Έχοντας κερδίσει το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ του Λονδίνου, το «Chevalier» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη κυκλοφορεί την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου στις Κινηματογραφικές Αίθουσες της χώρας. Η ελληνική πρεμιέρα του φιλμ πραγματοποιήθηκε στο 56ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Το Tvxs.gr ήταν εκεί και συνάντησε την Ελληνίδα σκηνοθέτη, σε μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη, σχετικά με το «Chevalier», την επιλογή του ανδρικού καστ, τον νέο ελληνικό κινηματογράφο, την ΕΡΤ, αλλά και για τις δύο νέες ταινίες που ετοιμάζει.

Ads

Στο «Chevalier», μία παρέα αντρών επιστρέφει από χειμερινή εκδρομή ψαρέματος σ’ ένα γιοτ. Όταν μια μηχανική βλάβη τους εγκλωβίζει στο σκάφος, κάπου στον Σαρωνικό, θα αναλώσουν την ώρα τους μ’ ένα αυτοσχέδιο παιχνίδι που ονομάζεται Chevalier.  To Chevalier είναι τόσο διασκεδαστικό, όσο και βαθιά ανταγωνιστικό. Κανείς δεν θα κατέβει από το σκάφος, αν δεν ανακηρυχτεί ο νικητής…

image

Η νέα δημιουργία της Αθηνάς Τσαγγάρη αποτελεί μία παραγωγή της Faliro House Productions και της Haos Film με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Στο καστ συναντάμε τον Σάκη Ρουβά, που επιστρέφει στην μεγάλη οθόνη μετά το “Alter Ego” του 2007 και το “Duress” του 2009, καθώς και τον Βαγγέλη Μουρίκη, έναν από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της γενιάς του, ο οποίος φέτος τιμήθηκε από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου με το Βραβείο Α΄ Ανδρικού Ρόλου για την συγκλονιστική του ερμηνεία, στην ταινία «Το Μικρό Ψάρι» του Γιάννη Οικονομίδη. Πρωταγωνιστούν επίσης: Γιώργος Κέντρος, Πάνος Κορώνης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιώργος Πυρπασόπουλος και οι Γιάννης ∆ρακόπουλος, Νίκος Ορφανός, Κώστας Φιλίππογλου.

Ads

image

Στην τρίτη μεγάλου μήκους ταινία της, η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, μας παρουσιάζει μία από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας κινηματογραφικής σεζόν. Η σκηνοθέτης καταφέρνει να απεικονίσει έξυπνα και με πρωτότυπο τρόπο, τον τρελό αλλά και ανταγωνιστικό κόσμο των αντρών, που αρνούνται πεισματικά να ωριμάσουν, μένοντας για πάντα παιδιά, με τις ανάλογες κάθε φορά, συνέπειες. Το «Chevalier» αργά αλλά μεθοδικά, αποκαλύπτει και αποκωδικοποιεί με χιούμορ, όσα λένε οι άντρες μεταξύ τους…

– Πέντε χρόνια μετά το «Attenberg» (2010) και έχοντας εν το μεταξύ κυκλοφορήσει το μικρό μήκους φιλμ, «The Capsule» – το οποίο είχαμε παρακολουθήσει το 2013 στο 53ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης – επιστρέφεται με την τρίτη μεγάλου μήκους ταινίας σας, το «Chevalier». Πως γεννήθηκε η ιδέα αυτού του ιδιαίτερου σεναρίου;

– Στην ουσία το «Chevalier» είναι η φυσική συνέχεια του «The Capsule», η οποία ήταν μία ταινία που έκανα αποκλειστικά με γυναικείο καστ, επίσης πάνω στο θέμα της δύναμης, της υπερίσχυσης, του ελέγχου, της πειθαρχίας, της αντιζηλίας και σκέφτηκα ότι θα ήταν ενδιαφέρον να συνεχίσω αυτό το πείραμα με αντρικό καστ.

 
– Ένα καστ το οποίο περιλαμβάνει ένα πολυσυλλεκτικό σύνολο ηθοποιών, έχοντας στη διάθεση σας από τον Βαγγέλη Μουρίκη – με τον οποίο ξανασυνεργάζεστε μετά το «Attenberg» – μέχρι και τον Σάκη Ρουβά. Πως εξελίχθηκε η διαδικασία του κάστινγκ;

– Ήταν σημαντικό να είναι αρκετά ετερόκλητο και επίσης να είναι όλοι τους πολύ ισχυρές προσωπικότητες αλλά και συμπληρωματικές μεταξύ τους. Συνήθως λειτουργώ βάσει ενστίκτου και συζητήσεων με τους ηθοποιούς, παρά με οντισιόν.

image

– Δηλαδή τα κείμενα είχαν γραφτεί πάνω στους συγκεκριμένους ηθοποιούς, ήταν αρχικά οι πρώτες σας επιλογές;

– Όχι, καθόλου. Μου πήρε πάρα πολύ χρόνο για να τους βρω. Με εξαίρεση τον Βαγγέλη (Μουρίκη), που ήξερα ότι σίγουρα θα είναι ένας από αυτούς, αλλά και πάλι δεν είχα αποφασίσει ποιος θα είναι…

– Τόσο στο «The Capsule», όσο και στο «Chevalier», διακρίνουμε ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον σας για το ανθρώπινο σώμα.

Δουλεύω αρκετά με βιολογία και όχι με ψυχολογία. Ακόμα και στον τρόπο που προετοιμάζω τους ρόλους με τους ηθοποιούς μου. Αλλά με ενδιαφέρει και αυτός ο διάλογος που αναπτύσσεται ανάμεσα στο ανθρώπινο σώμα και στην κάμερα, από τις μικρότερες χειρονομίες μέχρι το πως το ανθρώπινο σώμα διασχίζει τον χώρο. Στο «Chevalier» ειδικά, με ενδιέφεραν πολύ και τα πρόσωπα. Είναι δηλαδή μία χορογραφία προσώπων και γι’ αυτό χρησιμοποιήσαμε sliders με τον Χρήστο (Διεύθυνση φωτογραφίας: Χρήστος Καραμάνης), γιατί ήταν σημαντικό να γίνει έτσι αυτός ο χορός των προσώπων. Αυτό ήταν μία πρόκληση για μένα.

image

– Ένα από τα στοιχεία που ξεχωρίζουν στο «Chevalier», είναι και το πολύ όμορφο μουσικό σκορ που διαθέτει. Πως έγινε η συγκεκριμένη επιλογή των τραγουδιών;

Τα δύο βασικά τραγούδια είχαν επιλεγεί από πριν, διότι έπρεπε να έχουμε τα δικαιώματά τους και είναι τραγούδια που μου άρεσαν. Δηλαδή πάντα η επιλογή της μουσικής είναι πολύ σημαντικό μέρος της συγγραφής του σεναρίου, διότι έχουν πολύ οργανικό μέρος και συμμετοχή στην πλοκή. Το τραγούδι τέλους είναι από μία καινούργια μπάντα που λέγεται S.W.I.M. – το κομμάτι έχει γραφτεί από την Μαριλένα Ορφανού, η οποία συμμετέχει στα φωνητικά μαζί με την Μαρία Χατζάκου και την Νατάσσα Γιανναράκη (Berlin Brides), ενώ κιθάρες παίζει η Τζίνα Δημακοπούλου – και αποτελεί διασκευή στο παιδικό τραγούδι «Που ‘ ν ‘ το δαχτυλίδι».

– Ο σπουδαίος Πολωνός σκηνοθέτης, Πάβελ Παβλικόφσκι (Ida – 2013) – πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Film Festival) – κατά την απονομή του Βραβείου δήλωσε χαρακτηριστικά: «Το «Chevalier» είναι μια μελέτη του ανδρικού ανταγωνισμού μέσα από τα μάτια μίας γενναίας και πρωτότυπης σκηνοθέτη.» Τι σημαίνει αυτή η βράβευση για εσάς;

Τέτοιου είδους βραβεύσεις έχουν όντως σημασία για την ταινία, αλλά και ψυχολογικά για εμάς ως ομάδα, διότι είναι μία ταινία που έγινε συντροφικά και ήταν μία πολύ όμορφη συνεργασία για όλους μας. Ήταν μία σπουδαία επιβράβευση, αλλά παράλληλα και μία μεγάλη έκπληξη για εμάς που ήμασταν στην τελετή, με τον Πάνο Κορώνη και τον Γιώργο Πυρπασόπουλο.

image

Φέτος στο 56ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, προβλήθηκαν 21 ελληνικές ταινίες, εκ των οποίων οι 14 παρουσιάστηκαν σε πρεμιέρα στο ελληνικό κοινό. Ανάμεσα σε αυτές και το «Chevalier». Πως βλέπετε τον νέο ελληνικό κινηματογράφο, είστε αισιόδοξη;

Ναι, είμαι απόλυτα αισιόδοξη. Είναι μία πολύ καλή χρονική στιγμή για τον ελληνικό κινηματογράφο. Καταρχήν διότι γίνονται ταινίες παρά την κρίση, αλλά και γιατί υπάρχει έντονη δράση και αποφασιστικότητα, σε σχέση με άλλες εποχές.

image

– Αλλά παράλληλα θεωρείται ότι υπάρχουν και περισσότερα ερεθίσματα για τους δημιουργούς μέσα από την κρίση;

Όχι απαραίτητα. Νομίζω το πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι υπάρχει μία υγιής κινητικότητα, η οποία δεν είμαι σίγουρη ότι πρέπει απαραίτητα να τη συνδέσουμε με την κρίση. Διότι φτάνουμε στο σημείο η κρίση να γίνεται εξαγώγιμο προϊόν και εγώ προσωπικά προτιμώ να μην ταυτίζεται το σινεμά που κάνω και να μην χαρακτηρίζεται ως σινεμά της κρίσης.

– Όσο αφορά την παραγωγή;

Ήταν μία πολύ υγιής παραγωγή, από την άποψη ότι είχαμε την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, τη χρηματοδότηση της Faliro House και τη βοήθεια για ακόμα μία φορά του Χρήστου (Executive Producer: Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος) ο οποίος έχει υποστηρίξει όλες τις ταινίες μου όλα αυτά τα χρόνια και η Feelgood (Feelgood Entertainment), η οποία είχε μπει εξ αρχής στην χρηματοδότηση και ήταν μέρος της παραγωγής. Δυστυχώς όχι η ΕΡΤ, αν και θα το θέλαμε πολύ…

– Ήταν την περίοδο που την είχαν κλείσει;

Ναι, ήταν μία μεγάλη περίοδος… και δυστυχώς είχαμε μεγάλο πρόβλημα στη Haos (Haos Film). Διότι είχαμε πάρει έγκριση από την ΕΡΤ για τις «Άλπεις» και για κάποιο λόγο, που δεν έχω καταλάβει ακόμα, ούτε εγώ ούτε ο Γιώργος (Λάνθιμος), αυτά τα χρήματα δε δόθηκαν ποτέ. Οπότε στην ουσία το λογότυπο της ΕΡΤ είναι παρών παντού και σε όλα, διότι αυτό είχε συμφωνηθεί και επειδή πηγαίναμε στη Βενετία… Οπότε είναι σαν μία παραγωγή της ΕΡΤ, χωρίς στην ουσία η ΕΡΤ να έχει συμβάλει. Και τώρα δυστυχώς με την καινούργια μου ταινία το «Chevalier», δεν λειτουργούσε η περίφημη επιτροπή του 1,5%. Ένα πολύ σημαντικό θέμα, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι το Ευρωπαϊκό Σινεμά στηρίζετε κατά το ήμισυ συνήθως στα τηλεοπτικά κανάλια.

image

– Η ταινία σας πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο, στη συνέχεια ταξίδεψε στα Διεθνή Φεστιβάλ του Σαράγεβο και του Λονδίνου και από εκεί στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού όπου και προβλήθηκε σε Νέα Υόρκη και Λος Άντζελες. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, το «Chevalier» πραγματοποίησε στο πλαίσιο του 56ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης την ελληνική του πρεμιέρα, ενώ από την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου, κυκλοφορεί στις Κινηματογραφικές Αίθουσες της χώρας. Παρατηρείται διαφορά στην αποδοχή του «Chevalier» με βάση το κοινό που το παρακολουθεί;

Γενικά θεωρώ ότι το κοινό ανταποκρίνεται πολύ θετικά απέναντι στην ταινία. Ακούγονται πολλά γέλια και αυτό είναι ένα γεγονός που μου έχει πολύ εντύπωση, διότι σκεφτόμουν αν αυτό που έχουμε φτιάξει έχει ένα πιο ειδικό χιούμορ, αλλά τελικά φαίνεται ότι αυτό λειτουργεί. Κι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το «Chevalier» δεν είναι μία ταινία για Έλληνες άντρες. Αυτό ήταν σαφές για μένα, αλλά και για τον Ευθύμη (Σενάριο: Ευθύμης Φιλίππου και Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη), ότι δεν κάνουμε μία ταινία για ελληνική αρσενική φύση και αισθάνομαι ότι είναι μία ταινία που λειτουργεί διασυνοριακά.

image

– Ποια ήταν η πιο δύσκολη κατάσταση που βιώσατε κατά την περίοδο των γυρισμάτων, τα οποία φαίνονται όντως ιδιαίτερα απαιτητικά, αλλά και τι απολαύσατε περισσότερο;

Ήταν δύσκολο, διότι ήταν πολύ μικρός ο χώρος και έπρεπε συνέχεια να διαπραγματευόμαστε αυτό τον χώρο και τις ιδιαιτερότητες του. Επίσης είχε πολύ κρύο, ενώ είχαμε και φοβερά προβλήματα ναυτίας. Παρόλα αυτά ήταν φοβερά αρμονικά και χάρηκα το γεγονός ότι ήμασταν όλοι σαν μία οικογένεια, χωρίς ποτέ να υπάρξει κάποια προστριβή. Διότι θα περίμενες ότι σε μία τέτοια κατάσταση και με τόσες έντονες προσωπικότητες… Η αλήθεια είναι ότι φοβόμουν όταν άρχισα. Δεν ήξερα αν θα μπορέσω να το ολοκληρώσω κι αν θα καταφέρω να έχω τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη, όλων αυτών των ηθοποιών που δεν ήξερα, εκτός από τον Βαγγέλη (Μουρίκη) και τον Πάνο (Κορώνη)…

– Με τον οποίο είχατε συνεργαστεί και στο «Πριν τα Μεσάνυχτα» (Before Midnight) του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ…

– Ναι, ακριβώς.

– Και ειδικά σε μία πλέον κλασσική σκηνή σ’ εκείνη την ταινία, όπου γύρω από ένα τραπέζι βρίσκονται επτά σκηνοθέτες…

– Αλήθεια; Ναι έχεις δίκιο, δεν το είχα σκεφτεί ποτέ αυτό. (γέλια)

image

– Με το «Chevalier» να ταξιδεύει στα σημαντικότερα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ και λίγο πριν την επίσημη κυκλοφορία τους στις ελληνικές αίθουσες, ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Αυτή τη στιγμή γράφω δύο σενάρια…

– Μαζί με τον Ευθύμη Φιλίππου;

Όχι, αυτή τη φορά μαζί με τον Ματ Τζόνσον (Matt Johnson). Ο Ματ είναι συνεργάτης που εδώ και πάρα πολλά χρόνια και συνέταιρος μου στη Haos Film, μαζί με την Μαρία Χατζάκου. Μαζί λοιπόν γράφουμε το «Duncharon», το οποίο είναι ένα φιλμ επιστημονικής φαντασίας. Το οποίο βέβαια θα πάρει αρκετό χρόνο για να μπορέσει να γίνει. Είναι ένα αρκετά φιλόδοξο σχέδιο και είναι ουσιαστικά η ταινία που αυτήν την στιγμή δουλεύω από μία υποτροφία που έχω πάρει από το Χάρβαρντ και το Radcliffe Institute. Πρόκειται για ένα αξιόλογο και ενδιαφέρον πρότζεκτ, όπου συστήνονται ομάδες εργασίας από διαφορετικές επιστήμες, ανάμεσα σε καλλιτέχνες και επιστήμονες. Οπότε θα έχω την τύχη να έχω ως συμβούλους, επιστήμονες οι οποίοι είναι αστροφυσικοί, ρομποτιστές, νευροβιολόγοι, κ.α. Οπότε υπάρχει μία πολύ όμορφη ομάδα εργασίας.

Το δεύτερο σενάριο, το οποίο γράφω επίσης μαζί με τον Ματ για το The Film Society of Lincoln Center – φέτος η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, ήταν η επίτιμη καλεσμένη / Filmmaker in Residence στο πλαίσιο του NYFF (Φεστιβάλ Κινηματογράφου Νέας Υόρκης) – αφορά μία νέο – νουάρ ιστορία (neo-noir screwball tragedy) και έχει τον τίτλο, «White Knuckles». Ευελπιστώ ότι θα είναι η ταινία που θα μας φέρει πάλι μαζί με την Αριάν Λαμπέντ (Ariane Labed), για την οποία το γράφω, αυτόν τον καιρό.

image

«Chevalier»
Σκηνοθεσία: Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη
Σενάριο: Ευθύμης Φιλίππου & Αθηνά Τσαγγάρη
Ηθοποιοί: Βαγγέλης Μουρίκης, Σάκης Ρουβάς, Γιώργος Κέντρος, Πάνος Κορώνης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Γιάννης ∆ρακόπουλος, Νίκος Ορφανός, Κώστας Φιλίππογλου

Executive Producer: Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος
Παραγωγοί: Μαρία Χατζάκου & Αθηνά Τσαγγάρη
Παραγωγή: FALIRO HOUSE PRODUCTIONS & HAOS FILM
Σε συμπαραγωγή με NOVA & THE MATCH FACTORY και με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου
Διεύθυνση φωτογραφίας: Χρήστος Καραμάνης, GSC
Μοντάζ: Ματ Τζόνσον, Γιώργος Μαυροψαρίδης
Ήχος: Λέανδρος Ντούνης
Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα
Σκηνικά: Άννα Γεωργιάδου
Διεύθυνση παραγωγής: Δημήτρης Μπιρμπίλης

Η ταινία «Chevalier» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη, θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές Κινηματογραφικές Αίθουσες, από την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου, σε διανομή της εταιρείας Feelgood Entertainment.