Κλασσικές και αγαπημένες ταινίες του παγκόσμιου σινεμά τις οποίες υπογράφουν τέσσερις κορυφαίοι Ιάπωνες δημιουργοί, προβάλλονται αυτή την εβδομάδα στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης. Αφορμή το αφιέρωμα «Αριστουργήματα του Ιαπωνικού Κινηματογράφου», το οποίο πραγματοποιείται από την Πέμπτη 6 Μαρτίου έως και την Κυριακή 9 Μαρτίου στην Αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
Στο πλαίσιο του Αφιερώματος στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει στην μεγάλη οθόνη, σπάνια κινηματογραφικά αριστουργήματα. Κλασσικά φιλμ που υπογράφουν οι: Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Τεϊνοσούκε Κινουγκάσα και Κον Ιτσικάουα.
 
Οι τέσσερις ταινίες του αφιερώματος συγκαταλέγονται ανάμεσα στις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών και αποτελούν ανεξίτηλα στον χρόνο κινηματογραφικά διαμάντια. Καλλιτεχνικά αψεγάδιαστες δημιουργίες που θίγουν πανανθρώπινα και διαχρονικά ζητήματα με σπάνια αριστοτεχνική δύναμη. 
 
Πιο συγκεκριμένα, οι ταινίες που θα προβληθούν στο Αφιέρωμα «Αριστουργήματα του Ιαπωνικού Κινηματογράφου», είναι οι εξής:
 
  • Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ιστορίες της χλωμής σελήνης μετά τη βροχή) του Κένζι Μιζογκούτσι (1953)
  • Ταξίδι στο Τόκιο του Γιασουχίρο Όζου (1953)
  • Η Πύλη της Κόλασης του Τεiνοσούκε Κινουγκάσα (1953)
  • Η Άρπα της Βιρμανίας του Κον Ιτσικάουα (1956)

image
 
Αξίζει να σημειώσουμε ότι “Το Ταξίδι στο Τόκιο” του Γιασουχίρο Όζου συμπεριλαμβάνεται σταθερά σε όλες τις λίστες που αφορούν τις δέκα καλύτερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ. Ενώ ο Γάλλος σκηνοθέτης Ερίκ Ρομέρ γράφει για την ταινία του Ουγκέτσου Μονογκατάρι στα «Cahiers du Cinema» τον Μάιο του 1958: «Το αριστούργημα του Μιζογκούτσι είναι το αριστούργημα του ιαπωνικού σινεμά και μια από τις ωραιότερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου». 
 
Βραβευμένη με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών και το Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας, “Η Πύλη της Κόλασης” του Τεϊνοσούκε Κινουγκάσα, αποτελεί κλασσικό και υπέροχο δείγμα γραφής του Ιαπωνικού Κινηματογράφου. Ενώ “Η Άρπα της Βιρμανίας” του Κον Ιτσικάουα, είναι μία από τις πιο συγκλονιστικές αντιπολεμικές ταινίες που μας έδωσε ο Ιαπωνικός κινηματογράφος τη δεκαετία του ’50. 
 
Το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών του Αφιερώματος «Αριστουργήματα του Ιαπωνικού Κινηματογράφου», έχει διαμορφωθεί ως εξής:
 
Πέμπτη, 6 Μαρτίου
18:30  Η πύλη της κόλασης
21:00  Η άρπα της Βιρμανίας
 
Παρασκευή, 7 Μαρτίου
18:30  Ταξίδι στο Τόκιο
21:00  Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ιστορίες της χλωμής σελήνης μετά τη βροχή)
 
Σάββατο, 8 Μαρτίου
18:30  Η άρπα της Βιρμανίας 
21:00  Ταξίδι στο Τόκιο
 
Κυριακή, 9 Μαρτίου
18:30  Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ιστορίες της χλωμής σελήνης μετά τη βροχή)
21:00  Η πύλη της κόλασης
 
Λίγα λόγια για τις ταινίες του Αφιερώματος:
 
Η Άρπα της Βιρμανίας (Ιαπωνία, 1956)
Σκηνοθεσία: Κον Ιτσικάουα
Με τους: Rentarô Mikuni, Shôji Yasui, Jun Hamamura
Ασπρόμαυρη, 98 λεπτά

image
 
Βρισκόμαστε στο 1945. Ενώ η Ιαπωνία παραδίδεται έχοντας βιώσει το ολοκαύτωμα της ατομικής βόμβας, ορισμένες μονάδες του γιαπωνέζικου στρατού εξακολουθούν να μάχονται ενάντια στους συμμάχους στη Βιρμανία. Ο διοικητής μιας μονάδας και οι φανατισμένοι άντρες του, προτιμούν να πέσουν στο πεδίο της μάχης παρά να παραδοθούν. Ο Μισομίζου ένας νεαρός στρατιώτης που παίζει άρπα, αιχμάλωτος σε αγγλικό στρατόπεδο, στέλνεται για να τους πείσει να παραδοθούν, αλλά αποτυγχάνει στην αποστολή του. Έχοντας αντικρίσει στην περιπλάνησή του τα απομεινάρια της μεγάλης σφαγής και τις εκατόμβες των χιλιάδων άταφων συμπατριωτών του αποφασίζει να γίνει μοναχός, να μείνει στη Βιρμανία και να αφοσιωθεί στην ταφή των νεκρών.
 
Η “Άρπα της Βιρμανίας” είναι μία από τις πιο συγκλονιστικές αντιπολεμικές ταινίες που μας έδωσε ο Ιαπωνικός κινηματογράφος στη δεκαετία του ’50.  Πρόκειται για ένα λυρικό έργο γεμάτο ποίηση. Ο ήρωας μας Μισομίζου βυθίζεται στη σιωπή. Αρνείται να μιλήσει και επικοινωνώντας μονάχα μέσα από τη μουσική, ουσιαστικά θέλει να θάψει το νεκρό σώμα της ηττημένης χώρας του, για να της δώσει τη δυνατότητα να νεκραναστηθεί. Ο σκηνοθέτης Κον Ιτσικάουα, με τη βοήθεια της θαυμάσιας ασπρόμαυρης φωτογραφίας, δημιουργεί εικόνες σπάνιας εικαστικής ομορφιάς, που ισορροπούν ανάμεσα στη φρίκη του πολέμου και την ελπίδα της Ανάστασης.
 
Η Πύλη της κόλασης (Ιαπωνία, 1953)
Σκηνοθεσία: Τεϊνοσούκε Κινουγκάσα
Με τους: Kazuo Hasegawa, Machiko Kyô, Isao Yamagata
Ασπρόμαυρη, 86 λεπτά

image
 
Γύρω στα 1150 μ.Χ., στη διάρκεια της περιόδου Μέιτζι, γίνεται πραξικόπημα εναντίον του αυτοκράτορα, το οποίο τελικά αποτυγχάνει. Για να παραπλανηθούν οι στασιαστές, στην αυτοκρατορική άμαξα μπαίνει η Κέσα, μια κυρία της αυλής, υπό την προστασία του σαμουράι Μορίτο Έντο. Μετά την καταστολή της εξέγερσης ο σαμουράι ξανασυναντά την Κέσα και καθώς είναι ερωτευμένος μαζί της την ζητά σε γάμο, αλλά μαθαίνει ότι είναι παντρεμένη με τον άρχοντα Βατάρου.
 
Τυφλωμένος όμως από το ερωτικό του πάθος, επιμένει σ’ αυτήν την παράλογη απαίτηση γάμου και σταδιακά  γίνεται ο περίγελος της κοινωνίας του Κιότο. Όταν σύζυγος και επίδοξος εραστής βρίσκονται αντιμέτωποι σ’ έναν αγώνα ιππασίας, ο Μορίτο νικά. Αλλά αυτή η νίκη του, αντί να καταπραΰνει μεγαλώνει το πάθος του για την Κέσα, την οποία απειλεί πως θα σκοτώσει μαζί μ’ όλη της την οικογένεια, αν δεν γίνει δική του. Η γυναίκα, πιστή στον σύζυγό της και κλεισμένη στον εαυτό της θα επιλέξει να δώσει ένα τραγικό τέλος στο αδιέξοδο…
 
Βραβευμένη με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών και το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, “Η Πύλη της Κόλασης” είναι μια μελοδραματική ταινία, με εκθαμβωτική εικαστική δύναμη, που θάμπωσε το δυτικό κοινό με τη μεγαλοπρέπειά της. Ο δημιουργός Τεϊνοσούκε Κινουγκάσα, ένας από τους πιονιέρους του ιαπωνικού κινηματογράφου, υιοθετεί για την αφήγηση της ιστορίας του μια θεατρογενή δραματουργική δομή, στην λογική του Θεάτρου Νο.
 
Η σύνθεση των κάδρων, η εξαιρετικά λειτουργική χρήση και αξιοποίηση των χρωμάτων, η ερμηνεία των ηθοποιών η σκηνογραφική της επιμέλεια, αλλά και το ηχητικό της υπόστρωμα, είναι όλα εναρμονισμένα και σε απόλυτη συμμετρία, δημιουργώντας ένα λυρικό οπτικοακουστικό ποίημα αξεπέραστου ερωτικού πάθους.
 
Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ιστορίες της χλωμής σελήνης μετά τη βροχή) (Ιαπωνία, 1953)
Σκηνοθεσία: Κένζι Μιζογκούτσι
Με τους: Machiko Kyô, Mitsuko Mito, Kinuyo Tanaka, Masayuki Mori
Ασπρόμαυρη, 96 λεπτά

image
 
Σ’ ένα χωριό της μεσαιωνικής Ιαπωνίας, η οποία σπαράζεται από εμφύλιους πολέμους, ο Γκεντζούρο, ένας φτωχός αγγειοπλάστης, ονειρεύεται καλλιτεχνική δόξα και πλούτη, ενώ ο γαμπρός του, Τομπέι, φιλοδοξεί να γίνει ένδοξος σαμουράι. Οι δυο τους, ξεκινούν για να πουλήσουν την πραμάτεια τους στην πόλη και ύστερα από διάφορες περιπλανήσεις και περιπέτειες, ο Τομπέι «γίνεται» όντως σαμουράι λέγοντας ψέματα ότι τάχα σκότωσε έναν στρατηγό του εχθρού. Ωστόσο όταν επιστρέφει στο σπίτι του βρίσκει τη γυναίκα του να εκπορνεύεται.
 
Εν τω μεταξύ, ο Γκεντζούρο υποκύπτει στη γοητεία της Ουακάσα, μιας πανέμορφης και μυστηριώδους πριγκίπισσας την οποία και ακολουθεί στο παλάτι της, για να ανακαλύψει, έκπληκτος, αργότερα ότι πρόκειται για ένα φάντασμα. Επιστρέφοντας και αυτός στο χωριό, συναντά ένα ακόμα φάντασμα, αυτό  της γυναίκας του, η οποία στη διάρκεια της απουσίας του έχει δολοφονηθεί…
 
«Το αριστούργημα του Μιζογκούτσι είναι το αριστούργημα του ιαπωνικού σινεμά και μια από τις ωραιότερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου. Πρόκειται για μια επιτομή όπου συγκλίνουν οι πιο αντίθετες τάσεις της τέχνης και οι πιο ποικίλες πηγές έμπνευσης. Από όποια οπτική γωνία κι αν τη δούμε, είναι ταυτόχρονα αυτό κι εκείνο και κάτι ακόμα και όλα συνυπάρχουν αρμονικά. Είναι ο ελληνικός μύθος της Οδύσσειας και την ίδια στιγμή και ο κελτικός μύθος του Λανσελότου, ένα από τα ωραιότερα έπη περιπέτειας και τρελού έρωτα, ένα από τα φλογερότερα άσματα που έχουν γραφτεί ποτέ, προς τιμήν της αυταπάρνησης και της πίστης, ένας ύμνος στην Ενότητα και ταυτόχρονα στην ετερογενή ποικιλία των φαινομένων… Δεν υπάρχει τίποτα περιττό στην ταινία αυτή. Η κάμερα ευαίσθητη και στον παραμικρό κόκκο ύλης, χρονοτριβεί στις καλαμιές και τα νερά, στα περίτεχνα χτενίσματα και στα στολίδια των γυναικών, με μια νωχελική ευχαρίστηση που διόλου δεν αποτρέπει την αποφασιστικότητα με την οποία οι μικρές κινήσεις της μηχανής μάς δείχνουν πόσο η μοίρα μας είναι δεμένη με τη Φύση… Όταν στην οθόνη εμφανίζεται η λέξη «Τέλος» με δυσκολία πιστεύουμε πως έχει περάσει κιόλας μιάμιση ώρα…»
Ερίκ Ρομέρ, «Cahiers du Cinema», τχ. 80, Μάιος 1958
 
Ταξίδι στο Τόκιο (Ιαπωνία, 1953)
Σκηνοθεσία: Γιασουχίρο Όζου
Με τους: Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara, Haruko Sugimura
Ασπρόμαυρη, 140 λεπτά

image
 
Ένα ζευγάρι ηλικιωμένων, ο Χιραγιάμα Σουκίτσι και η σύζυγός του Τόμι, έρχονται από την επαρχία στο Τόκιο, με σκοπό να επισκεφθούν τα παιδιά τους. Αρχικά τους φιλοξενεί ο μεγάλος τους γιος Κόιτσι με τη γυναίκα του. Καθώς όμως γρήγορα ενοχλούνται από την παρουσία τους στο σπίτι, τους στέλνουν να φιλοξενηθούν στην κόρη τους Σιγκέ. Αυτή με την σειρά της τους «ξεφορτώνεται» και σε συμφωνία με τον αδελφό της τους «δωρίζουν» υποχρεωτικές διακοπές στα λουτρά του Ατάμι. Όμως εκεί υπάρχει πολυκοσμία και θόρυβος, με αποτέλεσμα οι δύο ηλικιωμένοι να μην μπορούν να ησυχάσουν. Επιστρέφουν λοιπόν στο Τόκιο, αναζητώντας ένα κατάλυμα για να περάσουν το βράδυ.
 
Το μοναδικό πρόσωπο που ενδιαφέρεται γι’ αυτούς, τους συμπεριφέρεται με ευγένεια και καλοσύνη και τελικά τους φιλοξενεί, όχι από υποχρέωση αλλά επειδή το νιώθει πραγματικά, είναι η Νορίκο, η γυναίκα του γιου τους που χάθηκε στον πόλεμο. Όταν επιστρέφουν σπίτι τους, η Τόμι αρρωσταίνει και ύστερα από λίγο καιρό πεθαίνει. Μετά την κηδεία, η μόνη που μένει για να κάνει συντροφιά στο γέρο πατέρα είναι η Νορίκο.
 
Η φθορά των συναισθημάτων στο πέρασμα του χρόνου, το εφήμερο των ανθρώπινων πραγμάτων και το χάσμα των γενεών που υψώνεται αμείλικτο, παρουσιάζονται μέσα από το γαλήνιο και ήρεμο βλέμμα της ακίνητης και χαμηλά τοποθετημένης κάμερας του Γιασουχίρο Όζου. Μία θρυλική ταινία, η ύπαρξη της οποίας και μόνο, ομορφαίνει τον κόσμο. Το “Ταξίδι στο Τόκιο” έχει δικαίως μία θέση σ’ όλες τις λίστες που αφορούν τις δέκα καλύτερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου…
 
Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του Αφιερώματος, «Αριστουργήματα του Ιαπωνικού Κινηματογράφου», το Σάββατο 8 Μαρτίου, πριν την προβολή της ταινίας “Ταξίδι στο Τόκιο” του Γιασουχίρο Όζου, θα πραγματοποιηθεί ομιλία με θέμα «Εισαγωγή στο Ταξίδι στο Τόκιο και στο έργο του Γιασουχίρο Όζου», από τον κριτικό κινηματογράφου Θωμά Λιναρά (αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος, ώρα 20.15).
 
Πώληση εισιτηρίων: Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, [email protected])
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.
 
Το Αφιέρωμα «Αριστουργήματα του Ιαπωνικού Κινηματογράφου» από την Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 6 Μαρτίου έως και την Κυριακή 9 Μαρτίου, στην Αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α΄, Λιμάνι).