Καθώς η χειμερινή κινηματογραφική σεζόν, φτάνει σταδιακά προς το τέλος και με το Πάσχα προ των πυλών, οι ταινίες που προβάλλονται στις αίθουσες από τις εταιρείες διανομής, προσαρμόζονται ανάλογα. Έτσι από τα επτά νέα φιλμ που κυκλοφορούν αυτή την εβδομάδα, μόλις δύο αποτελούν μία ασφαλή επιλογή για θέαση στην μεγάλη οθόνη.

Ads

Πρόκειται για το ψυχολογικό θρίλερ επιστημονικής φαντασίας «Μαύρη Τρύπα» της Κλερ Ντενί, το οποίο αν και διαθέτει ένα μέτριο σενάριο, βασίζει την επιτυχία του, στο αξιόλογο πρωταγωνιστικό δίδυμο που διαθέτει, με τον Ρόμπερτ Πάτινσον και την Ζιλιέτ Μπινός.

Ωστόσο η ταινία που δικαίως κερδίζει τις εντυπώσεις, είναι το «Ένας Ελέφαντας Στέκεται Ακίνητος». Πρόκειται για το τετράωρο έπος του Χου Μπο – μαθήτη του σπουδαίου Μπέλα Ταρ – ο οποίος αυτοκτόνησε, λίγο μετά την ολοκλήρωση του έργου του και αφού πρόλαβε πρώτα να μας χαρίσει, ένα διαχρονικό κινηματογραφικό αριστούργημα. Αναλυτικά:

«Ένας Ελέφαντας Στέκεται Ακίνητος» (Da xiang xi di er zuo / An Elephant Sitting Still – 2018) του Χου Μπο (Κίνα)

Ads

image

Κάτω από τον συννεφιασμένο ουρανό μιας ανώνυμης πόλης στη βόρεια Κίνα, οι ζωές κάποιων απελπισμένων ανθρώπων διαπλέκονται στη διάρκεια μίας και μόνο έντονης μέρας, από το ξημέρωμα μέχρι το σούρουπο. H κάμερα τους παρακολουθεί να δραπετεύουν από οικογένειες, αρχές, γκάνγκστερ, σχολείο και κυρίως από την ζοφερή πραγματικότητα της ζωής τους στην μεταβιομηχανική παρακμασμένη πολιτεία, μιας ζωής που κυριαρχείται από την αδιαφορία, τη βία και την απόγνωση. Όλοι τους σκέφτονται τη διαφυγή στο Μανζούλι (μια πόλη στα Κινεζο – Ρωσικά σύνορα). Εκεί, στο μεγάλο τσίρκο, βρίσκεται ένας ελέφαντας που στέκεται διαρκώς ακίνητος, αδιάφορος για την κτηνωδία που κυριαρχεί στον κόσμο.

Τo μνημειώδες, ελεγειακό και βασανισμένο ντεμπούτο του Χου Μπο είναι μια οδυνηρή ιστορία οργής και ομορφιάς, διάρκειας σχεδόν τεσσάρων ωρών (234 λεπτά). Ήδη, αποτελεί ένα ορόσημο για τον νεότερο Κινεζικό κινηματογράφο (και όχι μόνο), σημαδεμένο από μια τραγωδία: Ο δημιουργός του, αναγνωρισμένος συγγραφέας, σκηνοθέτης μερικών διακεκριμένων φιλμ μικρού μήκους πριν την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία και αγαπημένος μαθητής του Μπέλα Ταρ, έδωσε τέλος στη ζωή του μετά την ολοκλήρωση της παραγωγής τον Οκτώβριο του 2017 στα 29 του χρόνια. Το «Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος», παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βερολίνου του 2018.

«Κάποιοι ισχυρίζονται ότι τα έργα μου μεταφέρουν αρνητικά συναισθήματα παρακμής, κατάθλιψης, απόγνωσης. Θα μπορούσα να τους ζητήσω να αναλογιστούν τον εαυτό τους για ένα μόνο δευτερόλεπτο όταν ξυπνούν, πριν πάνε για ύπνο, όταν γεμίζουν ένα ποτήρι νερό από τον ψύκτη στη δουλειά και τότε θα καταλάβουν ότι βλέπουν τη ζωή μέσα από ροζ γυαλιά. Το μόνο που κάνουν είναι να ποστάρουν τουίτ, να ζουν με ταμπέλες προϊόντων, να συσσωρεύουν εκατοντάδες φωτογραφίες στα κινητά τους περιμένοντας μια ευκαιρία για να τις στείλουν στους άλλους. Ωστόσο, τα πραγματικά πολύτιμα πράγματα βρίσκονται στις ρωγμές του κόσμου κι αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκη πεσιμιστικό. Αν το κατανοήσουν αυτό, ίσως και να νοιώσουν δέος μπροστά στις αρχές που ορίζουν την ζωή.» – Χου Μπο

«Μαύρη Τρύπα» (High Life – 2018) της Κλερ Ντενί (Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Πολωνία, Η.Π.Α.)

image

Βρισκόμαστε στο εσωτερικό ενός διαστημοπλοίου. Μοναδικό πλήρωμα του οποίου φαίνεται να είναι ένας άντρας με το όνομα Μόντι και η νεογέννητη κόρη του. Επιζήσαντες μιας αινιγματικής αποστολής για την οποία θα μάθουμε σταδιακά, οι μοναχικοί επιβάτες περιτριγυρίζονται από νεκρά σώματα και από την υποψία ότι κάτι αποτρόπαιο εκτυλίχθηκε στους αχανείς διαδρόμους αυτού του κλειστοφοβικού και γεμάτου μυστικά σκάφους. Τι συνέβη στα μέλη του υπόλοιπου πληρώματος; Ποιος ακριβώς είναι ο ρόλος του Μόντι σε αυτό το μάλλον αυτοκτονικό ταξίδι προς την άκρη του γαλαξία;

Το «High Life» είναι ένας διαγαλαξιακός ψυχολογικός εφιάλτης στον οποίο η επιστημονική φαντασία συναντά την ανθρώπινη σεξουαλικότητα, τη μελλοντολογική δυστοπία, την υπαρξιακή αγωνία και τον σωματικό τρόμο. Και όλα αυτά, ντυμένα με τη μελαγχολική μουσική των Tindersticks. Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και η Ζιλιέτ Μπινός, βρίσκονται παγιδευμένοι στο διάστημα, στη νέα ταινία της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας, Κλερ Ντενί. Η οποία, έναν χρόνο μετά το φιλμ «Η Λιακάδα Μέσα μου», επιστρέφει με μία δυστοπική ταινία επιστημονικής φαντασίας, έχοντας ως πρωταγωνίστρια της και πάλι την υπέροχη συμπατριώτισσα της, Ζιλιέτ Μπινός και τον Βρετανό ηθοποιό, Ρόμπερτ Πάτινσον, που συναντιούνται ξανά στην μεγάλη οθόνη, έξι χρόνια μετά το «Cosmopolis» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. Μαζί τους εμφανίζονται και οι ηθοποιοί, Αντρέ Μπέντζαμιν και Μία Γκοθ.

«Το Σινεμά για μένα δεν βρίσκεται στις εξηγήσεις. Βρίσκεται στην εξερεύνηση ενός συναισθήματος, μιας αντίληψης για το πώς θα έπρεπε να μοιάζει μια ιστορία. Είναι μια διαδικασία προσωπική, εσωτερική και όχι εύκολο να περιγραφεί. Περισσότερο τη νιώθεις μέσα σου. Κι αυτό προσπαθώ να μεταδώσω κι εγώ μέσα από το φιλμ. Θέλω να ξεφορτωθώ την τυραννία του να πρέπει να εξηγείς τα πάντα. Γιατί μόνο τότε μπορείς να εμπιστευτείς το δικό σου κριτήριο, τα αισθητήρια όργανά σου και να φτάσεις σε συμπεράσματα που δεν φανταζόσουν ότι υπήρχα.» – Κλερ Ντενί

«Transit» (2018) του Κρίστοφερ Πέτζολντ (Γερμανία, Γαλλία)

image

Τα γερμανικά στρατεύματα πλησιάζουν στο Παρίσι. Ο Γκεοργκ, ένας Γερμανός πρόσφυγας, δραπετεύει στη Μασσαλία την τελευταία στιγμή. Στις αποσκευές του φέρει τα έγγραφα ενός συγγραφέα, του Βάιντελ, ο οποίος έχει αυτοκτονήσει. Τα έγγραφα περιλαμβάνουν ένα χειρόγραφο, επιστολές και βίζα από την πρεσβεία του Μεξικού. Στη Μασσαλία, μόνο εκείνοι που μπορούν να αποδείξουν ότι θα φύγουν, έχουν δικαίωμα να παραμείνουν. Ο Γκεοργκ υιοθετεί την ταυτότητα του νεκρού και αποφασίζει να παραμείνει εκεί. Όλα αλλάζουν όταν ο Γκεοργκ ερωτεύεται την Μαρία, μια μυστηριώδη γυναίκα σε αναζήτηση του συζύγου της, ο οποίος θα την περίμενε στη Μασσαλία, για να διαφύγουν με βίζα στο Μεξικό.

Mετά το «Βarbara» (Αργυρή Άρκτος Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο 68ο Φεστιβάλ Βερολίνου) και «Το Τραγούδι του Φοίνικα», ο βραβευμένος Γερμανός σκηνοθέτης, Κρίστιαν Πέτζολντ, διασκευάζει το σπουδαίο μυθιστόρημα της Άνα Σέγκερς, «Τράνζιτο». Κάνοντας χρήση των εκπληκτικών παραλληλισμών μεταξύ των ιστορικών γεγονότων και της σημερινής Μασσαλίας, ο Κρίστιαν Πέτζολντ διηγείται την ιστορία ενός μεγάλου, σχεδόν ανέφικτου έρωτα, εν μέσω πολέμου, αυτοεξορίας και της λαχτάρας του να βρεις έναν νέο τόπο που θα μπορέσεις να τον αποκαλείς σπίτι. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, συναντάμε τον Φράντς Ρογκόφσκι (European Shooting Star 2017, «Στους Διαδρόμους» – 2018) και την Πάουλα Μπέερ (Υποψήφια για το Ευρωπαϊκό Βραβείο Κινηματογράφου για τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στο φιλμ «Frantz» του Φρανσουά Οζόν). To μυθιστόρημα της Άνα Σέγκερς, «Τράνζιτο» κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Άγρα.

«Ο Κινηματογράφος αγαπά τα φαντάσματα. Ίσως επειδή και αυτά είναι κατά κάποιον τρόπο ένα είδος transit, διέλευσης. Μια ενδιάμεση σφαίρα στην οποία εμείς, οι θεατές, είμαστε ταυτόχρονα απόντες και παρόντες. Οι άνθρωποι στο TRANSIT,  λαχταρούν να παρασυρθούν από το ρεύμα, το αεράκι, να ξεκολλήσουν. Λαχταρούν μια δική τους ιστορία, και ανακαλύπτουν το κομμάτι μιας ιστορίας που άφησε πίσω του ένας συγγραφέας, μια ιστορία αγάπης, ενοχής και πίστης. Το TRANSIT είναι μια ταινία για το πώς αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν αυτή την ιστορία, δική τους.» – Κρίστοφερ Πέτζολντ

Κυκλοφορούν επίσης:
«Η Κατάρα της Γιορόνα» (The Curse of La Llorona – 2019) του Μάικλ Τσάβες (Η.Π.Α.)

Όλοι κρύβουμε μέσα μας έναν υπερήρωα, απλά χρειάζεται ένα ξόρκι για να τον κάνουμε να φανερωθεί. Ο Μπίλι Μπέιτσον (Angel), συναντά την ευγενική Γιορόνα. Μία γυναίκα που κλαίει. Μία απόκοσμη παρουσία, κάπου ανάμεσα στον Ουρανό και την Κόλαση, παγιδευμένη σε μια φοβερή μοίρα σφραγισμένη από το ίδιο της το χέρι. Η απλή αναφορά στο όνομά της προκαλεί τρόμο σ’ ολόκληρο τον κόσμο, για γενιές. Όταν ήταν ζωντανή, έπνιξε τα παιδιά της, εξαιτίας της οργισμένης ζήλιας της, ρίχνοντας στη συνέχεια και τον εαυτό της στο αφρισμένο ποτάμι, σπαράζοντας από πόνο. Τώρα τα δάκρυα της είναι αιώνια. Είναι θανατηφόρα και εκείνοι που ακούν το θανάσιμο θρήνο της τη νύχτα, είναι καταδικασμένοι. Η Γιορόνα παραφυλά στις σκιές και αρπάζει παιδιά, θέλοντας να τα κάνει δικά της. Καθώς οι αιώνες περνούν, η επιθυμία της έχει γίνει πιο αδηφάγα… και οι μέθοδοι της πιο τρομακτικές.

Στη δεκαετία του 1970, στο Λος Άντζελες, η Γιορόνα παραφυλά τη νύχτα, για νέα παιδιά. Παραβλέποντας την προειδοποίηση μιας προβληματικής μητέρας που είναι ύποπτη για παιδική παρενόχληση, μία κοινωνική λειτουργός και τα μικρά παιδιά της σύντομα θα βρεθούν σε μια τρομακτική, υπερφυσική σφαίρα. Η μόνη τους ελπίδα να επιβιώσουν από τη θανατηφόρα οργή της Γιορόνα είναι ένας απογοητευμένος ιερέας, που προσπαθεί να κρατήσει μακριά το κακό υιοθετώντας τις δικές τους μυστικιστικές τακτικές. Όμως μέσα τους συγκρούονται συνεχώς ο φόβος και η πίστη. Φυλάξου από εκείνη. τίποτα δεν μπορεί να την σταματήσει από το να σε παρασύρει στο σκοτάδι. Επειδή τίποτα δεν μπορεί να ηρεμήσει την αγωνία της. Κανένα έλεος δεν υπάρχει για την ψυχή της.  Δεν υπάρχει διαφυγή από την κατάρα της Γιορόνα. Πρωταγωνιστούν: Λίντα Καρντελίνι, Ρέιμοντ Κρουζ, Πατρίτσια Βελάσκεζ, Μαρισόλ Ραμίρεζ.

«Μάρνι, Μια Τρελή Συμμορία» (Marnies Welt / Marnie’s World – 2018) των Κρίστοφ Λαουενστάιν και Βόλφγκανγκ Λαουενστάιν (Γερμανία, Βέλγιο)

Μερικές φορές ο κόσμος έξω από το ζεστό μας σπιτικό μοιάζει απειλητικός και ξένος. Άλλες φορές, όμως, απλώς μας περιμένει να τον κατακτήσουμε. Οι βραβευμένοι με Όσκαρ, Κριστόφ και Βόλφγκανγκ Λαουνστάιν εμπνέονται από μία ευφάνταστη ιστορία των αδελφών Γκριμ και την μετατρέπουν σε μια μοντέρνα, περιπέτεια κινουμένων σχεδίων. Μεταγλωττισμένη στα Ελληνικά.

«Ο Ευγενικός Κύριος Λινκ» (Missing Link – 2019) του Κρις Μπάτλερ (Η.Π.Α., Καναδάς)

Ο κύριος Λινκ είναι ένα ελαφρώς αφελές αλλά πολύ έξυπνο και καλόψυχο θηρίο που αποτελεί και το τελευταίο δείγμα της πρωτόγονης καταγωγής του Ανθρώπου. Είναι ο σύνδεσμος που λείπει. Με όλο και περισσότερα είδη να είναι υπό εξαφάνιση, ο κύριος Λινκ βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο καθώς είναι ο τελευταίος του είδους του. Ξεκινώντας μια τολμηρή αναζήτηση των μακρινών συγγενών του, θα ζητήσει τη βοήθεια του Σερ Λάιονελ Φρόστ, του μεγαλύτερου ερευνητή μύθων και τεράτων στον κόσμο, και της Αντελίνα Φόρτναϊτ που έχει στην κατοχή της τον μοναδικό γνωστό χάρτη που θα οδηγήσει στη μυθική κοιλάδα που κρύβονται οι μακρινοί συγγενείς του, σε μια απίθανη Οδύσσεια σε όλον τον κόσμο.

Φωνές Ηθοποιών: Χιου Τζάκμαν, Ζόε Σαλντάνα, Έμμα Τόμσον, Τίμοθι Όλιφαντ, Ζακ Γαλιφιανάκης, Στίβεν Φράι. Μεταγλωττισμένη στα Ελληνικά με τις φωνές των Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, Κωστή Μαραβέγια, Αντιγόνης Ψυχράμη.

«Γυναίκες με τα Όλα τους» (The Divine Order / Die Göttliche Ordnung – 2017) της Petra Biondina Volpe (Ελβετία)

Όταν ο σύζυγος της ταπεινής και υπάκουης νοικοκυράς Νόρας, τής απαγορεύει να πιάσει μια εργασία μερικής απασχόλησης, εκείνη νιώθει τόση αγανάκτηση που τελικά την οδηγεί ώστε να γίνει η εμβληματική φιγούρα του φεμινιστικού κινήματος του χωριού της. Όμως αυτή η πρωτόγνωρη διασημότητα θα φέρει ταπείνωση, απειλές, και ένα πιθανό τέλος στο γάμο της, αλλά, εκείνη αρνούμενη να κάνει πίσω, πείθει τις γυναίκες του χωριού της να κάνουν απεργία και ταυτόχρονα πραγματοποιεί μερικές εντυπωσιακές ανακαλύψεις σχετικά με τη δική της απελευθέρωση.

Νικήτρια του Βραβείου Κοινού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Τραϊμπέκα, η ταινία «Γυναίκες με τα Όλα τους» διαδραματίζεται στην Ελβετία το 1971, όπου παρά τις παγκόσμιες κοινωνικές αναταραχές της προηγούμενης δεκαετίας, οι γυναίκες εξακολουθούν να στερούνται το δικαίωμα στην ψήφο. Δυστυχώς δεν πραγματοποιήθηκε δημοσιογραφική προβολή για την συγκεκριμένη ταινία.

Διαβάστε επίσης: