Κι εσείς έρχεστε τώρα εδώ και ισχυρίζεστε ότι είστε πρίγκιπας. Ωραία λοιπόν και μάλλον θα είστε κιόλας, αφού αυτή τη στιγμή φαίνομαι να έχω ξυπνήσει, κάτι που μόνο χάρη σε σας είναι δυνατόν, όπως μου είχε προμηνύσει κάποτε η κυρία Φ. Όποιος και να είστε εσείς, εγώ έτσι κι αλλιώς πρέπει να δεχτώ αυτό που παίρνω. Δεν παραμιλώ στον ύπνο μου, πού και πού ξυπνώ απ’ αυτόν. Και τώρα προφανώς έχω ξυπνήσει στ’ αλήθεια.

Ads

Κι αυτή η κυρία Φ. με τις εικασίες της ότι η ψυχή μου δεν θα άντεχε μια φορά να μείνει για πολύ στο σώμα μου! Και για κάτι τέτοια ζητούν και χρήματα από πάνω αυτές οι μάντισσες, απίστευτο! Πώς θα το αντέξετε λοιπόν εσείς, αγαπητέ μου κύριε πρίγκιπα, αφού ούτε κι η ψυχή μου μια φορά δεν το έχει καταφέρει! Θέλετε να μου εξηγήσετε ποια είμαι εγώ, ενόσω εγώ ήδη προσπαθώ από εκείνο το φιλί να συμπεράνω ποιος είστε εσείς; Στο σημείο αυτό πάντως βρίσκομαι ένα βήμα πιο μπροστά από εσάς. Πρίγκιπας είναι απλά το όνομά σας ή είστε κιόλας; Ανοησίες.

Πρέπει να είστε, βλέπε παραπάνω, διαφορετικά εγώ θα κοιμόμουν ακόμη. Όμως ποιος είστε στ’ αλήθεια; Ποια χώρα σκέφτεστε να κυβερνήσετε; Στοιχηματίζω τη δική μου. Γι’ αυτό και εγώ τρυπήθηκα με το βελόνι ή ό,τι ήταν αυτό. Μάταια έστυβα το μυαλό μου να βρω την αιτία εκείνου του φριχτού πόνου, παρ’ όλο που το έβλεπα το βελόνι, εκείνο το μυτερό πράγμα ξέρετε. Και μετά έφυγα. Πάει. Σκοτάδι. Τέλος. Ποια είμαι. Πού είμαι. Τώρα αντιλαμβάνομαι ότι πρέπει να είστε πρίγκιπας και υποτάσσομαι στην αλήθεια του Είναι σας. Ας είναι, πολλοί θα με φθονήσουν για σας και για μένα όμως, επειδή κι εγώ πριγκίπισσα είμαι.

Εμφανίζομαι σε εξώφυλλα περιοδικών, αλλά ούτε κι αυτά μπορούν να μου αποδείξουν ποια είμαι. Ίσως όλοι οι άνθρωποι να είναι πριγκίπισσες και πρίγκιπες. Έτσι λένε οι παπάδες, και ο κόσμος, στους αγώνες του για επιβίωση, είναι τόσο ηλίθιος που τους πιστεύει. Όλοι οι άνθρωποι που γνωρίζω είναι πλέον ένας φράκτης από βάτα και αγριοτριανταφυλλιές. Είναι ήδη πάντως ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Και οι ισχυροί είναι ανελέητοι απέναντί τους όπως η φύση απέναντι στη φύση. Θυμάμαι αμυδρά. Τριαντάφυλλα. Μπορεί κιόλας να προκαλεί ανασφάλεια σε κάποιους.

Ads

Τι γράφει εδώ; Μια γυναίκα λέει: Ήταν μια μορφή τρέλας. Λέει: Χάρη σ’ αυτόν ήλπιζα ότι θα μπορούσα επιτέλους να ζήσω. Λέει: Ήθελα να ζω μόνο γι’ αυτόν και ήταν λες και μέσω εκείνου είχα βρει επιτέλους την ψυχή μου, λες και χωρίς εκείνον να μην ήμουν τίποτα περισσότερο παρά ένα άδειο δοχείο και πρώτος εκείνος με γέμισε και μάλιστα με αγάπη. Μπράβο. Αυτή η γυναίκα μόλις δημιουργήθηκε και εγώ είμαι η πρώτη που τη συγχαίρω.

Τώρα εκείνη κοιτάζει έναν άντρα και δείχνει να γνωρίζει ακριβώς με ποιον έχει να κάνει. Τώρα εκείνη ετοιμάζεται να τ’ αρπάξει όλα με μιας και για πάντα, αντί να αναμασά με ικανοποίηση αυτά που έχει και να χαίρεται τη δροσερή βοσκή. Και ρωτά την κατάκτησή της: Είσαι ακόμη ο ίδιος άνθρωπος που ήσουν και χτες; Και θα είσαι κι αύριο ακόμη ο ίδιος; Μεθαύριο; Κι αφού εκείνος πια είναι όλη της η ψυχή, εκείνη θέλει να μάθει επιπλέον ποιος είναι; Απίστευτο.  

Απόσπασμα από το έργο της Ελφρίντε Γέλινεκ, «Δράματα για Πριγκίπισσες (Ο Θάνατος και το Κορίτσι I-V)».

Η Ελφρίντε Γέλινεκ (Elfriede Jelinek, 20 Οκτωβρίου 1946) είναι Αυστριακή συγγραφέας θεατρικών έργων και μυθιστοριογράφος. Το 2004 κέρδισε το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, όπως ανέφερε η Σουηδική Ακαδημία «για την μουσική ροή του λόγου και του αντίλογου σε μυθιστορήματα και θεατρικά έργα τα οποία με ασυνήθιστο γλωσσολογικό ζήλο αποκαλύπτουν τον παραλογισμό των στερεοτύπων της κοινωνίας και τη δύναμή τους να υποδουλώνουν». Βασικά θέματα στο μυθιστορηματικό και θεατρικό έργο της Γέλινεκ είναι η γυναικεία σεξουαλικότητα, η κακοποίησή της και ο πόλεμος των φύλων.

Πηγή: doctv.gr