H πρόσφατη απώλεια του μεγάλου Ιταλού σκηνοθέτη Έττορε Σκόλα (Ettore Scola) – που έφυγε στις 19 Ιανουαρίου 2016 σε ηλικία 84 ετών – έδωσε το έναυσμα στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο να διοργανώσει ένα σύντομο αλλά αξιόλογο Αφιέρωμα στη μνήμη του διάσημου κινηματογραφιστή από το Τρεβίζο της Καμπανίας. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τέσσερις ταινίες και οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Ινστιτούτου, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Ads

Στόχος του αφιερώματος είναι να γνωρίσει στο κοινό μερικά από τα λιγότερο διάσημα έργα του Ιταλού σκηνοθέτη που είναι γνωστός στην Ελλάδα για τις ταινίες του «Είχαμε Αγαπηθεί Τόσο», «Μια Ξεχωριστή Μέρα», «Βρώμικοι, Κακοί και Βίαιοι». Είναι μία υπέροχη ευκαιρία για τους θεατές, να ανακαλύψουν τις λιγότερο γνωστές δημιουργίες του καλλιτέχνη, ενώ για όσους αγαπούν τον Ιταλικό Κινηματογράφο, δίνεται η δυνατότητα να ξαναδούν επί της μεγάλης οθόνης, αξιόλογες παραγωγές του ένδοξου παρελθόντος. Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι:

  • Che strano chiamarsi Federico (2013) – αγγλικοί υπότιτλοι
  • I nuovi mostri (1977) – ελληνικοί υπότιτλοι
  • La famiglia (1987) – αγγλικοί υπότιτλοι
  • La cena (1998) – ελληνικοί υπότιτλοι

image

Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών του Αφιερώματος στον Έττορε Σκόλα, έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Ads

Δευτέρα 11 Απριλίου
19:00 – Che strano chiamarsi Federico (2013)

Δευτέρα 18 Απριλίου
19:00 – I nuovi mostri (1977)

Δευτέρα 9 Μαίου
19:00 – La famiglia (1987)

Πέμπτη 12 Μαίου
19:00 – La cena (1998)

Έττορε Σκόλα

image

Ο Ιταλός σκηνοθέτης και σεναριογράφος, Έττορε Σκόλα, γεννήθηκε στο Τρεβίζο της Ιταλίας, στις 10 Μαΐου του 1931. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης και ξεκίνησε την καριέρα του, γράφοντας ευθυμογραφήματα σε λαϊκά περιοδικά. Στον Κινηματογράφο βρέθηκε αρχικά ως σεναριογράφος (Ο Φανφαρόνος. Ένας Υπέροχος Κερατάς, Φαντάσματα στη Ρώμη κ.α.), για να περάσει αργότερα στη σκηνοθεσία.

Οι ταινίες του Σκόλα αποτελούν μία ιδιαίτερη περίπτωση, όπου με οξυδερκή ματιά και καυστικό χιούμορ, σχολιάζονται ο ιταλικός μικροαστισμός, δίνοντας άλλο νόημα στην “κωμωδία αλά ιταλικά”. Με την ταινία του «Βίαιοι, Βρώμικοι και Κακοί», κερδίζει το Βραβείο Σκηνοθεσίας στις Κάννες το 1976. Με το φιλμ «Μια Ξεχωριστή Ημέρα», το Μεγάλο Ειδικό Βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών το 1977 και με τη δημιουργία του «Ο Χορός», αποσπά το 1983 το Σεζάρ Σκηνοθεσίας.

Σε μία Ιταλία στο μεταίχμιο, που μόλις είχε συνέλθει από τις καταστροφικές συνέπειες του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, με τις οικονομικές μεταπολεμικές δυσκολίες και η οποία προσπαθούσε απεγνωσμένα να θέσει τις βάσεις μιας στοιχειώδους οικονομικής ανάπτυξης. Όμως σε αντίθεση με τους περισσότερους συναδέλφους του, της εποχής εκείνης, ο Έττορε Σκόλα βρίσκεται σκηνοθετικά και καλλιτεχνικά, πιο κοντά στην ηθογραφία, ενώ την ίδια στιγμή τον διακρίνει ένα άκρατος πεσιμισμός που είναι όλο και περισσότερο φανερός, στα θέματα με τα οποία αποφασίζει να ασχοληθεί.

«Δεν πιστεύω ότι το σινεμά μπορεί να μεταμορφώσει ή να αλλάξει την πραγματικότητα και κατ΄ επέκταση την πολιτική. Αυτό που μπορεί να κάνει ο κινηματογράφος και αυτό είναι το ισχυρό όπλο του, είναι να παρέμβει στα μυαλά των ανθρώπων που παρακολουθούν ταινίες. Το έργο μπορεί να εγείρει ερωτήματα τα οποία διαφορετικά μπορεί να μην είχαν γεννηθεί, μπορεί να δημιουργήσει αμφιβολίες στο κοινό που αλλιώς δεν θα υπήρχαν.» – Έττορε Σκόλα

Διαβάστε επίσης:
«Βίαιοι, Βρώμικοι και Κακοί» του Έττορε Σκόλα

Λίγα λόγια για τις ταινίες του Αφιερώματος:

How Strange to Be Named Federico (Τι περίεργο να σε λένε Φεντερίκο / Che strano chiamarsi Federico – 2013)

image

Πρόκειται για μια ενθουσιώδη εξιστόρηση των πρώτων χρόνων της σταδιοδρομίας του Φεντερίκο Φελίνι (Federico Fellini) μέσα από το βλέμμα και τις προσωπικές μνήμες του Έττορε Σκόλα (Ettore Scola), ο οποίος όρισε την ταινία ως  “μικρή προσωπογραφία μιας μεγάλης προσωπικότητας”. Μετά από δέκα χρόνια σιωπής, ο Ιταλός σκηνοθέτης, επιστρέφει πίσω από την κινηματογραφική κάμερα, τιμώντας τον μεγάλο σκηνοθέτη από το Ρίμινι με την ευκαιρία της συμπλήρωσης είκοσι χρόνων από τον θάνατό του.

Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα – Φεντερίκο Φελίνι: Ένα παιδί ζωγραφίζει στο σελιλόιντ

Viva Italia! (Μοντέρνα Τέρατα / I nuovi mostri – 1977)

image

Μία συρραφή ιστοριών, μέσα από την οποία βλέπουμε τον τρόπο ζωής και την καθημερινότητα των Ιταλών, με χιουμοριστική διάθεση. Τη σκηνοθεσία συνυπογράφουν οι: Έττορε Σκόλα, Μάριο Μονιτσέλι, Ντίνο Ρίσι και πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Βιτόριο Γκάσμαν, Ορνέλα Μούτι, Αλμπέρτο Σόρντι, Ούγκο Τονιάτσι. Ένα παζλ από δεκατέσσερις κωμικοτραγικές στιγμές στη ζωή μιας ομάδας ανθρώπων, που οι περιστάσεις αλλά και η ίδια η φύση, τους μετατρέπουν σε… «τέρατα». Υποψήφια για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1979.

Η ταινία περιγράφει με κυνισμό την δραματική πραγματικότητα της τότε ιταλικής κοινωνίας σε κρίση. Μιας κοινωνίας που μέσα στη δεκαετία του εβδομήντα αντιμετωπίζει την περίπλοκη περίοδο των μολύβδινων χρόνων. Η δομή της ταινίας είναι σατιρική και στοχεύει να αναπαραστήσει τα πάθη και τις αντιθέσεις που χαρακτηρίζουν τους Ιταλούς. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο Σκόλα: «τα τέρατα είναι «μέσα μας» περισσότερο από ποτέ, κρυμμένα και προστατευμένα από τα τραύματα της κοινωνίας». Η κεντρική ιδέα της ταινίας είναι η βία, είτε αυτή είναι ένοπλη, είτε ψυχολογική και σκιαγραφείται μέσα από χαρακτηριστικές συμπεριφορές όπου επικρατεί ο εγωισμός, η υποκρισία και η αδιαφορία.

The Family (Η Οικογένεια / La famiglia – 1987)

image

Μια έξυπνη κωμωδία που γυρίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου στο εσωτερικό ενός διαμερίσματος. Διηγείται την ιστορία της αστικής οικογένειας του Κάρλο, από την ημέρα της βάπτισής του, μέχρι την εορτή γενεθλίων για τα ογδόντα του χρόνια. Με αριστοτεχνική κομψότητα ο Σκόλα δεν αρκείται στην εξιστόρηση των εσωτερικών θεμάτων της οικογένειας, αλλά στην πραγματικότητα, σχεδόν χωρίς να βγει από τα τείχη της οικίας, μας επιτρέπει να κρυφοκοιτάξουμε, από τα παράθυρα, τα γεγονότα που αναστατώνουν την Ιταλία στη διάρκεια ογδόντα χρόνων. Υποψήφια για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1988. Πρωταγωνιστεί ο Βιτόριο Γκάσμαν και η υπέροχη, Φανί Αρντάν.

The Dinner (Το Δείπνο  / La cena – 1998)

image

Μία ταινία γυρισμένη σχεδόν εξ ολοκλήρου σε εσωτερικούς χώρους και για την ακρίβεια στο εσωτερικό ενός εστιατορίου. Κάθε συνεστίαση, παρ’ όλη την εγγύτητα με άλλα τραπέζια, βιώνει καταστάσεις τελείως διαφορετικές. Οι συνδαιτυμόνες αποκρύπτουν προσωπικότητες και χαρακτήρες με άφθονο το στοιχείο της ελπίδας, της ανάγκης, της στεναχώριας, της αυταπάτης, συχνά σε αντίθεση μεταξύ τους. Πρόκειται για την νωπογραφία μιας σύνθετης και πολυποίκιλης ανθρωπότητας ζωγραφισμένης με μαεστρία, μια δόση ειρωνείας και μια σταλιά πίκρας από έναν Σκόλα έμπειρο πλέον στη σκηνοθεσία.

Οι προβολές του Αφιερώματος στη μνήμη του Έττορε Σκόλα, θα πραγματοποιηθούν στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Ινστιτούτου, Πατησίων 47, στις 7 το απόγευμα και η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό. Για περισσότερες πληροφορίες: Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο