Η ταινία «Μεγάλος Ύπνος» (The Big Sleep - 1946) σηματοδοτεί την πρώτη εμφάνιση του ιδιωτικού ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου στην μεγάλη οθόνη. Πρόκειται ίσως για τον πιο αντιπροσωπευτικού ήρωα της hard boiled λογοτεχνίας, όπως αυτή σχηματοποιήθηκε από τον Ντάσιελ Χάμετ και τον Ρέυμοντ Τσάντλερ. Πρωταγωνιστούν η Λορίν Μπακόλ και ο Χάφρει Μπόγκαρτ - ένα θρυλικό ζευγάρι, τόσο στον κινηματογράφο, όσο και στη ζωή. Το φιλμ κυκλοφορεί σε επανέκδοση, καθώς τα Θερινά Σινεμά σιγά σιγά κάνουν την εμφάνισή τους, και στην Κινηματογραφική Στήλη του Tvxs.gr θυμόμαστε την εμβληματική δημιουργία του Χάουαρντ Χοκς.

«Πετρέλαιο και νερό είναι ίδιο με τον άνεμο για σένα. Τώρα κοιμάσαι τον μεγάλο ύπνο χωρίς να νοιάζεσαι για όλη τούτη τη βρωμιά...» - «Ο Μεγάλος Ύπνος» (The Big Sleep - 1946) του Χάουαρντ Χοκς

Ο Μάρλοου, προσλαμβάνεται από τον στρατηγό Στέρνγουντ για να διαλευκάνει την υπόθεση εκβιασμού της άτακτης κόρης του Κάρμεν (Μάρθα Βίκερς), ενός επιπόλαιου και υπερσεξουαλικού κοριτσιού. Στην αναζήτηση της αλήθεια, ο Μάρλοου (Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ) θα γνωρίσει την διαφθορά και την παρακμή της τάξης των αργόσχολων πλούσιων του Λος Άντζελες.

Ο ήρωας μας θα προσπαθήσει να ξεδιαλύνει έναν κυκεώνα δολοφονιών, δωροδοκιών, εξαφανίσεων, αλλά και θα γνωρίσει την πανέμορφη και μυστηριώδης Βίβιαν Στέρνγουντ (Λορίν Μπακόλ). Η Βίβιαν είναι η μεγάλη αδελφή της Κάρμεν και μαζί με τον Μάρλοου θα φτάσουν σταδιακά στην πιο σκοτεινή άκρη του μυστηρίου, αλλά θα βιώσουν κι έναν σκληρό όσο και παθιασμένο έρωτα.

Ο «Μεγάλος Ύπνος», αποτελεί το εμβληματικό μυθιστόρημα του Ρέυμοντ Τσάντλερ, το οποίο και μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη σε σενάριο του Ουίλιαμ Φώκνερ (Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας), ενώ την υποβλητική μουσική, υπογράφει ο σπουδαίος Μαξ Στάινερ (κάτοχος τριών Βραβείων Όσκαρ). Στην καρέκλα του σκηνοθέτη συναντάμε τον θρυλικό δημιουργό, Χάουαρντ Χοκς.

Με τον «Μεγάλο Ύπνο», ο Τσάντλερ υπονοεί τον θάνατο, αλλά και τους «κοιμώμενους» φιλήσυχους πολίτες, τις ώρες που το έγκλημα και η διαφθορά εξελίσσονται, τις ώρες δηλαδή εργασίας του Μάρλοου.

Ο Χωκς, καινοτομεί στους μέχρι τότε κανόνες του φιλμ νουάρ, παρακολουθώντας αποκλειστικά τον Μάρλοου - Μπόγκαρτ και την διαδικασία της έρευνάς του, αφήνοντας τον θεατή με τα ίδια ερωτηματικά του ντετέκτιβ, διαθέτοντας τα ίδια ελλιπή στοιχεία, κάθε καρέ μέχρι τη λύση του μυστηρίου.

Ο θεατής παρατηρεί μία λεπτομερής και ρεαλιστική καταγραφή της πορείας του ήρωα μέσα στην υγρή Καλιφορνέζικη νύχτα, τις φανταχτερές επαύλεις που κρύβουν δυσώδη μυστικά, τους φιδωτούς δρόμους των λόφων, τα φαινομενικά αθώα καθημερινά στέκια.

Παρακολουθεί βιτρίνες εγκληματικών επιχειρήσεων, τις συναντήσεις του με αδιάφορους πουλημένους μπάτσους, απελπισμένους αριστοκράτες μιας άλλης εποχής, κυνικά επιτυχημένα καθάρματα, ανυποψίαστους πολίτες, άκοντες υπηρέτες μιας παρακμιακής μηχανής.

Η μυθολογία του μοναχικού αναζητητή της αλήθειας μέσα σ' έναν κυκεώνα διαφθοράς και παρακμής, του ετοιμόλογου μυστηριώδη τύπου με την καμπαρντίνα, με το άφιλτρο τσιγάρο και το μπέρμπον, βρήκε άπαξ δια παντός την ιδανική της ενσάρκωση στον «Μπόγκι», δηλαδή τον Χάφρει Μπόγκαρτ.

Ενώ η Λορίν Μπακόλ, καθιερώθηκε ως η ενσάρκωση της έξυπνης, ενεργητικής, διεκδικητικής και παράλληλα της σέξι και «μοιραίας» γυναίκας. Οι δυο φιγούρες, καθώς αλληλοσυμπληρώνονται έμελλαν να στοιχειώσουν μια για πάντα την κινηματογραφική οθόνη αλλά και την εικονοποιία του 20ου αιώνα, σε κάθε έκφανση του οπτικοακουστικού μέσου, από τους μεγάλους δημιουργούς της Νουβέλ Βαγκ ως την μόδα και τη διαφήμιση.

Ο «Μεγάλος Ύπνος» ήταν το δεύτερο φιλμ που γύρισαν ο Μπόγκαρτ και η Μπακόλ, μετά το «Να έχεις και να μην έχεις». Ακολούθησαν το «Key Largo» και το «Σκοτεινό Πέρασμα».

Διαβάστε επίσης:
Λορίν Μπακόλ: Αφιέρωμα στην σπουδαία Αμερικανίδα ηθοποιό
Θα έχουμε πάντα... τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ