόν μας έχει χαρίσει ταινίες όπως: «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή», «Άγνωστος Κόσμος», «Το Δέντρο της Ζωής», «Μέχρι το Θαύμα».

Οι Πρωταγωνιστές

Ο πρωταγωνιστής Όγκαστ Ντιλ («Όταν ο Μαρξ συνάντησε τον Έγκελς», «Salt») λέει για την εμπειρία του από την ταινία: «Θυμάμαι την πρώτη φορά που διάβασα το σενάριο πως είχα συζητήσει πολύ με τον Τέρενς. Είχε περιέργεια να μάθει για μένα. Μετά, πιάσαμε κουβέντα για τη ζωή και πώς βλέπουμε τα πράγματα. Μεγάλωσα σε μια φάρμα στη Γαλλία όπου δεν είχαμε ηλεκτρικό ρεύμα. Ο Τέρενς ήθελε να μάθει την εμπειρία μου από αυτό». Ο Ντιλ προσθέτει, επίσης, πως αντιμετώπισε τα γράμματα μεταξύ του Φραντς και της Φάνι σαν ένα ακόμα σενάριο πέρα από αυτό της ταινίας.

image

Ο Όγκαστ Ντιλ γνώριζε τις δουλειές του Μάλικ αλλά δεν πίστευε πως θα έπαιρνε μέρος ποτέ σε ταινία του – πόσο μάλλον να πρωταγωνιστούσε. «Το γύρισμα αυτής της ταινίας ήταν μια ιδιαίτερη και πρωτόγνωρη εμπειρία, δεν θυμάμαι να μου έχει συμβεί κάτι παρόμοιο», υποστηρίζει ο ίδιος. «Κάποιες φορές με κινηματογραφούσαν τη στιγμή που κοιμόμουν ή καθόμουν αναπαυτικά σε ένα λιβάδι. Αυτό ήταν απίστευτο!».

Η πρωταγωνίστρια Βάλερι Πάχνερ («Στέφαν Τσβάιχ: Αποχαιρετισμός στην Ευρώπη», «All my Loving») μίλησε για πρώτη φορά με τον σκηνοθέτη στο τηλέφωνο. «Όταν με κάλεσε την πρώτη φορά, δεν ήταν καθόλου μια μικρή συζήτηση. Άρχισε να μου μιλάει για τον κόσμο και τη ζωή και τότε αμέσως συνειδητοποίησα ότι θέλω να δουλέψω μαζί του». Η Πάχνερ έχει μεγαλώσει στην Αυστρία και έτσι, νιώθει μια οικειότητα με την ιστορία. Επιπλέον, ο Μάλικ της έδωσε ένα βιβλίο για τις γυναίκες στον Ά Παγκόσμιο Πόλεμο που δούλευαν στις φάρμες τη στιγμή που οι άντρες τους πολεμούσαν στο μέτωπο.

image

Η Βάλερι Πάχνερ ομολογεί πως σε όσες ταινίες έχει δουλέψει, η τεχνική του Μάλικ προς τους ηθοποιούς του ήταν μια διαδικασία που δεν είχε ξαναζήσει. «Έδειχνε όλη του την εμπιστοσύνη προς εσένα. Σε ρωτούσε μήπως και είχες μια καλύτερη ιδέα. Είναι ένας σκηνοθέτης που θες να δουλέψεις μαζί του».

Ο Ντιλ χαρακτηρίζει ως «ιδιαίτερη» τη συνεργασία του με την Πάχνερ. «Ήμασταν πολύ αφοσιωμένοι στου ρόλους μας διότι η ιστορία αυτή έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με την εμπιστοσύνη», λέει ο Ντιλ. «Πρέπει να εμπιστεύεσαι κάποιον πολύ για να καταφέρεις να κάνεις αυτή την ταινία, απαιτεί να πάρεις ρίσκα. Πιστεύω πως και από την αρχή η Βάλερι ήταν πρόθυμη να πάρει ρίσκα και να κάνει ότι εγώ». Η Πάχνερ από τη μεριά της βλέπει αυτή τη συνεργασία ως μια «πολύ δυνατή εμπειρία». Η ίδια λέει: «Τις πρώτες πέντε ή έξι εβδομάδες ήμασταν διαρκώς μαζί και δουλεύαμε ασταμάτητα».

image

Φωτογραφία

«Οι μεταβαλλόμενες συνθήκες φωτισμού απαιτούσαν μια συνεχή επίβλεψη για την κατάλληλη έκθεση», δηλώνει ο Διευθυντής Φωτογραφίας, Γιοργκ Βίντμερ, ο οποίος συμφώνησε με τον Τέρενς Μάλικ να χρησιμοποιήσουν τεχνητό φως μόνο σε ειδικές και σπάνιες περιπτώσεις. Για σχεδόν όλες τις σκηνές, η ομάδα παραγωγής έκανε γυρίσματα την κατάλληλη ώρα της ημέρας μέχρι να εξαφανιστεί το φυσικό φως.

«Το σύνθημα του Τέρενς είναι: «Ο ήλιος είναι αυτός που μας καθοδηγεί», λέει ο υπεύθυνος σχεδιασμού παραγωγής Σεμπάστιαν Κράβινκελ. «Το πρωινό γύρισμα βλέπει στην Ανατολή, το απογευματινό γύρισμα βλέπει στη Δύση. Δεν στρεφόμαστε ποτέ προς το Βορρά». Η ταινία γυρίστηκε ψηφιακά με κάμερα Red Epic Dragon ώστε να έχει την ικανότητα να χειριστεί την έντονη αντίθεση εντός της σκηνής διατηρώντας ταυτόχρονα τις λεπτομέρειες στα φωτεινά και σκοτεινά σημεία της εικόνας. «Πετύχαμε το αποτέλεσμα έχοντας ένα μικρό εξοπλισμό για την κάμερα», αναφέρει ο Βίντμερ.

image

Ο Γιοργκ Βίντμερ είχε δουλέψει ως χειριστής Steadicam στις προηγούμενες πέντε ταινίες του Μάλικ και εδώ αναλαμβάνει χρέη διευθυντή φωτογραφίας. «Ο Τέρι τείνει να αποφεύγει τους συμβιβασμούς και βρίσκει συνέχεια νέους τρόπους να αφηγείται τις ιστορίες του. Οι ηθοποιοί είναι ενθουσιασμένοι με τον τρόπο που τους καθοδηγεί και με την ελευθερία που τους παρέχει να πειραματίζονται», λέει ο Βίντμερ. «Έχοντας δουλέψει παλιότερα μαζί του, μπορώ πλήρως να κατανοήσω τον τρόπο που εργάζεται. Μπορώ να καταλάβω τι κινήσεις της κάμερας θέλει να χρησιμοποιήσει, πώς να καδράρει και πώς αντιμετωπίζει το φως του ήλιου».

image

Μουσική

Η σύνθεση του soundtrack της ταινίας από τον μουσικό Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ (Ζωντανός Θρύλος, Ο Σκοτεινός Ιππότης) υπήρξε μια πολύ ομαδική διαδικασία. «Μία από τις πρώτες ιδέες ήταν να ενσωματώσω ήχους που υπήρχαν στο γύρισμα των σκηνών, όπως για παράδειγμα τον αντίλαλο της καμπάνας της εκκλησίας, τα κουδούνια από τις αγελάδες και τα πρόβατα, ήχους από τη φυλακή και ήχους από τα δρεπάνια που θερίζουν στα χωράφια», λέει ο ίδιος. «Όντως πήρα αρκετούς από αυτούς τους ήχους και τους μετέτρεψα σε μουσικά στοιχεία μέσα στις συνθέσεις».

Ο Χάουαρντ άρχισε να δουλεύει τη μουσική της ταινίας από τη στιγμή που ο Μάλικ τού έδωσε μερικά μικρά κλιπ χωρίς ήχο ή μουσική. «Σύντομα είχα τη δυνατότητα να καθιερώσω το βασικές θεματικές μου και την μουσική ταυτότητα της ταινίας. Προτιμήσαμε να δουλεύουμε σκηνή – σκηνή ώστε να συμβαδίζουμε». Παρόλο που τα γεγονότα της ταινίας κάνουν λόγο για ένα σημαντικό ιστορικό υπόβαθρο, στον πυρήνα της η ταινία είναι μια ανθρώπινη ιστορία. «Επέλεξα να εστιάσω στα συναισθήματα και τις κρίσεις των συνειδήσεων των χαρακτήρων – γράφοντας μουσική που θα ανακλά άμεσα την ιστορία», υποστηρίζει ο Χάουαρντ.

image

Μια Κρυφή Ζωή / A Hidden Life
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Τέρενς Μάλικ
Πρωταγωνιστούν: Όγκαστ Ντιλ, Βάλερι Πάχνερ, Ματίας Σένερτς, Μπρούνο Γκανζ, Μαρία Σιμόν, Μάικλ Νίκβιστ, Τομπίας Μορέτι, Ούλριχ Μάτες, Καρίν Νοϊχάουζερ, Γιούργκεν Πρόχνοφ
Φωτογραφία: Γιοργκ Βίντμερ
Μοντάζ: Ρέχμαν Νίζαρ Άλι, Τζο Γκλίσον, Σεμπάστιαν Τζόουνς
Μουσική: Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ
Έτος Παραγωγής: 2019
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α., Γερμανία
Διάρκεια: 174 λεπτά