Σε μελέτη που δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση Scientific Reports αποκαλύπτεται πως οι αστροναύτες των αποστολών Apollo χάνουν τη ζωή τους από καρδιαγγειακά νοσήματα σε υψηλότερα ποσοστά από τους συναδέλφους τους που παρέμειναν στη Γη. Σύμφωνα με τη μελέτη αναμφίβολα αυτό οφείλεται στο γεγονός πως εκτέθηκαν περισσότερο σε ακτινοβολίες στο Διάστημα.

Οι αστροναύτες των αποστολών Apollo, οι πρωτοπόροι των διαστημικών ταξιδιών χάρη στους οποίους οι ανθρωπότητα πάτησε το πόδι της στη Σελήνη, είναι και οι μοναδικοί που έχουν ταξιδέψει πέρα από τη μαγνητόσφαιρα, που προστατεύει τη Γη από ένα μέρος αυτής της ακτινοβολίας.

Τα συμπεράσματα της έρευνας, που ενισχύουν την άποψη πως τα ταξίδια του διαστήματος κρύβουν σημαντικούς κινδύνους για την υγεία, έρχονται τη στιγμή που η NASA εξετάζει το ενδεχόμενο μιας επανδρωμένης αποστολής στον Άρη μέχρι το 2030 και ενώ η Σελήνη βρίσκεται και πάλι στο επίκεντρο με σχέδια ακόμη και για τις πρώτες διαστημικές αποικίες.

«Γνωρίζουμε ελάχιστα πράγματα για τις επιπτώσεις της διαστημικής ακτινοβολίας στην υγεία και ιδίως στο καρδιαγγειακό σύστημα», υπογράμμισε, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο ερευνητής του Πανεπιστημίου της Πολιτείας της Φλόριντα (FSU) Μάικλ Ντελπ, εκ των συντακτών της μελέτης. Η έρευνα αυτή “μας δίνει μια πρώτη εικόνα για τις αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να έχουν αυτές οι ακτινοβολίες στον άνθρωπο”, πρόσθεσε.

Το πρόγραμμα Apollo της αμερικανικής διαστημικής υπηρεσίας NASA διήρκησε από το 1961 μέχρι το 1972. Οι εννέα από τις έντεκα επανδρωμένες αποστολές του ταξίδεψαν πέρα από τη χαμηλή τροχιά της Γης. Από τους 24 άνδρες του προγράμματος οι οκτώ έχουν πλέον πεθάνει. Στη μελέτη λαμβάνονται υπόψη μόνο οι επτά θάνατοι αφού ο Έντγκαρ Μίτσελ πέθανε τον Φεβρουάριο του 2016, αφού είχαν συγκεντρωθεί και αναλυθεί τα δεδομένα.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν οι ερευνητές, το 43% των θανάτων των αστροναυτών του Apollo οφείλεται σε καρδιαγγειακά προβλήματα. Το ποσοστό αυτό είναι πενταπλάσιο σε σύγκριση με εκείνο των αστροναυτών που πέθαναν από καρδιαγγειακές νόσους αλλά δεν είχαν ταξιδέψει ποτέ στο Διάστημα (9%) και τετραπλάσιο σε σύγκριση με εκείνους που παρέμειναν μόνο σε χαμηλή τροχιά (11%).