Ο άνθρωπος έχει στενή συγγενική σχέση με τους θαλάσσιους σπόγγους, όπως υποστηρίζουν Αυστραλιανοί επιστήμονες. Σύμφωνα με την έρευνά τους που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Νature», άνθρωποι και σφουγγάρια έχουν κατά 70% κοινό DΝΑ.

Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Κουίνσλαντ στην Αυστραλία κατέληξαν στο παραπάνω συμπέρασμα αποκωδικοποιώντας το γονιδίωμα ενός είδους σπόγγου που βρίσκεται στον Μεγάλο Κοραλλιογενή Υφαλο της ηπείρου (Amphimedon queenslandica). Διαπίστωσαν έτσι ότι άνθρωποι και σπόγγοι μοιράζονται γενετικό υλικό και ιδιαιτέρως γονίδια που συνδέονται με ασθένειες όπως ο καρκίνος.

«Τα αποτελέσματα της έρευνας θα ανοίξουν τον δρόμο για διάφορες ανακαλύψεις αλλά κυρίως θα συμβάλλουν σε ανακαλύψεις που αφορούν τόσο τον καρκίνο όσο και την έρευνα στο πεδίο των βλαστικών κυττάρων. Οι σπόγγοι έχουν αυτό που λέμε το ‘Άγιο Δισκοπότηρο’ των βλαστικών κυττάρων», δήλωσε ένας από τους ερευνητές, ο Bernard Degnan στο Associated Press.

Ο ίδιος τόνισε ότι η μελέτη που δημοσιεύεται αυτή την εβδομάδα είναι αποτέλεσμα έρευνας για περισσότερα από πέντε έτη από μία διεθνή ομάδα επιστημόνων. Κατά τη διάρκειά της απαιτήθηκε η εξαγωγή «πραγματικά αγνού DNA» από έμβρυα σπόγγου και ακολούθως μία σειρά πολύπλοκων διαδικασιών.

Όπως αναφέρει το περιοδικό «Νature», οι σπόγγοι έχουν περισσότερα από 18.000 γονίδια (έναντι 20.500 των ανθρώπων), υπήρχαν ήδη πριν από 635 εκατ. χρόνια και αποτελούν τα αρχαιότερα μετάζωα (πολυκυτταρικά ζώα) στη Γη.

Σύμφωνα με τον παλαιοβιολόγο Ντάγκλας Έργουιν του Ινστιτούτου Σμιθσόνιαν των ΗΠΑ, η γενετική πολυπλοκότητα του σπόγγου δείχνει ότι οι σπόγγοι πιθανώς προέρχονται από ένα πρόγονο που έζησε πριν από 750 εκατ. χρόνια, που ήταν πολύ πιο προηγμένος από ό,τι πιστευόταν μέχρι σήμερα. Η νέα έρευνα δείχνει ότι υπήρχε ένα κρίσιμο «παράθυρο», που διήρκεσε 150 – 200 εκατ. χρόνια, στη διάρκεια του οποίου διαμορφώθηκαν τα βασικά στοιχεία της πολυ-κυτταρικής ζωής.

Περίπου το ένα τρίτο των γενετικών μεταλλάξεων που διακρίνουν τον άνθρωπο από τον τελευταίο κοινό πρόγονο που είχε με τους μονοκύτταρους οργανισμούς, συνέβη εκείνη την περίοδο. Οι γενετικές εκείνες αλλαγές πιθανώς έλαβαν χώρα στους προγόνους των ανθρώπων, τους σπόγγους.