Στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, η Άννα Μουιλαέρτ από την Βραζιλία, παρουσιάζει ένα κοινωνικό δράμα με φόντο τους οικογενειακούς δεσμούς, τον ρατσισμό και τις πανανθρώπινες αξίες. Βραβείο Ερμηνείας για την εξαιρετική Ρεγκίνα Κασέ στο τμήμα «Σινεμά του Κόσμου» του Φεστιβάλ του Σάντανς και Βραβείο Κοινού στο Διεθνές Φεστιβάλ του Βερολίνου το 2015. Η ταινία «Η Δεύτερη Μάνα» είναι διαθέσιμα δωρεάν στην διαδικτυακή ταινιοθήκη της ERTFLIX.

Ads

«Η «Δεύτερη Μάνα» είναι μια ταινία για ένα σύστημα κοινωνικών δομών που ισχύει στην κουλτούρα της Βραζιλίας από την αποικιοκρατική εποχή και συνεχίζει να επηρεάζει τη συναισθηματική αρχιτεκτονική της χώρας μέχρι σήμερα. Άρχισα να γράφω το σενάριο πριν από είκοσι χρόνια, όταν απέκτησα το πρώτο μου παιδί και κατάλαβα πόσο ευγενής δουλειά είναι να ανατρέφεις ένα παιδί. Παράλληλα, πρόσεξα το πόσο αυτή η δουλειά υποτιμάται από τη βραζιλιάνικη κουλτούρα. Τις περισσότερες φορές, αντί να φροντίζουμε οι ίδιοι τα παιδιά μας, προσλαμβάνουμε μια εσωτερική νταντά και αναθέτουμε έτσι σε κάποιον άλλο το κομμάτι που θεωρείται πιο ανιαρό και εξοντωτικό. Αυτό που συνήθως ξεχνάμε είναι ότι αυτές οι νταντάδες αφήνουν τα δικά τους παιδιά με κάποιον άλλο για να λειτουργήσουν σε αυτό το σχήμα. Το κοινωνικό αυτό παράδοξο μου έκανε εντύπωση ως ένα από τα πιο σημαντικά στη Βραζιλία γιατί τα παιδιά βγαίνουν πάντα χαμένα. Και αυτά των εργοδοτών και αυτά των νταντάδων. Υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα στο υπόβαθρο του πώς μεγαλώνουμε τα παιδιά μας. Μεγαλώνουν με πραγματική τρυφερότητα; Η τρυφερότητα είναι κάτι που αγοράζεται; Και αν ναι, ποια είναι το αντίτιμο;» – Άννα Μουιλαέρτ

image

Η Bαλ (Ρεγκίνα Κασέ) αφήνει την κόρη της Τζέσικα στα χέρα της γιαγιάς της και πηγαίνει στο Σάο Πάολο για να εργαστεί ως οικονόμος σ’ ένα μεγαλοαστικό σπίτι και να αναλάβει τη φροντίδα του μικρού γιου της οικογένειας, Φαμπίνιο. Δεκατρία χρόνια μετά, η Bαλ έχει μεν καταφέρει να δημιουργήσει ένα σχετικό κομπόδεμα, αλλά αισθάνεται τύψεις για την κόρη που άφησε πίσω της.

Ads

Όταν η 18χρονη πλέον Τζέσικα της ανακοινώνει ότι έρχεται στο Σάο Πάολο για να δώσει εισαγωγικές εξετάσεις στην αρχιτεκτονική, οι εργοδότες της μητέρας την υποδέχονται αρχικά εγκάρδια και της προτείνουν αμέσως να μείνει μαζί τους. Εξάλλου, η Bαλ είναι «μέλος της οικογένειας», αφού ήταν εκείνη που ουσιαστικά μεγάλωσε τον γιο τους.

Όμως η συμβίωση μάνας και κόρης, μετά από 13 χρόνια απουσίας, δεν είναι εύκολη υπόθεση. Παράλληλα, η άφιξη του κοριτσιού θα φέρει ανατροπές στις ισορροπίες του σπιτιού και στις σχέσεις των ενοίκων του. Ποιοι είναι οι χώροι υπηρεσίας και ποιοι κοινόχρηστοι, ποιοι είναι ισότιμα μέλη της οικογένειας και ποιοι το προσωπικό, ποια είναι η πραγματική μάνα ενός παιδιού και ποια πραγματικά το μεγάλωσε;

image

«Η «Δεύτερη Μάνα» μπορεί να αντιμετωπιστεί ως κοινωνική κριτική, αλλά και κάτι παραπάνω. Η άμεση προσέγγιση δεν κρίνει ή δοξάζει τους χαρακτήρες και τις πράξεις τους, απλώς δείχνει τη γυμνή αλήθεια με όλες τις επιπλοκές της. Η δραματουργική δομή είναι άμεση, σχεδόν μαθηματική. Η ταινία ξεκινάει με τη ρουτίνα και τους κανόνες που κυριαρχούν στις κοινωνικές σχέσεις ενός μεγαλοαστικού νοικοκυριού στο Σάο Πάολο. Το επίκεντρο, όμως, γρήγορα μεταφέρεται όταν η Τζέσικα, η κόρη της νταντάς, καταφθάνει, διαταράσσοντας το σπίτι εντελώς, καθώς αψηφεί τους κανόνες του σπιτιού και περνάει τις γραμμές και τα όρια. Στην αρχή, την εξοστρακίζουν από αυτούς τους χώρους που θεωρούνται ιστορικά εκτός των ορίων της υπηρεσίας. Αλλά, κάθε απόπειρα να τη βάλουν στη θέση της αποτυγχάνει, καθώς αυτή η «θέση» δεν υπάρχει πια.» – Άννα Μουιλαέρτ

Ένα λιτό και κοινωνικά συνειδητοποιημένο φιλμ, που περιγράφει με ρεαλισμό τόσο τις βραζιλιάνικες ταξικές δομές, όσο και εκείνες της παγκόσμιας κοινωνίας, παρουσιάζεται με το αξιόλογο κοινωνικό δράμα «Η Δεύτερη Μάνα» της Άννας Μουιλαέρτ. Πρωταγωνιστεί η δημοφιλής στη χώρα της ηθοποιός, Ρεγκίνα Κασέ, σε μία καθηλωτική ερμηνεία.

«Η Άννα με είχε καλέσει να δουλέψω μαζί της και στο παρελθόν με άλλη αφορμή. Πάντα ήθελα να συνεργαστούμε, αλλά δεν είχα τον χρόνο. Αυτή τη φορά, διάβασα το σενάριο, κατάλαβα τον χαρακτήρα, αποφάσισα ότι πρέπει να παίξω τη Bαλ ακόμα και αν έπρεπε να αλλάξω το πρόγραμμα μου. Είχα σταματήσει να κάνω Σινεμά, λόγω ανειλημμένων τηλεοπτικών υποχρεώσεων. Όσο ταξίδευα στη Βραζιλία για τις ανάγκες της εκπομπής, είχα συναντήσει πολλές γυναίκες σαν τη Bαλ. Η πρόσκληση να την υποδυθώ είναι μια μοναδική εμπειρία να επιστρατεύσω όλες αυτές τις εμπειρίες.» – Ρεγκίνα Κασέ

image

Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Σάντανς, όπου τιμήθηκε με το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής και στη συνέχεια παρουσιάστηκε και στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου, όπου και απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο της ενότητας Panorama – Βραβείο Κοινού σε Ταινία Μυθοπλασίας. Στην Ελλάδα είχαμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, πριν από την εξόδο της στις εγχώριες αίθουσες.

Η «Δεύτερη Μάνα» είναι μια αφοπλιστική ταινία χαρακτήρων που αγγίζει πανανθρώπινα θέματα. Η σκηνοθέτης και σεναριογράφος, Άννα Μουιλαέρτ προσεγγίζει με χιούμορ και διεισδυτική ματιά το θέμα της μητρότητας, της ανατροφής των ξένων παιδιών και των κοινωνικών διαφορών. Η ταινία ήταν η επίσημη πρόταση της Βραζιλίας για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας το 2015.

«Η ταινία εξελίχθηκε μέσα σε είκοσι χρόνια. Το αρχικό σενάριο ονομαζόταν «The Kitchen Door» και είχε να κάνει περισσότερο με τη σχέση εργοδότη και νταντάς με ένα κινηματογραφικό στυλ που έμοιαζε με τον μαγικό ρεαλισμό. Πέντε χρόνια μετά, αποφασίσαμε να πάμε για κάτι πιο ρεαλιστικό και έτσι έφερα την κόρη της νταντάς στο Σάο Πάολο, αφήνοντας πίσω τον κόσμο της για να πιάσει μια κακοπληρωμένη δουλειά. Στην πορεία, όμως, ένιωσα την ανάγκη να βάλω λίγη ελπίδα στον χαρακτήρα χωρίς να σπρώξω την ταινία προς ένα ψεύτικο καλό τέλος. Εκείνη την περίοδο, η Βραζιλία εξέλεξε έναν πρόεδρο του Εργατικού Κόμματος, τα πράγματα άρχιζαν να αλλάζουν και ψηφίστηκαν εργατικοί νόμοι που ουσιαστικά εξάλειψαν την εργασία των εσωτερικών οικιακών βοηθών. Το 2013, πάνω που η ταινία έμπαινε στη φάση της παραγωγής, αποφάσισα να κάτσω και να γράψω εξολοκλήρου το σενάριο με τέτοιο τρόπο που να αντανακλά αυτές τις αλλαγές και τις διαμάχες γύρω μου. Αντί να δείξω την κόρη της νταντάς ως δύσμοιρη και ταπεινή -ένα κακό κλισέ – της απέδωσα μια ισχυρή προσωπικότητα, την έκανα ευγενή και αρκετά πεισματάρα για να αντιδράσει στους αποσχιστικούς κοινωνικούς κανόνες που έχουν τις ρίζες τους στο αποικιοκρατικό παρελθόν της Βραζιλίας.» – Άννα Μουιλαέρτ

ERTFLIX

Μία ιδιαίτερα αξιόλογη πρόταση έρχεται να καταθέσει το ERTFLIX, για τις δύσκολες ημέρες του δεύτερου lockdown που βιώνουμε, προτείνοντας μας 30 νέες ταινίες οι οποίες διατίθενται δωρεάν και με ελληνικούς υπότιτλους. Από τον «Θάνατο του Ιερού Ελαφιού» του Γιώργου Λάνθιμου και το «Καλά Χριστούγεννα κύριε Λώρενς» του Ναγκίσα Όσιμα, μέχρι το επίκαιρο φιλμ «Δυστυχώς Απουσιάζατε» του Κεν Λόουτς.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της ανανέωσης του περιεχομένου του ERTFLIX δημιουργείται από μια νέα κατηγορία με τον τίτλο «Νεανικές», όπου οι πιστοί της πλατφόρμας μπορούν να βρουν εφηβικές ταινίες, αλλά και μουσικά ντοκιμαντέρ. Η ταινία «Η Δεύτερη Μάνα / The Second Mother / Que Horas Ela Volta?» της Άννας Μουιλαέρτ, θα είναι διαθέσιμη δωρεάν στην διαδικτυακή ταινιοθήκη της ERTFLIX, μέχρι τις 24 Μαρτίου του 2021.

image

Η Δεύτερη Μάνα / The Second Mother / Que Horas Ela Volta?
Σκηνοθεσία: Άννα Μουιλαέρτ
Σενάριο: Άννα Μουιλαέρτ
Πρωταγωνιστούν: Ρετζίνα Κασέ, Αντόνιο Αμπουχάμρα, Ελένα Αλμπεργκάρια
Φωτογραφία: Μπάρμπαρα Αλβάρεζ
Μοντάζ: Κάρεν Χάρλεϊ
Μουσική: Φάμπιο Τράμερ
Έτος Παραγωγής: 2015
Χώρα Παραγωγής: Βραζιλία
Διάρκεια: 114 λεπτά