Την προβολή σημαντικών και βραβευμένων ντοκιμαντέρ, Ελλήνων αλλά και ξένων δημιουργών, θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν στην μεγάλη οθόνη, όσοι επισκεφθούν την Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από την Πέμπτη 21, μέχρι και την Κυριακή 24 Απριλίου. Από το σπουδαίο «Ασήμι στο Νερό, Αυτοπορτρέτο της Συρίας», μέχρι το εξαιρετικό «Μια Ιστορία Αγάπης απ’ τη Συρία» του Σον Μακάλιστερ, αλλά και από το «Ludlow, οι Έλληνες στους Πολέμους του Άνθρακα» του Λεωνίδα Βαρδαρού, μέχρι το αξιόλογο «Αρκάδια Χαίρε» του Φίλιππου Κουτσάφτη.

Ads

Η  Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, η Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων και το Exile Room, συνδιοργανώνουν για δεύτερη χρονιά αφιέρωμα στο ελληνικό ντοκιμαντέρ με τίτλο «Με τα Μάτια Ανοιχτά». Μετά την επιτυχία της περσινής διοργάνωσης, οι διοργανωτές συνεχίζουν, στηρίζοντας την αξία και τη δυναμική του ελληνικού ντοκιμαντέρ, ώστε να «φτάσει» στο ευρύ κοινό.

Κατά τη διάρκεια του αφιερώματος, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει μία επιλογή σημαντικών βραβευμένων ελληνικών ντοκιμαντέρ που έχουν σηματοδοτήσει την πορεία του είδους στην Ελλάδα. Καθώς και βραβευμένα ντοκιμαντέρ για τη Συρία, αλλά και ταινίες τεκμηρίωσης που βραβεύτηκαν στο φετινό 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης.

image

Ads

Το φετινό πρόγραμμα προβολών περιλαμβάνει ένα αξιόλογο και επίκαιρο αφιέρωμα στη Συρία και στους Σύρους ντοκιμαντερίστες, οι οποίοι κατέγραψαν εικόνες της ζωής και του πολέμου. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, διοργανώνεται σε συνεργασία με το Creative Europe Media Desk Greece ένα διήμερο εργαστήριο (workshop), με τίτλο «Έξοδος» (Exodus).

Παράλληλα, ο Σύρος σκηνοθέτης Talal Derki (The Return to Homs) είναι καλεσμένος για να  παρουσιάσει την ταινία του, ενώ στο workshop «Έξοδος» (Exodus), θα συμμετάσχουν ως εισηγητές ο Talal Derki και ο ιδρυτής του Mobile Phone Syrian Festival, Σύρος σκηνοθέτης και δημοσιογράφος Amer Matar.

Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών και τα ντοκιμαντέρ που θα παρουσιαστούν:

Πέμπτη 21 Απριλίου

17:00 «David Kennedy, σμιλεύοντας τη ζωή», (25’) του Άγγελου Κοβότσου
Επίσημη συμμετοχή στο 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Ιεράπετρας 2015

David Kennedy. Γλύπτης. Τόπος διαμονής και «εργασίας», το Σφεντούρι της Αίγινας. Σύντροφός του, η Μάγια. Καλλιτεχνική εμμονή: Οι μορφές των ζώων. Πιο πολύ του αρέσει η κατσίκα του η Νιόβη. Κι όταν τον ρωτούν γιατί του αρέσει να σμιλεύει τις μορφές των ζώων απαντά μονολεκτικά: «Σα ζώο που είμαι…». Την πανάρχαια τεχνική του χαμένου κεριού χρησιμοποιούσε, μέχρι που πια δεν μπορεί στα 80 του. Κι έτσι βρίσκει τη διέξοδο στα ξύλινα κουτάλια για το μαγείρεμα της Μάγιας. «Ο χρόνος πετάει» μας λέει κι έπειτα αναχωρεί…

17:25 «Ο Πλανευτής του Γράμμου», (27’) | Σκηνοθεσία Βαγγέλης Ευθυμίου
Βραβείο «Γιώργος Κολόζης» στο 3ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας

Στην περιοχή του Γράμμου, ζει ο κυρ Σωτήρης τα τελευταία 80 χρόνια. Κάθε φθινόπωρο ξεκινάει ένα δύσκολο ταξίδι αναζητώντας άγριες μέλισσες στο δάσος. Τα τελευταία χρόνια όμως, δεν τις συναντά στην αφθονία που τις συναντούσε στο παρελθόν… Οι ατέλειωτες ώρες αναμονής μέσα στα δάση, τον μετέτρεψαν σ’ έναν φιλόσοφο που ψάχνει να βρει την αρχή και το τέλος της ανθρωπότητας.

18:05 «Αττίλας 74», (101’) του Μιχάλη Κακογιάννη
Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους στη Φλωρεντία 1975

Ένα ντοκιμαντέρ γυρισμένο στην Κύπρο από τον Μιχάλη Κακογιάννη. Αποτελεί την προσωπική του μαρτυρία για την Κυπριακή τραγωδία και για τα γεγονότα που οδήγησαν στην εισβολή του νησιού από τον Τουρκικό στρατό. Περιλαμβάνει συνεντεύξεις τόσο πολιτικών, με κεντρικό πρόσωπο τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο, όσο και απλών ανθρώπων.

20:05 «Ένας τόπος για όλους», (60’) των Άγγελου  Ράλλη και HansUlrich
Βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στο φεστιβάλ Λε Μανς στη Γαλλία. Βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στο φεστιβάλ ανθρωπολογικού ντοκιμαντέρ «Ζαν Ρους».

Το ντοκιμαντέρ Ένας Τόπος για Όλους συνθέτει την ανθρωπογεωγραφία ενός χωριού της Ρουάντας 20 χρόνια μετά την γενοκτονία. Επιζώντες και δολοφόνοι ζουν ξανά ο ένας δίπλα στον άλλον ενώ μια νέα γενιά έχει μεγαλώσει μέσα από μια εύθραυστη διαδικασία συμφιλίωσης. Γυρισμένο σε διάστημα τεσσάρων ετών, το ντοκιμαντέρ ζωγραφίζει τα πορτρέτα του Tharcisse και της Benoitte, δύο νέων από τη Ρουάντα, στην αναζήτηση τους για ένα καταφύγιο ανάμεσα στην αγάπη και το μίσος, την εκδίκηση και τη συγχώρεση.

21:15 Επόμενος Σταθμός «Ουτοπία», (91’)| Σκηνοθεσία Απόστολος Καρακάσης
Επίσημη συμμετοχή στο διεθνές φεστιβάλ ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ 2015.

image

Όταν το εργοστάσιο της ΒΙΟ.ΜΕ στη Θεσσαλονίκη κλείνει, μερικοί εργάτες αποφασίζουν να κάνουν κάτι επαναστατικό: να το καταλάβουν και να το λειτουργήσουν μόνοι τους με τις αρχές της άμεσης δημοκρατίας. Το εγχείρημά τους εμπνέει ακτιβιστές σε όλο τον κόσμο, ενώ η πρώην διευθύντρια έκπληκτη παρακολουθεί την οικογενειακή επιχείρηση να μετατρέπεται σε σύμβολο της ριζοσπαστικής αριστεράς. Για τους εργάτες, η αυτοδιαχείριση εξελίσσεται σε μια περιπέτεια επιβίωσης γεμάτη συγκρούσεις. Σύντομα θα συνειδητοποιήσουν ότι για να τα καταφέρουν, θα πρέπει να αλλάξουν πρώτα οι ίδιοι…

Διαβάστε επίσης:
Στο εργοστάσιο της ΒΙΟ.ΜΕ. – «Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία»

Παρασκευή 22 Απριλίου

17:00 «Ludlow, οι Έλληνες στους Πολέμους του Άνθρακα» (73’) |Σκηνοθεσία Λεωνίδας Βαρδαρός
Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες» στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

image

Το ντοκιμαντέρ «Ludlow, οι Έλληνες στους Πολέμους του Άνθρακα», αφηγείται την ιστορία των Ελλήνων μεταναστών που βρέθηκαν στο μακρινό Κολοράντο, στις αρχές του περασμένου αιώνα, να δουλεύουν κάτω από απάνθρωπες συνθήκες στα ορυχεία του Ροκφέλερ και που μαζί με χιλιάδες μετανάστες από άλλες χώρες ξεσηκώθηκαν, μετά τη Σφαγή του Λάντλοου, παίρνοντας τα όπλα για να υπερασπιστούν τη ζωή τους και το δίκιο τους.
Το Ludlow επελέγη ως το καλύτερο ντοκιμαντέρ στην ενότητα «Καταγραφή Μνήμης» στο18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και  βραβεύτηκε με το Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες».

Διαβάστε επίσης:
Λάντλοου: Οι Έλληνες στους πολέμους του Άνθρακα

18:25 Στη φωλιά του χρόνου (70’) του Αλέξανδρου Παπαηλιού και της Χαράς Φράγκου

image

Στην Ελλάδα σε διάστημα δεκαπέντε χρόνων η ταυτότητα μιας ανάπτυξης συγκρούστηκε βίαια με μια άλλη. Εκείνη της κρίσης. Της κρίσης της οικονομικής, της κοινωνιολογικής, της περιβαλλοντικής. Επιθυμίες που αποδείχτηκαν πλαστές καταρρέουν και η κοινωνία αμήχανη ψάχνει να δώσει ταυτότητα στην επιθυμία και στην πραγματική αξία. Τρεις νέοι άνθρωποι, σε διαφορετικά μέρη της Ελλάδας  ακολούθησαν ένα διαφορετικό  δρόμο για την ανάπτυξη και την ζωή τους.

Διαβάστε επίσης:
Κρίση και περιβάλλον στο ντοκιμαντέρ «Στη Φωλιά του Χρόνου»

19:45 «Μάνα» (68’) της Βάλερυ Κοντάκου
Επίσημη συμμετοχή στο φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου της Νέας Υόρκης 2016.

Ένα ντοκιμαντέρ για την πιο ατίθαση συμμορία στην ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Το 1962 τέσσερα (4) ανήλικα κορίτσια έγιναν πρωτοσέλιδο στον Τύπο της εποχής καθώς έφυγαν απ’ τα σπίτια τους για να κλειστούν σε μοναστήρι. Σκοπός τους να δημιουργήσουν ένα Ίδρυμα για να προσφέρουν καταφύγιο σε παραμελημένα και κακοποιημένα παιδιά. Μισό αιώνα αργότερα, οι πρωτεργάτισσες του Λυρείου Παιδικού Χωριού στο Νέο Βουτζά Αττικής, συνεχίζουν να περιθάλπουν και να φροντίζουν παιδιά χωρίς βοήθεια από το κράτος και την Εκκλησία.

21:05 A Syrian Love Story (76’) | Σκηνοθεσία Sean McAllister | Χώρα: Μ. Βρετανία
Υποψηφιότητα για βραβείο BAFTA, υποψηφιότητα για βραβείο κοινού φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Άμστερνταμ, βραβευμένο σε ακόμη τρία διεθνή φεστιβάλ.

image

Οι σύντροφοι και εραστές Αμέρ και Ραγκντά συναντήθηκαν σε ένα κελί φυλακής στη Συρία πριν από 15 χρόνια. Όταν ο σκηνοθέτης συναντά για πρώτη φορά την οικογένειά τους το 2009, ο Ραγκντά είναι και πάλι στη φυλακή, ενώ η Αμέρ έχει μείνει να φροντίζει μόνη της τα τέσσερα αγόρια τους. Καθώς όμως η Αραβική Άνοιξη σαρώνει την περιοχή, η μοίρα της οικογένειας αλλάζει αμετάκλητα. Ύστερα από πέντε χρόνια γυρισμάτων, η ταινία καταγράφει την απίστευτη οδύσσειά τους προς την πολιτική ελευθερία. Ένα από τα σημαντικότερα ντοκιμαντέρ που είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τον Μάρτιο στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

22.30 «La Vida Pura», (53’) | Σκηνοθεσία Παναγιώτης Ευαγγελίδης
Επίσημη συμμετοχή στο 17ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Ο Τζόνι είναι ένας 25χρονος άντρας από την Βαρκελώνη και η ταινία παρακολουθεί μία πλασματική μέρα από τη ζωή του. Πρωινό ξύπνημα, τηλεόραση, φωτογραφική συνεδρία, μεσημεριανό με τη μητέρα και τον αδελφό του, δουλειά, επίσκεψη σε μια εταιρεία παραγωγής πορνό, σκέψεις για τη ζωή και τον έρωτα, τις δυσκολίες του δοσίματος και της αγάπης, δείπνο στο σπίτι φίλων ένα βράδυ με πανσέληνο. Η σχέση με την οικογένεια, τη σκυλίτσα του και τον κόσμο.Μια μητέρα που λατρεύει, ένας πατέρας απών, μια θέαση του μέλλοντος χωρίς υπέρμετρες φιλοδοξίες και δυσανάλογα όνειρα. Μια καθαρή ζωή, σαν το τατουάζ που χτυπάει στα πλευρά του σε όλη την διάρκεια της ταινίας.

Σάββατο 23 Απριλίου

17:00 «Ημερολόγια Αμνησίας» (103’) | Σκηνοθεσία Στέλλα Θεοδωράκη
Βραβείο ντοκιμαντέρ της Ακαδημίας Κινηματογράφου 2013

Kάποιες ξεχασμένες ταινίες σούπερ οκτώ του 1985-86, από την Αυστραλία, το Παρίσι και την Κρήτη, είναι το έναυσμα για να ξεκινήσουν τα “Ημερολόγια Αμνησίας”. Η αφηγήτρια τις ανακαλύπτει το 2010, σε μια περίοδο προσωπικών απωλειών που συμπίπτει με την όξυνση της οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη.Το άδειασμα των σπιτιών των ανθρώπων που χάθηκαν, συμπίπτει με το «άδειασμα» των χώρων μέσα στην Αθήνα, αλλά και το «άδειασμα» των κατοίκων της. «Απευθύνει» αυτά τα ξεχασμένα ημερολόγια στο φίλο της Πίτερ στην Αυστραλία.

18:55 Τα σημάδια του Ουρανού (74’) | Σκηνοθεσία  Μάρω Αναστοπούλου
Βραβείο Fipresci στο 18ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Στην απόμακρη Αμοργό οι άνθρωποι μοχθούν κι απολαμβάνουν τη ζωή με το δικό τους μοναδικό τρόπο. Ο καπετάν Κωνσταντής και ο Λεωνίδας ο βοσκός έχουν ζήσει όλη τους τη ζωή σε αυτή τη μικρή γωνιά της γης κι όμως δεν γνωρίζονται. Η καθημερινότητά τους καθορίζεται από μία κοινή παράμετρο: τα σημάδια τ’ ουρανού. Οι Αμοργιανοί κουβαλούν γνώσεις αιώνων για την πρόβλεψη του καιρού. Είναι τα σημάδια του ουρανού, οι άνεμοι, τα αστέρια, τα σύννεφα και η θάλασσα που τους μηνύουν για το αύριο. Ο αέναος κύκλος της ζωής είναι ο κύκλος των εποχών, της γέννησης και του θανάτου μα και μία διαρκής υπενθύμιση της απλής ομορφιάς που πλέει ανενόχλητη γύρω μας: κάθε μέρα ποτέ δεν είναι ίδια με την επόμενη.

20:20 Θηραϊκός Ορθρος, (20’), 1968 των Σταύρου Τορνέ και Κώστα Σφήκα

Μια ταινία σταθμός στην ιστορία του Ελληνικού Ντοκιμαντέρ. Μια «οπτική κοινωνική έρευνα» πάνω στην Σαντορίνη, τους αποστεωμένους και υποσιτισμένους κατοίκους της, και τους ευτραφείς τουρίστες της. Πρωταγωνιστούν τουρίστες, γαϊδούρια, και «ιθαγενείς» πεινασμένοι και χορτάτοι.

20:40 «Αρκάδια Χαίρε» ,(87’) του Φίλιππου Κουτσάφτη 
Βραβείο κοινού στο 17ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

image

Φυλακίζοντας στιγμές στην απέραντη γραμμή του χρόνου, αποτυπώνοντας αποσπασματικές εικόνες μιας ένθεης φύσης, συνυφαίνοντας μύθους αλλοτινούς και ιστορικές μαρτυρίες, σταχυολογώντας θραύσματα και ψιθύρους, το κινηματογραφικό βλέμμα επιχειρεί να καταγράψει την ταυτότητα ενός τόπου που συναντά και συναντιέται με τα μεγαλειώδη ερωτήματα της ζωής. Μια συλλογή θραυσμάτων.  Ένας χαιρετισμός, σύντομος κι αμφίθυμος, όπως το πέρασμα του δρομέα που διανύει τα μεσάνυχτα τον κάμπο της Τεγέας.

21:50 Silvered Water, (92’), Syria Self-Portrait (2014)|Σκηνοθεσία: Wiam Bedirxan & Ossama Mohammed |Χώρες: Γαλλία, Συρία, ΗΠΑ, Λίβανος
Βραβείο Grierson στο διεθνές φεστιβάλ ντοκιμαντέρ του Λονδίνου

image

Ένα παράδοξο κινηματογραφικό παζλ για γερά στομάχια, το «SilveredWater, Syria Self-Portrait» δεν χωράει σε καμία κατηγορία. Πείραμα, ντοκιμαντέρ, δοκίμιο, artinstallation και ιστορικό ντοκουμέντο ταυτόχρονα, η ταινία αναζητά νόημα στην ίδια την ύπαρξη του κινηματογράφου όταν η βία τον περικυκλώνει από παντού.

Διαβάστε επίσης:

Ανθρώπινα Δικαιώματα: «Ασήμι στο Νερό, Αυτοπορτρέτο της Συρίας»

 

Κυριακή 24 Απριλίου

17:00 Viktor Ullmann: Βιογραφία μίας ηχογράφησης (33’) | Ιωάννης Γρηγορόπουλος, Μιχάλης Αριστείδου
Βραβείο κοινού ελληνικού ντοκιμαντέρ μικρού μήκος στο 18ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου δημιουργήθηκε στην Τσεχία ένα πειραματικό στρατόπεδο συγκέντρωσης, το Theresienstadt. Σε αυτό συγκεντρώθηκαν χιλιάδες Εβραίοι καλλιτέχνες με σκοπό, πέρα από τα καταναγκαστικά έργα, να παράγουν και “πολιτισμό” ώστε να χρησιμοποιηθεί για προπαγανδιστικούς σκοπούς από τους Ναζί. Ανάμεσα στους χιλιάδες καλλιτέχνες βρισκόταν και ο ήδη γνωστός μουσικοσυνθέτης Βίκτορ Ούλμαν.

17:45 «Είδαν τα μάτια μας γιορτές» (77΄), 2001 | Σκηνοθεσία Στέλιος Χαραλαμπόπουλος
Βραβείο κοινού, Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2001, 2ο Κρατικό Βραβείο Ποιότητας Ντοκιμαντέρ 2001, Βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Περιβαλλοντικού Κινηματογράφου, Teramo 2000.

Εικόνες της Μεσογείου φτιαγμένες  με ψωμί, λάδι και κρασί. Σε ένα γεύμα η ιστορία, η γεωγραφία, η οικονομία, το κλίμα, ο πολιτισμός και οι άνθρωποι της Μεσογείου. Αιώνες τώρα, λιάζονται σε αυτή τη μεγάλη Εσωτερική θάλασσα η ελιά, το αμπέλι, το στάρι και πάντα μετά τη σοδειά μια γιορτή θα κλείνει τον κύκλο της παραγωγής, τον κύκλο της φύσης.

19:10 The Return to Homs (87’) | Σκηνοθεσία: Talal Derki |Χώρες: Συρία-Γερμανία
Βραβείο ντοκιμαντέρ στο Sundance Film Festival 2014 και στο Διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου του Σαν Φρανσίσκο 2014

Γυρισμένη στη διάρκεια τριών ετών στην πόλη Χομς της Συρίας, η ταινία παρακολουθεί δύο ιδιαίτερες περιπτώσεις νεαρών Σύρων από την εποχή που ονειρεύονται την ελευθερία και δηλώνουν ειρηνιστές, μέχρι την ώρα που οι επιλογές τους αναγκαστικά θα αλλάξουν. Ο Μπασέτ, ο 19χρονος τερματοφύλακας της εθνικής ομάδας , ο  Οσάμα, ένας 24χρονος ακτιβιστής δημοσιογράφος  και η  ιστορία μιας μαρτυρικής πόλης για την οποία ο υπόλοιπος κόσμος έχει ακούσει πολλά, αλλά δεν την πλησίασε ποτέ.
Ένα σύγχρονο έπος για τους νέους που ζουν τον πόλεμο και για τις αναπόδραστες επιλογές.

21:00 «Έξοδος» (Exodus) – Στρογγυλό Τραπέζι

Τιμές εισιτηρίων:
Ημερήσιο: 5 Ευρώ
Για 4 ημέρες: 15 Ευρώ

Για περισσότερες πληροφορίες: Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων