Ο μεγάλος αναρχικός του μοντέρνου Σινεμά επιστρέφει μέσα από το διαχρονικό και πάντα επίκαιρο έργο του. Ο πιο ριζοσπαστικός δημιουργός του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου πρωταγωνιστεί σ’ ένα εξαιρετικό Αφιέρωμα, με τον τίτλο: «Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και ξερό ψωμί!». Θα παρουσιαστούν οι καλύτερες ταινίες του, σε αποκατεστημένες κόπιες, ενώ συμπεριλαμβάνονται και τρεις πρεμιέρες, οι οποίες θα προβληθούν για πρώτη φορά στη χώρα μας. Το παρών θα δώσουν πλήθος ξένων και Ελλήνων καλεσμένων – ανάμεσα τους ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Χάρι Μπέαρ και η Μάργκιτ Κάρστενσεν, η θρυλική πρωταγωνίστρια της ταινίας «Τα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα φον Καντ». Από τις 8 μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και στην Αίθουσα του Ινστιτούτου Goethe, σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

Ads

«Η αμερικάνικη μέθοδος της δημιουργίας ταινιών προκαλεί στον θεατή συγκίνηση και τίποτε άλλο. Εγώ θέλω να του δώσω συγκίνηση μαζί με τη δυνατότητα να στοχαστεί και να αναλύσει τα συναισθήματα του…» – Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ

image

Σε όλη τη μέχρι τώρα ιστορία του σινεμά, δεν έχει υπάρξει άλλος σκηνοθέτης όπως ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Μέσα σε 15 μόλις χρόνια – και μέχρι τον πρόωρο θάνατό του – ο πυρετώδης και ασταμάτητα παραγωγικός δημιουργός κατόρθωσε να ολοκληρώσει 41 μεγάλου μήκους ταινίες, 3 μικρού μήκους και 3 τηλεοπτικές σειρές, δουλεύοντας παράλληλα ως θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης, ηθοποιός, παραγωγός, οπερατέρ, συνθέτης, μοντέρ και σκηνογράφος, αφήνοντας πίσω του ένα έργο πολυσχιδές, θαρραλέο και ολότελα μοντέρνο.

Ads

Μέσα από αυτό το πλούσιο, σύνθετο και γεμάτο αντιφάσεις έργο, που δεν μοιάζει με κανέναν άλλο στα χρονικά του παγκόσμιου κινηματογράφου, ο Φασμπίντερ κατόρθωσε να μεταμορφώσει τα ανοιχτά τραύματα της μεταπολεμικής Γερμανίας και ολόκληρης της Ευρώπης σε μερικές από τις πιο συνταρακτικές και ανθρώπινες κινηματογραφικές αφηγήσεις, να εισχωρήσει βαθιά στον ψυχισμό μιας χώρας και να ενώσει εκπληκτικά την συλλογική Ιστορία με τις αφοπλιστικές ιστορίες μιας χούφτας απλών και καθημερινών ηρώων, έτσι απεγνωσμένα όπως ζητούν μια θέση σ’ έναν σκληρό και ελάχιστα φιλόξενο κόσμο.

image

Είκοσι τρείς (23) κορυφαίες δημιουργίες της φιλμογραφίας του Φασμπίντερ, θα προβληθούν για πρώτη φορά σε μεγάλη οθόνη, έπειτα από πολλά χρόνια, στις ψηφιακές τους αποκαταστάσεις και σπάνιες κόπιες αρχείου 35mm. Τρεις από τις ταινίες αυτές – το «Ενσύρματος Κόσμος» και τα αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ: «Ο Άλι στον Παράδεισο» και «Φασμπίντερ» – θα προβληθούν σε πανελλήνια πρεμιέρα, ενώ ανάμεσα στα φιλμ που φιλοξενεί το αφιέρωμα βρίσκεται και το σχεδόν 15ωρο έπος «Βερολίνο Αλεξάντερπλατς», για πολλούς η καλλιτεχνική σφραγίδα του σκηνοθέτη

«Κάθε σκηνοθέτης ασχολείται με ένα και μόνο θέμα και γυρίζει την ίδια ταινία ξανά και ξανά», είχε δηλώσει κάποτε σε συνέντευξή του ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. «Το δικό μου είναι η εκμετάλλευση των συναισθημάτων, όποιος κι αν είναι ο δυνάστης. Δεν τελειώνει ποτέ η εκμετάλλευση. Είτε πρόκειται για το κράτος που επικαλείται τον πατριωτισμό, είτε πρόκειται για ένα ζευγάρι, ο ένας άνθρωπος μπορεί να καταστρέψει τον άλλο».

image

Αυτά τα λόγια συμπυκνώνουν με κάποιο τρόπο την αξία της κληρονομιάς του Φασμπίντερ και εξηγούν γιατί ένα αναδρομικό αφιέρωμα στο έργο του, μοιάζει πιο επίκαιρο και επείγον από ποτέ. Στο ρευστό περιβάλλον που δημιούργησε στη χώρα η πολύχρονη οικονομική ύφεση και η πολιτική αστάθεια, σ’ έναν κόσμο στον οποίο η μετανάστευση, ο κοινωνικός αποκλεισμός, η μαζική ανασφάλεια και η εκμετάλλευση μονοπωλούν την καθημερινότητα, οι κατατρεγμένοι και περιθωριακοί ήρωες των ταινιών του Φασμπίντερ, έρχονται να δώσουν και πάλι μαθήματα ανθρωπιάς, αλληλοκατανόησης και αγάπης, για οτιδήποτε οι περισσότεροι γύρω μας ορίζουν ως «ξένο» και «διαφορετικό», άρα και ύποπτο.

Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν σε βάθος το έργο ενός από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους σκηνοθέτες ο οποίος εξακολουθεί, 34 χρόνια μετά τον πρόωρο χαμό του, να παραμένει επαναστατικός, ασυμβίβαστος και το κυριότερο, αποστομωτικά μοντέρνος. Ένας ρομαντικός αναρχικός μ’ ένα ζωογόνο πάθος για το Σινεμά, αλλά και τους ανθρώπους.

Οι ταινίες του Αφιερώματος «Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και ξερό ψωμί!», είναι οι εξής:

  • Η αγάπη είναι πιο κρύα από τον θάνατο (Liebe ist kälter als der tod, 1969)
  • Ο Έλληνας γείτονας (Katzelmacher, 1969)
  • Οι θεοί της πανούκλας (Götter der pest, 1970)
  • Ο έμπορος των τεσσάρων εποχών (Händler der vier jahreszeiten, 1971)
  • Φυλαχτείτε από την ιερή πόρνη (Warnung von einen heiligen nutte, 1971)
  • Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ (Die bitteren tränen der Petra von Kant,1972)
  • Ενσύρματος κόσμος (Welt am dracht, 1973)
  • Έφι Μπριστ (Fontane Effi Briest, 1974)
  • Ο φόβος τρώει τα σωθικά (Angst essen seele Auf, 1974)
  • Μάρθα (Martha, 1974)
  • Το παιχνίδι της τύχης (Fraustrecht der freiheit, 1975)
  • Η Μάνα Κιούστερς ανεβαίνει στον ουρανό (Mutter Küsters fahrt zum himmel, 1975)
  • Το μόνο που θέλω είναι να με αγαπάτε (Ich wil doch nur, das ihr mich liebt, 1976)
  • Κινέζικη ρουλέτα (Chinesisches roulette, 1976)
  • Η χρονιά με τα 13 φεγγάρια (In einem jahr mit 13 monden, 1978)
  • Απόγνωση (Despair, 1978)
  • Η τρίτη γενιά (Die dritte generation, 1979)
  • Ο γάμος της Μαρία Μπράουν (Die ehe der Maria Braun, 1979)
  • Βερολίνο Αλεξάντερπλατς (Berlin Alexanderplatz, 1980)
  • Λόλα (Lola, 1981)
  • Ο καβγατζής (Querelle, 1982)
  • Ο Άλι στον παράδεισο (Ali im paradies, 2011)
  • Φασμπίντερ (Fassbinder, 2015)

image

Η επίσημη έναρξη του Αφιερώματος θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου, στο Ινστιτούτο Goethe της Αθήνας, παρουσία των πρωταγωνιστών Χάρι Μπέαρ και Μάργκιτ Κάρστενσεν. Οι προβολές θα διεξαχθούν από τις 9 μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και από τις 17 έως τις 21 Δεκεμβρίου στην αίθουσα του Ινστιτούτου Goethe της Αθήνας. Το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανακοινωθεί σύντομα, οπότε και θα επανέλθουμε.

Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα – Ο ασυμβίβαστος Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ

Το Αφιέρωμα «Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και ξερό ψωμί!» γίνεται στo πλαίσιo του προγράμματος του Ινστιτούτου Goethe «apropos documenta» και πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών επιστημών του ΕΚΠΑ.