Μια ψηφιακή βιβλιοθήκη, το «Ελληνικό Χρονικό» με αρχειακά πλάνα από μαζικές κινητοποιήσεις, λαϊκά κινήματα, διαδηλώσεις και συλλαλητήρια, πορείες από το 2011 μέχρι σήμερα έχει δημιουργήσει ο σκηνοθέτης και κινηματογραφιστής, Ζαφείρης Χαϊτίδης.

Ads

Όπως δηλώνει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο «το υλικό το συγκεντρώνω από το 2011, αφορά την ελληνική οικονομική κρίση και τα πλάνα είναι τραβηγμένα ανάμεσα στο 2011 με 2016, (1.770 βίντεο/46 ώρες), ενώ η καταγραφή της προσφυγικής κρίσης ξεκινάει από το 2015 και μετά (250+ πλάνα/4+ ώρες».

Στην ουσία το Ελληνικό Χρονικό Ψηφιακό Αρχείο είναι μια οπτικοακουστική βάση δεδομένων που λειτουργεί, μέσω της ιστοσελίδας www.greekchroniclearchive.com, ως ένα διαδραστικό διαδικτυακό – ντοκιμαντέρ (interactive web-documentary), όρος μιας νέας μορφής ντοκιμαντέρ που χρησιμοποιεί τις δυνατότητες του διαδικτύου για να επικοινωνήσει το οπτικοακουστικό θέμα του – άμεσα – σε ένα διεθνές κοινό.

Στις 28 Ιανουαρίου 2018, η ιστοσελίδα του διαδικτυακού – ντοκιμαντέρ, «Ελληνικό Χρονικό: Ψηφιακό Αρχείο» θα κάνει επίσημη πρεμιέρα στο ελληνογερμανικό κοινό, στο πλαίσιο του φεστιβάλ κινηματογράφου, «Hellas Filmbox Berlin 2018», «μιας ελληνογερμανικής πρωτοβουλίας που γεφυρώνει τους δυο λαούς/κουλτούρες μέσω του κινηματογράφου».

Ads

Όπως υπογραμμίζει ο κ. Χαϊτίδης «το Ελληνικό Χρονικό χρονογραφεί την ελληνική κοινωνικοοικονομική κρίση, μέσα από την καταγραφή πολιτικών γεγονότων και μαζικών αντιδράσεων που βιντεοσκοπήθηκαν μεταξύ 2011 – 2016, και κάνει μια παρουσίαση της προσφυγικής κρίσης στην Ελλάδα». Η αρχειακή – ιστοσελίδα αποτελείται από 100 + Λίστες αναπαραγωγής – γεγονότων, 2.000+ ανεπεξέργαστα βίντεο, συνολικά 3.000+ λεπτών χειροκίνητων HD αμοντάριστων – πλάνων, ενώ υπάρχει και μια συλλογή 100 + φωτογραφιών που συμπληρώνουν το αρχειακό υλικό.

«Η ιδιαιτερότητα του πρότζεκτ είναι ότι οι επισκέπτες/χρήστες της ιστοσελίδας μπορούν να παρακολουθήσουν την εκτενή συλλογή από αμοντάριστα βίντεο βλέποντας χρονολογικά τις «Λίστες αναπαραγωγής – γεγονότων» τη μια μετά την άλλη. Ή έχουν την πρόσβαση ώστε να αλληλεπιδράσουν με τη ψηφιακή βάση δεδομένων, ελεύθεροι να κάνουν επιλογές θέασης χρησιμοποιώντας διάφορα εργαλεία – ιστοσελίδας. Ήδη, υλικά από αυτό το Αρχείο έχουν μεταδοθεί από μέσα ενημέρωσης και έχουν ενταχθεί σε μικρού και μεγάλους μήκους ταινίας, και ντοκιμαντέρ, από εγχώριες και διεθνείς εταιρίες παραγωγής και δίκτυα (National Geographic Studios, BBC, Arte, National Film Board of Canada, μεταξύ άλλων», λέει ο κ. Χαϊτίδης.

Όπως τονίζει ο κινηματικός κινηματογραφιστής, είναι ιστορικής αναγκαιότητας η οπτικοακουστική καταγραφή γεγονότων, ιδίως αυτών που είχαν κάποια ιστορική σημασία εκείνη τη χρονική στιγμή που διαδραματίστηκαν, ή μαζικών κινητοποιήσεων που εξέφρασαν το γενικό κλίμα, την ψυχολογία του λαού. «Εξίσου απαραίτητη είναι και η συλλογή, οργάνωση των όσων έχουν καταγραφεί, παραδείγματος χάρη, για κοινωνιολογική μελέτη ενός τόπου, ενός λαού. Έχει χρησιμότητα στο παρόν αλλά και σημασία για το μέλλον, ώστε μελλοντικές γενιές να μπορούν να εμπλουτίσουν, όσο αυτό είναι εφικτό, την “κοινωνική μνήμη” τους, έστω κι αν είναι ψηφιακά – τροφοδοτούμενη αυτή η μνήμη».

Το «Ελληνικό Χρονικό» αρχικά αφορούσε την καταγραφή υλικού για ένα (μελλοντικό) ντοκιμαντέρ «με σκοπό να ειπωθεί η ιστορία της ελληνικής κρίσης μέσα από την οπτική-γωνία και τη φωνή του ελληνικού λαού (μέσω της καταγραφής πολιτικών γεγονότων και μαζικών αντιδράσεων), καθώς επίσης να παρουσιαστεί η προσφυγική κρίση στην Ελλάδα, σε ένα διεθνές κοινό, ιδίως στις κοινότητες ομογενών παγκοσμίως».

Η «ακτινογραφία» του Ελληνικού Χρονικού

Ο Ζαφείρης Χαϊτίδης αναλύοντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο το «Ελληνικό Χρονικό» διευκρινίζει ότι η κατηγορία «Ελληνική Κρίση» αποτελείται από 95 Λίστες αναπαραγωγής-γεγονότων (10-40 βίντεο η κάθε μία) διαφορετικών μαζικών κινητοποιήσεων που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα, κινηματογραφημένα κυρίως – αλλά όχι αποκλειστικά – έξω από το κτίριο του Ελληνικού Κοινοβουλίου και την πλατεία Συντάγματος. «Αυτά τα μαζικά γεγονότα συμπεριλαμβάνουν αντιφασιστικά συλλαλητήρια, γενικές απεργίες, πορείες διαμαρτυρίας και βίαιες διαδηλώσεις, καθώς επίσης και άλλων γεγονότων που προκάλεσαν μαζικές αντιδράσεις, όπως το κλείσιμο της ΕΡΤ», λέει ο κ. Χαϊτίδης.

Η κατηγορία «Ελληνική Κρίση» επιπλέον περιλαμβάνει την Λίστα αναπαραγωγής «Προτεινόμενα Βίντεο» όπου παρουσιάζονται μονταρισμένες εκδοχές ορισμένων γεγονότων, καθώς και βίντεο που εμπεριέχουν αρχειακό υλικό από αυτό το Αρχείο, την Λίστα αναπαραγωγής «Επιλεγμένα Πλάνα», όπου ξεχωρίζουν ορισμένα μονοπλάνα (Best – of) από όλες τις Λίστες αναπαραγωγής – γεγονότων μεταξύ 2011-2016, την Λίστα αναπαραγωγής «Ελλήνων Φωνές», η οποία είναι μια συλλογή όλων των δηλώσεων στη κάμερα – από συνεντεύξεις ή καταγεγραμμένες εξ απροόπτου- από διάφορους Έλληνες πολίτες και τέλος το «Χρονολόγιο», όπου απαριθμεί όλες τις Λίστες αναπαραγωγής – Γεγονότων σε χρονολογική σειρά, από το 2011 μέχρι το 2016.

Η κατηγορία «Προσφυγική Κρίση» τεκμηριώνει τα δεινά των μεταναστών και προσφύγων καθώς εισέρχονται από την Τουρκία στην Ελλάδα, την μεταναστευτική πύλη στην Ευρώπη. Τα πλάνα της «Προσφυγικής Κρίσης» κινηματογραφήθηκαν, κυρίως, μεταξύ 2015-2016, και είναι χωρισμένα ανάμεσα σε 5 ξεχωριστές τοποθεσίες, τριών διαφορετικών περιοχών της Ελλάδας: 1) Λέσβος 2) Λιμάνι Πειραιά (Αθήνα), 3) Πλατεία Βικτωρίας (Αθήνα), 4) Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων Ελληνικού (Αθήνα) και 5) Αυτοσχέδιος καταυλισμός προσφύγων Ειδομένης (σύνορα βόρειας Ελλάδας). Στις 5 Λίστες αναπαραγωγής – Τοποθεσιών προηγείται, και ακολουθείται μετά, από δυο Αντιφασιστικά Συλλαλητήρια (Λίστες αναπαραγωγής – Γεγονότων) που έλαβαν μέρος στην Αθήνα: το πρώτο συλλαλητήριο είναι από το 2012, ενώ το δεύτερο, από το 2017.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ