Από την πρώτη τους εμφάνιση το 2009, το τρίο GoGo Penguin έχει σηματοδοτήσει μία σημαντική εξέλιξη στο χώρο της τζαζ. Μία εξέλιξη που επικυρώθηκε με την κυκλοφορία του νέου άλμπουμ του γκρουπ από την πιο εμβληματική δισκογραφική εταιρεία της τζαζ, την Blue Note, στις 5 Φεβρουαρίου.

Ads

Η μουσική των GoGo Penguin δεν απευθύνεται μόνο στο παραδοσιακό, κυρίως μεσήλικο, ακροατήριο της τζαζ. Οι έντονοι ρυθμοί της και οι πρωτότυπες μελωδίες της βρίσκουν μεγάλη απήχηση και στη νεολαία. Το κομμάτι Kamaloka από το άλμπουμ τους «v2.0» είναι χαρακτηριστικό της μουσικής τους: Μελωδική, συνοδευόμενη από έντονα κρουστά, με το μπάσο να κοντράρει αδιάκοπα τη μελωδία.

Ένας νέος ήχος, βαθιά ριζωμένος στην τζαζ

Το τρίο αποτελείται από τον πιανίστα Chris Illingworth, τον ντράμερ Rob Turner και τον μπασίστα Nick Blacka, τρεις νέους δεξιοτέχνες μουσικούς που έχουν αναπτύξει ένα στυλ παρεμφερές με αυτά των διάσημων πιάνο τρίο της τζαζ, από τους Ντιουκ Έλινγκτον, Τσαρλς Μίνγκους και Μαξ Ρόουτς, μέχρι τον Esbjörn Svensson

Ads

Η μουσική των GoGo Penguin είναι πολυδιάστατη, και εμπεριέχει ποικιλόμορφες επιδράσεις, από τον πιανίστα Tord Gustavsen, μέχρι τους Massive Attack και τους κλασικούς συνθέτες Chopin, Debussy και Mahler.   Όμως παραμένει βαθιά ριζωμένη στην τζαζ.

Πολλά κομμάτια των GoGo Penguin χαρακτηρίζονται από έντονα κρεσέντο που διαχωρίζονται με μελωδικά διαλείμματα. Οι διακυμάνσεις της έντασης των κομματιών τους είναι έκδηλες στο τελευταίο μέρος του Murmuration (επίσης από το άλμπουμ v2.0): 

Το τρίο κατάγεται από το Μάντσεστερ της Αγγλίας και τα δύο πρώτα άλμπουμ τους, Fanfares (Gondwana Records, 2012), και v2.0 (Gondwana Records, 2014) είχαν μεγάλη απήχηση και ανέδειξαν το γκρουπ ως μια σημαντικότατη προσθήκη στη δισκογραφία της τζαζ.

image

Η πιο διάσημη δισκογραφική εταιρεία της τζαζ, η Blue Note, αναγνώρισε το ταλέντο τους και συμφώνησε να παράγει μία σειρά τριών άλμπουμ του γκρουπ, το πρώτο από τα οποία, Man Made Object (Blue Note, 2016, διανέμεται από την Decca Records), μόλις κυκλοφόρησε. Ένα κομμάτι του νέου δίσκου, το All Res, έχει ήδη αναρτηθεί στο διαδίκτυο:

Το άνοιγμα της τζαζ σε ένα νεανικότερο ακροατήριο

Ένα σημαντικό επίτευγμα των GoGo Penguin είναι ότι η μουσική τους βρήκε απήχηση σε ένα ακροατήριο που αποτελείται κυρίως από νέους, σε αντίθεση με τις πιο παραδοσιακές μορφές τζαζ.  Τα εισιτήρια των ζωντανών παραστάσεων τους γίνονται ανάρπαστα λόγω της μεγάλης συμμετοχής του νεανικού κοινού, και πολλοί DJ χρησιμοποιούν την τζαζ των GoGo Penguin στα προγράμματα τους.

Το ενδιαφέρον για την τζαζ είχε μειωθεί σημαντικά για αρκετά χρόνια. Για παράδειγμα, το 2014 στις ΗΠΑ, τη γενέτειρα της τζαζ, οι πωλήσεις δίσκων τζαζ αντιστοιχούσαν μόνο στο 2% των πωλήσεων όλων των ειδών μουσικής. Η άνοδος των ψηφιακών εκδόσεων μουσικής και οι αναδυόμενες τάσεις, που συχνά διαπερνούσαν τα καθιερωμένα όρια της τζαζ, είχαν σχετικά μικρή ανταπόκριση από το παραδοσιακό κοινό της τζαζ.

Η κατάσταση έχει αρχίσει να αλλάζει, με το επίκεντρο της τζαζ να μετατοπίζεται στην Ευρώπη, υποστηριζόμενο από ένα ευρύτερο και νεώτερο κοινό, την εντυπωσιακή ανάπτυξη της σκανδιναβικής τζαζ, την πρωτοποριακή δισκογραφική εταιρεία ECM και την πληθώρα φεστιβάλ τζαζ που οργανώνονται κάθε χρόνο ανά την ήπειρο. Ταυτόχρονα, οι ρυθμοί της τζαζ απορροφούν όλο και περισσότερα στοιχεία άλλων ειδών μουσικής, από dance μέχρι rap και trip-hop, τα οποία επεκτείνουν την εμβέλεια της τζαζ χωρίς να αναιρούν την ιδιαιτερότητα της.

Οι GoGo Penguin αποτελούν ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα των αναδυόμενων τάσεων της τζαζ που απευθύνονται σε ένα ευρύτερο κοινό, και συγχωνεύουν τη δυναμικότητα των νέων εξελίξεων με πιο παραδοσιακές μορφές τζαζ, όπως στο κομμάτι Unconditional, από το άλμπουμ Fanfares:

Η ιστορία επαναλαμβάνεται;

Οι εξελίξεις της τζαζ δεν γίνονται πάντα άμεσα αποδεκτές από όλους τους οπαδούς της. Η ιστορία της τζαζ περιέχει πολλά παραδείγματα νέων τάσεων που αντιμετωπίστηκαν με έντονο σκεπτικισμό από τους λάτρεις των παραδοσιακών εκφράσεων της όταν πρωτοεμφανίστηκαν. Η cool, η bebop  και η free τζαζ δεν έγιναν ευρέως αποδεκτές από τους λάτρεις της τζαζ για αρκετά χρόνια, αλλά τελικά επικυρώθηκαν ως κυρίαρχα ρεύματα της μουσικής. 

Η ιστορία ίσως επαναληφθεί και πάλι για λίγο, έως ότου τα πιο παραδοσιακά γούστα εγκλιματιστούν με τις νέες εξελίξεις. Εν τω μεταξύ οι GoGo Penguin αναζωογονούν την τζαζ και διευρύνουν με τόλμη την εμβέλεια και την ελκυστικότητα της, όπως έπραξαν και πολλοί μεγάλοι μουσικοί στο παρελθόν, από τον Τσάρλι Πάρκερ μέχρι τον Esbjörn Svensson. Διότι μάλλον αληθεύει ο ορισμός ότι τζαζ δεν συνιστά τι παίζει ένας μουσικός, αλλά πώς το παίζει.