Με οδηγό το σπουδαίο σενάριο του Άαρον Σόρκιν – το οποίο βασίζεται στο βιβλίο του Γουόλτερ Άιζακσον – ο Ντάνι Μπόιλ, δύο χρόνια μετά το φιλμ «Trance» (2013), επιστρέφει με τη νέα του μεγάλου μήκους ταινία: «Στιβ Τζομπς» (Steve Jobs – 2015). Ο βραβευμένος με Όσκαρ, Βρετανός σκηνοθέτης, μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη, τη ζωή και το έργο του ιδρυτή της Apple, εκμεταλλευόμενος στο έπακρο, τις υποκριτικές ικανότητες, τόσο του εντυπωσιακού Μάικλ Φασμπέντερ, όσο και της υπέροχης Κέιτ Γουίνσλετ.

Ads

Ο Στιβ Τζομπς δεν ήταν ούτε προγραμματιστής ούτε μηχανικός. Ήταν ο μαέστρος που συντόνιζε όλους τους υπαλλήλους του. Σχολιάζει ο Ντάνι Μπόιλ: «Κάτι ανάλογο δεν είναι και ο σκηνοθέτης; Δεν ξέρω πολλά από κάμερες ή κοστούμια ή από φωτισμό, όπως οι ειδικοί, αλλά μπορώ να συνθέτω τις επιμέρους ειδικότητες σ’ ένα τελικό αποτέλεσμα.»

image

O Μάικλ Φασμπέντερ – υποψήφιος για Όσκαρ ‘Β Ανδρικού Ρόλου στην υπέροχη ταινία «12 Χρόνια Σκλάβος» (12 Years a Slave), τον οποίο πρόσφατα απολαύσαμε και στο φιλμ «Macbeth» – αναλαμβάνει να ενσαρκώσει ένα πρόσωπο-σταθμό για τον 20ο αιώνα, τον ιδιόρρυθμο γκουρού της τεχνολογίας και ιδρυτή του κολοσσού που ακούει στο όνομα Apple.

Ads

Ο Στιβ Τζομπς, αφιέρωσε όλη του τη ζωή στη δημιουργία εργαλείων που θα βελτίωναν την επικοινωνία των ανθρώπων, αλλάζοντας για πάντα την ανθρωπότητα, με τις ανάλογες όμως συνέπειες, αλλά και με αμφιλεγόμενες πολλές φορές μεθόδους.

image

«Ο Τζομπς ήθελε να κάνει τους υπολογιστές μαζικούς. Να είναι προσβάσιμοι στον καθέναν. Σαφώς ήταν Μακιαβελικός. Ίσως και να ήταν και κάπως απάνθρωπος. Αλλά κάποιες φορές οι άνθρωποι χρειάζονται να χειραγωγηθούν για να είναι αποδοτικοί. Ενίοτε το κάνουν και οι σκηνοθέτες στους ηθοποιούς τους. Ο Τζομπς ήθελε συνέχεια να εξελίσσεται. Σπάνια έπαιρνε άδεια. Είχε ένα όραμα και ήθελε εμμονικά να το υλοποιήσει. Ήταν τόσο χειμαρρώδης που και τα παράλογά του καθίσταντο τελικά λογικά στους γύρω του και έβλεπαν τον κόσμο μέσα από τα δικά του μάτια. Την ίδια στιγμή ήταν τόσο απόμακρος και δεν άφηνε κανέναν να τον πλησιάσει ουσιαστικά ή να τον δει σε στιγμή αδυναμίας – αν υπήρχε…» – Μάικλ Φασμπέντερ

image

Το φιλμ «Στιβ Τζομπς» (Steve Jobs – 2015), είχε αποσπάσει τέσσερις υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες, κερδίζοντας τελικά στις Κατηγορίες Καλύτερου Σεναρίου για τον σπουδαίο, Άαρον Σόρκιν και Καλύτερης Β’ Γυναικείας Ερμηνείας για την εντυπωσιακή Κέιτ Γουίνσλετ. Ενώ έχει αποσπάσει και δύο υποψηφιότητες για τα επερχόμενα Όσκαρ.

Στον ρόλο της επικεφαλής του τμήματος marketing της Apple, Τζοάνα Χόφμαν, βρίσκουμε την Κέιτ Γουίνσλετ, ιδανική συμπρωταγωνίστρια του Φασμπέντερ. Αν και στο αυτοβιογραφικό βιβλίο η Χόφμαν καταλαμβάνει μόλις λίγες σελίδες, στην ταινία παρακολουθούμε παράλληλα τη δική της ιστορία. Πρόκειται για τον μόνο άνθρωπο που μπορούσε κάπως, να τον επηρεάσει και να ξυπνήσει τα συναισθήματά του.

image

Ο Σεθ Ρόγκεν υποδύεται τον Στιβ Βόζνιακ και μάλιστα ο ίδιος ο Βόζνιακ ήταν παρών στις πρόβες και τους μετέφερε την εμπειρία του από τη συνεργασία του με τον Τζομπς. Η βασική διαφορά των δύο συνεργατών ήταν πως, σε αντίθεση με τον Τζομπς που το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν το μέλλον και οι καινοτομίες, ο Βόζνιακ  πάντα έδινε σημασία στους συνεργάτες και σε όλους όσοι είχαν προηγηθεί στην αλυσίδα της καινοτομίας.

image

Στον ρόλο του Τζον Σκάλεϊ, του μόνου ανθρώπου που θαύμαζε ο Τζομπς, βρίσκουμε τον Τζεφ Ντάνιελς. Ο Σκάλεϊ προερχόταν από ένα περιβάλλον καλής οικογενείας και υψηλής μόρφωσης, που ο Τζομπς απεχθανόταν κι όμως, ο Σκάλεϊ τού ασκούσε μια περίεργη γοητεία και θαυμασμό. Εξάλλου, θεωρούσε πως ήταν ο μόνος ο οποίος μπορούσε να ασκήσει επιρροή υπέρ του στο Συμβούλιο των Μετόχων και μη γνωρίζοντας ο Σκάλεϊ από υπολογιστές, θεωρούσε πως ήταν του χεριού του. Ο ίδιος ο Τζομπς πήρε τον Σκάλεϊ από την Pepsi-Cola προκειμένου να διοικήσει την Apple το 1983. Το Macintosh ήταν η αρχή και το τέλος της σχέσης τους.

image

Ο Βρετανός σκηνοθέτης Ντάνι Μπόιλ – δημιουργός των ταινιών: Trainspotting (1996), 28 Days Later… (2002), Slumdog Millionaire (2008) και 127 Hours (2010) – επιστρέφει με τη νέα του ταινία. Τον Στιβ Τζομπς ενσαρκώνει ο αξιόλογος ηθοποιός Μίκαελ Φασμπέντερ, ενώ στο καστ συναντάμε ακόμα τους: Κέιτ Γουίνσλετ, Σεθ Ρόγκεν, Σάρα Σνουκ, Κάθριν Γουότερστον, Τζεφ Ντάνιελς, Μάικλ Στούλμπαργκ, Βανέσα Ρος, Τζον Ορτίζ.

image

Η νέα κινηματογραφική βιογραφία του Στιβ Τζομπς, ανήκει στον – βραβευμένο με Όσκαρ για την ταινία «The Social Network» – Άαρον Σόρκιν, ο οποίος την εμπνεύστηκε, βασισμένος στο αμφιλεγόμενο, μπεστ σέλερ βιβλίο του Γουόλτερ Άιζακσον – πρώην διευθυντής του CNN και πρώην αρχισυντάκτης του ΤΙΜΕ – αναφορικά με τον ιδρυτή της Apple.

Το 182 σελίδων σενάριο δε συνιστά αντικειμενική καταγραφή στιγμών, αλλά υποκειμενική ανάγνωση ενός ιδιαιτέρως περίπλοκου ανθρώπου με πολύ μεγάλη δυσκολία στις διαπροσωπικές σχέσεις, ιδίως με τους πέντε ανθρώπους που επέλεξε να συμπεριλάβει στη δική του ανάγνωση ο Σόρκιν. Η ταινία δεν αποτελεί φωτογραφία, αλλά πίνακα.

image

Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στο Σαν Φρανσίσκο. Συγκεκριμένα το πρώτο μέρος – πρώτο λανσάρισμα, γυρίστηκε στο Film Auditorium (όπου κι είχε γίνει στην πραγματικότητα το λανσάρισμα του Macintosh το 1984) με κάμερα 16mm για να παραπέμπει σε εκείνες τις εποχές. Τα γυρίσματα του δεύτερου λανσαρίσματος (που άνοιξε το δρόμο της επιστροφής του Τζομπς στην Apple) έλαβαν χώρα στην Όπερα του Σαν Φρανσίσκο και γυρίστηκαν σε 35mm. Τέλος το τρίτο λανσάρισμα γυρίστηκε με ψηφιακή κάμερα ΑLEXA στο φουτουριστικό Davies Sympony Hall, όπου και λαμβάνει χώρα η παρουσίαση του iMac.

image

Τόσο η Κέιτ Γουίνσλετ, όσο και ο Μάικλ Φασμπέντερ, προσφέρουν δύο αξιόλογες ερμηνείες, για τις οποίες και οι δύο είναι υποψήφιοι για Όσκαρ. Ο Ντάνι Μπόιλ, υπογράφει τη σκηνοθεσία, σχολιάζοντας σχετικά:

«Μόλις διάβασα το σενάριο ήξερα πως ήθελα να το κάνω ταινία. Δε μοιάζει με τίποτα από όλα όσα έχω κάνει στο παρελθόν. Ο χαρακτήρας που έγραψε ο Άαρον είναι Σαιξπηρικών προδιαγραφών. Όλοι και όλα περιστρέφονται γύρω του. Για κάποιους αποτελεί ίνδαλμα και του είναι πιστά αφοσιωμένοι. Άλλοι τον θεωρούν τέρας. Το σίγουρο είναι πως είναι εκείνος που άλλαξε τον τρόπο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης των ανθρώπων, μολονότι ο ίδιος ήταν δυσλειτουργικός στην επικοινωνία. Κατόρθωνε να κάνει δημιουργικούς ανθρώπους και ομάδες. Ήταν καταπληκτικός στο να μεταμορφώνει τους ανθρώπους […] Πρόκειται για ένα ιμπρεσιονιστικό πορτραίτο. Πολλές ιδέες προήλθαν από την αληθινή ζωή, άλλες είναι δημιούργημα της φαντασίας του σεναριογράφου, αλλά το φιλμ είναι αφαιρετικό κι επικεντρώνεται σε τρεις χαρακτηριστικές στιγμές στη ζωή και την καριέρα του Τζομπς, και ειδικότερα στο τι προηγήθηκε αυτών. Πρόκειται για το λανσάρισμα του Macintosh (1984), του ΝeΧΤcube (1988) και του iMac.»

Έτος: 2015 | Xώρα: Η.Π.Α. | Διάρκεια: 109 λεπτά | Σκηνοθεσία: Danny Boyle | Σενάριο: Aaron Sorkin (screenplay), Walter Isaacson (book) | Παίζουν: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Jeff Daniels.