Την 1η Σεπτεμβρίου 1925, γεννήθηκε ο Αρτ Πέπερ, ένας από τους πιο ταλαντούχους σαξοφωνίστες και ταυτόχρονα μία από τις πιο ταραχώδεις προσωπικότητες της τζαζ. Η εκπληκτική δεξιοτεχνία του στο σαξόφωνο, οι συναρπαστικές συνθέσεις του και η θυελλώδης ζωή του έχουν αφήσει εποχή στην ιστορία της τζαζ.

Ο Πέπερ άρχισε να παίζει μουσική σε μικρή ηλικία. Εξελίχθηκε σε ένα από τους καλύτερους άλτο σαξοφωνίστες της τζαζ, αλλά ήταν εξίσου εντυπωσιακός με το κλαρινέτο, το οποίο έπαιζε με μία ιδιαίτερη τεχνική και με μία ηχητική τζαζ πρωτάκουστη για αυτό το όργανο, την οποία κανείς δεν κατάφερε να μιμηθεί. Η αριστοτεχνία του Αρτ Πέπερ στο κλαρινέτο εκδηλώνεται στην πιο τέλεια μορφή της στο κομμάτι More For Less:

Έπαιζε επίσης τενόρο σαξόφωνο, αν και η δεξιοτεχνία του σε αυτό δεν ήταν εφάμιλλη της ασύγκριτης μαεστρίας του στο άλτο σαξόφωνο και στο κλαρινέτο. Παρ’ όλα αυτά. ένα από τα επιτεύγματά του ήταν η ηχογράφηση ενός «ντουέτου» με τον εαυτό του (χρησιμοποιώντας over-dubbing), παίζοντας άλτο και τενόρο σαξόφωνο διαδοχικά, με άψογο συγχρονισμό των δύο τμημάτων της σύνθεσης.

Ήταν επίσης ένας προικισμένος συνθέτης μουσικής, φημισμένος για την ικανότητά του να συνθέτει εντυπωσιακά κομμάτια σε ελάχιστο χρόνο. Ο Πέπερ έδωσε ένα χαρακτηριστικό δείγμα της ικανότητάς του ως συνθέτη όταν ταξίδευε με συναδέλφους του και το αυτοκίνητό τους έμεινε από βενζίνη. Οι άλλοι μουσικοί πήγαν να φέρουν βενζίνη και γυρίζοντας βρήκαν τον Πέπερ να τους περιμένει έχοντας συνθέσει ένα μακροσκελές κομμάτι.

Ο Πέπερ υπήρξε ένας από τους πρωτοπόρους της μπίμποπ και τους εισηγητές του στυλ που έμεινε γνωστό ως West Coast Jazz, αλλά δεν επηρεάστηκε από τη κυρίαρχη τάση της μπίμποπ τζαζ της εποχής που αντιπροσώπευαν οι Τσάρλι Πάρκερ, Ντίζι Γκιλέσπι και Μάιλς Ντέιβις . Η μουσική του συχνά είχε έντονα στοιχεία μπλουζ, όπως στο Thank You Blues:

Έχοντας μια αλκοολική μητέρα και έναν αλκοολικό και βίαιο πατέρα, ο Αρτ Πέπερ είχε τραυματικές εμπειρίες στην παιδική του ηλικία, που του άφησαν πολλά κατάλοιπα. Δεν εμπιστευόταν κανένα, και πάντα έψαχνε για ανθρώπους που θα μπορούσε να εμπιστευθεί, να αντικαταστήσουν τον πατέρα που ουσιαστικά δεν είχε ποτέ. Η βιογραφία του «Straight Life», που έγραψε ο Πέπερ με τη γυναίκα του, διηγείται  μια ζωή που, σε αντίθεση με τον τίτλο, δεν ήταν καθόλου συμβατική. Εξαρτημένος από την ηρωίνη για τα περισσότερα χρόνια της μουσικής του καριέρας, ο Αρτ Πέπερ φυλακίστηκε 4 φορές και πέρασε συνολικά σχεδόν 5 χρόνια στη φυλακή. Παρά την κατάχρηση των ναρκωτικών, υπήρξε ένας ακούραστος και δημιουργικός συνθέτης και σαξοφωνίστας.

Το 1980, σε ένα από τα τελευταία του ταξίδια στην Ευρώπη, ηχογράφησε στο Λονδίνο ένα  εξαιρετικό δίσκο, το Blues for the Fisherman (TAA/Mole, 1980), ο οποίος κυκλοφόρησε  με το όνομα του κουαρτέτου του πιανίστα Milcho Leviev, καθότι ο Πέπερ είχε συμβόλαια με διάφορες δισκογραφικές εταιρείες που δεν του επέτρεπαν να βγάλει το δίσκο στο όνομα του (ο Milcho Leviev έχει εγκατασταθεί στη Θεσσαλονίκη εδώ και αρκετά χρόνια και προσφέρει εξαιρετικές ζωντανές παραστάσεις τζαζ). Το κομμάτι Blues for the Fisherman δίνει ένα άριστο δείγμα της δυναμικότητας του σαξοφώνου του Πέπερ:


 

Η δισκογραφία του Πέπερ είναι τεράστια, αλλά τα άλμπουμ του Live at the Village Vanguard (Contemporary, 1977, 9 CD), Art Pepper Meets the Rhythm Section (Contemporary, 1957) και Art Pepper Plus Eleven (Contemporary, 1959), μάλλον αποτελούν τα καλύτερα δείγματα της αριστοτεχνίας του σαξοφώνου του και των μουσικών του συνθέσεων.

Ο Αρτ Πέπερ πέθανε από εγκεφαλικό στις 15 Ιουνίου 1982, αφήνοντας πίσω του ένα ευρύτατο μουσικό έργο και μία αξέχαστη εκφραστικότητα  στο άλτο σαξόφωνο και το κλαρινέτο.