Νέα στρατηγική με στόχο τον περιορισμό των ρύπων στις πτήσεις αεροσκαφών επιχειρεί να προωθήσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Από φέτος οι εταιρείες που εκτελούν πτήσεις μεταξύ των κρατών μελών αλλά και μεταξύ τρίτων χωρών θα πρέπει να αγοράζουν τα δικαιώματα των ρύπων.

Ads

Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες υπολογίζεται ότι οι εκπομπές ρύπων από την πολιτική αεροπορία αποτελούν το 3% των συνολικών αερίων του θερμοκηπίου. Οι ίδιες μελέτες υποστηρίζουν ότι αν δεν υπάρξει παρέμβαση και λήψη άμεσων μέτρων για τον περιορισμό του φαινομένου μέχρι το 2050 το ποσοστό αυτό αναμένεται να φτάσει το 15%.
 
Στόχος της ΕΕ για τα επόμενα χρόνια είναι να εφαρμόσει πολιτικές με τις οποίες θα μπορέσει να διαχειριστεί το πρόβλημα. Για να επιτευχθεί όμως ο πιο πάνω στόχος χρειάζεται να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση με την οποία οι αερομεταφορείς θα μπορέσουν να συμμορφωθούν. Χρειάζεται να δοθούν τα απαραίτητα κίνητρα προς τις εταιρείες αερομεταφορών για να υιοθετήσουν «πράσινες» πολιτικές. Μέσα από το ψήφισμα του ΕΚ οι ευρωβουλευτές προωθούν νομοθεσία με την οποία o κάθε τόνος καυσαερίου θα κοστίζει σε σημερινές τιμές 7 ευρώ.
 
Το μέτρο αυτό δεν αφορά μόνο πτήσεις εντός της ΕΕ αλλά και από και πρός οποιοδήποτε αεροδρόμιο αρκεί να απογειώνονται ή να προσγειώνονται από ευρωπαϊκό έδαφος. Υπολογίζεται ότι σήμερα υπαρχουν 4000 εταιρείες αερομεταφορών σε 90 χώρες. Παρόλα αυτά όμως μόνο 900 από τις εταιρείες αυτές έχουν εγγραφεί για την  πιο πάνω διαδικασία. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο πρακτικό αλλά εμπεριέχει και πολιτικές προεκτάσεις. Ορισμένες χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα και η Ρωσία έχουν αρνηθεί κατηγορηματικά τη συμμετοχή των εταιρειών τους στο συγκεκριμένο πρόγραμμα διατυπώνοντας τη θέση ότι η απόφαση αυτή περιορίζει την εθνική τους κυριαρχία, είναι ενάντια στο πνεύμα των διεθνών συμβάσεων ενώ ενέχει και σημαντικό κόστος.
 
Έτσι ΗΠΑ, Κίνα και Ρωσία απαγόρευσαν από τους αερομεταφορείς τους να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα ενώ και οι τρεις αυτές μεγάλες χώρες απειλούν ότι θα επιβάλουν στους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς που έχουν υιοθετήσει το πιο πάνω μέτρο επιπλέον αντισταθμιστικές χρεώσεις. Πέραν αυτών ζητούν να παρέμβει ο διεθνής οργανισμός πολιτικής αεροπορίας. Η ΕΕ ανταπαντά ότι σε καμία περίπτωση το μέτρο αυτό δεν αντίκειται στο διεθνές δίκαιο και επικαλείται πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
 
Οι ευρωβουλευτές σε κάθε περίπτωση τονίζουν την ανάγκη να προωθηθεί η νομοθεσία για να μπορέσει η ΕΕ να εφαρμόσει τις στρατηγικές «πράσινης» ανάπτυξης. Κρούουν δε τον κώδωνα του κινδύνου ότι σε περίπτωση που δεν εφαρμοσθεί η νομοθεσία θα δημιουργηθεί προηγούμενο για πολλές άλλες περιπτώσεις  όταν η Ρωσία, η Κίνα και οι ΗΠΑ δεν αποδέχονται τους ευρωπαϊκούς νόμους.