Ο επιτυχημένος Βρετανός σεναριογράφος Άλεξ Γκάρλαντ – που στο παρελθόν μας έχει δώσει υπέροχα δείγματα γραφής του ταλέντου σε ταινίες όπως το «The Beach» του 2000 και το «28 Days Later…» του 2002 – περνάει για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα και μας παρουσιάζει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο: «Από Μηχανής» (Ex Machina). Πρόκειται για μία αξιόλογη ταινία επιστημονικής φαντασίας, με στοιχεία θρίλερ, το οποίο μέσα από ένα πολύ ιδιαίτερο ερωτικό τρίγωνο, το φιλμ πραγματεύεται το θέμα της τεχνητής νοημοσύνης. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, συναντάμε τους δημοφιλούς ηθοποιούς: Ντόμναλ Γκλίσον, Όσκαρ Άιζακ, Αλίσια Βικάντερ.

Ads

Ένας δισεκατομμυριούχος προγραμματιστής (Όσκαρ Άιζακ – Oscar Isaac) θα φέρει έναν από τους υπαλλήλους του (Ντόμναλ Γκλίσον – Domhnall Gleeson) στην πολυτελή κατοικία του, για να συμμετάσχει σ’ ένα πείραμα που θα αφορά στην τελευταία του εφεύρεση. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα εξαιρετικά προηγμένο θηλυκό ρομπότ (Αλίσια Βικάντερ – Alicia Vikander), το οποίο πρέπει να εξεταστεί για το εάν και κατά πόσο, διαθέτει τεχνητή νοημοσύνη…

image

«Η ταινία αφορά σε τρεις ανθρώπους που «χτυπιούνται» μεταξύ τους. Έχει να κάνει με τον τρόπο που ο ένας δοκιμάζει τον άλλον, το πώς νικά ο ένας τον άλλον σε διανοητικό επίπεδο και το πώς διαμορφώνονται συμμαχίες. Οι άνθρωποι κάνουν σαν τρελοί για την Τεχνητή Νοημοσύνη και γενικά τρέμουν τις δυνατότητες των υπολογιστών. Εγώ το προσεγγίζω από την πλευρά του ρομπότ περισσότερο. Έχει περισσότερες και καλύτερες πιθανότητες για το μέλλον απ’ ό,τι εμείς, οι άνθρωποι.» – Άλεξ Γκάρλαντ

Ads

image

Ο Όσκαρ Άιζακ, γεννήθηκε το 1980 στη Γουατεμάλα. Στον κινηματογράφο τον πρωτοείδαμε στην ταινία “The Nativity Story” του 2006. Για την ερμηνεία του στην ταινία “Inside Llewyn Davis” (2013) των αδερφών Κοέν, απέσπασε μία υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα. Ο Άιζακ, υποδύεται τον Νέιθαν, τον ιδιοφυή, ανίκητο (διανοητικά και σωματικά) αλλά συνάμα και ιδιόρρυθμο δισεκατομμυριούχο που θέλει να διευρύνει τα όρια της τεχνολογίας και των δυνατοτήτων της, η ταινία αποτελεί μια αλληγορία για την ανθρώπινη ύπαρξη.

image

Ο δημοφιλής ηθοποιός, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Πραγματικά εμβαθύνει στο τι θα πει να είσαι άνθρωπος, να σκέφτεσαι και να έχεις συνείδηση. Μπορείς ποτέ να ξέρεις τι σκέφτεται, στην πραγματικότητα, ο άνθρωπος που είναι απέναντί σου; Ή, ακόμα, αν σκέφτεται όπως εσύ;» – Όσκαρ Άιζακ

Ο Κέιλεμπ, είναι ο ευαίσθητος, αλλά και ιδιοφυής ήρωας που υποδύεται ο Ντόνολ Γκλίσον. Ο Γκλίσον, γεννήθηκε το 1983 στο Δουβλίνο, ενώ στον κινηματογράφο τον θυμόμαστε κυρίως από τη συμμετοχή του στις ταινίες: “Never Let Me Go”, “True Grit” και “Anna Karenina”.

image

Στο φιλμ «Από Μηχανής» ο Κέιλεμπ, ουσιαστικά εν αγνοία του, λαμβάνει μέρος σ’ ένα Πείραμα Τούρινγκ, όπου ένας άνθρωπος αλληλεπιδρά μ’ έναν υπολογιστή. Αν ο άνθρωπος δεν ξέρει πως αλληλεπιδρά μ’ ένα κομπιούτερ, κι επομένως θεωρήσει πως είναι άνθρωπος, τότε το πείραμα θεωρείται επιτυχές. Το Πείραμα είναι σχετικά απλό και εκτελείται με τρόπο που ο άνθρωπος που συμμετέχει δεν ξέρει αν οι απαντήσεις προέρχονται ή όχι από τον υπολογιστή. Αν δηλαδή, η μηχανή όντως “σκέφτεται” ή προσποιείται.

image

Η Αλίσια Βικάντερ γεννήθηκε το 1988 στη Σουηδία. Μετά από αρκετές σκανδιναβικές ταινίες, την πρωτοείδαμε στην ταινία “A Royal Affair”, ενώ ακολούθησαν οι ταινίες: “Anna Karenina”, “The Fifth Estate”, “Testament of Youth”, “Son of a Gun”, “Seventh Son”.

Η Αλίσια, υποδύεται το ρομπότ που πρέπει να καταφέρει να θεωρηθεί άνθρωπος. Οι κινήσεις της, ο ρυθμός της, όλα πάνω της την καθιστούν μαγνητική, αφού άλλωστε σκοπός της είναι να μετατρέψει το ρομπότ σε αντικείμενο ερωτικής επιθυμίας. Μολονότι απαρτίζεται από μεταλλικά μέρη, έχει στοιχεία ανθρώπινα και γι’ αυτό και μπορεί κανείς να της συμπεριφερθεί σαν να είναι όντως άνθρωπος. Το ερώτημα είναι αν αυτή η ωραιοποιημένη εκδοχή μιας μηχανής μπορεί να έχει συνείδηση ή όχι.

image

Αυτή η παράξενη τριάδα εκτός από διανοητική πάλη, συμμετέχει και σ’ ένα ερωτικό τρίγωνο που αναπτύσσεται μέσα σ’ ένα πανέμορφο, αριστοκρατικό σπίτι – τα γυρίσματα έγιναν στη Νορβηγία. Ένα σπίτι που στην εξέλιξη της ταινίας, μετατρέπεται σ’ έναν χώρο απόλυτα κλειστοφοβικό και τρομακτικό, καθώς η αλήθεια και το ψέμα καθίστανται διάφανα και δυσδιάκριτα.

image

Το φιλμ «Από Μηχανής» (Ex Machina), είναι ένα προσεγμένο ψυχολογικό θρίλερ που χρησιμοποιεί τους χαρακτήρες για τη διερεύνηση θεμελιωδών ανθρώπινων και ψυχολογικών θεμάτων. Ο σεναριογράφος Άλεξ Γκάρλαντ – γνωστός από τα σενάρια των ταινιών: “28 Μέρες Μετά”, “Μη Μ’ Αφήσεις Ποτέ” και “Sunshine”, αλλά κι από το βιβλίο του “Η Παραλία” το οποίο μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη από τον Ντάνι Μπόιλ με πρωταγωνιστή τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο – παρουσιάζει την πρώτη μεγάλου μήκους δημιουργία του, αφήνοντας ιδιαίτερα καλά εντυπώσεις.

image

Πρόκειται για ένα θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, το οποίο ουσιαστικά διαδραματίζεται σ’ ένα κλειστό και περιορισμένο χώρο. Ο δημιουργός, εκτός από τη σκηνοθεσία φέρει την ευθύνη τόσο του πρωτότυπου σεναρίου, όσο και της παραγωγής του. Ένα ιδιόμορφο ερωτικό τρίγωνο εξελίσσεται στην μεγάλη οθόνη με την αλήθεια, το ψέμα, τον ρεαλισμό, αλλά και την ψευδαίσθηση να εναλλάσσονται μέσα από λαβυρινθώδεις εγκεφαλικές εικόνες, ιλιγγιώδεις ταχύτητες κι ένα πολύ δυναμικό μοντάζ που κρατά τον θεατή καθηλωμένο μέχρι την τελευταία σκηνή, αγωνιώντας για τη λύση του μυστηρίου.

Η ταινία «Από Μηχανής» (Ex Machina) του Άλεξ Γκάρλαντ, πραγματοποίησε την επίσημη πρεμιέρα της τον Ιανουάριο στη Μ. Βρετανία, ενώ στη συνέχεια ταξίδεψε και σε διεθνή Φεστιβάλ, όπως αυτό του Γκέτεμποργ στη Σουηδία. Το φιλμ κυκλοφορεί στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες, από την Πέμπτη 12 Μαρτίου σε διανομή της United International Pictures (UIP).

Έτος: 2015 | Xώρα: Μ. Βρετανία | Διάρκεια: 108 λεπτά | Σκηνοθεσία: Alex Garland | Σενάριο: Alex Garland | Παίζουν: Alicia Vikander, Domhnall Gleeson, Oscar Isaac