Σε μια εποχή που δισεκατομμυριούχοι, όπως ο Elon Musk, έχουν επιδοθεί σε μια κούρσα διαστημικών ταξιδιών και οι συνθήκες διαβίωσης στη Γη δυσχεραίνουν συνεχώς λόγω της κλιματικής αλλαγής και της εν γένει ανθρώπινης δραστηριότητας, πολλοί αναζητούν απαντήσεις στο αν προβλέπεται να γίνει εφικτή η εγκατάστασή της σε άλλες γωνιές του ηλιακού μας συστήματος.

Ο Michio Kaku, διακεκριμένος επιστήμονας και ένας από τους θεμελιωτές της θεωρίας των χορδών, όχι απλά πιστεύει πως αυτή θα είναι δυνατή στο επόμενο διάστημα, αλλά εκτιμά πως η επιβίωση της ανθρωπότητας θα είναι δυνατή μόνο κατ΄ αυτό τον τρόπο. Τις εκτιμήσεις και σκέψεις του τις μοιράζεται στο νέο του βιβλίο, «Το Μέλλον της Ανθρωπότητας», για το οποίο μίλησε στο National Geographic

Αν δεν εγκαταλείψουμε τη Γη, η ανθρωπότητα θα αφανιστεί

Όπως αναφέρει ο Michio Kaku εφόσον γνωρίζουμε πως το 99,9% των μορφών ζωής στον πλανήτη μας έχει εξαφανιστεί, αν δεν δράσουμε αναλόγως, η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει το ίδιο ενδεχόμενο. Οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζει το είδος μας είναι η υπερθέρμανση της Γης, η διαδεδομένη χρήση της πυρηνικής ενέργειας και οι βιοχημικοί πόλεμοι, αλλά και η εμφάνιση κύκλων εξαφάνισης ειδών, όπως αυτός που κατέστησε τους δεινοσαύρους παρελθόν.

Φυσικά οι κίνδυνοι αυτοί για τον Kaku δεν αποτελούν άλλοθι για την περαιτέρω κακομεταχείριση του πλανήτη μας, αλλά πρέπει να γίνουν η αφορμή για άμεση εξυγίανση των πολιτικών μας απέναντι στο περιβάλλον. Ωστόσο, ως λύση ή σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τα παραπάνω προβλήματα, ο επιστήμονας θεωρεί απαραίτητη την άμεση δημιουργία προγραμμάτων που θα καταστήσουν εφικτή τη μετεγκατάσταση των ανθρώπων σε άλλους πλανήτες και συγκεκριμένα στον Άρη.

Το τέταρτο επιστημονικό κύμα

Ο Michio Kaku μιλάει επίσης στο νέο του βιβλίο για το τέταρτο επιστημονικό κύμα. Η ανθρωπότητα είχε μέχρι στιγμής τρία κύματα επιστημονικής καινοτομίας: Το πρώτο κύμα, η Βιομηχανική Επανάσταση, μας έδωσε την ατμομηχανή και τα εργοστάσια. Το δεύτερο κύμα ήταν αυτό της ηλεκτρικής ενέργειας και του μαγνητισμού, οπότε και εφευρέθηκε η τηλεόραση και τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης, ενώ έγινε η αρχή του πρώτου διαστημικού προγράμματος. Η τρίτη επανάσταση ήταν αυτή της υψηλής τεχνολογίας: υπολογιστές, λέιζερ, Διαδίκτυο.

Πλέον βρισκόμαστε στο τέταρτο κύμα καινοτομίας: τεχνητή νοημοσύνη, βιοτεχνολογία και νανοτεχνολογία. Αυτό θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον Άρη. Πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι ο πλανήτης είναι ψυχρός και ερημικός και δεν υπάρχει τίποτα ώστε να αναπτυχθεί εκεί. Μπορούμε όμως πια να τροποποιήσουμε γενετικά φυτά και φύκια για να ευδοκιμήσουν στον Άρη, τροποποιώντας σταδιακά το κλίμα του. Αλλά ποιος θα αναλάβει αυτή τη δύσκολη δουλειά; «Όλοι θα θέλαμε να δούμε φουτουριστικές πόλεις στον Άρη, αλλά τα ρομπότ προφανώς είναι οι πλέον κατάλληλοι εργάτες για αυτά τα σκληρά περιβάλλοντα. Οπότε θα μπορούσαμε να περιμένουμε ρομποτικούς οικοδόμους που θα χτίσουν τις θολωτές πόλεις που συναντάμε στα μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας», αναφέρει.

Η μάχη των εκατομμυριούχων και η διαμόρφωση του διαπλανητικού μας μέλλοντος

Ο επιστήμονας, απέναντι στις ενέργειες εκατομμυριούχων, όπως ο Elon Musk, που πειραματίζονται με το διάστημα, αναφέρει στο National Geographic: «Ο κλάδος του διαστήματος ήταν πολύ ακριβός στη δεκαετία του 1960. Γι’ αυτό, αφού πήγαμε στο φεγγάρι, η ανθρωπότητα έχασε το ενδιαφέρον της για αυτόν. Τώρα μιλάμε για μια νέα χρυσή εποχή εξερεύνησης του διαστήματος, εν μέρει επειδή ένας ολόκληρος στόλος δισεκατομμυριούχων της Σίλικον Βάλεϊ εκπληρώνει τα παιδικά του όνειρα, κατασκευάζοντας χωρικά διαστημόπλοια. Ο πύραυλος Falcon Heavy, της Space X, χρηματοδοτήθηκε από τον ίδιο τον Elon Musk. Ήταν ο πιο ισχυρός πύραυλος στην ιστορία και οι φορολογούμενοι πολίτες δεν πληρώνουν ούτε μία δεκάρα για την εκτόξευσή του».

Προβλήματα και πιθανές λύσεις της ανθρωπότητας μπροστά στην ενδεχόμενη μετοίκηση στον Άρη

Ο Kaku αναφέρει επίσης πως σχετικά με τις διερευνητικές αποστολές της Nasa και του Musk στον Άρη, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί: «Το να φτάσουμε στη σελήνη πήρε μόλις τρεις μέρες. Θα μπορούσαμε να πάμε στο φεγγάρι τη Δευτέρα και να επιστρέψουμε την Παρασκευή. Η μετάβαση στον Άρη είναι μια διαφορετική διαδικασία. Χρειάζονται εννέα μήνες μόνο για να φτάσουμε στον Άρη, και τότε θα πρέπει να περιμένουμε μερικούς μήνες για να επαναπροσδιοριστούν όπως πρέπει οι πλανήτες και έπειτα άλλους εννέα μήνες για να επιστρέψουμε. Έτσι, είναι ένα ταξίδι δύο ετών, όπου η έλλειψη βαρύτητας, η κοσμική ακτινοβολία και οι μικρομετεωρίτες θα είναι προβλήματα. Ο Άρης είναι επίσης παγωμένος, οπότε θα πρέπει να θερμανθεί η επιφάνειά του, μια διαδικασία που ονομάζεται terraforming».

Ακόμα, σύμφωνα με τον επιστήμονα, η μεταφορά στον Άρη είναι απαιτητική, καθώς θα πρέπει να μεταφερθούν σε αυτόν τα απαραίτητα υλικά για την εγκατάστασή μας. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το κόστος είναι τόσο μεγάλο και τα ρομπότ θα είναι απαραίτητα για να χτίσουν εγκαταστάσεις. Ακόμα, απαραίτητες θα είναι οι γενετικά τροποποιημένες καλλιέργειες για να ευδοκιμήσουν σε αυτό το περιβάλλον και η νανοτεχνολογία για να δημιουργηθούν ελαφριά και ισχυρά οικοδομικά υλικά που θα χτίσουν τις θολωτές πόλεις.

Το πρόβλημα της μεγάλης διάρκειας στα ταξίδια στο βαθύ διάστημα

Το να ταξιδέψει η ανθρωπότητα στο βαθύ διάστημα, γνωρίζουμε με τα τωρινά δεδομένα πως είναι απαγορευτικό, καθώς ένα τέτοιο ταξίδι διαρκεί από δεκάδε έως δισεκατομμύρια έτη φωτός. Σε αυτό το ζήτημα, ο επιστήμονας τοποθετείται ως εξής: «Τα αστέρια είναι εξαιρετικά μακρινά, αλλά μια μέρα ελπίζουμε να χρησιμοποιήσουμε την προηγμένη φυσική για να φτάσουμε πιο γρήγορα από την ταχύτητα του φωτός. Μέχρι τότε, μπορούμε να μεταφερόμαστε μόνο με ταχύτητες κάτω από αυτή και οι πλανήτες που έχουμε ανακαλύψει ότι μοιάζουν με τη Γη θα χρειάζονταν δυστυχώς μερικές εκατοντάδες χρόνια ώστε να φτάσουμε εκεί. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βρούμε το μυστικό της επέκτασης της ανθρώπινης ζωής ή να μάθουμε πώς να καταψύχουμε τον εαυτό μας».

Ακόμα αναφέρει: «Έχουμε ανακαλύψει μέχρι στιγμής περίπου 60 γονίδια που φαίνεται να επηρεάζουν τη διάρκεια ζωής των ανθρώπων και γνωρίζουμε ότι ορισμένα γονίδια επιτρέπουν στα ζώα να ζουν για αιώνες. Ο καρχαρίας της Γροιλανδίας, για παράδειγμα, φτάνει σε ηλικία άνω των 400 ετών. Έτσι, η γενετική μπορεί να επιτρέψει την επιβράδυνση της διαδικασίας της γήρανσης». Για τον ίδιο, το μέσο μεταφοράς που προτιμά και πιστεύει πως θα είναι πιο λειτουργικό είναι η μεταφορά με τεχνολογία λέιζερ. Αυτή τεχνολογία λειτουργεί με ακτίνες λέιζερ που δίνουν ενέργεια για ώθηση και είναι πιο ασφαλής, καθώς δεν είναι απαραίτητοι οι πύραυλοι ώθησης, αποφεύγεται ο κίνδυνος της ακτινοβολίας και προβλήματα σχετιζόμενα με άλλους αστεροειδείς.

Ανθρωπότητα και εξωγήινα όντα

Τέλος, ο Michio Kaku θεωρεί πως πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη τις προβλέψεις του Στίβεν Χόκινγκ, που θεωρεί πως μια ενδεχόμενη επαφή με εξωγήινα όντα θα μπορούσε να ενέχει κινδύνους. Ο επιστήμονας αναφέρει πως το πιο πιθανό είναι αυτά να είναι τεχνολογικά προηγμένα και να επιχειρήσουν την επαφή με τους ανθρώπους για να αντλήσουν από τους πόρους τους. Μάλιστα για τον ίδιο, η επαφή αυτή μπορεί να μην είναι πολύ μακρινή: «Έχουμε ανακαλύψει 4.000 πλανήτες μέχρι τώρα στον γαλαξία και γνωρίζουμε ότι κατά μέσο όρο κάθε αστέρι στον γαλαξία διαθέτει έναν πλανήτη κάποιου είδους. Πιστεύω λοιπόν ότι είναι αναπόφευκτο ότι θα πέσουμε πάνω σε έναν από αυτούς τους προηγμένους πολιτισμούς και θα αλλάξει η παγκόσμια ιστορία».

image