Η  πολυβραβευμένη πλέον σκηνοθέτης Ειρήνη Βαχλιώτη κάθεται απέναντί μου. Μόλις πριν μερικές ώρες κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Σαιν-Τροπέ, μαζί με τον άγγλο Alex Mc Call και μου λέει πως το ντοκυμαντέρ της «Written by Mrs Bach»,  μια βρετανική παραγωγή του ARTE TV, κέρδισε επίσης και το Gold Medal βραβείο στο New York Film Festival! Πρόκειται, όπως γίνεται αντιληπτό, για πολύ σημαντικά φεστιβάλ, ενώ η Βαχλιώτη συναγωνίστηκε με άλλους πέντε  υποψηφίους, με  σπουδαία ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο. [Φωτογραφίες: Λεωνίδας Δημακόπουλος]

Ads

 Και ποιο πρόβλημα προέκυψε με τον Μπαχ, ώστε να τον κάνετε ντοκυμαντέρ;
           
-Υπάρχουν κάποια νέα σοβαρά ερευνητικά δεδομένα. Ο Dr Martin Jarvis, καθηγητής στο Charles Darwin University, μετά από 20ετή έρευνα, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι κάποια από τα πιο διάσημα κομμάτια του Jοhan Sebastian Bach τα έγραψε η δεύτερη γυναίκα του, η Anna Magdalena!  

– Δηλαδή; Αυτό δεν ήταν γνωστό…

– Όχι. Η Άννα Μαγδαληνή ήταν η γραμματέας του, από την ηλικία των 14 ετών! Του αντέγραφε τις παρτιτούρες και ήταν και η ίδια τραγουδίστρια και μουσικός. Τον συνόδευε στις περιοδείες, στις συναυλίες, στις δεξιώσεις, όπου παίζονταν ζωντανά η μουσική του.

Ads

image– Και δεν ζήλευε η γυναίκα του Μπαχ;

– Φυσικά. Διότι προφανώς ήξερε ότι ήταν ερωμένη του. Και εν τέλει πέθανε, ίσως και να αυτοκτόνησε, όπως λένε…Το υποθέτουμε από το γεγονός ότι ο γάμος με την Άννα Μαγδαληνή που ακολούθησε έγινε κάπως στα κρυφά, όχι κανονικά. Παντρεύτηκαν σε σπίτι, γιατί έτσι τους υποχρέωσε ο Βασιλιάς. Αυτά σημαίνουν ότι η εκκλησία δεν έδινε συγκατάθεση, άρα πιθανόν να είχε προηγηθεί η αυτοκτονία της γυναίκας του Μπαχ.

-Αναγεννησιακό θρίλερ! Πολύ ωραία ιδέα για ντοκυμαντέρ. Εγώ θα έφτιαχνα μια αστυνομική ταινία, όπου ο Μπαχ σκοτώνει τη γυναίκα του για να ζήσει τον έρωτά του με την Άννα Μαγδαληνή.

– Δεν αποκλείεται να τόκανε κιόλας. Εγώ δεν το πιστεύω, αλλά υπάρχουν μερικοί ερευνητές, λίγοι βέβαια, που το πιστεύουν! Το ζήτημα πάντως είναι ακόμη ανοιχτό….

– Είδα το ντοκυμαντέρ σας και μου άρεσε πάρα πολύ! Σαν να χαϊδεύει η κάμερά σας τα πρόσωπα. Και θυμήθηκα το άλλο σας έργο το Skipper Straad,  που βραβεύτηκε κι αυτό στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης…είστε μια σούπερ εξπρεσιονίστ…

– Με κολακεύετε…δεν ξέρω αν είμαι εξπρεσιονίστ που λέτε, αλλά προσπαθώ πάντα να φτάσω στην αλήθεια των προσώπων, χωρίς υπερβολικό φορμαλισμό.

– Οπότε, πιθανόν να μην σας αρέσει και ο νέος ελληνικός κινηματογράφος, που είναι πολύ φορμαλιστικός, με πολύ βία…

– Το γεγονός ότι ο ελληνικός κινηματογράφος βραβεύεται ή συγκεντρώνει υποψηφιότητες ακόμη και για Όσκαρ, είναι πολύ θετικό. Μπορεί να μην με εκφράζει απολύτως η σκηνοθετική πλευρά κάποιων ταινιών, αλλά αυτό είναι φυσικό. Ο καθένας έχει το στυλ του. Το ενθαρρυντικό είναι ότι ακούγεται διεθνώς όλο και περισσότερο το ελληνικό σινεμά.

– Ακούγεται, αλλά δεν κόβει εισιτήρια. Και χωρίς λεφτά κινηματογράφος δεν υπάρχει.

– Φυσικά. Αυτό είναι πρόβλημα. Κινηματογράφος χωρίς θεατές δεν υφίσταται. Αλλά ελπίζω οι ταινίες μας να φτάσουν σύντομα και στο ευρύ κοινό. Να βρούμε μια κοινή γλώσσα, κατανοητή όσο γίνεται.

– Ποια είναι τα κρίσιμα σημεία του θρίλερ περί Μπαχ;

– Το γεγονός ότι ο Bach έγραψε τα πιο σπουδαία κομμάτια του αφότου γνώρισε την Anna Magdalena, ο μυστηριώδης ξαφνικός θάνατος της πρώτης γυναίκας του Μαρίας Μπάρμπαρα, η ταραχώδης σχέση της Anna Magdalena με τα παιδιά του και οι λόγοι που η Anna πέθανε πάμφτωχη, εγκαταλειμμένη από τα παιδιά του Bach και σε κοινοτάφιο φτωχών.

– Έχετε προϊστορία σημαντική με τα ντοκυμαντέρ…

– Έκανε και το «Amazon Heartbeat» πριν μερικά χρόνια, το οποίο βραβεύτηκε στην Αγγλία. Πάλι με τον Αλεξ, με τον οποίο συνεργάζομαι από το 2006. Ήταν μια σειρά 14 επεισοδίων για το ITV στην Αγγλία, όπου εγώ έκανα όλα τα γυρίσματα στο Περού και στον Αμαζόνιο.
 
image– Είχε διεθνή απήχηση το θρίλερ με τα κονσέρτα της Άννας Μαγδαληνής που τα υπέγραφε ο Μπάχ;
 
– Μετά την προβολή του στο BBC Scotland πριν δυό μηνες, μια παγκοσμίου φήμης τσελίστρια, Ιταλο-Γιαπωνέζα, η Tilly Cernitori, έβγαλε το καινούργιο της CD με τα Cello Suits κάτω από το όνομα Anna Magdalena Bach. Αυτό είναι επανάσταση στο χώρο της μουσικής και μεγάλη αναγνώριση για τον Martin Jarvis και την πολυετή έρευνά του. Η ίδια επίσης δωρίζει τα έσοδα απο τις πωλήσεις σε μια Φιλανθρωπική Οργάνωση για κακοποιημένες γυναίκες στην Φλωρεντία, λέγοντας οτι υπάρχει και πνευματική καταπίεση των γυναικών.  Επίσης πριν λίγο καιρό μας πλησίασε μια Δισκογραφική Εταιρεία να ηχογραφήσουμε μοντερνοποιημένες διασκευές των Cello Suits με την Annie Lennox και την Gerri Halliwell (απο τα Spice Girls), πάλι κάτω από το όνομα της Α.Μ.Bach. Τελος, τον Σεπτέμβριο θα γίνει ένα Narrative Concert στο Royal Festival Hall στο Λονδινο, βασισμένο στη ταινία, όπου θα έχει μουσικά κομμάτια απο την ταινία, που θα συνοδεύουν αφηγήσεις για τη σχέση του JSBach με την AMBach.
 
-Γιατί πάμε τόσο καλά κινηματογραφικώς και μας έχουν γεμίσει βραβεία;

– Ίσως η Ελλάδα να έγινε και μόδα. Ίσως και λόγω της κρίσης. Σε τέτοιες εποχές ο κόσμος ενδιαφέρεται να δει εικόνες, πρόσωπα και ιστορίες από χώρες που γίνονται διεθνές θέμα.

– Ναι, αλλά οι σύγχρονες ελληνικές ταινίες, δεν έχουν και εμφανές στοιχείο ελληνικότητας.

Άλλες ναι, άλλες όχι. Κι εγώ όταν κάνω μια ταινία θέλω ελληνικότητα. Όπως θέλω να βλέπω Ιράν από ιρανό σκηνοθέτη και αμερική από αμερικάνο.

– Τώρα ετοιμάζετε κάτι;

– Κάτι ετοιμάζω, μια ταινία μεγάλου μήκους, αλλά ακόμα είμαστε στην προετοιμασία.

– Εννοείται ότι θα πάρετε και το βραβείο…

– Μακάρι. Ποιο απ΄όλα;

– Όλα!

* Η Ειρήνη Βαχλιώτη προέρχεται από μια οικογένεια με καλλιτεχνική παράδοση μεγάλη. Κόρη του σπουδαίου ηθοποιού και σκηνοθέτη Χρήστου Βαχλιώτη, ανεψιά της Θεώνης Βαχλιώτη Όλντριτζ, που έκανε μεγάλη καριέρα ενδυματολόγου στο Χόλυγουντ (Όσκαρ για τον Υπέροχο Γκάτσμπυ) και της επίσης σπουδαίας ενδυματολόγου Ντένης Βαχλιώτη, η Ειρήνη Βαχλιώτη, με σπουδές επίσης στην υποκριτική και στο τραγούδι, έρχεται με ορμή να ανανεώσει το ελληνικό σινεμά. Κατά την ταπεινή μου γνώμη είναι αυτή τα στιγμή ένα από τα πολύ μεγάλα σκηνοθετικά μας αστέρια.