Τα μέλη του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας στην Θεσσαλονίκη, συνεχίζοντας την πορεία τους στην υπεράσπιση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, διοργανώνουν και φέτος για 28η συνεχή χρονιά, ένα ιδιαίτερα αξιόλογο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης. Η Διεθνής Αμνηστία μας καλεί να στηρίξουμε με την παρουσία μας τις προβολές και τις συζητήσεις που θα πραγματοποιηθούν, σε μία προσπάθεια για γόνιμο και ανοιχτό διάλογο πάνω σε ζητήματα που μας αφορούν όλους και όλες.

Ads

Η Διεθνής Αμνηστία είναι ένα παγκόσμιο κίνημα με περισσότερα από τρία εκατομμύρια υποστηρικτές, μέλη και ακτιβιστές που αγωνίζονται για την προστασία των διεθνώς αναγνωρισμένων ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σκοπός της συνεχούς αυτής προσπάθειας, είναι ένας κόσμος όπου όλοι οι άνθρωποι θα απολαμβάνουν όλα τα δικαιώματα που αναγνωρίζονται από την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και από άλλα διεθνή πρότυπα.

image

Φέτος, από τη Δευτέρα 5 έως και τη Δευτέρα 12 Οκτωβρίου στο Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ταινίες που εστιάζουν σε θέματα τα οποία σχετίζονται με τις μεγάλες εκστρατείες της Οργάνωσης και επικεντρώνονται στις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε όλο τον κόσμο.

Ads

Μεταξύ των ταινιών που θα προβληθούν, είναι και το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ «Ασήμι στο νερό, αυτοπορτρέτο της Συρίας», βραβευμένο από το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας, τον Μάρτιο του 2015, στα πλαίσια του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Λίγα λόγια για τις ταινίες του 28ου Κινηματογραφικού Αφιερώματος για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα:

Πλευρικοί Άνεμοι (Risttuules / In The Crosswind – 2014)
Σκηνοθεσία: Μάρτι Χέλντε

Δευτέρα 5 Οκτωβρίου στις 19:00 και
Δευτέρα 12 Οκτωβρίου στις 19:00

image

«Δεν μπορώ να κατανοήσω τι κακό έχουμε κάνει εμείς, οι απλοί άνθρωποι, στην τεράστια Ρωσία. Ένα καθεστώς δεν μπορεί να κλέψει από χιλιάδες ανθρώπους αυτό που πιστεύουν και αγαπούν». Η πρωταγωνίστρια, διωγμένη από την πατρίδα της την Εσθονία και τον σύζυγό της, στέλνεται με χιλιάδες συμπατριώτες της στη Σιβηρία, στο πλαίσιο της εθνοκάθαρσης που διεξήγαγαν οι σοβιετικές δυνάμεις κατοχής το 1941.

Πρόκειται για μια αληθινή ιστορία. Τα σπαρακτικά γράμματά της ηρωίδας μας, είναι η βάση της αφηγηματικής γραμμής, που συνοδεύεται από καθηλωτικά ασπρόμαυρα tableaux vivants, τα οποία δημιουργούν σεκάνς απίστευτης αμεσότητας. «Τα πιο όμορφα χρόνια της ζωής μου πέρασαν σαν ασάλευτα» παρατηρεί, υπογραμμίζοντας τη συναρπαστική σχέση μεταξύ κίνησης κι ακινησίας στην ταινία.

Η ταινία στηρίζεται σε μια συναρπαστική σχέση κίνησης και ακινησίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάθε μονοπλάνο χρειάστηκε περίπου 2-6 μήνες για να ετοιμαστεί και 1 μέρα για να γυριστεί. Έτσι προέκυψε αυτό το αριστούργημα.

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Εσθονού δημιουργού Mάρτι Χέλντε, είναι ένα μικρό ασπρόμαυρο αριστούργημα. Ένα φιλμ το οποίο είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στο διαγωνιστικό τμήμα του του 55ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, όπου και απέσπασε δικαίως το Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης.

Διαβάστε επίσης:
Στην «Ατέρμονη Θλίψη» ο Χρυσός Αλέξανδρος του 55ου Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης

«Ασήμι στο Νερό, Αυτοπορτρέτο της Συρίας» (Silvered Water, Syria Self-Portrait – 2014)
Σκηνοθεσία: Οσάμα Μοχάμεντ και Ουϊάμ Σιμάβ Μπεντιρξάν

Τρίτη 6 Οκτωβρίου στις 19:00

image

Στο ντοκιμαντέρ των Οσάμα Μοχάμεντ και Ουϊάμ Σιμάβ Μπεντιρξάν, “Ασήμι στο Νερό, Αυτοπορτρέτο της Συρίας”, ο Οσάμα, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Στη Συρία του σήμερα, χρήστες του YouTube πρώτα τραβούν βίντεο και μετά πεθαίνουν, ενώ άλλοι πρώτα σκοτώνουν και μετά τραβούν βίντεο. Στο Παρίσι, ωθούμενος από την απέραντη αγάπη μου για τη Συρία, διαπιστώνω πως μπορώ μόνο να τραβάω πλάνα του ουρανού και να μοντάρω το υλικό που ανεβαίνει στο YouTube…»

Το Βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας σε ντοκιμαντέρ της ενότητας «Ανθρώπινα δικαιώματα» για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, φέρνει σε επαφή δύο θεσμούς που τους ενώνει η έντονη ευαισθητοποίηση και οι συγγενικοί στόχοι, οι οποίοι λειτουργούν σε συμπληρωματικό επίπεδο.

Φέτος τον Μάρτιο στην ενότητα «Ανθρώπινα Δικαιώματα» του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, συμμετείχαν δώδεκα (12) ιδιαίτερα αξιόλογα ντοκιμαντέρ – έντεκα (11) μεγάλου μήκους και ένα (1) μικρού μήκους. Το Βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ “Ασήμι στο Nερό, Aυτοπορτρέτο της Συρίας” σε σκηνοθεσία Οσάμα Μοχάμεντ και Ουϊάμ Σιμάβ Μπεντιρξάν (Γαλλία-Συρία).

Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα – Ντοκιμαντέρ και Ανθρώπινα Δικαιώματα
Αφιέρωμα – Η ιστορία της ενότητας «Ανθρώπινα Δικαιώματα»
Το «Βιρούνγκα» θριάμβευσε στο 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

«Το Διαζύγιο: Η Δίκη της Βίβιαν Αμσαλέμ» (Gett: The Trial of Viviane Amsalem – 2014)
Σκηνοθεσία: Ρόνιτ και Σλόμι Έλκαμπετζ

Δευτέρα 5 Οκτωβρίου στις 21:00 και
Τετάρτη 7 Οκτωβρίου στις 19:00

image

Στο Ισραήλ, δεν αναγνωρίζεται ο πολιτικός γάμος, και κατά συνέπεια ούτε το διαζύγιο. Μόνο οι ραβίνοι έχουν τη δικαιοδοσία να νομιμοποιήσουν έναν γάμο κι αν χρειαστεί, τη διάλυση του. Όμως στην τελευταία περίπτωση χρειάζεται απαραίτητα και η ρητή συναίνεση του συζύγου, ο οποίος εν τέλει έχει μεγαλύτερη εξουσία ακόμα και από τους δικαστές.

Η ταινία, παρακολουθεί το δράμα της Viviane Amsalem – την οποία ενσαρκώνει με στωικότητα η Ρόνιτ Έλκαμπετζ (Ronit Elkabetz) – η οποία μην αντέχοντας άλλο, μετά από τριάντα χρόνια γάμου, αποφασίζει ότι πρέπει να χωρίσει από τον άνδρα της, Elisha Amsalem – τον οποίο υποδύεται ο Σιμόν Αμπκαριάν (Simon Abkarian).

Το σκηνοθετικό δίδυμο των αδερφών Ρόνιτ και Σλόμι Έλκαμπετζ, παρουσιάζουν την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία τους, με τίτλο: «Το Διαζύγιο» (Gett: The Trial of Viviane Amsalem). Πρόκειται για ένα δικαστικό δράμα δωματίου, που εναλλάσσει τις δηκτικές με τις κωμικές διαστάσεις μιας συγκλονιστικής ιστορίας και της εξέλιξης της κατά τη διάρκεια πέντε ετών. Η ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης Ρόνιτ Έλκαμπετζ, ξεχωρίζει με την ερμηνεία της, σ’ ένα φιλμ που ήταν υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Διαβάστε επίσης:
Τα ανθρώπινα δικαιώματα μέσα από ένα «Διαζύγιο» στο Ισραήλ

«Hunger» (2008)
Σκηνοθεσία: Στιβ ΜακΚουίν

Πέμπτη 8 Οκτωβρίου στις 19:00 και
Παρασκευή 9 Οκτωβρίου στις 21:30

image

Σε μια φυλακή της Βόρειας Ιρλανδίας που μοιάζει με κόλαση, ο αγωνιστής του IRA Μπόμπι Σαντς θα επιδοθεί το 1981 σε μια απεργία πείνας μέχρις εσχάτων. Η ταινία αποδίδει τις έξι τελευταίες εβδομάδες της ζωής του με ανατριχιαστικό ρεαλισμό, πετυχαίνοντας μια ανελέητη επίθεση στις αισθήσεις του θεατή. Το φιλμ διακατέχεται από την συγκλονιστική ερμηνεία του Μάικλ Φάσμπεντερ.

Συζητημένη όσο ελάχιστες ταινίες το 2008 στο Φεστιβάλ των Καννών, το «Hunger» βραβεύτηκε με τη Χρυσή Κάμερα για το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Στιβ ΜακΚουίν. Ο αξιόλογος Βρετανός δημιουργός, έχει επίσης υπογράψει τη σκηνοθεσία στο «Shame» το 2011 και βέβαια στο Οσκαρικό «12 Years a Slave» του 2013.

Διαβάστε επίσης:
«12 Χρόνια Σκλάβος» – Όταν η αξιοπρέπεια δεν κρατιέται με αλυσίδες
Στο «12 Χρόνια Σκλάβος» το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας

«Η Αγάπη Είναι Παράξενη» (Love is Strange – 2014)
Σκηνοθεσία: Άιρα Ζακς

Τετάρτη 7 Οκτωβρίου στις 21:00 και
Σάββατο 10 Οκτωβρίου στις 19:00

image

Έχοντας μοιραστεί τις χαρές και τις λύπες μιας ολόκληρης ζωής, ο Ben (Τζον Λίθγκοου – John Lithgow) και ο George (Άλφρεντ Μολίνα – Alfred Molina) παντρεύονται σε μία ειδυλλιακή τελετή που λαμβάνει χώρα στο Μανχάταν. Όμως λόγω της επισημοποίησης της σχέσης τους, ο George όντας καθηγητής κλασικής μουσικής σε καθολικό σχολείο, θα χάσει τη δουλειά του πολύ σύντομα. Το ζευγάρι θα αναγκαστεί ξαφνικά όχι μόνο να πουλήσει το κομψό διαμέρισμά του, αλλά και να χωριστεί σε διαφορετικά σπίτια, μέχρι να βρεθεί μια πιο οικονομικά βιώσιμη λύση. Έτσι ο μεν George μετακομίζει στο μικροσκοπικό διαμέρισμα δύο νεαρών φίλων, ενώ ο ζωγράφος Ben φιλοξενείται στο σπίτι του ανιψιού του Elliot (Darren Burrows), της γυναίκας του Kate (Μαρίζα Τομέι – Marisa Tomei) και του έφηβου γιου τους Joey (Charlie Tahan). Εκεί και παρά τις όποιες αντιξοότητες, προσπαθεί και πάλι να δημιουργήσει έχοντας ως μοναδική ουσιαστική απασχόληση την αποτύπωση της Νέας Υόρκης στους πίνακές του.

Δύο χρόνια μετά την επιτυχία της ταινίας του «Keep the Lights On» (2012), ο Αμερικανός σκηνοθέτης Άιρα Ζακς (Ira Sachs), επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία: «Η Αγάπη Είναι Παράξενη» (Love is Strange – 2014). Μία συγκινητική ιστορία – η οποία πραγματοποίησε την πανελλήνια πρεμιέρα της πέρσι τον Νοέμβριο στο 55ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης – που μέσα από τις καλές ερμηνείες των Τζον Λίθγκοου, Άλφρεντ Μολίνα και Μαρίζα Τομέι, αλλά και υπό τους ήχους του Σοπέν, ο σκηνοθέτης καταγράφει την ομορφιά και τη μελαγχολία μιας σύγχρονης ιστορίας αγάπης που απλώνεται από γενιά σε γενιά, μέσα από ένα γοητευτικό ψηφιδωτό χώρων, εποχών και πειστικά δοσμένων χαρακτήρων.

«Ήθελα να κάνω μια ταινία για τη δυνατότητα της αγάπης να ανθίσει, κάτι που μου πήρε καιρό να καταλάβω ότι μπορεί να συμβεί. Η ταινία ασχολείται με το τι είναι η αγάπη, για ένα ζευγάρι αλλά και για μία οικογένεια, μία κοινότητα, για τα παιδιά και για τους γονείς, τους διαφορετικούς τρόπους που αγαπάμε ο ένας τον άλλο, που κάνουν την αγάπη πολύπλοκη.» – Άιρα Ζακς

Διαβάστε επίσης:
Η επιστροφή του Άιρα Ζακς: «Η Αγάπη Είναι Παράξενη»

«Polisse»
Σκηνοθεσία: Μαϊβέν Λε Μπεσκό

Τρίτη 6 Οκτωβρίου στις 21:00 και
Δευτέρα 12 Οκτωβρίου στις 19:00

image

Η καθημερινότητα για τους αστυνομικούς στη μονάδα προστασίας ανηλίκων, περιλαμβάνει τη σύλληψη παιδεραστών, ανήλικων πορτοφολάδων, την ανάκριση βίαιων γονέων, και ταυτόχρονα το ανεξέλεγκτο γέλιο στις πιο ακατάλληλες στιγμές. Να γνωρίζουν ότι τα χειρότερα υπάρχουν πραγματικά εκεί έξω και να μπορούν να ζουν με αυτά. Πως ισορροπούν οι ίδιοι τις προσωπικές ζωές τους μέρα με τη μέρα όμως; Η Μελίσσα, είναι μια φωτογράφος του Υπουργείου Εσωτερικών που θα αναλάβει να καταγράψει και να εικονογραφήσει τη μονάδα.

«Ότι έγραψα βασίστηκε σε ιστορίες τις οποίες είδα πραγματικά να συμβαίνουν ή που μου διηγηθήκαμε. Άλλαξα ορισμένα στοιχεία, αλλά κανένα από αυτά δεν τα επινόησα εγώ. Ήθελα επίσης, να τονίσω ότι ασχολούνται με μια υπόθεση όσο ο κατηγορούμενος είναι υπό κράτηση, και δεν μαθαίνουν απαραίτητα πάντα τι απογίνονται μετά. Τους είναι αναγκαίο να ασχολούνται με όλα πολύ γρήγορα και να μη συνδέονται συναισθηματικά. Ήμουν αποφασισμένη να μην αφήσω το κοινό να δει τι γίνεται με τους κατηγορούμενους, γιατί ούτε οι ίδιοι αστυνομικοί του τμήματος δε το γνωρίζουν.» – Μαϊβέν Λε Μπεσκό

Η ταινία «Polisse» (2011) της Μαϊβέν Λε Μπεσκό, πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα τον Μάιο του 2011 στο 64ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, όπου και απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής.

Το 28ο Κινηματογραφικό Αφιέρωμα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, θα πραγματοποιηθεί από τη Δευτέρα 5 έως και τη Δευτέρα 12 Οκτωβρίου στο Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Λιμάνι Αποθήκη Α’ τηλ. 2310 508398).

image

Για περισσότερες πληροφορίες παραθέτουμε τον επίσημο ιστότοπο της Διεθνούς Αμνηστίας καθώς και το αναλυτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ.