Οι δεινόσαυροι εξακολουθούν να συναρπάζουν και να εξάπτουν την φαντασία, παρά το γεγονός ότι εξαφανίστηκαν πριν από 65 εκατομμύρια χρόνια.

Φυσικά, δεν ενθουσιάζονται μόνο οι παραγωγοί και οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ με αυτούς τους προϊστορικούς «θρύλους» αλλά και οι επιστήμονες. Οι οποίοι φαίνεται πως έχουν αρχίσει να προσπαθούν να τεκμηριώνουν… και «χωρική» «καταγωγή» αυτών των εκπληκτικών ζώων.

‘Ετσι, όπως αναμεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο από το BBC και το πρακτορείο Ρόιτερς, οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Μάθιου Μπάρον, του Πανεπιστημίου Κέμπριτζ, δημοσίευσαν έρευνα στο περιοδικό «Nature», σύμφωνα με την οποία, οι πρώτοι δεινόσαυροι εμφανίσθηκαν στο βόρειο ημισφαίριο και όχι στη Νότια Αμερική όπως πιστευόταν έως τώρα. Μάλιστα, πιθανότατα, εμφανίστηκαν στην περιοχή της σημερινής Αγγλίας και της Σκωτίας, καθώς εκεί έχουν ανακαλυφθεί τα αρχαιότερα απολιθώματα. Εκτίμηση που έρχεται να φέρει μεγάλες αλλαγές στο «οικογενειακό δέντρο» των δεινοσαύρων, τις πρώτες τόσο δραστικές εδώ και 130 χρόνια.

Οι επιστήμονες συνέκριναν τα μεγέθη, τα σχήματα και τις διασυνδέσεις των απολιθωμένων οστών 74 διαφορετικών ειδών δεινοσαύρων που έχουν βρεθεί και πώς όλα αυτά άλλαξαν διαχρονικά. Κατέληξαν έτσι σε μια νέα σφαιρική εικόνα για την εξέλιξη των δεινοσαύρων και τις οικογενειακές «διακλαδώσεις» τους.

Μεταξύ των νέων εκτιμήσεων, είναι ότι οι πρώτοι δεινόσαυροι ήσαν παμφάγοι (τόσο φυτοφάγοι όσο και σαρκοφάγοι), ότι πρωτοεμφανίσθηκαν 15 εκατ. χρόνια νωρίτερα, καθώς επίσης ότι οι σαρκοβόροι δεινόσαυροι, όπως ο τρομερός Τυραννόσαυρος, ανήκουν τελικά σε άλλο εξελικτικό «κλαδί» του δέντρου.

Σύμφωνα με την ισχύουσα από το 1888 παραδοσιακή θεωρία που πρότεινε ο Βρετανός παλαιοντολόγος Χάρι Γκόβιερ Σίλι, οι δεινόσαυροι – που βαφτίσθηκαν έτσι από τον επίσης βρετανό Σερ Ρίτσαρντ Όουεν – χωρίζονται σε δύο μεγάλες ομάδες: στα ορνιθίσχια (που μοιάζουν πιο πολύ με τα πουλιά) και στα σαυρίσχια (που μοιάζουν περισσότερο με σαύρες). Οι πρώτοι ήσαν μόνο φυτοφάγοι (όπως ο Στεγόσαυρος, ο Απατόσαυρος και ο Τρικεράτωψ), ενώ οι σαυρόμορφοι είχαν δύο παρακλάδια, ένα φυτοφάγο (όπως ο Βροντόσαυρος) και ένα σαρκοβόρο (όπως ο Τυραννόσαυρος).

Όμως, η νέα ανάλυση μεταφέρει τους σαρκοβόρους σαυροειδείς δεινόσαυρους, τα λεγόμενα «θηρόποδα» (Τυραννόσαυρος, Αλλόσαυρος, Γιγαντόσαυρος, Σπινόσαυρος κ.α.), στην ίδια κατηγορία με τα Ορνιθίσχια και όχι με τα γιγάντια φυτοφάγα «σαυρόποδα» (Βροντόσαυρος, Διπλόδοκος, Αργεντινόσαυρος κ.α.). Αυτό, μεταξύ άλλων, σημαίνει ότι τα πουλιά προέρχονται από σαρκοβόρους δεινόσαυρους.