Όταν ο Mark Zuckerberg ήταν ακόμα 14 χρονών, δηλαδή το 1998, η Amazon αγόρασε ένα πολλά υποσχόμενο κοινωνικό δίκτυο, στο οποίο οφείλει εν μέρη την επιτυχία του το Facebook. Το όνομά του; PlanetAll. 

Ads

H πλατφόρμα ήταν το πρώτο κοινωνικό δίκτυο και δημιουργήθηκε από φοιτητές του Harvard με σκοπό τη συγκρότηση μιας μικρής κοινότητας, όπου θα μπορούν να έρχονται σε επαφή φίλοι, συνάδελφοι, συγγενείς και παλιοί συμμαθητές. Ειδικότερα, όταν η Amazon αγόρασε το PlanetAll, ήταν ήδη δύο χρονών και μετρούσε 1,5 εκατ. χρήστες, προσθέτοντας χιλιάδες νέους καθημερινά.

“Το PlanetAll είναι η πιο καινοτόμα πλατφόρμα που έχω δει στο διαδίκτυο”, ανέφερε τότε χαρακτηριστικά σε δήλωση του ο Jeff Bezos, διευθύνων σύμβουλος της Amazon.

Δύο χρόνια αργότερα η ανοδική πορεία της άρχισε να φθίνει και οχτώ χρόνια μετά το Facebook κατέκτησε την πρώτη θέση ανάμεσα στα κοινωνικά δίκτυα.

Ads

Η ιδέα του PlanetAll ξεκίνησε το 1986, όταν ο συνιδρυτής του, Warren Adams, θέλησε να έρθει σε επαφή με κάποιους παλιούς του φίλους. Αφότου τελείωσε το Harvard Business School το 1995, συνάντησε τον μελλοντικό του συνέταιρο Brian Robertson και μαζί προχώρησαν στην υλοποίηση της νέας τους start up επιχείρησης.

Σύμφωνα με το Boston Globe, το 1997 η PlanetAll είχε 340.000 χρήστες και πρόσθετε καθημερινά 7.000 περίπου. Επιπλέον, σχεδόν το ένα τρίτο των χρηστών ήταν από τη Β. Αμερική. Εκείνη τη χρονιά τα καθαρά έσοδα ήταν 500.000 δολάρια, ενώ το ίδιο καλοκαίρι η εταιρεία αύξησε κατά 4,5 εκατ. δολάρια τα κεφάλαιά της από επενδυτές.

Οι χρήστες χρησιμοποιούσαν την εφαρμογή κυρίως για να βρουν άτομα με τα οποία είχαν χάσει κάθε επαφή, αλλά και για να συνδεθούν με ξένους. Η λειτουργία της προϋπέθετε την εγγραφή και τη δημιουργία ενός προφίλ, όπου συμπληρώνονταν πληροφορίες όπως η ηλικία, το ονοματεπώνυμο, το επάγγελμα και τα χόμπι. Παράλληλα μπορούσε κανείς να στείλει μηνύματα στους άλλους χρήστες, να λαμβάνει ειδοποιήσεις για γενέθλια και για διάφορα events, καθώς και να γίνεται μέλος σε διάφορα γκρουπ. Σας θυμίζει κάτι;

Η Αmazon είδε τότε το PlanetAll σαν μία πολύ καλή επιχειρηματική κίνηση και το αγόρασε για 90 εκατ. δολάρια. Ο Jeff Bezos είχε αρνηθεί τις φήμες ότι η Amazon θα μετατρεπόταν σε ένα portal με email και ειδήσεις και επισήμανε ότι ο στόχος ήταν να χρησιμοποιηθεί το PlanetAll για να δημιουργηθεί μια κοινότητα με σταθερούς πελάτες. Παράλληλα η Amazon ήλπιζε να δημιουργήσει μια πλατφόρμα online αγορών.

Το 1999, το κοινωνικό δίκτυο κατάφερε να έχει πάνω από 2 εκατ. χρήστες και 100.000 ομάδες. Αλλά τον Ιούλιο του 2000, η ​​Amazon το έκλεισε και ενσωμάτωσε μερικά από τα χαρακτηριστικά του στα εργαλεία “Φίλοι” και “Αγαπημένα”. Αναφέρεται χαρακτηριστικά σε ένα email προς τους πελάτες της: “Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι ολοκληρώσαμε την ενσωμάτωση των βασικών λειτουργιών του PlanetAll.com σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο στην κύρια ιστοσελίδα μας στο Amazon.com […] Παρόλο που το PlanetAll.com κλείνει, θα εξακολουθείτε να μπορείτε να απολαμβάνετε μερικά από τα εργαλεία που σας βοηθούν να διατηρείτε επαφή με τους φίλους σας”.

Το μοιραίο αυτό λάθος έγινε αντιληπτό στην Amazon οκτώ χρόνια μετά, όταν το 2008 ξεκίνησε η έντονη δραστηριότητα στο MySpace και στο Facebook. Ωστόσο δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι η πλατφόρμα δεν ήταν τόσο λειτουργική και διαδραστική για να συναγωνιστεί με τις υπόλοιπες, αφού δεν υπήρχε chat και δε μπορούσε κανείς να κάνει σχόλια ή να ανεβάσει φωτογραφίες και βίντεο.