Η ζωή με τις χαρές και τις λύπες της, μέσα από την ιστορία ενός ηλικιωμένου μοναχού και του νεαρού μαθητευόμενου του, στη διάρκεια των τεσσάρων εποχών, σε μια ταινία δοσμένη με ποίηση και λυρισμό. Το «Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Άνοιξη» του Κιμ Κι-Ντουκ, που δικαίως ψηφίστηκε ως μία από τις 100 σημαντικότερες του 21ου αιώνα, κυκλοφορεί σε επανέκδοση από την Πέμπτη 18 Αυγούστου, δίνοντας μας την ευκαιρία να την απολαύσουμε στην μεγάλη οθόνη.

Ads

Ο Γέρος Μοναχός και ο Νεαρός Μοναχός ζουν σαν ερημίτες σε έναν γαλήνιο ναό που πλέει πάνω σε μία λίμνη. Η ζωή τους ακολουθεί τους ατάραχους ρυθμούς των εποχών, παρότι, όμως, ζουν αποκομμένοι από τα εγκόσμια, δεν μπορούν να αποφύγουν την έλξη της ζωής, με τα πάθη και τα βάσανά της. Κάτω από το άγρυπνο βλέμμα του Γέρου Μονάχου, ο Νεαρός Μοναχός παίρνει ένα σκληρό μάθημα όταν το παιδικό του παιχνίδι γίνεται άσπλαχνο.

Στη συνέχεια βιώνει τη δύναμη του πόθου όταν μία νεαρή γυναίκα εισβάλλει στον κλειστό του κόσμο.  Ο πόθος του αυτός θα οδήγησε τελικά στην εμμονή και στο έγκλημα. Αλλά ύστερα από την ένταση της άνοιξης και του καλοκαιριού έρχεται το φθινόπωρο, η εποχή της περισυλλογής και τις επανόρθωσης και τέλος ο χειμώνας, η εποχή της αφύπνισης και του διαφωτισμού.

image

Ads

Μία ταινία – τομή, όχι τόσο στη θεματική, αισθητική ή τη φόρμα των έργων του Κιμ Κι-Ντουκ αλλά περισσότερο στην πλοκή και στη δράση, καθώς για πρώτη φόρα οι ήρωες της ταινίας δεν ανήκουν στο κοινωνικό περιθώριο της Κορεατικής μεγαλούπολης αλλά σε ένα πνευματικό περιβάλλον, όντας Βουδιστές μοναχοί. Οι εποχές της ζωής του ανθρώπου παρουσιάζονται εδώ ως ένας αιώνιος κύκλος.

Η Γαλήνη που αποπνέει το φιλμ, σε σχέση με τη φόρμα και το περιεχόμενο είναι δύσκολο να περιγράφει, πολλοί μίλησαν για το πρώτο μετα-Βουδιστικό φιλμ. Τα εκφραστικά μέσα του Κι-Ντουκ παραμένουν λίγο-πολύ τα ίδια, μινιμαλιστικοί διάλογοι, ατμοσφαιρική φωτογραφία, έμφαση στα συναισθήματα μέσα από χειρονομίες, βλέμματα, κινήσεις. Το σύνολο, απλώς μαγευτικό. Το μεγάλο κοινό γνωρίζει έναν μεγάλο δημιουργό. Αξίζει να σημειωθεί πως ο ίδιος ο Κιμ Κι-Ντουκ ερμηνεύει το ρόλο του ενήλικου μοναχού.

image

Η ταινία είναι ένας ύμνος στη φύση. Ένα ποίημα στη δύναμη της ζωής που κυλά όπως το νερό, άλλοτε ορμητικά ξεσπώντας πάνω σε βράχους και πέφτοντας σε καταρράκτες και άλλοτε γαλήνια και ήρεμα σχηματίζοντας λίμνες και μικρά ρυάκια. Το σίγουρο είναι ότι η ζωή είναι κίνηση, είναι ρυθμός. Οι εποχές εναλλάσσονται και ο νεαρός μαθητής καθώς ανδρώνεται έρχεται σε επαφή με τον διαλογισμό και τις αρχές του βουδισμού. Ωστόσο, ο νέος δε μπορεί να αποφύγει τις εκπλήξεις που του επιφυλάσσει η ίδια η ζωή.

«Είχα σκοπό να απεικονίσω τη χαρά, το θυμό, την οδύνη και την ευχαρίστηση μέσα από τις τέσσερις εποχές και μέσα από τη ζωή ενός μοναχού που ζει σε έναν ναό στη λίμνη Jusan περιτριγυρισμένος μονάχα από την φύση.» – Κιμ Κι-Ντουκ

image

Ένας αιρετικός δημιουργός, με όλη τη σημασία του όρου, ένας τυχοδιώκτης της Τέχνης και της Ζωής, όπως έχει ομολογήσει κι ο ίδιος. Ο Νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης Κιμ Κι-Ντουκ, έφυγε από τη ζωή, τον Δεκέμβριο του 2020 σε ηλικία 59 ετών, αλλά οι ταινίες του θα μας θυμίζουν για πάντα πως υπήρξε ένας πιστός και ακούραστος υπηρέτης της Έβδομης Τέχνης. Το φιλμ «Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Άνοιξη», αποτελεί ένα εξαιρετικό δείγμα γραφής της σπουδαίας φιλμογραφίας του.

Με φόντο την σαν σε όνειρο εικόνα ενός μοναστηριού που μοιάζει να επιπλέει στο νερό μιας λίμνης, ζωγραφίζονται πανοραμικές εικόνες της ζωής στην διάρκεια τεσσάρων εποχών:

  • Άνοιξη: Ο μικρός μοναχός αφαιρεί τις ζωές ζώων από αθωότητα.
  • Καλοκαίρι: Ο νεαρός μοναχός μαθαίνει για τον έρωτα και την εμμονή
  • Φθινόπωρο: Ο νεαρός μοναχός παλεύει με το κακό
  • Χειμώνας: Ο ώριμος μοναχός σε μέρες φώτισης
  • …και Άνοιξη: Ακόμη ένας μικρός μοναχός / Ο κύκλος των τεσσάρων εποχών ολοκληρώνεται

image

Οι ταινίες του Κιμ Κι-Ντουκ μπορούν να χαρακτηριστούν σαν αυτοβιογραφικά κείμενα γραμμένα με την κάμερα. Γι’ αυτό και ο Κιμ περιγράφει την κάθε μία, σαν μια σεκάνς στο σύνολο του έργου του. Για τον ίδιο, η ζωή και οι ταινίες του υπήρξαν αλληλένδετες.

Η σκληρότητα που μερικές φορές τις διακρίνει, μπορεί να φοβίζει το κοινό και να ενοχλεί τους κριτικούς, όμως αν η ενέργεια που τις διαποτίζει μπορεί να χαρακτηριστεί σκοτεινή και λανθασμένη, τότε αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τις ταινίες. Αντίθετα θα πρέπει να ιδωθεί σαν μια προσπάθεια να αντικατοπτρίσει την σκληρότητα της ζωής μας και του κόσμου τον οποίο βιώνουμε.

«Θέλω να αναγκάσω τους ανθρώπους που στέκονται στον Πύργο της Βαβέλ να κατεβούν και να σφίξουν το χέρι μου, αυτή είναι η χειρονομία μου προς τον κόσμο, μία χειραψία στ’ αλήθεια πολύ ταπεινή. Κάνοντας ταινίες προσπαθώ να κατανοήσω τον κόσμο, αυτό τον κόσμο που απέτυχα να καταλάβω, έναν κόσμο ευγένειας και ζεστασιάς που τον παραβλέπω παρασυρμένος από μία καθ’ έξη άγνοια
που με οδηγεί σε διαφορετικές θεωρήσεις της ζωής.» – Κιμ Κι-Ντουκ

Διαβάστε Επίσης:

image

Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring / Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom
Σκηνοθεσία: Κιμ Κι-Ντουκ
Σενάριο: Κιμ Κι-Ντουκ
Πρωταγωνιστούν: Γιενγκ-Σου Ο, Κιμ Κι-Ντουκ, Κιμ Γιουνγκ-Μιν, Σέο Τζάε-Κιουνγκ, Χα Φέο-Τσιν
Φωτογραφία: Ντονγκ-Χιέον Μπάεκ
Μοντάζ: Κιμ Κι-Ντουκ
Μουσική: Τζι Γουνγκ-Παρκ
Έτος Παραγωγής: 2003
Χώρα Παραγωγής: Νότια Κορέα, Γερμανία
Διάρκεια: 103 λεπτά
Κυκλοφορεί σε επανέκδοση στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 18 Αυγούστου