Έναν χρόνο μετά το πάντα επίκαιρο ντοκιμαντέρ “Νεοναζί: Το Ολοκαύτωμα της Μνήμης”, ο Στέλιος Κούλογλου επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία “Η Νονά”. Μία αναλυτική και τεκμηριωμένη άποψη για την εξέλιξη της καγκελάριου Άνγκελα Μέρκελ, εις βάρος των πολιτικών της αντιπάλων αλλά και την καταδυνάστεύσης των χωρών του Ευρωπαϊκού Νότου. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
«Η «Νονά»  είναι η Μέρκελ  και ο τίτλος  είναι εμπνευσμένος από το ομώνυμο βιβλίο της Γερμανίδας δημοσιογράφου Γερτρούδης Χέλερ, που μιλά στην ταινία. Η ιστορία μας ξεκινά από την παιδική της ηλικία  και την Λαϊκή Δημοκρατία της ΓερμανΕυρωπαϊκούίας, όπου  η σημερινή καγκελάριος μεγάλωσε και διαμόρφωσε τις αξίες  και την προσωπικότητα της. Στην πραγματικότητα αξιοποίησε όλη τη νοοτροπία του κομουνιστικού συστήματος, πρώτα για να κερδίσει τη μάχη εξουσίας στο Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα κι ύστερα για να κυριαρχήσει στην Ευρώπη: η εξουσία είναι το παν, ο σκοπός αγιάζει τα μέσα και οι μάζες πρέπει να μένουν απληροφόρητες», λέει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης Στέλιος Κούλογλου και συνεχίζει:
 
«Υπάρχουν στο ντοκιμαντέρ μαρτυρίες που αποδεικνύουν ότι οι Γερμανοί δεν έχουν ιδέα για τις πραγματικές αιτίες  της κρίσης και τις συνέπειες στην Ελλάδα και στις άλλες χώρες του Νότου, συνέπειες στις οποίες επίσης επικεντρώνεται η ταινία. Μέσα όμως από τη ματιά και τα πειράματα της Μέρκελ, που λειτουργεί ακόμη σαν φυσικός, η Έβελυν Ρολ, η επίσημη βιογράφος και φίλη της Μέρκελ, ομολογεί ότι αντιμετωπίζει την πολιτική ως φυσικός που πειραματίζεται.»

image
 
Το ντοκιμαντέρ, ανιχνεύει τη διαδρομή της καγκελάριου Άνγκελα Μέρκελ, μελετώντας παράλληλα τις συνέπειες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης στον Νότο της Ευρώπης. Η ταινία, αντλεί τον τίτλο της από το ομώνυμο βιβλίο της Γερμανίδας συγγραφέως Γκέρτρουντ Χέλερ και εξιστορεί τους μηχανισμούς με τους οποίους η Μέρκελ – αυτή είναι η Νονά – κατάφερε να κατακτήσει την Ευρώπη, αδιαφορώντας για τις παράπλευρες συνέπειες, όπως οι αυτοκτονίες στις χώρες του Νότου.
 
Μερικά χρόνια μετά τη πτώση του τείχους του Βερολίνου, μία άσημη φυσικός από την Ανατολική Γερμανία που αρχικά  δεν ενδιαφερόταν για την πολιτική, είναι η πιο ισχυρή γυναίκα στον κόσμο. Ο δάσκαλος της στην μικρή πόλη όπου μεγάλωσε, λέει ότι ήταν η πιο έξυπνη μαθήτρια που είχε ποτέ. Όσοι έχουν συνεργαστεί μαζί της, όπως ο διάσημος κοινωνιολόγος Ούρλιχ Μπεκ, υποστηρίζουν ότι ασκεί την εξουσία χωρίς ηθικούς φραγμούς, όπως δίδασκε ο Μακιαβέλι

image
 
«Γιατί η Μέρκελ  χρησιμοποιεί μαφιόζικες μεθόδους για να επιβάλλει την πολιτική της: σιωπή, νόμος της ομερτά, συνεργάτες τρίτης διαλογής αλλά αποφασισμένους για όλα και όπου χρειάζεται προδοσίες, μια ακόμη ανατολικογερμανική κληρονομιά. Η αγαπημένη της κινηματογραφική ταινία από τη δεκαετία του ’70, την οποία εκθείασε και πρόσφατα σε ειδική  εκδήλωση, είναι γεμάτη από προδοσίες.» Στέλιος Κούλογλου
 
Μία δημοσιογράφος που τη γνωρίζει καλά λέει ότι χρησιμοποιεί μεθόδους νονού της Μαφίας. Φυσικός το επάγγελμα, η Γερμανίδα καγκελάριος κατάφερε να εκμεταλλευτεί την κρίση για να επιβάλλει τη γερμανική ηγεμονία στην Ευρώπη. Πειραματόζωα, οι χώρες του νότου…

image
 
Το ντοκιμαντέρ «Η Νονά» του Στέλιου Κούλογλου, χωρίς υπερβολές και συναισθηματισμούς, καταφέρνει μέσα από ένα σφιχτοδεμένο μοντάζ και με τη μουσική επένδυση των Active Member και Νίκου Ξύδη, να παρουσιάσει αναλυτικά την πολιτική διαδρομή της καγκελάριου Άνγκελα Μέρκελ.
 
Χωρίς να αποσιωπά τις ευθύνες των πολιτικών, των τραπεζών, αλλά κυρίως των κυβερνήσεων τα τελευταία δέκα χρόνια τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία και την Ιρλανδία – χώρες που έγιναν γνωστές και με το ακρωνύμιο PIGS ή PIIGS (Portugal, Italy, Ireland, Greece, Spain) – το ντοκιμαντέρ δείχνει με ποιον τρόπο η Μέρκελ, εκμεταλλευόμενη πρόσωπα και καταστάσεις, έφτασε στην κορυφή της γερμανικής πολιτικής σκηνής και κατά συνέπεια και της ευρωπαϊκής.

image
 
Στο ντοκιμαντέρ εμφανίζονται μεταξύ άλλων, μαρτυρίες δημοσιογράφων και πολιτικών, που παρουσιάζουν αναλυτικά την “Μακιαβελλική” εξέλιξη της Μέρκελ. Αναλυτικά ο Στέλιος Κούλογλου αναφέρει: 
 
«Από  τον Ράινερ Κρόνερτ, έναν Γερμανό κωμικό που μιμείται την Μέρκελ με απολαυστικό τρόπο, μέχρι τον Μπέπε Γκρίλο που μιλάει για την Ελλάδα. Ο Γκρίλο είναι ένα από τα φρούτα της πολιτικής της Μέρκελ και μάλιστα τα πιο εύγευστα: είναι η πιο καλύτερη και δημοκρατική περίπτωση του ευρωσκεπτικισμού. Η γερμανική πολιτική έχει προκαλέσει σε όλη την Ευρώπη κύματα ξενοφοβίας και ρατσισμού, που θα εκφραστούν και στις προσεχείς ευρωεκλογές απειλώντας ολόκληρο το ευρωπαϊκό οικοδόμημα. Αυτό είναι και το μεγάλο οικονομικό ρίσκο που συνειδητά παίρνει η Μέρκελ και η γερμανική οικονομική ολιγαρχία, που κερδίζει δις από την κρίση: αν το ευρώ καταρρεύσει ή αντικατασταθεί από το “ευρώ του Βορρά” ή το μάρκο, η γερμανική οικονομία θα υποστεί ανυπολόγιστες καταστροφές.»

image
 
Και συνεχίζει ο δημιουργός τονίζοντας:
 
«Αποκαλυπτική είναι σε αυτό το σημείο και η μαρτυρία του Χάραλντ Σούμαν, ενός ερευνητή δημοσιογράφου στην εφημερίδα Tagespiegel του Βερολίνου. Ερευνώντας την οικονομική κρίση, ο Σούμαν ανακάλυψε ότι χώρες όπως  η Ιρλανδία, όπου δεν υπήρχε δημόσιο χρέος όπως στην Ελλάδα αλλά 1-2 ιδιωτικές τράπεζες είχαν το πρόβλημα, εκβιάστηκαν να μπουν σε μνημόνια από τον πολύ Τρισέ και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Αυτό έγινε για να σωθούν τα γερμανικά και γαλλικά κεφάλαια που είχαν επενδύσει στο ιρλανδικό τραπεζικό σύστημα. Στην Κύπρο, εξηγεί  ο Σούμαν, επίσης οι τράπεζες ήταν το πρόβλημα, αλλά εδώ το Βερολίνο επέβαλλε να τιμωρηθούν οι τράπεζες, γιατί τα επενδυτικά κεφάλαια ήταν ελληνικά, ρωσικά και βρετανικά. Ο Σούμαν αποκαλύπτει ότι τα γερμανικά κεφάλαια που στα πλαίσια της δανειακής σύμβασης δίνονταν στην Ιρλανδία υποτίθεται για την διάσωση της, επέστρεφαν την ίδια μέρα στη Γερμανία! Τα χρήματα των Γερμανών φορολογούμενων γύρναγαν στις τσέπες των πλούσιων και εκείνων των τραπεζών που είχαν επενδύσει στις φούσκες! Αλλά η Νονά έχει επιβάλει και εδώ το νόμο της σιωπής…»


 
Το ντοκιμαντέρ «Η Νονά» του Στέλιου Κούλογλου, πραγματοποίησε την επίσημη πρεμιέρα του στο πλαίσιο του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και πλέον προβάλλεται από την Πέμπτη 20 Μαρτίου στους Κινηματογράφους Ααβόρα και Αλεξάνδρα, σε διανομή της 1984 Productions AE.