Με μία εκπληκτική ανακάλυψη ήρθαν αντιμέτωποι οι αστρονόμοι, καθώς εντόπισαν ένα πλανητικό σύστημα που περιέχει τουλάχιστον πέντε πλανήτες οι οποίοι βρίσκονται σε τροχιά γύρω από ένα αστέρι που ονομάζεται HD 10180 και μοιάζει πολύ με τον δικό μας Ήλιο. Το πλανητικό σύστημα βρίσκεται 127 έτη φωτός μακριά στον αστερισμό Hydrus.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν το Νότιο Ευρωπαϊκό Αστεροσκοπείο (ESO) προκειμένου να παρακολουθήσουν το φως που εκπέμπεται από το σύστημα, έτσι ώστε να μπορέσουν να ταυτοποιήσουν και να χαρακτηρίσουν τους πλανήτες. Υποστηρίζουν ότι πρόκειται για το πλουσιότερο σύστημα σε πλανήτες – εξωπλανήτες που έχει βρεθεί, μετά το δικό μας Ηλιακό Σύστημα.

Ο Christophe Lovis, καθηγητής του Πανεπιστήμιο της Γενεύης και επικεφαλής της έρευνας, τόνισε ότι «μπαίνουμε σε μία νέα εποχή όσον αφορά την έρευνα των εξωπλανητών, στη μελέτη, δηλαδή, των πολύπλοκων πλανητικών συστημάτων και όχι μόνο των επιμέρους πλανητών».

Υπεύθυνη για την πολύ σημαντική ανακάλυψη υπήρξε η χρήση του Harps (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher). Πρόκειται για ένα ευαίσθητο όργανο, το οποίο είναι σε θέση να μετράει την ταλάντευση ενός πλανήτη. «Αν υπάρχει ένας πλανήτης, αυτός θα προκαλέσει μια μικρή κίνηση- το αστέρι θα κινηθεί προς τα εμάς και κατόπιν θα απομακρυνθεί» εξηγεί στο BBC, ο δρ Lovis, ξεκαθαρίζοντας ότι «αυτό που ισχύει για έναν πλανήτη, ισχύει για πολλούς».

Χρησιμοποιώντας το Harps, ο δρ Lovis και η ομάδα του μπόρεσαν να υπολογίσουν πόσοι πλανήτες βρίσκονται στο σύστημα καθώς επίσης και τη μάζα των πλανητών και την τροχιά τους. Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν, το σύστημα HD 10180 είναι μοναδικό από πολλές απόψεις. Περιλαμβάνει τουλάχιστον πέντε πλανήτες σαν τον Ποσειδώνα, που βρίσκονται σε κοντινές αποστάσεις, καθιστώντας την περιοχή πιο πυκνή από το δικό μας σύστημα. Επιπλέον, όλοι οι πλανήτες φαίνεται να έχουν σχεδόν κυκλική τροχιά.

Μέχρι στιγμής, οι αστρονόμοι έχουν πάρει σαφή μηνύματα για πέντε πλανήτες και δύο πιο «αδύναμα» σήματα. Ένας από τους δύο αυτούς υποτιθέμενους πλανήτες εκτιμάται ότι είναι μόλις 1,4 φορές η μάζα της Γης. Αν η παρουσία του στο πλανητικό σύστημα επιβεβαιωθεί, θα πρόκειται για τον μικρότερο σε μάζα εξωπλανήτη που έχει ανακαλυφθεί. Προβλέπεται επιπλέον ότι θα βρίσκεται πολύ κοντά στο δικό του ήλιο, οπότε ένας χρόνος στον πλανήτη αυτό θα διαρκεί μόλις 1,2 γήινες ημέρες. Σύμφωνα με τον δρ. Lovis ο μικρός αυτός πλανήτης είναι σίγουρο κατά 99% ότι υπάρχει.