Ένα από τα σημαντικότερα και πιο πολιτικοποιημένα διεθνή φεστιβάλ ξεκινά την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου. Ένα φεστιβάλ που αναμένεται και φέτος να συγκεντρώσει την προσοχή και τα φλας της κινηματογραφικής επικαιρότητας. Ο λόγος βέβαια για το 64ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου, στο πλαίσιο του οποίου θα παρουσιαστούν, σε διάφορα τμήματά του, συνολικά δέκα ελληνικές δημιουργίες. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
Το 64ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου, σηκώνει αυλαία την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου και ολοκληρώνεται την Κυριακή 16 του μηνός. Φέτος το φεστιβάλ έχει έντονο το ελληνικό στοιχείο καθώς φιλοξενεί οκτώ ταινίες μεγάλους μήκους και δύο μικρού. Αναλυτικά οι ελληνικές δημιουργίες που θα προβληθούν στην 64η Μπερλινάλε, είναι οι εξής:
 
«Το Μικρό Ψάρι» (Stratos) του Γιάννη Οικονομίδη

image
 
Η νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, σηματοδοτεί την επιστροφή του ελληνικού κινηματογράφου στο διαγωνιστικό τμήμα της Μπερλινάλε μετά από δέκα χρόνια (τότε ο ελληνικός κινηματογράφος συμμετείχε με το φιλμ του Θόδωρου Αγγελόπουλου, “Τριλογία: Το Λιβάδι που Δακρύζει”, παραγωγής του 2004).
 
Ήρωας της ταινίας είναι ο Στράτος, τον οποίο υποδύεται ο Βαγγέλης Μουρίκης. Ένας μεσήλικας άνδρας που επιτέλους αποφυλακίζεται, καθώς στα 18 του είχε σκοτώσει δύο αγόρια για να υπερασπιστεί τον έρωτά του για μια γυναίκα. Στο καστ της ταινίας συναντάμε γνωστούς, αλλά και νέους ηθοποιούς, μεταξύ των οποίων και οι: Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιώργος Γιαννόπουλος, Σόνια Θεοδωρίδου, Πόπη Τσαπανίδου, Πέτρος Ζερβός, Μαρία Καλλιμάνη, Γιάννης Τσορτέκης, Γιάννης Βουλγαράκης και Γιάννης Αναστασάκης.
 
Το «Μικρό Ψάρι» (Stratos) του Γιάννη Οικονομίδη, θα πραγματοποιήσει την παγκόσμια πρεμιέρα του στις 11 Φεβρουαρίου, στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 64ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ του Βερολίνου, ενώ στην Ελλάδα θα προβληθεί στις 27 Μαρτίου στις Κινηματογραφικές Αίθουσες, σε διανομή της Feelgood Entertainment.
 
Στο 11o Berlinale Co-Production Market συναντάμε τον Χρίστο Γεωργίου με το «Χρόνια Πολλά», καθώς και την Ελίνα Ψύκου με το «Ο γιός της Σοφίας».

image
 
Σε συνέντευξη που μας είχε παραχωρήσει στο Tvxs.gr η Ελίνα Ψύκου με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας της «Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» ερωτηθείσα σχετικά για το πρότζεκτ με τον τίτλο «Ο γιος της Σοφίας» (πρ. τίτλος Ίβο και Σοφία) είχε αναφέρει χαρακτηριστικά:
 
«Με τον Έλληνα παραγωγό μου, τον Γιώργο Καρναβά και τους δύο συμπαραγωγούς μας από το εξωτερικό (Γερμανία, Κροατία) θα βρεθούμε στο Βερολίνο με στόχο να προχωρήσουμε τη χρηματοδότηση της νέας ταινίας. Πρόκειται για ένα βίαιο αστικό παραμύθι, μια ιστορία ενηλικίωσης. Από το πώς θα κυλήσουν αυτές οι μέρες στο Βερολίνο, θα εξαρτηθεί και το χρονοδιάγραμμα των γυρισμάτων.»

image
 
Δύο ακόμα ελληνικές δημιουργίες έρχονται να συμπληρώσουν τη λίστα της φετινής Μπερλινάλε, όπου συμμετέχουν η καθεμία σε δύο ξεχωριστά προγράμματα. Η νέα ταινία του Θανάση Καρανικόλα «Στο Σπίτι», συμμετέχει στο πρόγραμμα Φόρουμ, ίσως το πιο τολμηρό τμήμα της Μπερλινάλε, όπου προβάλλονται ταινίες avant garde, πειραματικές και πολιτικά ρεπορτάζ. Στο Φόρουμ υπάρχουν ελάχιστοι επίσημοι περιορισμοί όσον αφορά στην επιλογή των ταινιών, έτσι ώστε να υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη ελευθερία, αφού ντοκιμαντέρ και ταινίες αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο. 
 
«Στο Σπίτι» του Θανάση Καρανικόλα

image
 
Κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας είναι η Νάντια, η οποία ζει με τον Στέφανο, την Εύη και την κόρη τους Ίριδα σε ένα ευρύχωρο σπίτι στους λόφους του Μαραθώνα, με θέα στη θάλασσα. Οι τέσσερις τους έχουν στενές σχέσεις, σχέσεις οικογενειακές ή τουλάχιστον έτσι φαίνεται. Εκεί εργάζεται η Νάντια ως η οικιακή βοηθός της οικογένειας. Ήταν μαζί τους από τότε που η Ίριδα είπε την πρώτη της λέξη, ενώ στάθηκε στην Εύη όταν έχασε το δεύτερο παιδί της. Ένα σημαντικό γεγονός ωστόσο, θα αλλάξει δραματικά τις σχέσεις της Νάντιας και των εργοδοτών της, όταν έρθει αντιμέτωπη με μια πρωτόγνωρη κατάσταση.
 
Η σκηνοθεσία και το σενάριο είναι του Θανάση Καρανικόλα, ο οποίος αναφέρει χαρακτηριστικά πως: «Το βασικό δίλημμα της ταινίας γεννήθηκε μετά από μια διαφωνία σχετικά με την ηθική». Η παραγωγή ανήκει στις Oxymoron films, Shprn3, ZDF, με παραγωγούς τους Αργύρη Παπαδημητρόπουλο, Lasse Scharpenμε και την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (Ε.Κ.Κ.). Πρωταγωνιστούν οι: Μαρία Καλλιμάνη, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου και Αλέξανδρος Λογοθέτης. 


 
Στο πρόγραμμα Πανόραμα προβάλλεται η ταινία «Να Κάθεσαι και να Κοιτάς» του Γιώργου Σερβετά. Το Πανόραμα στοχεύει  στη δημιουργία μίας γέφυρας ανάμεσα στο καλλιτεχνικό όραμα και το οικονομικό κέρδος. Το κοινό του προγράμματος περιλαμβάνει αυστηρά αγοραστές ταινιών, όπου και προβάλλονται κυρίως ταινίες γνωστών σκηνοθετών, πρώτες ταινίες καθώς και ταινίες νέων ταλέντων. Όλες οι ταινίες στο Πανόραμα είναι παγκόσμιες ή ευρωπαϊκές πρεμιέρες, ενώ μετά τις προβολές δημοσιογράφοι και θεατές έχουν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις και να συζητήσουν με σκηνοθέτες, παραγωγούς και ηθοποιούς.
 
«Να Κάθεσαι και να Κοιτάς» του Γιώργου Σερβετά

image
 
Η ταινία «Να Κάθεσαι και να Κοιτάς» είναι ένα μετά-γουέστερν. Μια ταινία για την αδιαφορία, τη βία και τη συμμετοχή. Είναι η ιστορία της Αντιγόνης, η οποία καταφτάνει στην ήσυχη πόλη της Θ. αναζητώντας μια ήρεμη ζωή, δίχως να γνωρίζει ότι κάτω από την επιφάνεια κρύβεται μια ανομολόγητη βία. Σύντομα, οι καταστάσεις γύρω της θα την αναγκάσουν να αποφασίσει αν πρέπει να αναλάβει δράση ή αν απλά θα κάθεται και θα κοιτά.  
 
Το σενάριο και η σκηνοθεσία ανήκουν στον Γιώργο Σερβετά  και η παραγωγή στους Φένια Κοσοβίτσα  και Κωνσταντίνο Κοντοβράκη  σε συμπαραγωγή των ΕΡΤ Α.Ε., HERETIC, Feelgood Entertainment, 2/35 και STEFI. Πρωταγωνιστούν οι: Μαρίνα Συμεού, Γιώργος Καφετζόπουλος, Μαριάνθη Παντελοπούλου και Νίκος Γιωργάκης. Η ταινία συμμετείχε στο πρόγραμμα City to City του Φεστιβάλ του Τορόντο καθώς και στο φεστιβάλ του Πάλμ Σπρινγκς. Ενώ τον Νοέμβριο είχαμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε και στο 54ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.


 
«Washingtonia» της Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη

image
 
Η μικρού μήκους ταινία “Washingtonia” της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη, θα διαγωνιστεί στο τμήμα των ταινιών μικρού μήκους του 64ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Συνολικά διαγωνίζονται 25 ταινίες από 21 χώρες και για τη φετινή χρονιά σχεδόν το ένα τρίτο των παραγωγών δεν είναι σε ψηφιακή μορφή, αλλά σε φιλμ. Η θεματολογία περιλαμβάνει ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, πειραματικές, καθώς και ταινίες κινουμένων σχεδίων. Οι 18 από τις 25 ταινίες μικρού μήκους παρουσιάζονται σε παγκόσμια πρεμιέρα.
 
H μικρού μήκους ταινία «Washingtonia», ξεκινάει όταν η καρδιά της καμηλοπάρδαλης δεν μπορεί πια να ακουστεί. H «Washingtonia» είναι το άλλο όνομα της Αθήνας, ένας τόπος όπου οι άνθρωποι και τα ζώα χάνουν το μυαλό τους. H «Washingtonia» είναι ο μόνος φοίνικας που το κόκκινο σκαθάρι δεν τρώει την καρδιά του γιατί η καρδιά του είναι μικρή και ξερή και σε κανέναν δεν αρέσουν οι μικρές και ξερές καρδιές.

image
 
Το σενάριο και τη σκηνοθεσία υπογράφει η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη, τελειόφοιτη της σχολής κινηματογράφου του Αριστοτελείου Τμήματος της Σχολής Καλών Τεχνών. Η παραγωγή ανήκει στους Γιώργο Ζώη, Άρτεμη Παττακού και στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Η ταινία πραγματοποιήθηκε και προβλήθηκε στο πλαίσιο του 3ου  Athens Open Air Film Festival του 2013, όπου έγινε η παραγωγή συνολικά πέντε νέων ταινιών μικρού μήκους, μυθοπλασίας ή ντοκιμαντέρ, με κοινή θεματική: «Καλοκαίρι στην Αθήνα: Φόβος – Ελπίδα».
 
GENERATION 14+
 
Στο τμήμα 14plus του προγράμματος Generation του Φεστιβάλ στο Βερολίνο, συμμετέχει η μικρού μήκους ταινία «Προαύλιο» της Ρηνιώς Δραγασάκη, σε παραγωγή της GUANACO και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (Ε.Κ.Κ.).

image
 
Αθήνα. Καλοκαίρι. Μια παρέα μαθητών αράζει στο προαύλιο ενός σχολείου. Οι σχολικές αίθουσες είναι άδειες. Ο ήλιος καίει. Ένα μπαλόνι με νερό πέφτει από τον ουρανό και το μπουγέλο αρχίζει. Αυτό το μπουγέλο όμως θα παίζεται μέχρι τελικής πτώσεως…

image
 
Το σενάριο και η σκηνοθεσία, της μικρού μήκους ταινίας «Προαύλιο», ανήκουν στη Ρηνιώ Δραγασάκη. Παράλληλα αυτή είναι η δεύτερη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Βερολίνου που προέρχεται από τις πέντε ταινίες μικρού μήκους που πραγματοποιήθηκαν και προβλήθηκαν στο πλαίσιο του 3ου  Athens Open Air Film Festival 2013 (η άλλη είναι το «Washingtonia» της  Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη).
 
Παράλληλα, στο τμήμα 14plus του προγράμματος Generation του Φεστιβάλ θα παρουσιαστεί και η μεγάλου μήκους συμπαραγωγή Τουρκίας, Γερμανίας, Ολλανδίας και Ελλάδας, «Blue Wave» των Ζεϊνέπ Νατντάκ και Μερβέ Καγιάν, με την εταιρεία 2/35 να έχει αναλάβει το ελληνικό κομμάτι της παραγωγής.

image
 
Τέλος στο Market (Ευρωπαϊκή Αγορά Κινηματογράφου) του φετινού Φεστιβάλ Βερολίνου θα προβληθούν δύο ακόμη ελληνικές ταινίες. «Το Δέντρο και η Κούνια» της Μαρίας Ντούζα σε παραγωγή της Steficon και συμπαραγωγή των Ε.Κ.Κ., ΕΡΤ, NOVA, Intermedianetwork Serbia, Phos Productions, Stefi και Townfilm.
 
Στο ίδιο τμήμα θα παρουσιαστεί και η «10η Μέρα» του Βασίλη Μαζωμένου σε παραγωγή των Horme Pictures, X-rated και με την υποστήριξη των Ε.Κ.Κ. και Ε.Ρ.Τ. Στο εν λόγω τμήμα παρευρίσκονται 455 εκθέτες, 8.098 επαγγελματίες από 94 χώρες συμπεριλαμβανομένων και των 1.691 διεθνών αγοραστών, όπου γίνονται προβολές 816 ταινιών. Θεωρείται μία από τις πιο σημαντικές διεθνείς συναντήσεις της κινηματογραφικής βιομηχανίας για αγοραστές, πωλητές, παραγωγούς, διανομείς και χρηματοδότες, καθώς και εκπροσώπους της τηλεόρασης παγκοσμίως.
 
«Το Δέντρο και η Κούνια» της Μαρίας Ντούζα

image
 
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Μαρίας Ντούζα, είναι μία ενδιαφέρουσα δημιουργία, που είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τον Σεπτέμβριο στο 19ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας και που πλέον κυκλοφορεί στις Αίθουσες σε διανομή της StraDa Films. Εμπνευσμένη από ένα πραγματικό περιστατικό, η ταινία αφηγείται πώς τα μέλη μιας οικογένειας για χρόνια χωρισμένα ξαναβρίσκονται ένα Πάσχα, κάτω από την πατρογονική στέγη, σε μια συνάντηση η οποία θα έχει, για τον καθένα, απροσδόκητες συνέπειες. Με τους: Μυρτώ Αλικάκη, Ηλία Λογοθέτη, Νίκο Ορφανό και Μιριάννα Καρανόβιτς.


 
«10η Μέρα» του Βασίλη Μαζωμένου

image
 
Μια εξαιρετικά επίκαιρη ταινία που βασίζεται σε πραγματική ιστορία και αναδεικνύει το κρίσιμο θέμα των μεταναστών στην Ελλάδα, από τη ματιά αυτή τη φορά ενός Αφγανού. Σε συνέντευξη που μας είχε παραχωρήσει στο Tvxs.gr ο σκηνοθέτης Βασίλης Μαζωμένος, είχε δηλώσει σχετικά:
 
«Η λύση του προβλήματος είναι απόλυτα αλληλένδετη με τα αίτια που τη γέννησαν. Οι πρόσφυγες είναι τα απόβλητα ενός συστήματος που αλέθει τους πάντες χωρίς έλεος. Δεν είναι απλά οι διεθνείς συνθήκες και τα «λάθη» των διεθνών οργανισμών, ούτε καν τα προβλήματα των χωρών τους που συνεχίζουν να τους φέρνουν κοντά μας. Είναι η ψευδαίσθηση του συλλογικού τους ασυνειδήτου, ότι εδώ είναι ο… παράδεισος, έστω και σχετικά. Δεν ήξεραν, δεν ρώταγαν; Το παρόν τους γίνεται τώρα το μέλλον μας. Άρα η όποια λύση δεν μπορεί να περάσει μέσα από τους ίδιους μηχανισμούς που γέννησαν το πρόβλημα τους. Όσο η Δύση αντιμετωπίζει τον υπόλοιπο κόσμο, σαν απλά τη φτηνή και απαραίτητη εργατική δύναμη, τόσο τα «ανθρώπινα κουρέλια» θα τους υπενθυμίζουν ότι είμαστε όλοι κάτοικοι του ίδιου πλανήτη.»


 
Αυτές ήταν αναλυτικά οι δέκα ελληνικές δημιουργίες και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία κατά την προβολή τους φέτος στο 64ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου μέχρι και την Κυριακή 16 του μηνός. Για περισσότερες πληροφορίες παραθέτουμε τον επίσημο ιστότοπο του Φεστιβάλ: https://www.berlinale.de/en/HomePage.html