Συνεχίζονται και τον Ιανουάριο οι προβολές των ελληνικών ντοκιμαντέρ τα βράδια της Πέμπτης. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και ο Ιανός, σε συνεργασία με την Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ μας προτείνουν κάθε Πέμπτη, ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ, καλύπτοντας συνολικά ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
«Τα “Ημερολόγια Αμνησίας” προέκυψαν μέσα από μια διαφορετική δημιουργική διαδικασία, από εκείνες που είχα συνηθίσει να δουλεύω στο παρελθόν. Ξεκίνησαν αναπάντεχα από ένα ξεχασμένο σούπερ 8 υλικό. Στα μέσα της δεκαετίας  του ’80, μου είχαν κλέψει τα σούπερ 8 μου και, επειδή είχα στενοχωρηθεί, απώθησα την ύπαρξη αυτών που είχαν διασωθεί.» Στέλλα Θεοδωράκη
 
Οι ιδιαίτερες προβολές ελληνικών ντοκιμαντέρ, συνεχίζονται για το 2014 αυτή την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου και πάντα στις 22:30 με την προβολή του ντοκιμαντέρ «Ημερολόγια Αμνησίας» της Στέλλας Θεοδωράκη, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

image
 
Καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας, από αφιερώματα σε πρόσωπα, έως κοινωνικά, ιστορικά, επιστημονικά και οικολογικά ζητήματα, οι προβολές ελληνικών ντοκιμαντέρ τα βράδια της Πέμπτης, συνεχίζονται και τον μήνα Ιανουάριο.
 
Σκοπός της πρωτοβουλίας αυτής είναι η ανάδειξη της σημασίας του ντοκιμαντέρ, αφού  αποτελεί σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης κινηματογραφίας και ένα μέσο αποτύπωσης του πραγματικού κόσμου. 
 
Ο κάθε δημιουργός χρησιμοποιεί την  πραγματικότητα ως πρώτη ύλη, καταγράφοντάς την χωρίς  υπερβολές, δίνοντας τη δυνατότητα στο θεατή να ενημερωθεί για ζητήματα που τον ενδιαφέρουν, να προβληματιστεί και να διδαχθεί από το παρελθόν, χρησιμοποιώντας τη γνώση που αποκτά, για να βελτιώσει το μέλλον του.

image
 
Ο κάθε μήνας περιλαμβάνει ντοκιμαντέρ όχι μόνο πρόσφατης αλλά και παλιότερης παραγωγής καλύπτοντας μια ξεχωριστή θεματική ενότητα. Ο τέταρτος αυτός κύκλος του Ιανουαρίου που εγκαινιάζεται σήμερα, αποτελεί τη θεματική ενότητα: οι τόποι δίπλα μας. Η είσοδος σε όλες τις προβολές είναι ελεύθερη.
 
«Ανάμεσα σε οξειδωμένα χρώματα και πρόσωπα χαμένα μέσα στο χρόνο, η πρώτη επαφή με το σούπερ 8 υλικό ήταν για μένα ένα σοκ. Μου δημιουργήθηκε η ανάγκη να αρχίσω πάλι να κινηματογραφώ τη ζωή μας στην Αθήνα, σε ψηφιακή μορφή αυτή τη φορά. Είχα την περιέργεια να αντιπαραθέσω εικόνες της σύγχρονης  ζωής με το παλιό υλικό των 25 χρόνων. Οι χρονιές της νέας κινηματογράφησης συνέπεσαν με την έξαρση της κρίσης στην Ελλάδα. Το αστικό  τοπίο της Αθήνας άρχισε να γεμίζει με άδειους χώρους, προς ενοικίαση ή προς πώληση, αλλά αυτό το “άδειασμα” ακολουθούσε και τις ζωές μας, δημιουργώντας μια κοινωνική απελπισία.» Στέλλα Θεοδωράκη
 
Πιο αναλυτικά, αυτή την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου, θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ: «Ημερολόγια Αμνησίας» (Ο τόπος της απόρριψης) της Στέλλας Θεοδωράκη (Παραγωγής 2012 / Ελλάδα / Διάρκεια 104 λεπτά).
 
Το ντοκιμαντέρ, παρακολουθεί μία γυναίκα η οποία ανακαλύπτει κάποιες ξεχασμένες ταινίες σούπερ οκτώ σε μια περίοδο προσωπικών απωλειών που συμπίπτει με την οικονομική κρίση. Το άδειασμα των προσωπικών χώρων συμπίπτει με το «άδειασμα» των χώρων μέσα στην πόλη.
 
image
 
Ακολουθώντας την παράδοση του “diary film” η Στέλλα Θεοδωράκη συνθέτει ένα είδος προσωπικού ντοκιμαντέρ στα χνάρια του Chris Marker, της Agnès Varda και του Jonas Mekas. Πρόκειται για μια μοναδική καταγραφή των συναισθημάτων μιας γενιάς που ονειρεύτηκε και ταξίδεψε τη δεκαετία του ’80 και τώρα ζει στην Αθήνα της κρίσης, προσπαθώντας να κατανοήσει όσα συμβαίνουν γύρω της.
 
Ποιες αναμνήσεις και ποιοι άνθρωποι καθορίζουν την ταυτότητα μας; Ποια είναι η θέση μας μέσα στον δημόσιο διάλογο σήμερα; Η ταινία εστιάζοντας στο προσωπικό κατορθώνει να μιλήσει για το συλλογικό, μετουσιώνοντας σε εικόνες και ήχους τις σκέψεις μας για την Ελλάδα του σήμερα.
 
Το ντοκιμαντέρ «Ημερολόγια Αμνησίας» της Στέλλας Θεοδωράκη έχει κερδίσει μεταξύ άλλων και δύο βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στην κατηγορία Ντοκιμαντέρ: Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Τεκμηρίωσης και Βραβείο Ντοκιμαντέρ στη μνήμη της Λουκίας Ρικάκη.
 
Η μουσική της ταινίας γράφτηκε ειδικά για τα “Ημερολόγια Αμνησίας” από τον ταλαντούχο Χρήστο Δεληγιάννη, σύνθετη που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο και έχει επίσης γράψει τη μουσική για την ταινία “J.A.C.E.” του Μενέλαου Καραμαγγιώλη. Ο συνθέτης εμπνεύστηκε βλέποντας το υλικό της ταινίας, και το πλαισίωσε με ηλεκτρονική μουσική, ενώνοντας τις αναλογικές εικόνες των super 8 φιλμ με τις ψηφιακές του σήμερα. Άλλοτε μελαγχολικά και άλλοτε έντονα ρυθμικά, τα μουσικά κομμάτια μοιάζει να σχολιάζουν και εκείνα τη δράση με την αλλαγή των εποχών και των διαθέσεων.
 
Χαρακτηριστικά η σκηνοθέτης Στέλλα Θεοδωράκη, αναφέρει: «Αποφάσισα να μαγνητοφωνώ τις σκέψεις μου βλέποντας το υλικό. Να διατηρώ με κάποιο τρόπο το σοκ της πρώτης θέασης, να καταγράφω τα συναισθήματα που μου προκαλούσαν οι επόμενες προβολές. Να μπλέκω και ν’ αλλάζω συνεχώς τις σχέσεις των χρονικών περιόδων μεταξύ τους και να κατεργάζομαι τις αλλαγές όταν ερχότανε το νέο υλικό. Κάποια στιγμή με ξάφνιασε η ευκολία των αλμάτων μέσα στο χρόνο και η ιδέα ενός παράξενου flash forward, όταν και το σημερινό υλικό θα γίνει 25 χρόνων.»
 
Και συνεχίζει η δημιουργός: «Παρ’ όλα αυτά η αντιπαράθεση των δύο κόσμων ήταν για μένα το τέλος μιας φυσικής «αθωότητας» στα ξεχασμένα Ημερολόγια Αμνησίας, το οποίο όμως, εκτός από το πέρασμα από τη νεότητα στην ωρίμανση των προσώπων που συμμετείχαν, δήλωνε και το τέλος μιας εποχής στην Ελλάδα κι στην Ευρώπη στη διάρκεια της κρίσης.»


 
Το ντοκιμαντέρ «Ημερολόγια Αμνησίας» της Στέλλας Θεοδωράκη, θα προβληθεί σήμερα Πέμπτη 23 Ιανουαρίου στις 22:30 στον Ιανό (Σταδίου 24) με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.