Παρά την οικονομική κρίση, τους πειρασμούς του διαδικτύου και των νέων τεχνολογιών, οι πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης φαίνονται ότι αγαπούν ευτυχώς ακόμα την Έβδομη Τέχνη και το αποδεικνύουν εμπράκτως, επιλέγοντας τον Κινηματογράφο για τη διασκέδαση, αλλά και την ψυχαγωγία τους. Αυτό τουλάχιστον μας δείχνουν τα επίσημα στατιστικά του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου του Οπτικοακουστικού Τομέα τα οποία παρουσιάζουμε και αναλύουμε πρώτοι στην Κινηματογραφική Στήλη του Tvxs.gr.

Ads

Η είδηση μας έρχεται από το 67ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το οποίο σήκωσε αυλαία την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου, με το σκηνοθετικό ντεμπούτο του σεναριογράφου, Ετιέν Κομάρ, «Django» (2017) και ολοκληρώνεται την Κυριακή 19 Φεβρουαρίου, με την απονομή των βραβείων και της Χρυσής Άρκτου.

image

Στο περιθώριο της 67ης διοργάνωσης το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα (European Audiovisual Observatory), παρουσίασε τα αναλυτικά στατιστικά στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου για το 2016. Παίρνοντας τη σκυτάλη από το 2015 και την σχετική ανάκαμψη που σημειώθηκε, το Παρατηρητήριο εκτιμά ότι υπήρξε αύξηση των θεατών κατά 1,6%, ενώ συνολικά πουλήθηκαν 994 εκατομμύρια εισιτήρια!

Ads

Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό νούμερο. Ειδικά αν συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι διατέθηκαν 16 εκατομμύρια εισιτήρια περισσότερα από το 2015, ενώ ταυτόχρονα η κίνηση των εισιτηρίων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη χρονιά που ολοκληρώθηκε, υπήρξε η μεγαλύτερη από το 2004, σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία για τα 28 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Οι χώρες με την μεγαλύτερη αύξηση των εισιτηρίων

image

Σε αντίθεση με την οικονομική κατάσταση εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι χώρες του Νότου είναι αυτές που φαίνεται να βγαίνουν κερδισμένες από την προσέλευση των θεατών. Συγκεκριμένα η Ισπανία σημείωσε αύξηση εισιτηρίων κατά 7,5% εκδίδοντας συνολικά το 2016, με 103,3 εκατομμύρια εισιτήρια, ενώ και η Ιταλία είχε άνοδο της τάξεως του 5,4% που μεταφράζεται σε 112,5 εκατομμύρια εισιτήρια.

Η παραδοσιακή δύναμη του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, η Γαλλία, παρουσιάσε αύξηση κατά 3,6%, κόβοντας συνολικά 212,7 εκατομμύρια εισιτήρια. Ενώ όσο αφορά τα ποσοστά, οι τρεις χώρες με την σημαντικότερη αύξηση εισιτηρίων, είναι η Πολωνία (+7,4 εκατομ. εισιτήρια, +16,6%), η Σλοβακία (+1,1 εκατομ. εισιτήρια, +23,4%) και η Τσεχία (+2,7 εκατομ. εισιτήρια, +20,6%).

Οι χώρες με την μεγαλύτερη μείωση των εισιτηρίων

image

Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι από τα 28 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στατιστικά στοιχεία για το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα (European Audiovisual Observatory), διαθέτουν τα 24 εξ αυτών. Κι ενώ συνολικά 19 χώρες σημείωσαν αύξηση των εισιτηρίων και των κερδών τους, υπάρχουν και 5 κράτη μέλη που παρατήρησαν μείωση.

Εντύπωση προκαλεί η περίπτωση της Γερμανίας, που απ’ ότι φαίνεται και στο σχετικό γράφημα, είχε την μεγαλύτερη πτώση, σε ποσοστό 13,0%, χάνοντας παράλληλα 18,1 εκατομμύρια εισιτήρια. Αλλά και για το Ηνωμένο Βασίλειο τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν καλά, καθώς οι κίνηση των θεατών μειώθηκε κατά 2,1%, χάνοντας 3,7 εκατομμύρια εισιτήρια.

Η περίπτωση της Ελλάδας

image

Παρά την οικονομική κρίση και τις γενικότερες δύσκολες συνθήκες, ελπιδοφόρα φαίνεται ότι είναι τα μηνύματα και για την εγχώρια κινηματογραφική κίνηση. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που παρέχει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου στο Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα, το 2016 υπήρξε αύξηση της τάξεως του 2,2% στην έκδοση των εισιτηρίων σε σχέση με το 2015, γεγονός που μεταφράζεται σε κέρδος 0.2 εκατομμυρίων εισιτηρίων.

Πιο συγκεκριμένα, ενώ το 2015 είχαν εκδοθεί συνολικά 9,8 εκατομμύρια εισιτήρια, ο αριθμός αυτός αυξήθηκε κατά το 2016, φτάνοντας συνολικά στα 10 εκατομμύρια εισιτήρια.

Οι ταινίες που έκαναν τη διαφορά

Σε αντίθεση με το 2015, όπου υπήρχαν βασικά τρεις ταινίες που καθοδήγησαν την αγορά εισιτηρίων – Star Wars VII, Minions και Spectre – κάθε μία εκ των οποίων έκοψε περίπου 38 εκατομμύρια εισιτήρια, το 2016 δεν υπάρχει καμία ταινία που να κατάφερε να ξεπεράσει τα 30 εκατομμύρια εισιτήρια.

Όμως υπήρχαν περισσότερες ταινίες και animation που προσέλκυσαν το κοινό, επιτρέποντας τη συνολική αύξηση στον αριθμό των θεατών. Τέσσερα animation – The Secret Life of Pets, Finding Dory, The Jungle Book και Zootopiaκαι τέσσερις αντίστοιχα ταινίες – Fantastic Beasts and Where to Find Them, Rogue One: A Star Wars Story, Deadpool και Captain America: Civil War – φαίνεται ότι αποτέλεσαν τις πρώτες επιλογές των Ευρωπαίων θεατών.

Εκτός Ευρώπης

image

Ενδιαφέρον προκαλεί η περίπτωση της γείτονος Τουρκίας, καθώς μπορεί να υποχωρεί κατά 3,6% η αγορά εισιτηρίων του 2016 σε σχέση με το 2015, όμως παραμένει να έχει την πιο υψηλή εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία, με το 53,4% των Τούρκων θεατών να επιλέγει τις ταινίες των συμπατριωτών τους. Ενδεικτικό είναι το γεγονός στην Ελλάδα το ίδιο ποσοστό φτάνει μόλις στο 9%.

Τέλος στη Ρωσία, μετά από την καθοδική περίοδο των τριών τελευταίων χρόνων, η κινηματογραφική αγορά της χώρας σημείωσε την εξαιρετική αύξηση της τάξεως του 9,6%, φτάνοντας συνολικά στα 191,1 εκατομμύρια εισιτήρια, σε σχέση με τα 174,4 που εκδόθηκαν το 2015.

Για περισσότερες πληροφορίες, παραθέτουμε τον επίσημο ιστότοπο του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου του Οπτικοακουστικού Τομέα – European Audiovisual Observatory.