Με αφορμή τα 10 χρόνια από την ίδρυσή του, το Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) διοργανώνει την Πέμπτη 28 και την Παρασκευή 29 Μαΐου, το 1ο Διεθνές Συνέδριο για τον Ελληνικό Κινηματογράφο, με θέμα: «Ο Άγνωστος Ελληνικός Κινηματογράφος: Νέες Χαρτογραφήσεις, Νέοι Πρωταγωνιστές, Νέες Διερευνήσεις του Παρελθόντος (1945-1967)». Κεντρικός ομιλητής θα είναι ο Καθηγητής Τhomas Εlsaesser και προσκεκλημένος ομιλητής ο Καθηγητής Vrasidas Karalis.

Ads

Το Τμήμα Κινηματογράφου ιδρύθηκε στις 22 Ιουλίου του 2004, στο πλαίσιο της Διεύρυνσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και συμπληρώθηκε ως τέταρτο Τμήμα στην Σχολή Καλών Τεχνών. Λειτουργεί από το ακαδημαϊκό έτος 2004 – 2005. Σκοπός του Τμήματος είναι, με την ακαδημαϊκή και εφαρμοσμένη έρευνα και διδασκαλία, να καλλιεργεί και να προάγει την κινηματογραφική τέχνη στο πλαίσιο μίας ευρύτερης οπτικοακουστικής εκπαίδευσης και να παρέχει στους φοιτητές τα απαραίτητα εφόδια που εξασφαλίζουν την άρτια κατάρτισή τους για την καλλιτεχνική, επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη, οργανώνοντας με επιτυχία τις σπουδές που θα προσφέρουν εξειδικευμένες γνώσεις σε επιμέρους γνωστικά αντικείμενα της οικείας τέχνης.

Το συνέδριο φιλοδοξεί σε μία ολική επανεκτίμηση μίας σχεδόν άγνωστης πτυχής του ελληνικού κινηματογράφου. Παράλληλα, καλώντας σε μια αναθεώρηση των παραδοσιακών αντιλήψεων για τον Παλαιό Ελληνικό Κινηματογράφο, το Συνέδριο στοχεύει σε έναν νέο τρόπο γραφής της ιστορίας του ελληνικού κινηματογράφου, φωτίζοντας όλα αυτά που τον συνδέουν με τον κινηματογράφο του σήμερα και του αύριο.

image

Ads

Οι ελληνικές ταινίες της περιόδου 1945-1967 κατά κανόνα χαρακτηρίζονται ως κομμάτι του Παλαιού Ελληνικού Κινηματογράφου (ΠΕΚ), μιας ετικέτας που κρύβει αρκετές προβληματικές υποθέσεις όσον αφορά την καλλιτεχνική αξία και την πολιτισμική σημασία των ελληνικών κινηματογραφικών πρακτικών της εποχής. Τα περισσότερα κείμενα για τον ΠΕΚ φαίνεται να αναπαράγουν τις συνήθεις αρχές μίας εξίσου «παλαιάς» τάσης στην κινηματογραφική ιστοριογραφία, η οποία βασίζεται σε δύο αξιώματα: τη διερεύνηση του κινηματογράφου ως μορφή τέχνης και την εξέτασή του ως αντανάκλασης ή καθρέπτη της κοινωνίας.

Ακολουθώντας την πρώτη λογική, αρκετοί ακαδημαϊκοί έχουν επικεντρωθεί σ’ έναν περιορισμένο αριθμό δημοφιλών ταινιών της περιόδου και έχουν αρθρώσει έντονη κριτική για έλλειψη καλλιτεχνικής διάστασης, τάση μίμησης χολιγουντιανών κανόνων και κυρίως, έλλειψη «κινηματογραφικότητας». Άλλα μέλη της ερευνητικής κοινότητας έχουν εκτενώς αναλύσει την ίδια ομάδα ταινιών και τους τρόπους αναπαράστασης της ελληνικής κοινωνίας, με βάση ερμηνευτικά μοντέλα σημειωτικής, ψυχαναλυτικής ή και φεμινιστικής θεωρίας.

Με συγχρηματοδότηση από την Επιτροπή Ερευνών του ιδρύματος και υπό την αιγίδα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, το Συνέδριο θα προσπαθήσει να επανεξετάσει και να επανατοποθετήσει την έρευνα για τον Παλιό Ελληνικό Κινηματογράφο μέσω του πρίσματος της Νέας Κινηματογραφικής Ιστορίας (New Film History).

Το 1ο Διεθνές Συνέδριο για τον Ελληνικό Κινηματογράφο, με θέμα, «Ο Άγνωστος Ελληνικός Κινηματογράφος: Νέες Χαρτογραφήσεις, Νέοι Πρωταγωνιστές, Νέες Διερευνήσεις του Παρελθόντος (1945-1967)», θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 28 και την Παρασκευή 29 Μαΐου. Η παρακολούθηση για το κοινό είναι δωρεάν.

Για περισσότερες πληροφορίες, παραθέτουμε τον επίσημο ιστότοπο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), καθώς και το αναλυτικό πρόγραμμα του Συνεδρίου σε .pdf