Τα Αισχύλεια 2016, που διοργανώνει με συνέπεια ο Δήμος Ελευσίνας εδώ και τέσσερις δεκαετίες περιλαμβάνουν εκδηλώσεις θεατρικές, μουσικές, κινηματογραφικές και εικαστικές, καθώς στόχος του φεστιβάλ είναι να αγκαλιάσει και να προβάλλει όλες τις μορφές της τέχνης στις πιο ευγενικές τους μορφές. Σε αυτό το πλαίσιο, προβάλλονται δύο σπουδαίες ταινίες, η «Μήδεια» του Πιερ Πάολο Παζολίνι και η «Μήδεια» Λαρς Φον Τρίερ, την Κυριακή 3 και τη Δευτέρα 4 Ιουλίου, αντίστοιχα. Η είσοδος για το κοινό, είναι ελεύθερη.

Ads

Αισχύλεια 2016

image

Το Φεστιβάλ των Αισχυλείων επιστρέφει και φέτος μ’ ένα πλούσιο πρόγραμμα πολιτιστικών εκδηλώσεων, που θα στρέψουν το ενδιαφέρον και αυτό το καλοκαίρι στην πόλη της Ελευσίνας. Ο πολιτισμός γίνεται τρόπος ζωής και βρίσκεται στον πυρήνα κάθε προσπάθειας για κοινωνική, περιβαλλοντική και οικονομική αναβάθμιση.

Ads

Συνολικά φιλοξενούνται περισσότερες από 65 εκδηλώσεις: 25 παραστάσεις θεάτρου, χορού και χοροθεάτρου, 23 μουσικές, 8 κινηματογραφικές προβολές, 3 εικαστικές εκθέσεις, 3 περφόρμανς, ένας ημιμαραθώνιος αγώνας δρόμου, ένα διεθνές συνέδριο, μία διάλεξη και μία διεθνής ημερίδα.

Πιο συγκεκριμένα και όσο αφορά τις κινηματογραφικές προβολές τα Αισχύλεια 2016 παρουσιάζουν όπως κάθε χρόνο την Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου 2016, με έξι νέες ελληνικές δημιουργίες που θα προβληθούν από τις 26 Αυγούστου, μέχρι τις 19 Σεπτεμβρίου (εισιτήριο: 5 ευρώ ανά προβολή), στον θερινό κινηματογράφο στην παραλία της Ελευσίνας, ενώ νωρίτερα στις 3 και 4 Ιουλίου, θα προβληθούν στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, η “Medea” του Pier Paolo Pasolini και η “Medea” του Lars von Trier, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Διαβάστε επίσης:
Αισχύλεια 2016: Η γιορτή του πολιτισμού

«Μήδεια» (1969) του Πιερ Πάολο Παζολίνι
Κυριακή 3 Ιουλίου στις 20:30 – Είσοδος Ελεύθερη

image

Ο Ιάσωνας επιστρέφει από την αργοναυτική εκστρατεία, έχοντας το Χρυσόμαλλο Δέρας κι είναι έτοιμος να παντρευτεί την Γλαύκη, κόρη του Κρέοντα. Κάνοντας, όμως αυτό, εγκαταλείπει την σύζυγό του που υποφέρει, τη Μήδεια, που είναι επίσης και η μητέρα των δύο παιδιών του. Όταν ο βασιλιάς εξορίζει τη Μήδεια, εκείνη καταστρώνει ένα δόλιο σχέδιο εκδίκησης.

image

Η Μήδεια είναι μία ταινία του σπουδαίου Ιταλού σκηνοθέτη, Πιερ Πάολο Παζολίνι, με βάση την τραγωδία του Ευριπίδη, Μήδεια. Πρωταγωνιστεί η σπουδαία τραγουδίστρια της όπερας, Μαρία Κάλλας, στην μοναδική της εμφάνιση επί της κινηματογραφικής οθόνης.

Η ταινία είναι γυρισμένη στην Καππαδοκία, με τον Παζολίνι να μένει πιστός στον μύθο. Πρόκειται για ένα βαθιά στοχαστικό κινηματογραφικό δοκίμιο, όπου ο σκηνοθέτης ακροβατεί ιδανικά ανάμεσα στη σύγκρουση της λογικής – την οποία εκπροσωπεί ο Ιάσονας – και της μανίας για εκδίκηση που εκφράζει η πληγωμένη Μήδεια. Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Μαρία Κάλλας, Μάσιμο Τζιρότι, Τζουζέπε Τσεντίλε, Λωράν Τερζιέφ, Μάρκαρετ Κλεμεντί


https://www.youtube.com/watch?v=

«Μήδεια» (1988) του Λαρς Φον Τρίερ
Δευτέρα 4 Ιουλίου στις 20:30 – Είσοδος Ελεύθερη

image

Ο Λαρς Φον Τρίερ σκηνοθετεί μια εκδοχή της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας Μήδεια, του Ευριπίδη, για τη Δανική τηλεόραση, γυρίζοντας εξ ολοκλήρου με αναλογική κάμερα. Το σενάριο βασίζεται σε μια διασκευή που έκανε ο μεγάλος Δανός σκηνοθέτης Καρλ Ντράγιερ το 1960, αλλά η ταινία δεν γυρίστηκε ποτέ όσο ζούσε.

Ο μύθος έπεται της ιστορίας του Ιάσωνα και των Aργοναυτών, παρουσιάζοντας τον Ιάσωνα να επιστρέφει από την εκστρατεία, έχοντας το Χρυσόμαλλο Δέρας κι έτοιμος να παντρευτεί την Γλαύκη, κόρη του Κρέοντα. Κάνοντας, όμως αυτό, εγκαταλείπει την σύζυγό του που υποφέρει, τη Μήδεια, που είναι επίσης και η μητέρα των δύο παιδιών του. Όταν ο βασιλιάς εξορίζει τη Μήδεια, εκείνη καταστρώνει ένα δόλιο σχέδιο εκδίκησης που συμπεριλαμβάνει δηλητήριο, κρέμασμα και δυστυχία για όλους.

Ένα από τα άγνωστα και σπάνια αριστουργήματα του Λαρς Φον Τρίερ. Μια αναμέτρηση ενός από τους πιο ανήσυχους σύγχρονους σκηνοθέτες μ’ ένα μεγάλο κείμενο των αρχαίων κλασσικών. Βασισμένος σ’ ένα σενάριο του μέγιστου δημιουργού Καρλ Θήοντορ Ντράγιερ, ο Τρίερ μεταφέρει τον μύθο της Μήδειας του Ευριπίδη σε σκοτεινούς βαλτότοπους και σε υπόγειες ομιχλώδεις, απειλητικές στοές.

image

Οι εκπληκτικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών, η στοιχειωμένη, μυστηριακή ατμόσφαιρα του φιλμ, οι εκπληκτικές εικόνες που φορές θυμίζουν ζωγραφικούς πίνακες, η χαρακτηριστική δεξιοτεχνία και εφευρετικότητα του Τρίερ, συνθέτουν ένα πανέμορφο έργο, εξίσου συναρπαστικό κι αναπάντεχο με τις επόμενες δουλειές του τρομερού παιδιού του σύγχρονου σινεμά. Πρωταγωνιστεί η Κίρστεν Όλεσεν ως Μήδεια, ενώ στον ρόλο του Ιάσωνα συναντάμε το υποκριτικό alter ego του Δανού σκηνοθέτη, τον σπουδαίο Γερμανό ηθοποιό, Ούντο Κίερ.

«Ένιωσα μια περίεργη ταύτιση με τον Ντράγιερ και το όραμά του για τη Μήδεια. Έτσι, βασίστηκα στο σενάριό του και στους διαλόγους του, αλλά μετέφερα τη δράση σε Δανικό τοπίο. Ο Ντράγιερ σκόπευε να γυρίσει την ταινία στην Ελλάδα. Υπάρχει μια σημείωση στην αρχή του σεναρίου που καταδεικνύει ότι η ταινία πρέπει να αρχίζει σ’ ένα αμφιθέατρο. Δυστυχώς δεν είχε ποτέ τη δυνατότητα να την γυρίσει. Όπως συνέβη και μ’ ένα μεγάλο ποσοστό των σχεδίων του. Αποφάσισα να ερμηνεύσω το σενάριο ως μια άχρονη τραγωδία γιατί κανείς δεν μπορεί να πει τι έλξη θα μπορούσε να ασκήσει μια ψυχολογική ερμηνεία.» – αναφέρει χαρακτηριστικά ο Λαρς Φον Τρίερ και συμπληρώνει:

image

«Οι ταινίες του Ντράγιερ δεν μπορούν να αναγνωστούν ως ψυχολογικά δράματα, δεν είναι τόσο απλές. Ο τρόπος του να απλοποιεί και να συμπυκνώνει τους διαλόγους δημιουργεί ερμηνευτικά προβλήματα, γιατί οι άνθρωποι δεν συνηθίζουν να εκφράζονται έτσι. Είναι περισσότερο αποσπάσματα που είναι διάσπαρτα, εδώ κι εκεί. O Ντράγιερ τείνει στο μεγαλείο και στην συντριπτική εξύψωση. Ο στόχος δεν είναι ποτέ ο ρεαλισμός κι ο ψυχολογισμός, αν αυτή είναι η λέξη, οι χαρακτήρες του είναι σχεδόν εικόνες. Η τέχνη του Ντράγιερ βρίσκεται πιο κοντά στη ζωγραφική, παρά στον κινηματογράφο. Ήθελα η ταινία μου να θυμίζει Ντάγιερ. Η αισθητική του ήταν πρωταρχικής σημασίας για μένα. Δυστυχώς η Μήδεια έχει υπερβολικά την αίσθηση του papier – mache. Και υπήρχε εκείνη η μακέτα του κάστρου των Βίκινγκς που προσποιούμασταν ότι ζει η Μήδεια. Δεν αντέχω αυτού του είδους τα τεχνάσματα. Είναι απαίσια. Αλλά ο προϋπολογισμός μας δεν μας επέτρεπε να γυρίσουμε αλλού. Για παράδειγμα στη σκηνή όπου η Μήδεια σκοτώνει τα παιδιά της, ο Ντράγιερ επέλεξε το δηλητήριο, το μαχαίρωμα που προτείνει ο Ευριπίδης του φαινόταν υπερβολικά βίαιο. Υπερβολικά αιματηρό. Προτιμούσε απλά να αποκοιμηθούν. Εγώ επέλεξα να το κάνω πιο δραματικό. Νομίζω ότι η δική μου εκδοχή είναι πιο δηκτική. Η δολοφονία των παιδιών με κρέμασμα μου φάνηκε πιο αποτελεσματική και αρμόζουσα. Είτε τα σκοτώνεις, είτε όχι. Πρέπει να δείχνεις τη δράση, όπως πραγματικά είναι. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να κάνεις τα πράγματα να φαίνονται πιο αθώα απ’ ότι είναι…»

Προπώληση Εισιτηρίων

image

Κ.Ε.Π. Ελευσίνας, Δευτ. – Παρ. 8.00 – 20.00 και Σαβ. 8.00 – 13.30.
Διαδικτυακά μέσω viva.gr
Κ.Ε.Δ.Ε., Παγκάλου & Κίμωνος 11, Δευτ.- Παρ. 8.00 – 14.00.
Παλαιό Ελαιουργείο, κατά τη διάρκεια των Αισχυλείων, 19.00 – 22.00.
Οι κάρτες διαρκείας ισχύουν από 24/08 – 21/09.
Κάθε κάρτα παρέχει στον κάτοχό της το δικαίωμα διακεκριμένης θέσης. Το προνόμιο της διακεκριμένης θέσης δεν ισχύει αν προσέλθετε μετά τις 20.30.
Χώρος διεξαγωγής: Παλαιό Ελαιουργείο, Παραλία Ελευσίνας

Για περισσότερες πληροφορίες, καθώς και για το αναλυτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, παραθέτουμε τον επίσημο ιστότοπο της διοργάνωσης: Αισχύλεια 2016