Η συγκινητική δεύτερη stop-motion ταινία κινουμένων σχεδίων του Γουές Άντερσον – μετά το «Fantastic Mr. Fox» του 2009 – είναι μια θαυμάσια περιπέτεια που μιλά για τη φιλία, την οικολογία, την αγάπη για τα ζώα, την τεχνολογία και την εξουσία. Η ταινία εξελίσσεται με φόντο την Ιαπωνία και το Σινεμά του Ακίρα Κουροσάβα, ενώ τις φωνές τους δανείζουν μερικοί εκ των κορυφαίων και πιο αγαπημένων ηθοποιών του σύγχρονου Κινηματογράφου. Το μουσικό σκορ υπογράφει ο ελληνικής καταγωγής, βραβευμένος με Όσκαρ συνθέτης, Αλεξάντρ Ντεσπλά.

Ads

«Θέλαμε να κάνουμε κάτι ρετρο-φουτουριστικό. Πιστεύουμε ότι όλη η ταινία είναι μια αναφορά στην μεταπολεμική ιαπωνική κουλτούρα, τα ιαπωνικά κόμιξ και τους Ιάπωνες σκηνοθέτες, με τον Κουροσάβα να είναι η κύρια επιρροή.» – Γουές Άντερσον

Το Νησί των Σκύλων / Isle of Dogs
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Γουές Άντερσον
Πρωταγωνιστούν δανείζοντας τη φωνή τους οι ηθοποιοί: Φ. Μάρεϊ Άμπραχαμ, Μπομπ Μπάλαμπαν, Μπράιαν Κράνστον, Γκρέτα Γκέργουιγκ, Τζεφ Γκόλντμπλουμ, Ακίρα Ίτο, Σκάρλετ Γιόχανσον, Χάρβεϊ Καϊτέλ, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Μπιλ Μάρεϊ, Μαρί Νατσούκι, Γιοτζίρο Νόντα, Κουνίτσι Νομούρα, Έντουαρντ Νόρτον, Γιόκο Όνο, Κόγιου Ράνκιν, Λιβ Σράιμπερ, Φίσερ Στίβενς, Τίλντα Σουίντον, Ακίρα Τακαγιάμα, Κόρτνεϊ Μπ. Βανς, Φρανκ Γουντ
Φωτογραφία: Τρίσταν Όλιβερ
Μοντάζ: Μαρκ Φόστερ, Έντουαρντ Μπουρς
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Άνταμ Στοκχάουζεν, Πολ Χάροντ
Μουσική: Αλεξάντρ Ντεσπλά
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α., Γερμανία
Έτος Παραγωγής: 2018
Διάρκεια: 102 λεπτά

image

Ads

Η ταινία αφηγείται την ιστορία του Ατάρι Κομπαγιάσι, 12χρονου προστατευόμενου του διεφθαρμένου Δημάρχου Κομπαγιάσι. Όταν, με Προεδρικό Διάταγμα, αποφασίζεται να μεταφερθούν όλοι οι σκύλοι της πόλης Μεγκασάκι σε μία αχανή χωματερή, ονόματι Νησί των Σκουπιδιών, ο Ατάρι ξεκινά μόνος του την αναζήτηση του σκύλου-σωματοφύλακα του, Σποτς. Εκεί, με τη βοήθεια μίας αγέλης ημίαιμων φίλων, αρχίζει ένα επικό ταξίδι που θα καθορίσει την τύχη και το μέλλον ολόκληρης της Νομαρχίας.

Το «Νησί των Σκύλων», αποτέλεσε την ταινία έναρξης του φετινού 68ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου (Μπερλινάλε) και σηματοδοτεί την ένατη ταινία του υποψήφιου για Όσκαρ σκηνοθέτη Γουές Άντερσον. Με ισόποσες δόσεις χιούμορ και δράσης, η ταινία με το απίθανο καστ (φωνές) είναι ένας φόρος τιμής στη μεγαλοπρέπεια και την ομορφιά του ιαπωνικού κινηματογράφου, στην αφοσιωμένη συντροφιά των σκύλων, στον ηρωισμό εκείνων που συνήθως περνούν απαρατήρητοι, στη φύση, στην αποδοχή και, πάνω απ’ όλα, στον «ιερό» δεσμό παιδιού – σκυλιού που αποτελεί την αφορμή γι’ αναρίθμητες περιπέτειες.

image

Η δημιουργία της ταινίας οφείλεται στις απίθανες ιδέες του Γουές Άντερσον και των Ρόμαν Κόπολα, Τζέισον Σβάρτσμαν και Κουνίτσι Νομούρα. Η γραφίστρια Έρικα Ντορν, που μεγάλωσε στην Ιαπωνία, αναφέρει σχετικά: «Μοιάζει με την Ιαπωνία, αλλά σε μια πιο ονειρική εκδοχή της, μια εκδοχή αλά Γουές Άντερσον. Αυτή είναι και η ομορφιά του να δημιουργείς μια ταινία με μια πλασματική πόλη, σε πλασματικό χρόνο: η καλλιτεχνική άδεια που σου δίνεται στο να δημιουργήσεις κάτι από την αρχή. Και καθώς η μίξη παλιού-νέου είναι κάτι σύνηθες στην Ιαπωνία, το μίνιμαλ με το μάξιμαλ αντιπαρατίθενται σε όλο το φιλμ».

Η διαδικασία του stop-motion

image

Για δεκαετίες, πολύ πριν τα CGI (computer-generated imagery) κάνουν την εμφάνισή τους στην έβδομη τέχνη, το stop-motion ήταν κυρίως ένα εργαλείο για σπέσιαλ εφέ, με εξέχουσα θέση σε ταινίες κορυφαίων δημιουργών, από τον Ζαν Κοκτώ, μέχρι τον Τζορτζ Λούκας. Μέχρι που σκηνοθέτες όπως ο Τιμ Μπάρτον και ο Γουές Άντερσον έφτιαξαν stop-motion ταινίες μεγάλου μήκους, με πιο χαρακτηριστικές τα «Χριστουγεννιάτικος Εφιάλτης» και «Ο Απίθανος Κύριος Φοξ».

Για την ταινία «Tο Νησί των Σκύλων», χρειάστηκαν 130.000 stills (στατικές φωτογραφίες), για να δημιουργήσουν την ψευδαίσθηση της δράσης. Μετά από γυρίσματα δύο χρόνων, περισσότερους από 670 εργαζομένους – συμπεριλαμβανομένων 70 που χειρίζονταν τις μαριονέτες και 38 στο τμήμα animation, το «Νησί των Σκύλων» πήρε σάρκα και οστά.

O Μπράιαν Κράνστον, που δανείζει τη φωνή του στον σκύλο Σποτς, διακρίνει μια ενδιαφέρουσα αλληγορία στην εξορία των σκύλων στο Νησί των Σκουπιδιών: «Είναι μια ιστορία για σκύλους που χάνουν τα δικαιώματά τους, κάτι που αποτελεί πραγματικότητα για πολλούς ανθρώπους σε κάθε χώρα. Υπάρχουν άτομα χωρίς πολιτικά δικαιώματα, άτομα που είναι στο περιθώριο. Η δημαγωγία με όπλο τον φόβο, αυτή που στην ταινία οδηγεί όλα τα σκυλιά από το Μεγκασάκι στο νησί, είναι κάτι που πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν καθημερινά. Νομίζω είναι ένα πολύ επίκαιρο ζήτημα», σχολιάζει σχετικά ο υποψήφιος για Όσκαρ ηθοποιός.

Η Μουσική

image

Η ταινία «Το Νησί των Σκύλων» αποτελεί την τέταρτη συνεργασία του Γουές Άντερσον με τον κορυφαίο του είδους Αλεξάντρ Ντεσπλά. Για ακόμη μια φορά, ο βραβευμένος με Όσκαρ συνθέτης (για τα «Η Μορφή του Νερού» και «Ξενοδοχείο Grand Budapest») ξεπέρασε τα όριά του και δημιούργησε ένα soundtrack που, όπως και η ίδια η ταινία, αντηχεί την ιαπωνική κουλτούρα – ταυτόχρονα όμως είναι κάτι νέο και μοναδικό.

«Για να αποδώσω την αίσθηση του νησιού, που είναι παράξενο και απρόβλεπτο, γνώριζα ότι η μουσική θα έπρεπε να είναι κάτι που δεν έχουμε ξανακούσει», λέει χαρακτηριστικά ο ελληνικής καταγωγής συνθέτης.

Έτσι, την ταινία «ντύνουν» μουσικά τα taiko drums, χαρακτηριστικά κρουστά του θεάτρου Kabuki, που έκαναν την εμφάνισή τους τον 6ο αιώνα. Ο Ντεσπλά μίξαρε παραδοσιακές taiko συνθέσεις με απρόσμενα όργανα, όπως σαξόφωνο και κλαρινέτο, φτιάχνοντας ένα ηχητικό περιβάλλον τόσο ασυνήθιστο και δελεαστικό, όσο το  Νησί των Σκουπιδιών στην ταινία. Στην ταινία, ακούγονται και ονειρικά, ακουστικά κομμάτια της ψυχεδελικής ροκ μπάντας του ‘60 West Coast Experimental Pop Art.

Γουές Άντερσον / Wes Anderson

image

O Γουές Άντερσον, σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός, γεννήθηκε στο Χιούστον του Τέξας την 1η Μαΐου του 1969 και φοίτησε στο Πανεπιστήμιο του Όστιν. Έχει υπογράψει το σενάριο και την σκηνοθεσία, μεταξύ άλλων και στις ταινίες: «Bottle Rocket», «Ο Αρχάριος», «Οικογένεια Τένενμπαουμ» (η οποία προτάθηκε για Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου το 2002), «Υδάτινες Ιστορίες», «Ταξίδι στο Darjeeling» και «Fantastic Mr. Fox» (που προτάθηκε για Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων το 2009). Επίσης έχει γράψει και σκηνοθετήσει την ταινία μικρού μήκους «Hotel Chevalier» και φυσικά το «Ξενοδοχείο Grand Budapest».

Διαβάστε επίσης:
Το υπέροχο stop motion του Γουές Άντερσον: «Ο Απίθανος Κος Φοξ»
Ο Γουές Άντερσον μας ξεναγεί στο «Ξενοδοχείο Grand Budapest»