Πιστό στο ραντεβού του με το κοινό, το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, διεξάγεται από την Παρασκευή 11 Μαρτίου, μέχρι και την Κυριακή 20 Μαρτίου. Σπουδαίοι δημιουργοί, αποκαλυπτικά θέματα και συγκλονιστικές εικόνες, υπόσχονται δυνατές συγκινήσεις στους θεατές που και φέτος θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν στην μεγάλη οθόνη, μοναδικά ντοκιμαντέρ.

Ads

Είναι μία κομβική χρονιά για τον ιστορία του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Τόσο διότι είναι η 18η διοργάνωση και το Φεστιβάλ πλέον “ενηλικιώνεται”, όσο και γιατί το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, θα αποτελέσει το τελευταίο που θα διοργανώσει ο Δημήτρης Εϊπίδης.

Το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα θα πραγματοποιηθεί από την Παρασκευή 11 Μαρτίου, μέχρι και την Κυριακή 20 Μαρτίου, στις Κινηματογραφικές Αίθουσες Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Φρίντα Λιάππα και Τώνια Μαρκετάκη.

Μέσα από ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει ταινίες τεκμηρίωσης από όλο τον κόσμο, αφιερώματα καθώς και παράλληλες δράσεις, το Φεστιβάλ φιλοδοξεί να ενημερώσει, να ευαισθητοποιήσει και να κινητοποιήσει το κοινό, γύρω από κρίσιμες θεματικές που απαιτούν την κριτική στάση και την ενεργή συμμετοχή του.

Ads

Διαβάστε επίσης:
Μία πρώτη ματιά στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Διεθνής Αμνηστία και Ανθρώπινα Δικαιώματα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Τα 72 ελληνικά ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στη Θεσσαλονίκη

Το Tvxs.gr δίνει και φέτος το παρών στο Φεστιβάλ και στο σημερινό μας Αφιέρωμα, ξεχωρίσαμε και σας παρουσιάζουμε, δεκαπέντε ιδιαίτερα και αξιόλογα ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στη διοργάνωση και αξίζουν της προσοχής μας:

«Racing Extinction» του Λούi Ψυχογιού

image

Ο ελληνικής καταγωγής Αμερικανός σκηνοθέτης Λούι Ψυχογιός, βραβευμένος με το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ για το «The Cove» (2010), συνεχίζει τον παγκόσμιο διάλογο για την καταστροφική επέμβαση του ανθρώπου στον πλανήτη με το «Racing Extinction». Πρόκειται για ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ, για την μαζική εξαφάνιση ειδών.

Ο Λούι Ψυχογιός είναι ευρέως γνωστός ως ένας από τους κορυφαίους φωτογράφους στον κόσμο. Προσελήφθη αμέσως μετά το πανεπιστήμιο για να εργαστεί για το περιοδικό National Geographic όπου και εργάστηκε για 18 χρόνια. Η ικανότητά του να μεταφέρει την ανθρωπιά και την εξυπνάδα στις περίπλοκες επιστημονικές ιστορίες μεταφέρεται στην κινηματογραφική του δουλειά. Ένας ενθουσιώδης δύτης και φωτογράφος καταδύσεων, ο οποίος αισθάνεται υποχρεωμένος να δείξει στον κόσμο τι πραγματικά συμβαίνει στον πλανήτη μας.

Το 2005 δημιούργησε μαζί με τον Τζιμ Κλαρκ τον Σύλλογο Προστασίας των Ωκεανών (The Oceanic Preservation Society). Αυτός ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός αποτελεί έναν “αποκλειστικό φακό” στο κοινό και στα μέσα ενημέρωσης έτσι ώστε να παρατηρήσουν την ομορφιά αλλά και την καταστροφή των ωκεανών, ενώ παράλληλα είναι και ένα κίνητρο για αλλαγή.

«The Woods Dreams Αre Made of» της Κλερ Σιμόν

image

Η Γαλλίδα Κλερ Σιμόν, ανακαλύπτει έναν κρυμμένο παράδεισο στο «The Woods Dreams Αre Made of». Μέσα στο δάσος του Βενσέν στο Παρίσι, άστεγοι, περιθωριακοί, μετανάστες και κυνηγοί μιας ουτοπικής κοινωνίας, βιώνουν μια πραγματικότητα διαφορετική, γεμάτη όνειρα, αλλά και κινδύνους.

Η πολυπράγμων δημιουργός Κλερ Σιμόν (Claire Simon) – την οποία είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε μέσα από το αναλυτικό αφιέρωμα που προβλήθηκε παρουσία της, στο πλαίσιο του 54ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης – μέσα από ανθρωποκεντρικές ιστορίες που εκπλήσσουν, καταφέρνει να ισορροπεί περίτεχνα ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία, αγγίζοντας τις πιο ευαίσθητες χορδές της κοινωνίας μας.

Διαβάστε επίσης:
Συνέντευξη Τύπου – Κλερ Σιμόν: «Η μοναξιά του ηθοποιού είναι πολύ μεγάλη»

«Every Last Child» / «Μέχρι και το Τελευταίο Παιδί» του Tom Roberts

image

Αυτή είναι η ιστορία πέντε ανθρώπων που γνώρισαν από πρώτο χέρι την επιδημία πολιομυελίτιδας που πλήττει το Πακιστάν και μιλούν για τη θλίψη, τις θυσίες και την ακλόνητη αποφασιστικότητα που απαιτούνται απέναντι στην έλλειψη εμπιστοσύνης, στον κυνισμό και στη βία. Πριν από τρία χρόνια, η πολιομυελίτιδα υπήρχε μόνο σε τρεις χώρες και ο αριθμός των θυμάτων μειωνόταν σταθερά. Το Πακιστάν ήταν μια χώρα-κλειδί, όπου συγκεντρώθηκε πάνω από το 80% όλων των ενδημικών περιπτώσεων.

Όμως, όταν οι Πακιστανοί Ταλιμπάν απαγόρευσαν το πρόγραμμα εμβολιασμού, εξαπολύοντας μάλιστα επιθέσεις σε όσους έκαναν το εμβόλιο, οι εμβολιασμοί μειώθηκαν κατακόρυφα. Σήμερα, οικογένειες, γιατροί και νοσηλευτές βρίσκονται παγιδευμένοι μεταξύ πολιτικής και αιματοχυσίας, καθώς προσπαθούν να προστατεύσουν τα παιδιά τους. Μια ασθένεια στα πρόθυρα της εξάλειψης γίνεται και πάλι παγκόσμια απειλή, με το Πακιστάν να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην εξάπλωσή της.

«A Second Chance» / «Η Δεύτερη Ευκαιρία» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη

image

«Βγαίνεις στο προαύλιο. Στο ένα παγκάκι κάποιοι κρατούμενοι συζητάνε για το πώς θα παρανομήσουν, όταν θα βγούνε, δίχως να τους πιάσουν. Στο άλλο μιλάνε για πρέζα, στο παρ’ άλλο μιλάνε για τα καλάσνικοφ και ξαφνικά διακρίνεις εκεί πέρα πίσω, έναν τεράστιο Λιθουανό μαζί με κάνα-δυό παραπλήσιους τύπους να παίζουνε σκάκι…», αφηγείται ένας κρατούμενος δάσκαλος μουσικής στις φυλακές ανηλίκων Αυλώνα.

Υπάρχει στην αληθινή ζωή μια δεύτερη ευκαιρία; Ένας έφηβος από τη Λιθουανία βρίσκεται κρατούμενος στις φυλακές ανηλίκων μιας άγνωστης χώρας που δεν έχει ξαναδεί, ούτε μιλάει τη γλώσσα της. Ή θα μείνει στο κελί του παραιτημένος ή θα βρει τρόπο να επαναπροσδιορίσει τη ζωή του. Στο σχολείο της φυλακής θα προσπαθήσει να μάθει ελληνικά, να ανακαλύψει τα κρυμμένα ταλέντα του κι ίσως μια μέρα να σπουδάσει στο Πολυτεχνείο. Θα τα καταφέρει; Για τρία χρόνια μέσα από τη φυλακή παλεύει να πετύχει αυτούς τους άπιαστους στόχους καθώς η κάμερα αποτυπώνει την αγωνία του να ξαναρχίσει τη ζωή του από την αρχή.

«Χρυσή Αυγή – Προσωπική Υπόθεση» της Angélique Kourounis

image

Το ντοκιμαντέρ «Χρυσή Αυγή – Προσωπική Υπόθεση» αποτελεί την τρίτη ταινία της σκηνοθέτριας Angélique Kourounis, με θέμα το ελληνικό νεοναζιστικό κόμμα «Χρυσή Αυγή» και αποτελεί την προσωπική της ματιά σ’ αυτό. Το εκτενές υλικό που αγγίζει τις εκατό ώρες και στο οποίο βασίζεται η ταινία, είναι προϊόν της πενταετούς έρευνας της δημιουργού.

«Μπορεί κανείς να μείνει αμερόληπτος στη θέση μου; Ο σύντροφός μου είναι Εβραίος, ο ένας μου γιός γκέι, ο άλλος αναρχικός κι εγώ αριστερή φεμινίστρια, κόρη μεταναστών. Αν η Χρυσή Αυγή έρθει στα πράγματα, το μόνο μας πρόβλημα θα είναι σε ποιό βαγόνι θα μας βάλουν.» – Angélique Kourounis

 

«Σκιά στην Ψυχή» – Μάριος Πολυζωγόπουλος, Δημήτρης Πλιάγκος

image

Φόρο τιμής στους Έλληνες και Τούρκους πρόσφυγες της ανταλλαγής των πληθυσμών που συντελέστηκε στον Μεσοπολέμο και στις δύο πλευρές του Αιγαίου, αποτίει το ντοκιμαντέρ «Σκιά στην Ψυχή» των Δημήτρη Πλιάγκου και Μάριου Πολυζωγόπουλου.

Η ταπεινωτική καθημερινότητα, ο ρατσισμός, οι παράγκες, η εγκατάλειψη αλλά και η προσδοκία για την επιστροφή στην πατρίδα – μια σκιά στην ψυχή που δε θα σβήσει ποτέ. Κάποια ανεπίδοτα γράμματα κρυμμένα σε μια παλιά ντουλάπα κι ένας ερευνητής σ’ ένα απρόσμενο ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο είναι η αφορμή για να ζωντανέψει ξανά η προσφυγική γειτονιά με τα χρώματά και τα αρώματά της.

«This Is Exile: Diaries of Child Refugees» του Μανί Γ. Μπενσελά

image

Μέσα απ’ την αθωότητα των παιδιών ο Μανί Γ. Μπενσελά στο «This Is Exile: Diaries of Child Refugees» (Λίβανος, Ελβετία), παρουσιάζει την φρίκη του πολέμου, εστιάζοντας το βλέμμα σε ανήλικους πρόσφυγες απ΄ τη Συρία που έχουν διαφύγει στον γειτονικό Λίβανο. Οι μαρτυρίες τους αποκαλύπτουν όλο το εύρος της απώλειας (ανθρώπων και πατρίδας), του θυμού και της βίαιης ενηλικίωσης που στιγμάτισαν για πάντα αυτά τα παιδιά.

«Lampedusa in Winter» του Γιάκομπ Μπρόσμαν

image

Το ιταλικό νησί Λαμπεντούζα, απ’ τις βασικές πύλες εισόδου μεταναστών από την Αφρική στην Ευρώπη, έχουν ως φόντο το  ντοκιμαντέρ «Lampedusa in Winter» του Γιάκομπ Μπρόσμαν, το οποίο θα προβληθεί στο πλαίσιο του Αφιερώματος στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Πρόσφυγες: Απόδραση προς την ελευθερία;».

«Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah» του Βρετανού Άνταμ Μπενζίν

image

Το μνημειώδες – 9μιση ωρών – ντοκιμαντέρ του Γάλλου δημιουργού Κλοντ Λανζμάν “Shoah” (1985), το οποίο γυρίστηκε σε διάρκεια δώδεκα ετών, τον έφερε αντιμέτωπο με τη φρίκη του Ολοκαυτώματος και τον σημάδεψε για πάντα. Στο 40λεπτο ντοκιμαντέρ “Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah” του Βρετανού Άνταμ Μπενζίν, ο Λανζμάν εξομολογείται άγνωστες ιστορίες από τα γυρίσματα, αλλά και την ψυχολογική φόρτιση που τον ακολουθεί έως σήμερα. To Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah ήταν υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερου Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ.

«Chau, Beyond the Lines» της Κόρτνεΐ Μαρς

image

Το «Chau, Beyond the Lines» της Κόρτνεΐ Μαρς, αφηγείται την συγκινητική και θαρραλέα ιστορία του έφηβου Βιετναμέζου Τσάου, ο οποίος γεννήθηκε με σοβαρή δυσμορφία στα άκρα εξαιτίας του Πορτοκαλί Παράγοντα, της χημικής ουσίας που χρησιμοποιήθηκε από τον Αμερικανικό στρατό κατά τη διάρκεια του Πολέμου του Βιετνάμ και ευθύνεται για θανάτους και ακρωτηριασμούς ανθρώπων, αλλά και για γεννήσεις παιδιών με δυσμορφίες. Ήταν επίσης υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερου Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ.

«Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία» του Απόστολου Καρακάση

image

Όταν το εργοστάσιο κατασκευής υλικών οικοδομής της ΒΙΟ.ΜΕ. στη Θεσσαλονίκη κλείνει, ορισμένοι από τους εργάτες του αντιμέτωποι με τη χρόνια ανεργία αποφασίζουν να κάνουν κάτι επαναστατικό: να το καταλάβουν και να το λειτουργήσουν μόνοι τους με τις αρχές της άμεσης δημοκρατίας. Το εγχείρημα τους εμπνέει το νέο ντοκιμαντέρ του Απόστολου Καρακάση, «Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία».

«Η ταινία σκιαγραφεί το πορτρέτο ενός αγώνα εκ των έσω, μια πολύπλευρη και βαθιά ανθρώπινη ματιά σε κάποιους ήρωες της καθημερινότητας που έχουν το παράτολμο θάρρος να αγωνίζονται για τον κοινωνικό μετασχηματισμό. Στο επίκεντρο της ταινίας βρίσκεται ένας από τους πιο εμπνευσμένους και ανυποχώρητους αγώνες στον κόσμο που εκτυλίσσεται στη Βόρεια Ελλάδα. Δείτε την ταινία! Κι έπειτα ακολουθήστε τη συνέχειά της στην πραγματική ζωή, καθώς οι εργαζόμενοι της ΒΙΟ.ΜΕ. συνεχίζουν να οικοδομούν μια συναρπαστική εναλλακτική στη βαναυσότητα της επιχειρηματικότητας όπως την ξέρουμε.» – Avi Lewis (σκηνοθέτης),  Naomi Klein (συγγραφέας)

 

«25 χρόνια Χωρίς Σύνορα – The Untold Stories» του Γιάννη Μαυρογένη

image

Στο ντοκιμαντέρ του Γιάννη Μαυρογένη, παρακολουθούμε έναν μαθητή λυκείου που ονειρεύεται να  δημιουργήσει τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα, έναν ασθενή που δεν θέλει να αποχωριστεί το μοναδικό ζευγάρι παπούτσια του, έναν τοκετό υπό το φως των κεριών… Εικοσιπέντε (25) χρόνια δράσης αναβιώνουν μέσα από τις προσωπικές ανέκδοτες ιστορίες 25 ανθρώπων που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή των ανθρωπιστικών κρίσεων από το 1990 μέχρι σήμερα.

Στιγμές συγκινητικές, γεμάτες ευαισθησία και αλληλεγγύη, που λαμβάνουν χώρα καθημερινά στις αποστολές των Γιατρών Χωρίς Σύνορα σε όλο τον κόσμο. Αφηγήσεις που δείχνουν το μεγαλείο της ανθρώπινης ύπαρξης στην αναζήτηση μιας ζωής με αξιοπρέπεια. Γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή διαφορετικών ανθρώπων, ξένοι που ήρθαν κοντά για μια στιγμή και η μοίρα τους άλλαξε για πάντα.

«Atomic: Living in Dread and Promise» του Μαρκ Κάζινς

image

Το «Atomic: Living in Dread and Promise» (2015) αναφέρεται στον εφιάλτη των πυρηνικών όπλων, αλλά και τις εφαρμογές της ατομικής ενέργειας στην ιατρική. Πρόκειται για ένα καθηλωτικό μοντάζ επίκαιρων και αρχειακού υλικού από τη Χιροσίμα, τη Φουκουσίμα και το Τσερνόμπιλ, αλλά και από διαδηλώσεις κατά της πυρηνικής ενέργειας, όλα «ντυμένα» με τη μουσική των Mogwai.

Μέσα από τις ταινίες του ο Κάζινς εξερευνά τι σημαίνει σινεμά, με ευαισθησία, χιούμορ, λυρισμό και διάθεση για πειραματισμούς χωρίς να προσκολλάται στην ακαδημαϊκή πλευρά του. Ανακαλύπτει τον κόσμο με σχεδόν παιδικό ενθουσιασμό επιχειρώντας σε κάθε του βήμα να συνδέσει τους ανθρώπους με το σινεμά. Τα ντοκιμαντέρ του Κάζινς περιέχουν έντονα αυτοαναφορικά στοιχεία. Στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, θα προβληθούν τέσσερα αντιπροσωπευτικά ντοκιμαντέρ του, παρουσία του δημιουργού.

«Uncle Howard» του Άαρον Μπρούκνερ

image

Πίσω απ’ το “Uncle Howard” του Άαρον Μπρούκνερ (Η.Π.Α.) κρύβεται μια προσωπική σχέση, αλλά και μια ολόκληρη εποχή. Ο ντοκιμαντερίστας εστιάζει στον θείο του, τον σκηνοθέτη Χάουαρντ Μπρούκνερ, ο οποίος αν και πέθανε σε ηλικία 34 ετών, άφησε έντονο το αποτύπωμά του. Σημείο αναφοράς αποτελεί η σχέση εμπιστοσύνης του με τον Γουίλιαμ Μπάροουζ που του επέτρεψε να γυρίσει το “Burroughs: The movie”, το μοναδικό ντοκιμαντέρ με τη συμμετοχή του μεγάλου συγγραφέα. Ο Τζιμ Τζάρμους, η Σάρα Ντράιβερ και ο Ρόμπερτ Γουίλσον μιλούν μεταξύ άλλων για τον Μπρούκνερ.

«Janis: Little Girl Blue» της Έιμι Μπεργκ

image

Τη διαδρομή της θρυλικής μουσικού Τζάνις Τζόπλιν ακολουθεί το ντοκιμαντέρ “Janis: Little Girl Blue της Έιμι Μπεργκ” (Η.Π.Α.). Με την αφήγηση της Cat Power, η Μπεργκ χτίζει το πορτρέτο μιας πολυσχιδούς προσωπικότητας που επηρέασε γενιές καλλιτεχνών, παρουσιάζει την ευάλωτη πλευρά της, τη μουσική της ευφυΐα, ένα καλλιτεχνικό ταξίδι που διήρκεσε μόλις 27 χρόνια, αλλά έμεινε στην ιστορία.

Το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, διεξάγεται από την Παρασκευή 11 Μαρτίου, μέχρι και την Κυριακή 20 Μαρτίου. Το Tvxs.gr δίνει και φέτος το παρών και στην Κινηματογραφική του Στήλη, θα σας ενημερώνουμε αναλυτικά με τα νέα, αλλά και τις προτάσεις μας, για ένα από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ στο είδος του, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς.