Πάνω από 400 δημιουργοί του Ελληνικού τραγουδιού έσπευσαν να ανταποκριθούν στο κάλεσμα των 450+ σήμερα στο Passport - Κεραμεικός όπου ανακοινώθηκε η ίδρυση του νέου σωματείου ΑΣΜΑ 450+. Ανάμεσά τους η Δήμητρα Γαλάνη, ο Μάνος Ελευθερίου η Χάρις Αλέξιου, ο Γιώργος Νταλάρας, η Λίνα Νικολακοπούλου, ο Νότης Μαυρουδής, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Χάρης Κατσιμίχας, ο Παύλος Παυλίδης, ο Οδυσσέας Ιωάννου, ο Αντώνης Ανδρικάκης , ο Νίκος Μωραϊτης, ο Νίκος Αντύπας, ο Απόστολος Ρίζος, ο Νικήτας Κλιντ και πολλοί άλλοι. 

Στο πάνελ ήταν η διοικούσα επιτροπή του νέου σωματείου (Άντώνης Πλέσσας, Φοίβος Δεληβοριάς, Παναγιώτης Καλατζόπουλος, Σταύρος Ξαρχάκος, Νίκος Ζούδιαρης, Γιώργος Χατζιδάκις και Μιχάλης Αβατάγγελος). Η συντονιστική επιτροπή του σωματείου αποτελείται από τους Φωτεινή Λαμπρίδη, Παρασκευάς Καρασούλος, Μυρσίνη Λοΐζου. 

Η συνέντευξη τύπου είχε τον χαρακτήρα εκδήλωσης που όπως χαρακτηριστικά είπαν οι ίδιοι οι δημιουργοί ήταν η μεγαλύτερη συγκέντρωση μεταπολιτευτικά. Οι δημιουργοί ενημέρωσαν τους δημοσιογράφους σχετικά με το κύριο αίτημά τους που είναι η άμεση τοποθέτηση Κρατικού Επιτρόπου και η ταυτόχρονη παύση της αμαρτωλής διοίκησης της ΑΕΠΙ. Ενημέρωσαν επίσης για τις μαζικές μηνύσεις και αγωγές που θα κάνουν οι δημιουργοί στη στη διοίκηση της ΑΕΠΙ.

Στο προεδρείο ήταν ο Σταύρος Ξαρχάκος “μπροστάρης της πρωτοβουλίας” όπως είπε χαρακτηριστικά ο Φοίβος Δεληβοριάς. Εκτός από τις τοποθετήσεις των μελών της διοικούσας επιτροπής που ακολουθούν τοποθετήθηκε επίσης, ο νομικός σύμβουλος του Σωματείου Γιωργανδρέας Ζάννος και  ο πρόεδρος της Αυτοδιαχείρισης Γιάννης Γλέζος ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων πως το θέμα είναι να εξυγιανθεί η ΑΕΠΙ για να έχουν οι δημιουργοί έναν διάφανο οργανισμό. “Συντάσσομαι ολόψυχα στην κίνηση των 450+, ως  συνθέτης με τα ελάχιστα τραγούδια που έχω ηχογραφήσει, κυρίως όμως ως συγγενής, ερμηνευτής και μουσικός. Διεκδικώ μαζί σας την αποκατάσταση και τη διαφάνεια στη διαχείριση και την απόδοση του πνευματικού, αλλά και ηθικού δικαιώματος των δημιουργών” έγραφε μεταξύ άλλων το μήνυμα του Γιώργου Νταλάρα.

Άντωσης Πλέσσας: Οι δημιουργοί δεν έμειναν σιωπηλοί τόσα χρόνια

“Στις δεκάδες συναντήσεις που είχαμε με τουλάχιστον 5 διαφορετικούς υπουργούς πολιτισμού, πλήθος βουλευτών, νομικούς συμβούλους, διευθυντές και προέδρους οργανισμών, φορείς και επιτροπές δεχόμασταν συχνά την ακόλουθη παρατήρηση: “Πολύ ενδιαφέροντα και άξια προβληματισμού τα όσα μας καταγγέλλετε αλλά εμείς δεν γνωρίζαμε ότι έχετε θέματα αναφορικά με τον τρόπο που διαχειρίζεται η ΑΕΠΙ τα δικαιώματά σας” τόνισε στην εισήγησή του ο Αντώνης Πλέσσας, μέλος της διοικούσας επιτροπής του νέου σωματείου.

“Είναι όπως πράγματι έτσι; Φυσικά και όχι. Καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας της ΑΕΠΙ από την ίδρυσή της το 1930 ως και σήμερα οι αντισυμβαλλόμενοι με αυτήν δημιουργοί πότε μεμονωμένα και πότε συλλογικά κατήγγειλαν επανειλημμένα τις καταχρηστικές συμπεριφορές, την κακοδιαχείριση, την αδιαφάνεια και την απουσία λογοδοσίας από πλευράς των διοικούντων της. Από τον Σμυρνιό ρεμπέτη Σταύρο Παντελίδη που με επιστολή του τον Ιουλίου 1934 ζητά από τον τότε διευθυντή της ΑΕΠΙ Ζαχαρία Μακρή την ακύρωση της σύμβασής του διότι αυτή έγινε με «μη νόμιμα μέσα».Ο γιος του Μάρκου Βαμβακάρη μας ενημέρωσε ότι ο διευθυντής και ιδιοκτήτης της ΑΕΠΙ Κώστας Μακρής έδινε προκαταβολές ή δάνεια σε μέλη της με αντάλλαγμα ποσοστά στα έργα των δημιουργών που σε ορισμένες περιπτώσεις έφταναν και το 50% και φυσικά την αντικατάσταση του ονόματος του δημιουργού από την ετικέτα του δίσκου με το δικό του. Με απλά λόγια, η Ανώνυμος Εταιρία για την Προστασία της Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ) λειτουργούσε ενάντια στην ίδια της την συμβατική υποχρέωση. Οι ατομικές καταγγελίες παρά τον πολύ μεγάλο αριθμό τους δεν έγιναν ευρέως γνωστές. Εν αντιθέσει οι συλλογικές δράσεις ενάντια στην κακοδιαχείριση της ΑΕΠΙ έτυχαν μεγαλύτερης δημοσιότητας και προβολής.”

Φ.Δεληβοριάς: Οι μέρες της οικογένειας Ξανθοπούλου στην ΑΕΠΙ έχουν τελειώσει

“Αρχίζω με ένα αξίωμα: οι μέρες της οικογένειας Ξανθοπούλου στην ΑΕΠΙ έχουν τελειώσει. Για πάντα. Και η ευθύνη  τους βαραίνει αποκλειστικά.” είπε ο Φοίβος Δεληβοριάς. “Από τις αρχές του  2010 , παρακολουθούσαμε ανήσυχοι τους απαράδεκτους διαχειριστικούς αυτοσχεδιασμούς του υιού Δημήτρη Ξανθόπουλου, τους τρομακτικούς ισολογισμούς της εταιρείας, την πτώση των διανομών μας κατά 70%, τα μηδενικά έσοδά μας από τις  ψηφιακές πλατφόρμες κι ένα σωρό άλλα οριακά φαινόμενα. Οργανωθήκαμε, λοιπόν, για να διεκδικήσουμε μιαν ΑΕΠΙ έτοιμη να αντιμετωπίσει τον 21ο αιώνα. 120 γνωστά ρεπερτόρια φτιάξαμε το ΜΕΤΡΟΝ, ανεξάρτητο σύλλογο που στόχος του ήταν να θέσει στην ΑΕΠΙ τα αυστηρά ερωτήματα. Όταν μετά από έναν ολόκληρο χρόνο καταλάβαμε πως απαντήσεις δεν επρόκειτο να λάβουμε, αναγκαστήκαμε να ζητήσουμε τη βοήθεια της Πολιτείας.

Ζητήσαμε το πιο απλό. Διαχειριστικό έλεγχο. Αυτός μόνο θα μπορούσε να δώσει την απάντηση στο αν υπήρχε πράγματι η εφιαλτική κακοδιαχείριση που φοβόμασταν. Ζητήσαμε επίσης η ΑΕΠΙ να συμμορφωθεί με την κοινοτική οδηγία προκειμένου να αποκτήσει εποπτικό συμβούλιο από μας και  να μειώσει τις πρωτοφανείς προμήθειές της (37 % , ενώ παντού είναι 20), να είναι δηλαδή λογική και ελεγχόμενη όπως ο κάθε Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης στην υπόλοιπη Ευρώπη. Να μπορούν επίσης να της επιβάλλονται κυρώσεις, αν παρανομεί.Τέλος, ψάχναμε να βρούμε έναν τρόπο ώστε στη χειρότερη περίπτωση, να επέμβουμε στη διοίκηση με έναν ικανότερο μάνατζερ και να εμποδίσουμε τους μετόχους να κάνουν πτώχευση,  αν έκριναν πως τους συνέφερε. Καταλήξαμε στη γνωστή πια λύση του επιτρόπου

.Από όλους τους Υπουργούς Πολιτισμού στους οποίους ζητήσαμε τα παραπάνω, ευήκοον ους βρήκαμε μόνο στην περίπτωση του κυρίου Νίκου Ξυδάκη. Αυτός διέταξε τον έλεγχο και ξεκίνησε την προσπάθεια για σωστή ενσωμάτωση της οδηγίας στην ελληνική πραγματικότητα. Όταν ο Ξυδάκης έφυγε από το Υπουργείο, ο κος  Αριστείδης Μπαλτάς συνέχισε το έργο του και κατέθεσε το Νομοσχέδιο στα τέλη του 2015.

Ποιες οι αντιδράσεις της ΑΕΠΙ σε όλα αυτά; Στον έλεγχο αντέδρασε τρομοκρατώντας παραπλανητικά τους δημιουργούς πως θα δημοσιοποιούνταν τα προσωπικά τους δεδομένα. Τον εμπόδισε έτσι για ένα σχεδόν χρόνο. Στο δε Νομοσχέδιο αντέδρασε με δύο τρόπους. Πρώτον, έφτιαξε δικό της αντισωματείο, το ΣΩΜΣΕ, το οποίο συνεδρίαζε στην εταιρεία για να στελεχώσει  το Εποπτικό Συμβούλιο που προέβλεπε ο νόμος και για να αποδυναμωθεί το ΜΕΤΡΟΝ.Και δεύτερον, μετέφερε την έδρα της εταιρείας στην Κύπρο.

Όταν το τελευταίο αποκαλύφθηκε τον Ιούνιο του 2016, ο κύριος Μπαλτάς επέβαλε διοικητικό πρόστιμο ύψους 80.000 στην ΑΕΠΙ και διέταξε να συνεχιστεί ο έλεγχος.

Τον Ιούλιο,όμως, έγινε κάτι πρωτοφανές. Βουλευτές της ΕΠΕΚΕ Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ και συγκεκριμένοι δημιουργοί, κάποιοι δυστυχώς από το ΔΣ του ΜΕΤΡΟΝ, έπεισαν τον Υπουργό να αποσύρει το νομοσχέδιο που είχε περάσει από τη Νομοπαρασκευαστική, και τον πίεσαν  να το ξαναγράψει από την αρχή. Η αφορμή ήταν υποτίθεται η απόσυρση του άρθρου 45, της περίφημης «διαμεσολάβησης» με τους χρήστες.

Στην συζήτηση για το ξαναγράψιμο του νομοσχεδίου, το ΜΕΤΡΟΝ αποκλείστηκε. Εκτός από τη μειοψηφία του ΔΣ  που ανέφερα, η οποία είχε κρυφή επαφή με τους βουλευτές και τον Υπουργό όλο το καλοκαίρι. Αποτέλεσμα ήταν να γυρίσουμε από τις διακοπές και να βρούμε μιαν εκδοχή του Νομοσχεδίου που δεν είχε αλλάξει απλώς το άρθρο 45, αλλά είχε επιπλέον αφαιρέσει την δυνατότητα του Επιτρόπου, είχε αδυνατίσει το Εποπτικό, είχε ξανανεβάσει την προμήθεια και είχε σειρά διατάξεων που βόλευαν μόνο τους μετόχους και καθόλου εμάς.”

Διαμαρτυρηθήκαμε. Προσπαθήσαμε να αλλάξουμε κάποια απ ’αυτά προς όφελός μας. Δεν καταφέραμε και πολλά. Η ΑΕΠΙ όμως  γύρισε απ’την Κύπρο, το δε ΣΩΜΣΕ  και η μειοψηφία μας καταχειροκρότησαν το νέο νομοσχέδιο.

Συμβαίνουν όμως δύο πράγματα που δεν τα είχαν λογαριάσει οι μέτοχοι της ΑΕΠΙ. Πρώτον, ο υπουργός αντικαθίσταται από την κα Λυδία Κονιόρδου.  Αυτή  διαβάζει το Νομοσχέδιο, το βρίσκει αντισυνταγματικό και αποφασίζει να το ξαναεπεξεργαστεί. Δεύτερον, το πόρισμα του ελέγχου αποδεικνύεται καταπέλτης και επιβεβαιώνει τους χειρότερους φόβους μας. Ένα πραγματικό σκάνδαλο,  οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό.”

Παναγιώτης Καλατζόπουλος: Κανείς δεν μπορεί να μας επιβάλει με το ζόρι το Σύνδρομο της Στοκχόλμης

“Ζούμε 2 χρόνια τώρα ένα παρατεταμένο πραξικόπημα που σπάει σε μικρά επεισόδεια, όπου δυνάμεις πολιτικές νομικές και μίας μειοψηφίας δημιουργών εμποδίζει με λυσσαλέο τρόπο να γίνει το αυτονόητο. Πραξικοπήματα κατά θεσμών κατά ακόμα και του πρωθυπουργού του ίδιου.” είπε ο Π. Καλατζόπουλος. “ Να υπάρξει κάθαρση μετά πόρισμα της Ε & Υ για την ΑΕΠΙ να υπάρξει εποπτεία, διαφάνεια και νοικοκύρεμα της υπόθεσης Συλλογική Διαχείριση. Τα πραξικοπήματα αυτά εκδηλώνονται από διάφορες πηγές. Αναιρούν θεσμούς ακόμα και τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Δηλ. Ένα Βαθύ Κράτος σε μικρογραφία – το ζούμε 5 χρόνια τώρα γιατί κάθε φορά που επιχειρούμε κάτι, σπρώχνουμε τοίχο.

Για να καταλάβουν όλοι όσοι δεν έχουν ασχοληθεί με το θέμα υπάρχουν 2 τάσεις. Αυτές τις 2 τάσεις μπορεί να τις καταλάβει κανείς από μία και μοναδική διαφορά μεταξύ τους. Η μία τάση «το Βαθύ Κράτος» που συρρικνώνεται, λέει ότι θέλουμε να συνεχίσει να υπάρχει στην διοίκηση της ΑΕΠΙ η οικογένεια Ξανθόπουλου και η άλλη τάση λέει «εμείς τα θύματα,μετά τις αποκαλύψεις, με τους θύτες δεν θέλουμε να ζήσουμε ούτε ένα παραπάνω λεπτό» Κανείς δεν μπορεί να μας επιβάλει με το ζόρι το Σύνδρομο της Στοκχόλμης. Ο κος Μπαλτάς ερωτήθηκε 4 φορές δημοσίως ποιοι  είναι αυτοί οι δημιουργοί που άσκησαν πιέσεις; Δεν απάντησε. Ποιοί είναι οι νομικοί που έγραψαν την 2η εκδοχή; Δεν απάντησε. Εδώ οφείλουμε να πούμε για τον Μπαλτά ότι είναι ένα τραγικό πρόσωπο διότι αφ’ ενός αναλαμβάνει με γενναιότητα την πολιτική ευθύνη ενός τραγέλαφου παραγωγής του και αφ’ ετέρου είναι εκείνος που υπογράφει και ολοκληρώνει τον έλεγχο. Δηλαδή του ανήκει η ευθύνη για το ατόπημα της απόσυρσης αλλά και το ΕΥΓΕ για την ολοκλήρωση του πορίσματος της Ε&Υ.”

Υπάρχουν ορισμένοι τομείς στην κοινωνία υπεράνω κομμάτων. τομείς που αφορούν τους πάντες. Παιδεία Άμυνα Πολιτισμός. Καλούμε τα κόμματα να ομονοήσουν να συνεργαστούν να θάψουν τα μικροπολιτικά αντανακλαστικά τους  και αν θέλετε να μας χρησιμοποιήσουν για να αποδείξουν στους πολίτες ότι είναι σε θέση να αντιληφθούν, – με αφορμή τα πνευματικά δικαιώματα είναι ικανοί να υπερασπίζονται το υπέρτερο συμφέρον.

Τελειώνοντας. Πολλοί, σ’ αυτήν την υπόθεση, είναι αυτοί που έχουν παίξει ρόλο ασφαλιστή – πουλάνε φόβο. Λένε "θα κλείσει η ΑΕΠΙ  κι ότι δεν θα υπάρχει αύριο ο μηχανισμός είσπραξης διανομής" – ο οποίος, ας το πούμε κι αυτό, όπως και τα κτίρια, και ο μηχανισμός μας ανήκουν. Με δικά μας λεφτά γίνανε (λέγεται καθαρά Ε&Υ) και με τα χρέη της ΑΕΠΙ προς εμάς είναι 2 φορές δικά μας.”

Νίκος Ζούδιαρης: Έχουμε το ικανό ανάστημα, αναμένουμε το αντίστοιχο ανάστημα να επιδείξει και η Πολιτεία

Το νέο μας Σωματείο το οποίο ονομάζεται «ΑΣΜΑ 450+» κοιτάζει στο …ΑΠΟ ΔΩ και ΠΕΡΑ. Το επιβάλει η πρωτόγνωρη συσπείρωση όσων είναι σήμερα εδώ κι όσων δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν λόγω γεωγραφικής απόστασης ή λόγω δουλειάς ή άλλου κολλήματος. Ωστόσο, μας γνωστοποίησαν πως πάλλονται μαζί μας τουλάχιστον σε δύο κοινούς στόχους:  Τέρμα στην ομηρία μας από την οικογένεια Ξανθόπουλου και τέρμα στα μεσοβέζικα νομοσχέδια που αφορούν στα πνευματικά δικαιώματα.

Η αριθμητική αναφορά στο 450+ συνιστά την ισχυρότερη Σωματειακή τοποθέτηση μέχρι σήμερα του κλάδου μας κι έχει συμβολική σημασία για εμάς καθώς δηλώνει ρητά την αμετάκλητη ρήξη μας με κάθε τι αδιάφανο που σκιάζει την καθαρότητα του λόγου, του ήχου και του ήθους μας.

Το Σωματείο «ΑΣΜΑ 450+» είναι ανοιχτό σε όλο το ελληνικό ρεπερτόριο. Είναι ανοιχτό σε όλους τους συναδέλφους πλην μόνο εκείνων που υπονόμευσαν το ΜΕΤΡΟΝ όταν, ως μέλη του ΔΣ, συστηματικά δεν σεβάστηκαν την καθοριστική απόφαση της τελευταίας ΓΣ.

Βασική επιδίωξη μας πέραν των αυτονόητων κλαδικών διεκδικήσεων του νέου μας Σωματείου,  τίθεται η πολιτιστική του διαδραστικότητα. Ο ποιητής μας, Αργύρης Χιόνης, λέει: "Από τα νύχια έως την κορυφή του κεφαλιού μετριέται το ύψος. Από εκεί και πάνω, το ανάστημα". Επειδή εμείς εδώ ήδη αποδείξαμε πως έχουμε το ικανό ανάστημα, αναμένουμε το αντίστοιχο ανάστημα να επιδείξει και η Πολιτεία.

* Φωτογραφίες  Γιάννης Βασιλόπουλος