Με αφορμή τις εθνικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, παρουσιάζουμε μία σειρά χαρακτηριστικών ταινιών, που άλλοτε με κωμικό κι άλλοτε με δραματικό τρόπο, μας συστήνουν τον σκοτεινό κόσμο της πολιτικής… Με το φιλμ «Αι Ειδοί του Μαρτίου» (The Ides of March – 2011), εγκαινιάζουμε τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα: «Εκλογές στο σελιλόιντ». Το φιλμ αποτελεί μία σπουδή στην παραβίαση των νόμων και των δημοκρατικών διαδικασιών, στις συμφωνίες που κλείνονται κεκλεισμένων των θυρών και τα παιχνίδια εξουσίας που παίζονται κι έχουν τους δικούς τους ιδιαίτερους κανόνες.

Ads

Ο Τζορτζ Κλούνεϊ σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο πολιτικό δράμα «Αι Ειδοί του Μαρτίου» (The Ides of March – 2011). Η ταινία βασίζεται στο θεατρικό έργο του Μπο Γουίλιμον που πραγματοποίησε την πρεμιέρα του, το 2008 στη Νέα Υόρκη.
image
Ο Κυβερνήτης Μάικ Μόρις (Τζορτζ Κλούνεϊ) διεκδικεί το χρίσμα των Δημοκρατικών για τις προεδρικές εκλογές των Ηνωμένων Πολιτειών. Στο πλευρό του, ως εκπρόσωπος τύπου, στέκεται ο νεαρός Στίβεν Μάιερς (Ράιαν Γκόσλινγκ), που είναι διατεθειμένος να δώσει τον καλύτερο εαυτό του για να κερδίσει ο Μόρις την πολύτιμη υποψηφιότητα. Όμως ο δρόμος προς την εξουσία δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα…
image
Μυστικές συμφωνίες, ανήθικοι πολιτικοί χειρισμοί, υπόγεια παιχνίδια κυριαρχίας κι ένας εκρηκτικός συνδυασμός φιλοδοξίας, πίστης, προδοσίας και εκδίκησης, συνθέτουν αυτό το έντονο πολιτικό θρίλερ. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους συναντάμε ένα λαμπερό και υπέροχο καστ με τους: Τζορτζ Κλούνεϊ, Ράιαν Γκόσλινγκ, Ίβαν Ρέιτσελ Γουντ, Μαρίζα Τομέι, Πολ Τζιαμάτι, Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, Μαξ Μινγκέλα κ.α.
image
Ο Τζορτζ Κλούνεϊ που πρωταγωνιστεί στο φιλμ – στο οποίο εκτελεί παράλληλα χρέη σκηνοθέτη, παραγωγού και σεναριογράφου – έχει χαρακτηρίσει το «Αι Ειδοί του Μαρτίου» ως: «Πολιτικό θρίλερ, όχι πολιτική ταινία» και συμπληρώνει: «Αλλά ακόμα και αν μπορεί να θεωρηθεί πολιτική ταινία, δεν προωθεί κάποια συγκεκριμένη πολιτική θέση. Αυτό ήταν πολύ σημαντικό για μας».
image
Όλα ξεκίνησαν το 2004, όταν ο νεαρός συγγραφέας Μπο Γουίλιμον αποφάσισε να γράψει το θεατρικό έργο «Farragut North» και αναφέρει σχετικά: «Είχα συνεργαστεί σε αρκετές προεκλογικές καμπάνιες πολιτικών και το έργο προέκυψε από τη συνολική εμπειρία μου με τον πολιτικό κόσμο. Τα πρόσωπα αποτελούν σύνθεση των εκατοντάδων ανθρώπων που γνώρισα, τα γεγονότα όμως που αναφέρονται στο έργο – η παραβίαση των νόμων και των δημοκρατικών διαδικασιών, οι συμφωνίες κεκλεισμένων των θυρών, τα παιχνίδια εξουσίας – είναι ολωσδιόλου πραγματικά. Κανείς δεν εκλέγεται πρόεδρος υπακούοντας κατά γράμμα στους κανόνες του παιχνιδιού».
image
Το θεατρικό έργο του Γουίλιμον έπεσε στην αντίληψη των ιδρυτών της Smokehouse Pictures, δηλαδή του Τζόρτζ Κλούνεϊ και του Γκραντ Χέσλοφ, οι οποίοι αποφάσισαν να το διασκευάσουν για την μεγάλη οθόνη. Η κινηματογραφική μεταφορά όμως προϋπέθετε αρκετές αλλαγές, με πιο βασική την προσθήκη του χαρακτήρα του Κυβερνήτη Μόρις, ο οποίος στην θεατρική εκδοχή δεν εμφανίζεται καθόλου.
image
Παράλληλα αποφασίστηκε να αλλάξει ο τίτλος του έργου, από το πρωτότυπο «Farragut North», που είναι κεντρικός σταθμός του μετρό της Ουάσινγκτον, σε «The Ides of March», με αφορμή την κρίσιμη για το έργο ημερομηνία της 15ης Μαρτίου.

Σύμφωνα με το ρωμαϊκό ημερολόγιο «ειδοί» ήταν η 15η μέρα των μηνών Μαρτίου, Μαΐου, Ιουλίου και Οκτωβρίου. Συγκεκριμένα ο όρος «Αι ειδοί του Μαρτίου» έχει μείνει στην ιστορία ως η μέρα δολοφονίας του Ιούλιου Καίσαρα, στις 15 Μαρτίου του 44 π.Χ. Ο Καίσαρας είχε προειδοποιηθεί από έναν μάντη «να φοβάται τις ειδούς του Μαρτίου». Η μέρα έφθασε και ο Καίσαρας, οδεύοντας προς τη Σύγκλητο συνάντησε συμπτωματικά τον μάντη. «Έφθασαν οι ειδοί» του είπε ο Καίσαρας ειρωνικά, εννοώντας ότι δεν του είχε συμβεί τίποτα κακό. «Ναι άλλα δεν πέρασαν», του απάντησε ο μάντης…
image
Μπαίνοντας στη Σύγκλητο, ο Αρτεμίδωρος – ένας σοφιστής από την Κνίδο που έκανε παρέα με τον Βρούτο και ήξερε τι θα ακολουθήσει – προσπάθησε να δώσει στον Καίσαρα έναν κύλινδρο όπου είχε γράψει τα καθέκαστα. Όμως το πλήθος που περιστοίχιζε τον Καίσαρα δεν επέτρεψε στον Αρτεμίδωρο να τον πλησιάσει και να του κοινοποιήσει τα σχέδια για τη δολοφονία του, κι έτσι η προφητεία επαληθεύτηκε. Σχετικές αναφορές βρίσκουμε και στο έργο του Γουίλιαμ Σαίξπιρ «Ιούλιος Καίσαρας», στο οποίο αναφέρεται με τη σειρά της και η ταινία του Τζορτζ Κλούνεϊ.
image
Για τον κεντρικό ρόλο του Στίβεν Μάιερς, επιλέχθηκε ο ταλαντούχος ηθοποιός Ράιαν Γκόσλινγκ. Ενώ ο σπουδαίος και αδικοχαμένος ηθοποιός Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, αναλαμβάνει τον ρόλο του Πολ Ζάρα, μάνατζερ της πολιτικής εκστρατείας του Μόρις.

Διαβάστε επίσης:
Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν: Αποχαιρετισμός σε έναν σπουδαίο ηθοποιό…

Ads

Στον αντίποδα του Ζάρα στέκεται ο Τομ Ντάφι, που ηγείται της πολιτικής εκστρατείας της αντίπαλου του Μόρις, Πούλμαν Στάφερ. Τον προκλητικό αυτό χαρακτήρα αναλαμβάνει ο Πολ Τζιαμάτι. Σε άλλους επίσης καταλυτικούς ρόλους του έργου συναντάμε την Μαρίζα Τομέι (ως την ρεπόρτερ των New York Times, Άιντα Χόροβιτς), τον Τζέφρι Ράιτ (ως Γερουσιαστή Τόμσον) και την υπέροχη Έβαν Ρέιτσελ Γουντ στον ρόλο της Μόλι, μιας όμορφης ειδικευόμενης που με την παρουσία της κρίνει και την εξέλιξη της δράσης.
image
Το εντυπωσιακό καστ συμπληρώνεται από τον ίδιο τον Τζορτζ Κλούνεϊ (στον ρόλο του Κυβερνήτη Μάικ Μόρις) διότι, όπως λέει χαριτολογώντας: «Κανένας άλλος δεν ήθελε να αναλάβει αυτόν το χαρακτήρα. Δεν έχει καθόλου πλάκα» και συμπληρώνει: «Είχα μια πολύ συγκεκριμένη εικόνα για τον ρόλο κι επιπλέον μου ταίριαζε ηλικιακά. Δε θα ήθελα να ήμουν ποτέ υποψήφιος στην πραγματική ζωή, αλλά ήξερα ότι μπορούσα να συνεισφέρω σε αυτό το επίπεδο στο έργο».
image
Για την ιστορία να σημειώσουμε ότι η ταινία «Αι Ειδοί του Μαρτίου» (The Ides of March – 2011) του ο Τζορτζ Κλούνεϊ, πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της το 2011 στο 68ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας. Το φιλμ είχε τέσσερις υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες και μία στα Όσκαρ, στην κατηγορία Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου (Best Writing, Adapted Screenplay).

Έτος: 2011 | Xώρα: Η.Π.Α. | Διάρκεια: 101 λεπτά | Σκηνοθεσία: George Clooney | Σενάριο: George Clooney, Beau Willimon | Παίζουν: Ryan Gosling, George Clooney, Philip Seymour Hoffman