Σε αντιδιαστολή με την 88η Τελετή Απονομής των Βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, το Βρετανικό Τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας (Amnesty International UK), δίνει τα δικά του Όσκαρ και προτείνει οκτώ σπουδαίες ταινίες και ντοκιμαντέρ, για την προώθηση και υπεράσπιση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Ads

Με τη συζήτηση για την έλλειψη της διαφορετικότητας των υποψηφίων, να ήταν το θέμα που μονοπώλησε το ενδιαφέρον της 88ης Τελετή Απονομής των Βραβείων Όσκαρ, οι οκτώ κινηματογραφικές δημιουργίες που ακολουθούν (σε τυχαία σειρά), παραγωγής του 2015 – τις περισσότερες εκ των οποίων είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε και στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες – προάγουν τον διάλογο, τη συζήτηση αλλά και την ανησυχία για την καταπάτηση στην εποχή μας, των θεμελιωδών Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Κάποιες εξ αυτών, βρέθηκαν υποψήφιες για Όσκαρ, ελάχιστες κέρδισαν το χρυσό αγαλματίδιο, ενώ οι περισσότερες αγνοήθηκαν…

«The Look of Silence» (Η Όψη της Σιωπής) του Τζόσουα Οπενχάιμερ

image

Ads

Ο σπουδαίος Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Τζόσουα Οπενχάιμερ, καταπιάνεται με μια οικογένεια που επιβιώνει από τη γενοκτονία στην Ινδονησία το 1965-66 και αντιμετωπίζει τους άνδρες που σκότωσαν έναν από τους αδελφούς τους. Στην Ελλάδα είχαμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε για πρώτη φορά στο πέρσι τον Μάρτιο, στο πλαίσιο του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Σαν «ένα ποίημα για τη σιωπή που γεννά ο φόβος» εκτυλίσσεται το φιλμ «The Look of Silence». Ο Τζόσουα Οπενχάιμερ, μετά το πολυβραβευμένο και υποψήφιο για Όσκαρ Ντοκιμαντέρ του «The Act of Killing», επιστρέφει θεματικά στη φρικτή γενοκτονία που διαπράχθηκε στην πρόσφατη ιστορία της Ινδονησίας.

Η ταινία, πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο πλαίσιο του 71ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου και απέσπασε πέντε βραβεία, μεταξύ των οποίων το Βραβείο FIPRESCI και το Βραβείο στην Κατηγορία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (Human Rights Film Network Award), το οποίο του αποδόθηκε εξ ημισείας με το ντοκιμαντέρ «On the Bride’s Side».

«Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom» του Evgeny Afineevsky

image

Ένα ντοκιμαντέρ για την αναταραχή στην Ουκρανία κατά τη διάρκεια του 2013 και του 2014, όταν οι φοιτητικές διαδηλώσεις που υποστήριζαν την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, εξελίχθηκαν σε μία βίαιη επανάσταση, ζητώντας την παραίτηση του προέδρου, Βίκτορ Φ. Γιανουκόβιτς.

Τόσο το ντοκιμαντέρ του Τζόσουα Οπενχάιμερ, «The Look of Silence» (Η Όψη της Σιωπής), όσο και αυτό του Evgeny Afineevsky, «Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom», ήταν φέτος Υποψηφία για Όσκαρ, στην Κατηγορία Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.

«Beasts of No Nation» του Κάρι Φουκουνάγκα

image

Θεωρήθηκε ως ο μεγάλων απών της 88ης Τελετής Απονομής των Βραβείων Όσκαρ της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Η αξιόλογη ταινία του Κάρι Φουκουνάγκα – με πρωταγωνιστή τον εμβληματικό Ίντρις Έλμπα και τον χαρισματικό νεαρό Άμπραχαμ Άτα – είναι ένα δράμα που βασίζεται στις εμπειρίες του Agu, ενός παιδιού-στρατιώτη που πολεμά στον εμφύλιο πόλεμο μιας ανώνυμης αφρικανικής χώρας.

«What Happened, Miss Simone?» / «Τι Συνέβη, Κυρία Σιμόν;» της Λιζ Γκάρμπους

image

Το ντοκιμαντέρ «What Happened, Miss Simone?» της Λιζ Γκάρμπους («Love, Marilyn», «Bobby Fischer Against the World»), επιχειρεί να μας δείξει τη ζωή και τον μύθο της Nina Simone. Η «Ιέρεια της Σόουλ», όπως έχει χαρακτηρισθεί η σπουδαία Αμερικανίδα τραγουδίστρια, πιανίστρια, αλλά και ακτιβίστρια υπέρ των πολιτικών δικαιωμάτων. Ο τίτλος του ντοκιμαντέρ «Τι Συνέβη, Κυρία Σιμόν;», είναι απόσπασμα από το ποίημα της Μάγια Ανγκέλου για τη Νίνα Σιμόν, («The Singer Will Not Sing»).

«Spotlight» του Τομ Μακάρθι

image

Η δημοσιογραφική ομάδα Spotlight ξεκίνησε με την υπόθεση ενός ιερέα και, όταν τελικά κατέληξε να δημοσιεύσει τα αποτελέσματα, είχε εντοπίσει 70 ιερείς που είχαν κακοποιήσει παιδιά. Μέχρι το 2002 δημοσίευσαν 600 άρθρα που αφορούσαν εκατοντάδες παιδιά, όχι μόνο στη Βοστώνη αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα. Συνολικά, 249 ιερείς της Αρχιεπισκοπής της Βοστώνης κατηγορήθηκαν για σεξουαλική κακοποίηση. Ενώ σε όλη την Αμερική, 6.427 ιερείς κατηγορήθηκαν για τη σεξουαλική κακοποίηση 17.259 θυμάτων.

Ο υποψήφιος για Όσκαρ σεναριογράφος Τομ Μακάρθι, επιστρέφει εντυπωσιακά με την πέμπτη μεγάλου μήκους ταινία του. Ο Αμερικανός σκηνοθέτης, αφηγείται την πραγματική ιστορία της βραβευμένης με Pulitzer μάχιμης δημοσιογραφικής ομάδας με το όνομα Spotlight, της εφημερίδας Boston Globe, η οποία το 2002 αποκάλυψε ένα σκάνδαλο παιδεραστίας στους κόλπους της Καθολικής Εκκλησίας. Η ταινία διαθέτει ένα εξαιρετικό καστ, όπου ξεχωρίζουν με τις ερμηνείες τους, ο Μαρκ Ράφαλο, ο Μάικλ Κίτον και ο συνήθης ύποπτος, Στάνλεϊ Τούτσι.

Διαβάστε επίσης:
Spotlight: Αποκαλύπτοντας το σκάνδαλο παιδεραστίας της καθολικής εκκλησίας

«Το Κορίτσι Από Τη Δανία» (The Danish Girl – 2015) του Τομ Χούπερ

image

Κοπεγχάγη, αρχές της δεκαετίας 1920. Η αξιοσημείωτη ιστορία αγάπης εμπνευσμένη από τη ζωή των Δανών καλλιτεχνών Lili Elbe και Gerda Wegener. Το έργο εξελίσσεται καθώς παρακολουθούμε στην μεγάλη οθόνη το ταξίδι της Λίλι, ως πρωτοπόρου τρανσέξουαλ. Με τους: Έντι Ρεντμέιν, Αλίσια Βικάντερ, Άμπερ Χερντ, Ματίας Σένερτς, Μπεν Γουίσο, και Σεμπάστιαν Κοχ. Το μουσικό σκορ υπογράφει ο ελληνικής καταγωγής, βραβευμένος με Όσκαρ συνθέτης, Αλεξάντερ Ντεπλά.

Πρόκειται για μία από τις πιο πολυσυζητημένες ταινίες της χρονιάς, καθώς ο Βρετανός σκηνοθέτης μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το ομώνυμο βιβλίο του Ντέιβιντ Έμπερσχοφ. Πρωταγωνιστούν δύο νέοι και χαρισματικοί ηθοποιοί, ο Έντι Ρεντμέιν και η υπέροχη, Αλίσια Βικάντερ. Η ταινία αποτελεί μια προσπάθεια απόδοσης φόρου τιμής τόσο στη Λίλι όσο και σε όλους τους ανθρώπους που επιλέγουν και σήμερα, να ταυτίσουν την εμφανισιακή τους ταυτότητα με την ψυχική. Πρόκειται για μια μεγάλη απόφαση που εμπεριέχει ακόμα πολλούς κινδύνους.

Διαβάστε επίσης:
Ο Έντι Ρεντμέιν είναι «Το Κορίτσι Από Τη Δανία» του Τομ Χούπερ

«Μαύροι Πάνθηρες: Μαχητές της Επανάστασης» (The Black Panthers: Vanguard of the Revolution) του Stanley Nelson

image

Η μαύρη κοινότητα τους αγκάλιασε ως το σημαντικότερο κίνημα ενάντια στον ρατσισμό και την αστυνομική βαρβαρότητα. Οι αμερικανικές Αρχές τους θεώρησαν επικίνδυνους και επιχείρησαν την εξάρθρωσή τους. Οι μυστικές υπηρεσίες διέταξαν την εξολόθρευσή τους. Και περίπου πέντε δεκαετίες μετά την ίδρυση τους, ένα ντοκιμαντέρ αναλαμβάνει να αποκαταστήσει την αλήθεια πίσω από την εκρηκτική δράση, την σύνθετη ιδεολογία και την κεφαλαιώδους σημασίας κληρονομιά των Μαύρων Πανθήρων.

Μέσα από ένα αξιοθαύμαστο υλικό αρχείου και αποκαλυπτικές συνεντεύξεις με τα περισσότερα ιδρυτικά μέλη του κόμματος, το «Black Panthers: Vanguard of the Revolution» κατορθώνει να γίνει η πιο τεκμηριωμένη και αυθεντική κινηματογραφική μαρτυρία που έγινε ποτέ γύρω από την ιστορία της πιο πολυσυζητημένης οργάνωσης στα χρονικά του αφροαμερικανικού αγώνα. Στην Ελλάδα είχαμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε πέρσι τον Σεπτέμβριο, στο πλαίσιο του 21ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

«Carol» του Τοντ Χέινς

image

Η ιστορία μας μεταφέρει στη Νέα Υόρκη, στις αρχές της δεκαετίας του ’50. Η Τερέζ Μπέλιβετ (Ρούνεϊ Μάρα) εργάζεται σ’ ένα πολυκατάστημα του Μανχάταν και ονειρεύεται μια πιο συναρπαστική ζωή, όταν γνωρίζει την Κάρολ Άιρντ (Κέιτ Μπλάνσετ), μία γοητευτική γυναίκα παγιδευμένη σ έναν αποτυχημένο γάμο. Σύντομα, η αθώα πρώτη συνάντησή τους δίνει τη θέση της σε μια βαθύτερη επικοινωνία. Όταν όμως η σχέση της Κάρολ με την Τερέζ αποκαλύπτεται, ο σύζυγος της Κάρολ (Κάιλ Τσάντλερ) αντεπιτίθεται, αμφισβητώντας την ικανότητά της ως μητέρας και προσπαθώντας να της στερήσει το δικαίωμα να βλέπει το ανήλικο παιδί τους.

Η εντυπωσιακή επιστροφή του Τοντ Χέινς οκτώ χρόνια μετά το «I’m Not There», πραγματοποιείται με την κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ, «The Price of Salt». Το φιλμ αναβιώνει με ξεχωριστό στιλ και νοσταλγική ρομαντική διάθεση τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’50, για να αφηγηθεί μία δυνατή ερωτική ιστορία, που αψηφά όλα τα κοινωνικά ταμπού.

Διαβάστε επίσης:
Η Κέιτ Μπλάνσετ ζει έναν απαγορευμένο έρωτα στο «Carol» του Τοντ Χέινς

Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα – Ντοκιμαντέρ και Ανθρώπινα Δικαιώματα
«Ασήμι στο Νερό, Αυτοπορτρέτο της Συρίας»
Ο αγώνας των προσφύγων όπως αποτυπώθηκε στην μεγάλη οθόνη
Αφιέρωμα στο 28ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Διεθνής Αμνηστία και Ανθρώπινα Δικαιώματα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης