Με τέσσερις νέες ταινίες στις Αίθουσες, συν τρεις μοναδικές επανεκδόσεις, μας υποδέχεται η νέα κινηματογραφική εβδομάδα, κοινό σημείο αναφοράς της οποίας είναι η θέση της γυναίκας και πως αυτή παρουσιάζεται στο Σινεμά, τόσο μπροστά, όσο και πίσω από την κάμερα.

Ads

Η Κάνια Μπάτον σκηνοθετεί τις Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, Τζέμα Άρτερτον και Ιζαμπέλα Ροσελίνι, στο φιλμ «Ο Έρωτας της Βιρτζίνια Γουλφ», παρουσιάζοντας την εξέλιξη μίας αντισυμβατικής σχέσης. Ενώ ο Γκιγιόμ Κανέ επιστρέφει με τα «Μικρά Αθώα Ψέματα 2» και πρωταγωνίστρια την υπέροχη μούσα και σύζυγό του, Μαριόν Κοτιγιάρ.

Η «Κόκκινη Έκλειψη» του Μπέντζαμιν Ναϊσάτ, είναι ένα αξιόλογο πολιτικό θρίλερ από την Αργεντινή, ενώ στις αίθουσες κυκλοφορεί και η νεά δημιουργία της Pixar, «Toy Story 4».

Αξίζει να σημειώσουμε ότι κυκλοφορούν και τρεις μοναδικές επανεκδόσεις: Η «Ευτυχία» της Ανιές Βαρντά, ο «Θάνατος στη Βενετία» του Λουκίνο Βισκόντι και το αριστούργημα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, «Άγριες Φράουλες».

Ads

Παράλληλα διεξάγονται τόσο το 9ο Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας, όσο και το Ταινιόραμα 2019, που μας παρέχουν ένα επιπλέον κίνητρο για δροσερό Σινεμά στο θερμό καλοκαίρι που διανύουμε. Αναλυτικά:

«Ο Έρωτας της Βιρτζίνια Γουλφ» (Vita & Virginia – 2018) της Κάνια Μπάτον (Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο)

image

Στο Λονδίνο του 1920, η ποιήτρια και μέλος της υψηλής κοινωνίας Βίτα Σάκβιλ-Γουεστ και η θρυλική συγγραφέας Βιρτζίνια Γουλφ, θα ξεκινήσουν μια ταραχώδη, παθιασμένη σχέση, που θα ξεπεράσει όλα τα κοινωνικά ταμπού, θα αλλάξει για πάντα τις ζωές και το έργο τους και θα μείνει στην ιστορία. Αυτή η σχέση ενέπνευσε την Βιρτζίνια Γουλφ να γράψει ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της: το «Ορλάντο». Βασισμένο εν μέρει στην αλληλογραφία των δύο γυναικών το «Vita and Virginia» είναι ένα τολμηρό, καυστικό, αισθησιακό φιλμ, το οποίο περιγράφει δύο ασυμβίβαστες γυναίκες, μέσα από μία αντισυμβατική σχέση. Ηθοποιοί: Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, Τζέμα Άρτερτον, Ιζαμπέλα Ροσελίνι.

«Η ταινία επικεντρώνεται στο πιο έντονο κομμάτι της σχέσης των δύο γυναικών, παρακολουθώντας την Βιρτζίνια να ανακαλύπτει τη σεξουαλικότητά της, το σώμα της και τη σχέση της με το σεξ, όλα όσα της δίνει πραγματικά η Βίτα. Ο κόσμος έχει μία συγκεκριμένη εικόνα για την Βιρτζίνια Γουλφ, ως μία εύθραυστη γυναίκα που αγωνίστηκε όλη της τη ζωή με ένα φάσμα συναισθηματικών και ψυχολογικών προκλήσεων και στο τέλος αυτοκτόνησε . Αυτό που η ταινία θέλει να δείξει και να τονίσει, είναι η μεγάλη δύναμη  που βρίσκει η Βιρτζίνια, χρησιμοποιώντας το μοναδικό μυαλό της, να επεξεργαστεί και να ξεπεράσει μια τέτοια εμπειρία. Η στιγμή που θα χρησιμοποιήσει το ταλέντο της δημιουργώντας ένα σπουδαίο έργο. Ο σκοπός δεν ήταν να γυρίσουμε μία βιογραφία της Βιρτζίνια Γουλφ, αλλά να ρίξουμε μια ματιά σε μία  πολύ συγκεκριμένη στιγμή της ζωής της, μια στιγμή μεγάλης δύναμης από μια γυναίκα που όλοι θεωρούσαν εύθραυστη.» – Κάνια Μπάτον

«Μικρά Αθώα Ψέματα 2» (Nous Finirons Ensemble – 2019) του Γκιγιόμ Κανέ (Γαλλία)

image

O Μαξ βρίσκεται ένα βήμα πριν την κατάθλιψη, γι’ αυτό ξεκινά για ένα μοναχικό Σαββατοκύριακο στο εξοχικό του. Την ίδια στιγμή, οι φίλοι του, που έχει να τους δει τρία χρόνια, καταστρώνουν ένα πάρτι έκπληξη για τα γενέθλιά του σαν μια ευκαιρία για να ξανασμίξουν. Τώρα που τα παιδιά έχουν μεγαλώσει, τα ζευγάρια έχουν απομακρυνθεί, οι ζωές έχουν αλλάξει και όλοι λένε μικρά αθώα ψέματα, τι έχει απομείνει από τη φιλία; Πρόκειται για την συνέχεια της επιτυχημένης γαλλικής κωμωδίας «Μικρά Αθώα Ψέματα» του Γκιγιόμ Κανέ. Ηθοποιοί: Μαριόν Κοτιγιάρ, Φρανσουά Κλουζέ, Ζιλ Λελούς, Λοράν Λαφίτ, Μπενουά Μαζιμέλ, Πασκάλ Αρμπιγιό, Κλεμεντίν Μπερτ, Βαλερί Μποντόν, Χοσέ Γκαρσία.

Πρόκειται για μία από τις σπάνιες περιπτώσεις που το σίκουελ μπορεί να λειτουργήσει και μόνο του, χωρίς να χρειάζεται να δεις την πρώτη ταινία. Πίσω από την κάμερα, σε ρόλο σκηνοθέτη, συναντάμε και πάλι τον βραβευμένο με Σεζάρ σκηνοθεσίας, Γκιγιόμ Κανέ (Αγάπαμε αν Τολμάς, Μην το Πεις σε Κανέναν), ενώ επιστρέφει και το δυνατό καστ, στο οποίο συμμετέχει και η βραβευμένη με Όσκαρ, Μαριόν Κοτιγιάρ (Ζωή σαν Τριαντάφυλλο, Inception), ο βραβευμένος με Σεζάρ, Φρανσουά Κλουζέ (Άθικτοι), ο υποψήφιος για Σεζάρ, Ζιλ Λελούς (Έτσι Είναι η Ζωή) και πολλοί ακόμα καταξιωμένοι ηθοποιοί.

Όπως και στην πρώτη ταινία έτσι και εδώ, οι χαρακτήρες ζουν, διασκεδάζουν, χορεύουν και αφήνουν μυστικά να αναδυθούν στην επιφάνεια. Όμως τα πράγματα θα σοβαρέψουν επικίνδυνα μετά από μια φαινομενικά αθώα συζήτηση. Η ταινία ασχολείται με θέματα που απασχολούν συνολικά τους ανθρώπους, όπως οικονομικά, κοινωνικά αλλά και ψυχικά προβλήματα. «Έχουν περάσει και εννιά χρόνια. Οι χαρακτήρες είναι πιο ώριμοι και τα προβλήματά τους πιο σοβαρά», εξομολογείται ο σκηνοθέτης, γι’ αυτό και η ταινία είναι πιο σκοτεινή. Ο Γκιγιόμ Κανέ κινηματογραφεί αυτό το μωσαϊκό χαρακτήρων και καταστάσεων με στοργή και άφθονο χιούμορ.

«Κόκκινη Έκλειψη» (Rojo – 2018) του Μπέντζαμιν Ναϊσάτ (Αργεντινή, Βραζιλία, Γαλλία, Ολλανδία, Γερμανία, Βέλγιο, Ελβετία)

image

Βρισκόμαστε γύρω στα μέσα της δεκαετίας του 1970. Ένας παράξενος άνδρας φθάνει σε μια ήσυχη επαρχιακή πόλη. Εκεί μέσα σε ένα εστιατόριο και χωρίς κανέναν προφανή λόγο αρχίζει να προσβάλει τον Κλαούντιο, έναν φημισμένο δικηγόρο. Η κοινότητα υπερασπίζεται τον δικηγόρο και ο ξένος φεύγει κακήν κακώς. Αργότερα την νύχτα, ο ξένος που είναι αποφασισμένος να εκδικηθεί επιτίθεται στον Κλαούντιο και στην γυναίκα του Σουζάνα. Ο δικηγόρος τότε θα πάρει  έναν δρόμο χωρίς επιστροφή γεμάτο μυστικά και σιωπή. Ηθοποιοί: Ντάριο Γκραντινέτι,  Αντρέα Φριγκέριο, Αλφρέντο Κάστρο. Ένα αξιόλογο πολιτικό θρίλερ από την Αργεντινή, με ενδιαφέρουσα πλοκή και καλές ερμηνείες από τους βασικούς πρωταγωνιστές.

Κυκλοφορούν Επίσης:
«Toy Story 4» (2019) του Τζος Κούλεϊ (Η.Π.Α.)

Ο Γούντι ήταν πάντα σίγουρος για τη θέση του στον κόσμο και το ότι προτεραιότητα του είναι η φροντίδα του παιδιού του, είτε είναι ο Άντι είτε η Μπόνι. Οπότε, όταν το καινούριο παιχνίδι της Μπόνι, που είναι καρπός χειροτεχνίας από αναλώσιμα υλικά και ακούει στο όνομα Φόρκι αυτοαποκαλείται «σκουπίδι», ο Γούντι αναλαμβάνει να του δείξει ότι πρέπει να αγκαλιάσει το γεγονός ότι είναι ένα παιχνίδι. Όταν η Μπόνυ παίρνει την παρέα σε οικογενειακή εκδρομή, ο Γούντι καταλήγει σε μία απρόσμενη παράκαμψη που του επιφυλάσσει μία συνάντηση με τη χαμένη του φίλη Λόλα. Μετά από χρόνια μοναχικής περιπλάνησης, το περιπετειώδες πνεύμα της Λόλα και οι εμπειρίες της στον δρόμο έρχονται σε αντίθεση με την ντελικάτη, πορσελάνινη επίστρωση της. Πάνω που ο Γούντι και η Λόλα συνειδητοποιούν ότι οι δύο κόσμοι τους είναι μακριά σε ό,τι αφορά τη ζωή τους ως παιχνίδια, την ίδια στιγμή καταλαβαίνουν ότι αυτή είναι η πιο ασήμαντη έγνοια τους.

«Όπως οι περισσότεροι, θεώρησα κι εγώ, πως το «Toy Story 3» ήταν το τέλος της ιστορίας. Και συγκεκριμένα το τέλος της ιστορίας του Woody και του Andy. Όμως, όπως συμβαίνει στη ζωή, κάθε τέλος είναι και μια καινούργια αρχή. Ο Woody τώρα βρίσκεται σε ένα καινούργιο δωμάτιο, με καινούργια παιχνίδια και ένα καινούργιο παιδί και είναι κάτι που δεν είχαμε δει μέχρι τώρα. Οι ερωτήσεις του τι θα σήμαινε και πως θα ήταν κάτι τέτοιο, ήταν η αρχή για μια καινούργια διασκεδαστική ιστορία, που άξιζε να ειπωθεί. Το σύμπαν του Toy Story είναι χτισμένο πάνω στην ιδέα πως όλα στη ζωή (και στον κόσμο) έχουν ένα σκοπό. Η ιστορία του κάθε παιχνιδιού είναι να βρίσκεται εκεί για το «παιδί» του. Αλλά τι συμβαίνει για εκείνα τα παιχνίδια που έχουν φτιαχτεί από άλλα αντικείμενα; Ο Forky είναι φτιαγμένος από αναλώσιμα υλικά, και γι’ αυτό τον λόγο αντιμετωπίζει μια κρίση.» – Τζος Κούλεϊ

Τα αγαπημένα παιχνίδια με την ανθρώπινη καρδιά επιστρέφουν με μία ολοκαίνουρια περιπέτεια, όταν ο Γούντι και η παρέα του βρεθούν μακριά από την έδρα τους για να ανακαλύψουν νέους φίλους και παλιούς- σε ένα ταξίδι που θα τους πάει σε απρόσμενα μέρη. Η τέταρτη ταινία της άκρως επιτυχημένης σειράς, που άλλαξε την ιστορία του animation και κέρδισε μικρούς και μεγάλους, είναι μία ακόμα περιπέτεια, γεμάτη συναίσθημα και χιούμορ. Υπαρξιακά ερωτήματα, παλιές αγάπες, καινούριοι ρόλοι, δυνατές φιλίες, δράση και ανατροπές είναι και πάλι στο επίκεντρο αυτής της, οικογενειακής κινηματογραφικής εμπειρίας. Στην ελληνική μεταγλώττιση ακούγονται οι: Άλκης Κούρκουλος, Γιώργος Λιάντος, Μαρία Πλακίδη, Φοίβος Ριμένας, Δημήτρης Σάρλος, Ευγενία Σκιαθά, Υρώ Μιχαλακάκου, Λορέντζος Φραγκούλης, Τηλέμαχος Κρεβάικας, Ειρήνη Τσίγκα, Λεωνίδας Κουτσόπουλος, Δήμητρα Βαμβακάρη, Άριελ Κωνσταντινίδη, Βίκυ Πετρίδη.

Σ’ Επανέκδοση:
«Η Ευτυχία» (Le Bonheur – 1965) της Ανιές Βαρντά (Γαλλία)

image

Ο Φρανσουά ζει ευτυχισμένος με τη σύζυγο του Τερέζ και τα δύο τους παιδιά σε ένα εργατικό προάστιο του Παρισιού. Εκείνος είναι ξυλουργός και εκείνη μοδίστρα. Όταν ο Φρανσουά πάει σε μια άλλη πόλη για δουλειά γνωρίζει την Εμιλί, υπάλληλο ταχυδρομείου και ξεκινάει μια σχέση μαζί της που θα φέρει δραματικές αλλαγές στην οικογενειακή του ζωή. Ηθοποιοί: Ζαν Κλοντ Ντρουότ, Μαρί – Φρανς Μπογιέ, Σίλβια Σαουρέλ, Μανόν Λανκλός, Μαρσέλ Φορέ – Μπερτέν.

Τιμώντας τη μνήμη της Ανιές Βαρντά – βραβευμένης με Όσκαρ για τη συνολική της προσφορά, Χρυσό Φοίνικα από το Φεστιβάλ Καννών και Χρυσή Άρκτο από το Φεστιβάλ Βερολίνου για το σύνολο της καριέρας της – επανεκδίδεται η αριστουργηματική δημιουργία της «Η Ευτυχία». Η ταινία πρωτοπαρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 1965 όπου και κέρδισε την Αργυρή Άρκτο, ενώ κέρδισε και το Βραβείο Louis Delluc ως η καλύτερη Γαλλική ταινία της χρονιάς.

Η Ανιές Βαρντά, μετά την ασπρόμαυρη Κλεό από τις 5 στις 7, επέστρεψε με μια έντονα πολύχρωμη ταινία, πλαισιωμένη από τη μουσική του Μότσαρτ, με αναφορές στους ιμπρεσιονιστές ζωγράφους, αλλά και τον Ζαν Ρενουάρ, καθώς μια σκηνή από την ταινία του Πρόγευμα στη Χλόη (Le Dejeuner sur L’Herbe / Picnic on the Grass) εμφανίζεται να παίζει στην τηλεόραση μέσα στην ταινία.  Βουτηγμένη στα καλοκαιρινά χρώματα με την παλέτα της να κινείται σταδιακά προς το μελαγχολικό Φθινόπωρο, η Βαρντά καταθέτει με αριστουργηματικό τρόπο το δικό της ανατρεπτικό στοχασμό πάνω στην έννοια του έρωτα, της πίστης και βέβαια της ίδιας της ευτυχίας διαλύοντας μεθοδικά κάθε μελοδραματικό στερεότυπο. Ένας μοναδικός ύμνος στην ίδια τη ζωή, το απρόοπτο και το τυχαίο, μέσα από μια δημιουργία που παραμένει μοναδικά μοντέρνα με τον πιο αναπάντεχα τρόπο.

«Φαντάστηκα ένα καλοκαιρινό ροδάκινο με τα τέλεια χρώματά του και μέσα του υπάρχει ένα σκουλήκι. Φαντάστηκα πίνακες του ιμπρεσιονισμού που μεταδίδουν μια αίσθηση μελαγχολίας παρόλο που απεικονίζουν καθημερινές ευτυχισμένες σκηνές. Άκουσα Μότσαρτ και σκέφτηκα την υπεροχή του θανάτου. Έγραψα το σενάριο γρήγορα, το γυρίσαμε γρήγορα, όπως το ζωντανό φως των καλοκαιριών που περνούν γρήγορα. Σε έναν κόσμο γεμάτο από προκατασκευασμένες εικόνες ευτυχίας, είναι ενδιαφέρον να διαλύεις τα κλισέ» – Ανιές Βαρντά

Διαβάστε επίσης:

«Θάνατος στη Βενετία» (Morte a Venezia / Death in Venice – 1971) του Λουκίνο Βισκόντι (Ιταλία, Γαλλία, Η.Π.Α.)

image

Ο Γκούσταφ φον Άσενμπαχ είναι ένας ηλικιωμένος συνθέτης, που αποφασίζει να ταξιδέψει στη Βενετία για λόγους υγείας. Εκεί βλέπει και ερωτεύεται τον Πολωνό έφηβο Τάτζιο, ο οποίος κάνει διακοπές με την οικογένειά του. Παρά τις προειδοποιήσεις των αρχών για την επιδημία που θερίζει τη Βενετία, ο Άσενμπαχ παραμένει στο ξενοδοχείο, προκειμένου να θαυμάσει τον Τάτζιο. Έτσι, το πάθος του για την ιδανική ομορφιά υπερνικά τη θέληση για ζωή, και όσο η υγεία του επιδεινώνεται, ο Άσενμπαχ επιμένει στον ανεκπλήρωτο έρωτα. Ηθοποιοί: Ντερκ Μπόγκαρντ, Μπιορν Άντερσεν, Σιλβάνα Μάνγκάνο. Μία κλασική ταινία του σπουδαίου Βισκόντι, η οποία ήταν Υποψήφια και για Όσκαρ Καλύτερων Κουστουμιών. Το σενάριο είναι βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τόμας Μαν, «Θάνατος στη Βενετία», ενώ τη μουσική σύνθεση υπογράφει ο Γκούσταβ Μάλερ.

«Άγριες Φράουλες» (Wild Strawberries – 1957) του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (Σουηδία)

image

Ο ηλικιωμένος γιατρός Άιζακ Μποργκ (Βίκτορ Σιέστρομ), ταξιδεύει με το αυτοκίνητό του για την πόλη Λουντ, όπου θα τιμηθεί από το παλιό του πανεπιστήμιο για την 50χρονη καριέρα του και προσφορά. Στο ταξίδι τον συνοδεύει η έγκυος νύφη του Μαριάν (Ίνγκριντ Τούλιν), η οποία δεν τρέφει και τα ευγενέστερα των συναισθημάτων για τον εγωπαθή πεθερό της. Στη διαδρομή, έπειτα και από έναν εφιάλτη που θα τον προβληματίσει, ο γιατρός θα συναντήσει διάφορα πρόσωπα που, συνειρμικά, θα τον φέρουν αντιμέτωπο με τα όνειρα του παρελθόντος και τις μνήμες μιας ζωής που έχει μείνει πίσω. Πλέον το ταξίδι του θα μετατραπεί σε μια πνευματική πορεία συμφιλίωσης με το παρελθόν και τους οικείους του, με το υποσυνείδητο να συναντά τους φόβους, τις αυταπάτες και τις διαψεύσεις μιας ζωής, πετυχημένης κοινωνικά, αλλά ακυρωμένης ερωτικά και συναισθηματικά.

Μια από τις πλέον εμβληματικές και σημαντικές ταινίες του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ένα ταξίδι ενδοσκόπησης και αναζήτησης με προορισμό τη συνειδητοποίηση και αποδοχή των αέναων και νομοτελειακά θαρρείς αναπάντητων υπαρξιακών ερωτημάτων που βασανίζουν τον άνθρωπο. Πρωταγωνιστούν: Βίκτορ Σιέστρομ, Ίνγκριντ Τούλιν, Μπίμπι Άντερσον. Η ταινία ήταν Υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερου Σεναρίου, ενώ τιμήθηκε με την Χρυσή Άρκτο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, καθώς και με Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Διαβάστε Επίσης:
Ίνγκμαρ Μπέργκμαν: Τοποθετώντας τις ανθρώπινες σχέσεις σε πρώτο πλάνο