Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει από το Σάββατο 16 έως και την Τετάρτη 27 Μαΐου, την εκδήλωση «Εικόνες της Κρίσης». Η διοργάνωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Goethe-Institut Athen, το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ CineDoc. Σκοπός της είναι να παρουσιάσει την αναπαράσταση της οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής κρίσης στον κινηματογράφο, από την περίοδο του βωβού κινηματογράφου της δεκαετία του ’20 έως σήμερα, περιλαμβάνοντας ταινίες μυθοπλασίας, αλλά και ντοκιμαντέρ. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης θα πραγματοποιηθεί και ένα θεματικό αφιέρωμα στον σπουδαίο Βρετανό σκηνοθέτη, Κεν Λόουτς.

Ads

Πόσο επιδραστικός μπορεί να είναι ο ρόλος του κινηματογράφου και των ψηφιακών τεχνών και πώς επαναπροσδιορίζεται στη νέα ψηφιακή εποχή; Ή μήπως πρόκειται πλέον για ιδεολογικούς μηχανισμούς του κράτους; Καθώς το cyberspace γίνεται ολοένα και πιο κυρίαρχο, πόσο ισχυρό είναι πλέον το γνήσιο πρωτότυπο στην τέχνη; Υπάρχει δημόσια σφαίρα στην Ευρώπη; Ή μόνο εθνικές δημόσιες σφαίρες που επιδίδονται σε ανελέητο ανταγωνισμό;

Σκοπός της διοργάνωσης είναι να καταγράψει μέσα από τις ταινίες του προγράμματος τις όποιες μεταβολές προκύπτουν στη βιομηχανία του κινηματογράφου στη διάρκεια μιας τόσο έντονης οικονομικο-κοινωνικο-πολιτικής κρίσης και αφενός, να προτείνει ενδεχόμενες εναλλακτικές χρηματοδότησης και παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών από νεότερες γενιές κινηματογραφιστών (crowd funding, κολεκτίβες κ.ά.).

image

Ads

Παράλληλα θα προσπαθήσει να τονίσει την σπουδαιότητα της ανάκαμψης ενός πολιτικού κινηματογράφου και ενός κινηματογράφου ακτιβισμού. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Εικόνες της Κρίσης», θα πραγματοποιηθεί και ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον θεματικό αφιέρωμα, στον σπουδαίο δημιουργό Κεν Λόουτς, τον κύριο εκφραστή του κοινωνικού ρεαλισμού στον βρετανικό κινηματογράφο, ο οποίος συμμετέχει στην εκδήλωση με τρεις ταινίες του:

Το ντοκιμαντέρ “Εσύ με ποιούς είσαι; / Which Side Are You On?” (1985, έγχρ., 53΄), ένα εξαιρετικό δείγμα γραφής από τον Λόουτς για την μεγάλη απεργία των ανθρακωρύχων το οποίο απέσπασε το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ των Λαών της Φλωρεντίας το 1984.

Το πιο πρόσφατο ντοκιμαντέρ του “Το πνεύμα του ’45 / The spirit of 45” (2013, έγχρ., 94΄), όπου ο Λόουτς με την εξαιρετικά ανθρωπιστική του ματιά καταδεικνύει πώς το επιτυχημένο μοντέλο της διακυβέρνησης του Κόμματος των Εργατικών στη Μεγάλη Βρετανία μετά τις εκλογές του ’45, που οδήγησε στην κρατικοποίηση σημαντικών βιομηχανιών και υπηρεσιών, είναι ένα μοντέλο στο οποίο η Ευρώπη της κρίσης οφείλει να ξαναστρέψει το βλέμμα.

image

Την ταινία μυθοπλασίας “To μερίδιο των αγγέλων (φωτογραφία) / The Angel’s Share” (Αγγλία-Γαλλία-Βέλγιο-Ιταλία,  2012,  έγχρ., 101΄), βραβευμένη με το Βραβείο Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών, όπου παρακολουθούμε τις περιπέτειες ενός μικροαπατεώνα, ο οποίος καταδικάζεται από το δικαστήριο σε κοινωνική εργασία, αλλά το απροσδόκητο ταλέντο του στη γευσιγνωσία θα αποδειχτεί σωτήριο για την επανένταξή του.

Γεννημένος στη Μεγάλη Βρετανία και με σπουδές Νομικής στην Οξφόρδη, ο Κεν Λόουτς ασχολήθηκε αρχικά με το θέατρο, παίζοντας σε περιπλανώμενους θιάσους. Ακολούθησε η τηλεόραση, όπου και συμμετείχε στην παραγωγή φημισμένων δραματικών ντοκιμαντέρ με κορυφαίο το “Cathy Come Home”, το οποίο έκανε τέτοια αίσθηση, ώστε προκάλεσε την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για τους άστεγους. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία ήταν το “Poor Cow” και στη συνέχεια τα φιλμ “Kes” και “Hidden Agenda”, το οποίο απέσπασε το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής στις Κάννες το 1990.

image

Ο Κεν Λόουτς, κύριος εκπρόσωπος του βρετανικού σοσιαλιστικού ρεαλισμού, δεν υπέκυψε ποτέ στις σειρήνες του Χόλιγουντ, διατηρώντας έτσι το προσωπικό του ύφος, που βρήκε τεράστια ανταπόκριση στην Ευρώπη. Ανάμεσα στις πιο γνωστές ταινίες του είναι οι” “Raining Stones” (Ειδικό Βραβείο Επιτροπής-Κάννες 1993), “Ladybird Ladybird”, “Land and Freedom” (Οικουμενικό Βραβείο Επιτροπής-Κάννες 1995), “Carla’s Song”, “My Name is Joe”, “Bread and Roses”, κ.α.

Οι πιο πρόσφατες σκηνοθετικές του δουλειές είναι οι ταινίες “Sweet Sixteen”, που διακρίθηκε στο Φεστιβάλ Καννών 2002, “Ae Fond Kiss”, υποψήφια για Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2004 και “Tickets” που σκηνοθέτησε μαζί με τους Όλμι και Κιαροστάμι. Πέρσι είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στην μεγάλη οθόνη τη νέα του δημιουργία «Jimmy’s Hall», όπου ερωτηθείς για το αν ο Κινηματογράφος μπορεί να αλλάξει τα πράγματα, ο Βρετανός σκηνοθέτης, απαντά σχετικά:

«Δεν νομίζω ιδιαίτερα. Οι ταινίες ενισχύουν το κατεστημένο, γιατί αυτές είναι οι ταινίες που γίνονται κυρίως. Οι μεγάλες ταινίες, με τους μεγάλους προϋπολογισμούς και την εκτενή προώθηση. Ή ενισχύουν το κατεστημένο ή είναι βαλβίδα μιας κάποιας εκτόνωσης. Πάντα ίσχυε αυτό. Το μέσο είναι ικανό για πολύ περισσότερα, αλλά το εμπορικό σινεμά  και οι άνθρωποι που το υπηρετούν δεν ασχολούνται με αυτό. Από την άλλη, οι ταινίες θέτουν ερωτήματα, προκαλούν. Τουλάχιστον, οι ταινίες δίνουν αξία στην εμπειρία των απλών ανθρώπων. Είναι μέσα από το καθημερινό δράμα, μέσα από τις συγκρούσεις, τους αγώνες και τις χαρές  που βλέπουμε τις δυνατότητες του μέλλοντος.»

image

Το σενάριο της ταινίας υπογράφει ο Πολ Λάβερτι, σχεδόν μόνιμος συνεργάτης του Κεν Λόουτς. Στη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο Tvxs.gr ο βραβευμένος στο Φεστιβάλ των Καννών και της Βενετίας, σεναριογράφος, αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Είμαι βέβαια πολύ ανήσυχος για την άνοδο της ακροδεξιάς τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη γενικότερα και πιστεύω ότι όλη η κατάσταση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την οικονομική κατάσταση που επιβάλλεται διεθνώς. Υπάρχουν όμως ευτυχώς και ελεύθερα πνεύματα, που αγωνίζονται και προσπαθούν να επιβιώσουν και να βρουν λύσεις, ανεξαρτήτου φυλής και συνόρων. Δυστυχώς φαίνεται ότι για πολλούς η εύκολη λύση είναι να κατηγορήσουμε τους μετανάστες για ότι κακό μας συμβαίνει… Το ίδιο δυστυχώς βλέπουμε να συμβαίνει και να επαναλαμβάνεται στην Ελλάδα, τη Μ. Βρετανία, αλλά και παντού, ακόμα και στην ταινία (Jimmy’s Hall – 2014). Δυστυχώς δεν είναι κάτι καινούργιο, αλλά θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. Βέβαια είμαι σίγουρος ότι η Ελλάδα έχει τις δικές της μοναδικές και ιδιαίτερες συνθήκες για όλα αυτά και ανυπομονώ να συνομιλήσω με το κοινό και να τις μάθω.»

Διαβάστε επίσης:
Κεν Λόουτς & Πολ Λάβερτι επιστρέφουν με το υπέροχο «Jimmy’s Hall»
Πολ Λάβερτι – Συνέντευξη με τον βραβευμένο σεναριογράφο του Κεν Λόουτς

Το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών των ταινιών του Κεν Λόουτς που θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο του Αφιερώματος, «Εικόνες της Κρίσης», έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Πέμπτη 21 Μαΐου
Αίθουσα Α
19.30 Το πνεύμα του ’45 The spirit of ’45 K. Loach (2013) 94 λεπτά

Πέμπτη 21 Μαΐου
Αίθουσα Β
22.00 To μερίδιο των αγγέλων The Angel’s Share K. Loach (2012) 101 λεπτά

Σάββατο 23 Μαΐου
Αίθουσα Α
19.00 Εσύ με ποιούς είσαι; Which Side Are You On? K. Loach (1958) 53 λεπτά

Διαβάστε επίσης:
Ο κινηματογράφος αλλιώς: «Εικόνες της Κρίσης»
Εικόνες της Κρίσης: Αφιέρωμα στον Ταρίκ Τεγκιά

To αφιέρωμα «Εικόνες της Κρίσης» διοργανώνεται από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος στo πλαίσιο της πράξης «Η Κινηματογραφοφιλία στη Νέα Εποχή που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ του ΕΣΠΑ 2007-2013. Όλες οι δράσεις πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Εισιτήρια

Γενική Είσοδος ανά ζώνη προβολής: €5

Κάρτες διαρκείας για όλο το αφιέρωμα:

Κανονική €30 [Διαθεσιμότητα: 40 κάρτες, κόκκινο χρώμα]

Μειωμένη €20 [Διαθεσιμότητα: 60 κάρτες, πράσινο χρώμα] για φοιτητές, μαθητές, ανέργους, δασκάλους-καθηγητές, ατέλειες, Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ), άνω των 65, και νέους 18 έως 26 ετών. Για την έκδοση της κάρτας: επίδειξη ταυτότητας (και φοιτητικό πάσο, κάρτα ΟΑΕΔ, Πολιτισμού, κτλ για τις μειωμένες)

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί από το Σάββατο 16 έως και την Τετάρτη 27 Μαΐου, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136 – Μετρό Κεραμεικός). Για περισσότερες πληροφορίες, παραθέτουμε και τον επίσημο ιστότοπο της εκδήλωσης: «Εικόνες της Κρίσης»