Ένα νέο επιστημονικό εύρημα θέτει υπό αμφισβήτηση την θεωρία της διασταύρωσης των προγόνων των σύγχρονων ανθρώπων με τους Νεάντερταλ.

Διεθνής επιστημονική ομάδα μελέτησε οστά ζώων που έφεραν σημάδια από κοπτικά εργαλεία και τα οποία βρέθηκαν μαζί με αρχαία λίθινα εργαλεία σε δύο διαφορετικά σημεία στη νότια Ισπανία.

Από τα στοιχεία που προέκυψαν οι επιστήμονες αναθεώρησαν την χρονολόγησή τους και εκτιμούν πως ήταν απίθανο οι Νεάντερταλ και οι πρόγονοί μας να έζησαν την ίδια περίοδο στην περιοχή.

Οι ερευνητές, που δημοσιεύουν τη μελέτη τους στο περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences, πιστεύουν πως οι Νεάντερταλ είχαν φύγει πριν από τη άφιξη του πρώτου Homo Sapiens στην περιοχή.

Από τη δεκαετία του 1990, όπως αναφέρεται στον Independent, οι ειδικοί εκτιμούσαν πως οι τελευταίοι Νεάντερταλ αναζήτησαν καταφύγιο στην ισπανική χερσόνησο για να χαθούν τελικά ολοκληρωτικά πριν από περίπου 30.000 χρόνια.

Αυτή η άποψη μπορεί να στηρίξει και τη θεωρία πως οι Νεάντερταλ είχαν διασταυρωθεί με τους Homo Sapiens, οι οποίοι φέρονται να είχαν αποικίσει την περιοχή της σημερινής Ισπανίας σχεδόν 10.000 χρόνια νωρίτερα.

Όμως η νέα έρευνα, στην οποία χρησιμοποιήθηκε μια σύγχρονη μέθοδος χρονολόγησης, δείχνει πως οι Νεάντερταλ της Ισπανίας έζησαν πριν από περίπου 45.000 εώς 50.000 χρόνια.

Η διασταύρωση των δύο ειδών είναι μια θεωρία που έχει διχάσει την επιστημονική κοινότητα. Ορισμένοι πιστεύουν πως η γενετική σύνδεση που παρατηρείται στα δύο είδη οφείλεται όχι στη διασταύρωση Νεάντερταλ και Homo Sapiens αλλά σε κοινό πρόγονο, που ενδέχεται να ζούσε στη Βόρεια Αφρική.

Οι Νεάντερταλ και οι σύγχρονοι άνθρωποι σχετίζονται με κάποιο μακρινό υπό είδος αρχαίου ανθρώπου, ενώ και τα δύο είδη φαίνεται πως μετανάστευσαν στην Ευρασία από την Αφρική, αλλά σε διαφορετικές περιόδους.

Όταν οι σύγχρονοι άνθρωποι άρχισαν να επεκτείνονται “αντικατέστησαν” τα άλλα ανθρώπινα είδη, όπως του Νεάντερταλ και τους Homo Erectus που βρισκόντουσαν στην Ευρασία πριν από αυτούς.