Νέα στοιχεία για το ενδεχόμενο μεγάλα τμήματα του Άρη να καλύπτονταν κάποτε από έναν ωκεανό ανακάλυψε το σκάφος Mars Express της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA).

Το σκάφος εντόπισε ιζήματα που παραπέμπουν σε πυθμένα ωκεανού, στην ίδια περιοχή που στο παρελθόν είχαν εντοπιστεί σχηματισμοί, οι οποίο θύμιζαν αρχαίες ακτογραμμές.

Το Mars Express, μέσω του ραντάρ του Marsis, συλλέγει δεδομένα από το 2005. Τα νέα στοιχεία προέκυψαν από τους ερευνητές του Ινστιτούτου Πλανητολογίας και Αστροφυσικής της Grenoble και του Πανεπιστημίου της California, οι οποίοι μελέτησαν τα δεδομένα των δύο τελευταίων ετών.

Από τις έρευνές τους διαπίστωσαν πως οι βόρειες πεδιάδες του πλανήτη καλύπτονται από ένα υλικό χαμηλής πυκνότητας, το οποίο φαίνεται να περιέχει πάγο. Η ύπαρξη ωκεανού στον Άρη, αν και ενισχύεται ως άποψη από διάφορες ενδείξεις, παραμένει ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα.

image

Η περιοχή που ενδέχεται να καλυπτόταν από νερό στο παρελθόν

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Πλανητολογίας και Αστροφυσικής της Grenoble και του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, τόνισαν πως πλέον αυξάνονται οι ενδείξεις ότι όντως κάποτε υπήρχε αφθονία νερού στον πλανήτη.

Ωστόσο, όπως σημειώνει ο Jérémie Mouginot, του Ινστιτούτου Πλανητολογίας και Αστροφυσικής της Grenoble, αν τελικά υπήρξε κάποτε ωκεανός στον Άρη, αυτός δεν θα διατηρήθηκε για χρονικό διάστημα, ικανό ώστε να γεννηθεί ζωή μέσα σε αυτόν, και το πιθανότερο είναι ότι το νερό πάγωσε ή εξατμίστηκε στην ατμόσφαιρα σε διάστημα περίπου ενός εκατομμυρίου ετών.

«Τα νέα στοιχεία προσθέτουν και άλλα δεδομένα στην υπόθεση της ύπαρξης νερού στον Άρη, ωστόσο το ερώτημα παραμένει. Πού έχει πάει όλο αυτό το νερό;», σημειώνει ο Olivier Witasse, επιστήμονας της ESA. Το Mars Express συνεχίζει τις έρευνες.