Η ταινία «Maria by Callas – η Μαρία Κάλλας εξομολογείται» είναι η ιστορία μιας ζωής ξεχωριστής, σε πρώτο πρόσωπο.
Η Κάλλας αποκαλύπτει τη Μαρία και φανερώνει μια προσωπικότητα φλογερή όσο και ευάλωτη. Το ντοκιμαντέρ του Τομ Βολφ προσφέρει μια σπάνια στιγμή οικειότητας με έναν θρύλο και με όλα τα συναισθήματα συγκίνησης που προκαλεί αυτή η μοναδική φωνή. Η χαρακτηριστική φωνή της Φανύ Αρντάν δίνει πνοή στις λέξεις που έγραψε η Κάλλας στο χαρτί.

Ads

«Υπάρχουν δύο άνθρωποι μέσα μου, η Μαρία και η Κάλλας …» – Μαρία Κάλλας (2 Δεκεμβρίου του 1923 – 16 Σεπτεμβρίου του 1977)

«Πριν από τέσσερα χρόνια ζούσα στη Νέα Υόρκη και είχα πάει να παρακολουθήσω την παράσταση «Maria Stuarda» του Donizetti. Δεν ήξερα τίποτα για την όπερα, αλλά αυτή η συγκεκριμένη με έκανε να θέλω να μάθω περισσότερα. Όταν έφτασα σπίτι, μπήκα στο διαδίκτυο ψάχνοντας για άλλα έργα του Donizetti και η Κάλλας ήταν εκεί! Το σοκ ήταν τόσο βίαιο που πέρασα τη νύχτα ακούγοντας τα πάντα από το ρεπερτόριό της. Διάβασα περίπου όλα όσα γράφτηκαν για εκείνη και πολύ γρήγορα συνάντησα τους ανθρώπους που την ήξεραν. Η πρώτη μου αίσθηση ήταν να της ξαναδώσω τον λόγο, να ξαναβάλω την Κάλλας στο επίκεντρο της ιστορίας της ζωής της, ο θρύλος της οποίας είναι γεμάτος ανακρίβειες. Άφησε την εικόνα μιας ιδιότροπης ντίβας. Είναι γελοίο. Το θερμό ταμπεραμέντο της συχνά υποδεικνύει το πόσο απαιτητική και τέλεια ήταν η δουλειά που έκανε και πόσο ακριβές και αυστηρό ήταν το έργο της.» – Τομ Βολφ

Το ντοκιμαντέρ «Maria by Callas – η Μαρία Κάλλας εξομολογείται» παρουσιάζει την άνοδο, το απόγειο και την τραγική μοίρα της Μαρίας Κάλλας, μέσα από συνεντεύξεις της, σπάνιο υλικό από τις παραστάσεις της και οπτικό αρχείο που δεν έχει παρουσιαστεί στο παρελθόν. Σαράντα χρόνια μετά τον πρόωρο θάνατό της, για πρώτη φορά, η πιο διάσημη τραγουδίστρια όπερας στην ιστορία, η Μαρία Κάλλας, διηγείται η ίδια την ιστορία της, με τη δική της φωνή.

Ads

image

Δεν μιλούν γι’ αυτήν άνθρωποι που την γνώριζαν ή ειδικοί, αλλά η ίδια η Κάλλας μιλά για τον εαυτό της, μέσα από συνεντεύξεις της – εκ των οποίων οι περισσότερες  παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη δημοσιότητα – και μέσα από σπάνια αλληλογραφία προς τους φίλους και την οικογένειά της, ερωτικές επιστολές της προς τον πρώτο της σύζυγο, αλλά και μια αποκαλυπτική ερωτική επιστολή προς τον Ωνάση λίγους μήνες πριν χωρίσουν, μας δίνουν πρόσβαση στα συναισθήματα και τις σκέψεις της.

«Πήρα συνεντεύξεις από περίπου τριάντα άτομα του κοντινού της περιβάλλοντος, μεταξύ των οποίων η NadiaStancioff, υπεύθυνη τύπου του Pier Paolo Pasolini, που έγινε φίλη της στην περιοδεία του MÉDÉE, ο Franco Zeffirelli, τότε βοηθός του Visconti, ο Georges Prêtre, ο διευθυντής ορχήστρας, με τον οποίο αγαπούσε πολύ να δουλεύει, ο Robert Sutherland, ο πιανίστας που την συνόδεψε στην τελευταία της περιοδεία, κλπ. Σε κάθε συνάντηση, ο καθένας μου αποκάλυπτε μια στιγμή ,μια ανάμνηση, μια φωτογραφία, ένα βίντεο και συχνά ένα συναίσθημα συγκίνησης.» – Τομ Βολφ

image

Μερικά από τα ενδιαφέροντα και παράλληλα, σπάνια αρχεία που παρουσιάζονται στο ντοκιμαντέρ:

  • Ένα φιλμ από το 1970 που για τέσσερις δεκαετίες θεωρούνταν ότι είχε χαθεί. Αυτό το υλικό αποκαλύπτει μια εύθραυστη γυναίκα, αμέσως μετά τον χωρισμό της με τον Ωνάση και μια αμφιταλαντευόμενη καλλιτέχνη που θέτει τη σταδιοδρομία της σε αναμονή για πέντε χρόνια. Η Μαρία Κάλλας επανεξετάζει την καριέρα της και για πρώτη φορά μιλάει για τη νεανική της ηλικία στην Αθήνα κατά τη διάρκεια του πολέμου.
  • Συνεντεύξεις για την αμερικανική, την ιταλική και τη γαλλική τηλεόραση, στις οποίες η Κάλλας εξομολογείται τη σχέση της με τη μοναδική αγάπη της, τον Ωνάση, τη σχέση της με τον Μενεγγίνι και την ανεπανάληπτη φωνή της.
  • Πολύ προσωπικές στιγμές της που γυρίστηκαν σε Super 8 παρουσιάζοντας μια πολύ διαφορετική γυναίκα από την Ντίβα που γνωρίζουμε: οι διακοπές της με τον Ωνάση στην «Χριστίνα», η Βασιλική Οικογένεια του Μονακό, οι τελευταίες διακοπές της στη Φλώριδα αρκετούς μήνες πριν από το θάνατό της.
  • Ένα αρχείο του BBC, που λόγω εσφαλμένης ταξινόμησης θεωρούνταν ότι είχε χαθεί. Αυτή είναι η μοναδική φορά που  βλέπουμε την Κάλλας μαζί με τον πατέρα της, όταν εκείνος την υπερασπίσθηκε στη δημόσια διαμάχη της με την μητέρα της το 1958.
  • Πολλές αδημοσίευτες φωτογραφίες της από διαφορετικές περιόδους της ζωής της: φωτογραφίες από την παιδική της ηλικία στην Ελλάδα και το ντεμπούτο της στην ηλικία των 15 ετών, όπως και τις σπάνιες φωτογραφίες του τελευταίου έτους της ζωής της.
  • Ζωντανές ηχογραφήσεις από πολλές συναυλίες της, που επιτρέπουν στους θεατές να συνειδητοποιήσουν το εύρος του φωνητικού της πλούτου.

image

Σχετικά με την επιλογή της Φανύ Αρντάν ο σκηνοθέτης Τομ Βολφ, αναφέρει σχετικά: «Η επιλογή ήρθε πολύ φυσικά. Ήθελα η Μαρία να μας μιλάει για αυτά που ζούσε. Ηχογραφήσαμε τις αναγνώσεις όλων των γραμμάτων με την Fanny Ardant, οι οποίες αναφέρονται στην αλληλογραφίας της με την Elvira de Hidalgo, τη δασκάλα της στο τραγούδι, με την οποία συναντήθηκε στην Αθήνα και η σχέση τους την ακολούθησε σε όλη της τη ζωή… Για τη Μαρία, η Elvira de Hidalgo, ήταν σαν μητέρα και σε όλη της τη ζωή, ήταν εκείνη που εμπιστευόταν. Η FannyArdant είναι προφανώς μια διαχρονική, επιβλητική φωνή.» – Τομ Βολφ

Διαβάστε επίσης:

Το ντοκιμαντέρ «Maria by Callas – η Μαρία Κάλλας εξομολογείται» του Τομ Βολφ (Γαλλία – 2017), προβάλλεται στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες, από την Πέμπτη 18 Ιανουαρίου, σε διανομή της εταιρείας Filmtrade.