Με αφορμή το φιλμ «Chevalier» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη, που κυκλοφορεί αυτές τις ημέρες στις αγγλικές κινηματογραφικές αίθουσες, το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (British Film Institute – BFI), παρουσιάζει ένα εκτενές αφιέρωμα στην ιστορία του ελληνικού σινεμά, μέσα από δέκα επιλεγμένες και σπουδαίες δημιουργίες. Από τον Μιχάλη Κακογιάννη και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, μέχρι τον Γιώργο Λάνθιμο και την Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη (new weird wave).

Ads

Στο «Chevalier», 6μία παρέα αντρών επιστρέφει από χειμερινή εκδρομή ψαρέματος σ’ ένα γιοτ. Όταν μια μηχανική βλάβη τους εγκλωβίζει στο σκάφος, κάπου στον Σαρωνικό, θα αναλώσουν την ώρα τους μ’ ένα αυτοσχέδιο παιχνίδι που ονομάζεται Chevalier.  To Chevalier είναι τόσο διασκεδαστικό, όσο και βαθιά ανταγωνιστικό. Κανείς δεν θα κατέβει από το σκάφος, αν δεν ανακηρυχτεί ο νικητής.

image

«Στην ουσία το «Chevalier» είναι η φυσική συνέχεια του «The Capsule», η οποία ήταν μία ταινία που έκανα αποκλειστικά με γυναικείο καστ, επίσης πάνω στο θέμα της δύναμης, της υπερίσχυσης, του ελέγχου, της πειθαρχίας, της αντιζηλίας και σκέφτηκα ότι θα ήταν ενδιαφέρον να συνεχίσω αυτό το πείραμα με αντρικό καστ.» – Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη

Ads

Πέντε χρόνια μετά το «Attenberg» (2010), η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη επιστρέφει με την τρίτη μεγάλου μήκους δημιουργία της, το «Chevalier». Έχοντας ως πρωταγωνιστές τον Βαγγέλη Μουρίκη, τον Μάκη Παπαδημητρίου, τον Γιώργο Πυρπασόπουλο, αλλά και τον Σάκη Ρουβά, η ταινία βασιζόμενη σ’ ένα έξυπνο σενάριο, εισέρχεται με κωμικό τρόπο στον ιδιαίτερο και ανταγωνιστικό κόσμο των ανδρών.

image

Έχοντας κερδίσει τον Οκτώβριο του 2015, το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο 59ο Φεστιβάλ του Λονδίνου, το «Chevalier» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη κυκλοφορεί στις Κινηματογραφικές Αίθουσες της Αγγλίας. Η ελληνική πρεμιέρα του φιλμ πραγματοποιήθηκε στο 56ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Το Tvxs.gr ήταν εκεί και συνάντησε την Ελληνίδα σκηνοθέτη, σε μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη, σχετικά με το «Chevalier», την επιλογή του ανδρικού καστ, τον νέο ελληνικό κινηματογράφο, την ΕΡΤ, αλλά και για τις δύο νέες ταινίες που ετοιμάζει.

image

«Ήταν σημαντικό να είναι αρκετά ετερόκλητο και επίσης να είναι όλοι τους πολύ ισχυρές προσωπικότητες αλλά και συμπληρωματικές μεταξύ τους. Συνήθως λειτουργώ βάσει ενστίκτου και συζητήσεων με τους ηθοποιούς, παρά με οντισιόν. Μου πήρε πάρα πολύ χρόνο για να τους βρω. Με εξαίρεση τον Βαγγέλη (Μουρίκη), που ήξερα ότι σίγουρα θα είναι ένας από αυτούς, αλλά και πάλι δεν είχα αποφασίσει ποιος θα είναι…» – Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη

Διαβάστε επίσης:
Συνέντευξη – Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη αποκωδικοποιεί το «Chevalier»

Στον πρόλογο του Αφιερώματος «10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες / 10 great Greek films», η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου, Christina Newland, επισημαίνει χαρακτηριστικά:

«Ο Ελληνικός Κινηματογράφος, ως επιχείρηση και ως τέχνη, χαρακτηρίζεται από τη δυναμική και την αγωνιστικότητα του, κατά το τελευταίο μισό του αιώνα. Ενώ άλλες εθνικές κινηματογραφικές σχολές άνθισαν – συχνά παρά τα δικτατορικά καθεστώτα και το χάος του πολέμου – η βιομηχανία του κινηματογράφου στην Ελλάδα παραπαίει. Χωρίς να υποστηρίζεται από κρατικά κεφάλαια και ελεγχόμενη για λόγους προπαγάνδας, το πολιτικό τοπίο προσέφερε άφθονα εμπόδια ακόμα και στους πιο αποφασισμένους κινηματογραφιστές.» – και συμπληρώνει:

«Αν και η οικονομική κρίση του 2008 συνεχίζει να τονίζει την μακροχρόνια πολιτική διαμάχη, έχει επίσης καλοσωρίσει κι ένα ανεξέλεγκτο και άναρχο είδος νέου κινηματογράφου – το οποίο έχει κατηγοριοποιηθεί με τον τίτλο «παράξενο κύμα» (weird wave). Οι κινηματογραφιστές αυτής της τάσης έχουν αντικρούσει την επικρατούσα ελληνική κινηματογραφική παράδοση, με μια τάση να κοιτάμε προς τα μέσα μας, προσπερνώντας την έμφαση στην ελληνική ιστορία και την ταυτότητα ενός αυστηρά λογοκρινόμενου παρελθόντος.»

Οι δέκα (10) ελληνικές ταινίες που παρουσιάζει το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (British Film Institute – BFI), είναι οι εξής:

image

Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η υπεύθυνη του αφιερώματος, Christina Newland:

«Παρά το γεγονός ότι έχει δημιουργεί από ξένο, το φιλμ «OXI» είναι μια διορατική, φιλοσοφική απάντηση στην ελληνική οικονομική κρίση, τοποθετώντας το σ’ ένα ιστορικό και πολιτιστικό πλαίσιο ευρύτερο από οποιαδήποτε παραδοσιακά ιστορική ή οικονομική τοποθέτηση. Η ταινία οφείλει τον τίτλο της στην ελληνική λέξη «όχι» – κάτι συμβολικά σημαντικό σε όποιον φέρει την ελληνική κληρονομιά. Η «Ημέρα Όχι» είναι μια εθνική εορτή με ιδιαίτερη σημασία στην Ελλάδα, σηματοδοτώντας την ημερομηνία του 1940, όταν η Ελληνική Δημοκρατία αντιστάθηκε στην εισβολή των ιταλικών δυνάμεων κατοχής.»