Η πινακίδα του Hollywood, που δεσπόζει στα βουνά του Los Angeles, θεωρείται σήμερα το απόλυτο σύμβολο φήμης, δόξας και κινηματογραφικής δημιουργίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Όμως κάποτε αποτελούσε μεγάλο σκάνδαλο για την «πόλη των αγγέλων», που μάλιστα ενοχλούσε τους κατοίκους της. Ποια είναι λοιπόν η ιστορία της περίφημης πινακίδας της σύγχρονης πρωτεύουσας του κινηματογράφου;

Ads

Καλωσήρθατε στη Hollywoodland

Η California για πάρα πολύ καιρό αποτελούσε την επιτομή της υλικής και προσωπικής ολοκλήρωσης για έναν άνθρωπο που κατοικούσε στην Αμερική, και όχι μόνο. Η περιοχή που ξεκίνησε να είναι προορισμός για όσους ήλπιζαν να βρουν χρυσό, μετατράπηκε στα τέλη του 19ου αιώνα σε μία Μέκκα για οποιονδήποτε υπέφερε από πραγματικές ή και εντελώς φανταστικές ασθένειες. Το εύκρατο κλίμα και οι φυσικές πηγές της πολιτείας, διέθεταν σύμφωνα με τους τότε ταξιδιωτικούς οδηγούς «δυνάμεις αποκατάστασης για εξασθενημένες ψυχές».

Έκτοτε, τα αποθέματα χρυσού της περιοχής έχουν εξαντληθεί, ενώ η αναζήτηση τρόπων βελτίωσης της υγείας έχει μετατοπιστεί αλλού. Όμως η ανέγερση της φημισμένης πινακίδας του Χόλιγουντ, το 1923, θα σηματοδοτούσε την έναρξη μιας άλλης περιόδου για την περιοχή, αυτής που ισχύει ακόμα και σήμερα.

Ads

Κατά τη διάρκεια εκείνης της δεκαετίας, μια εταιρία real estate, ένας από τους κύριους μετόχους της οποίας ήταν ο εκδότης των Los Angeles Times, Harry Chandler, δημιούργησε μια μεγάλη πινακίδα σε ένα ανώνυμο τότε βουνό ανάμεσα στους  λόφους του Los Angeles και την κοιλάδα San Fernando.

Η πινακίδα τότε έγραφε πάνω “Hollywoodland”. Οι 40.000 λαμπτήρες που διέθετε και αναβόσβηναν, διαφήμιζαν τότε ένα νέο συγκρότημα κατοικιών, που είχε χτιστεί για να φιλοξενήσει τον όλο και αυξανόμενο πληθυσμό της πόλης. Αυτός είχε υπερδιπλασιαστεί τη δεκαετία του 1920, καθώς η πόλη τραβούσε ανθρώπους από όλη τη χώρα για τις ιδανικές κλιματικές της συνθήκες και τις θέσεις εργασίας που διέθετε.

image

Η πόλη του Hollywood είχε απορροφηθεί από το Los Angeles μόλις μια δεκαετία νωρίτερα. Εκείνη την εποχή, ήταν μια πλούσια περιοχή, που είχε κατακλυστεί με βίαιο τρόπο από τη νεοσύστατη κινηματογραφική βιομηχανία. Στις πλαγιές κάτω από την πινακίδα, υπήρχαν αρχοντικά σπίτια. Η διαφήμιση για τη “Hollywoodland” τόνιζε τότε την αποκλειστικότητα της εγκατάστασης, που θα πρόσφερε μια απόδραση από το νέφος, τη βρωμιά και τους ανεπιθύμητους γείτονες στο κέντρο του Los Angeles.

Η διάσωση της πινακίδας

Η πινακίδα όμως δεν διέθετε τότε το cult υπόβαθρο που γνωρίζουμε σήμερα. Στη δεκαετία του 1930 και του 1940, εμφανίζεται μόνο σε μερικές από τις ταινίες που αφορούσαν το Hollywood ή την κινηματογραφική βιομηχανία εν γένει. Άλλα χαρακτηριστικά σημεία του Hollywood, όπως το εστιατόριο “Brown Derby”, αντιπροσώπευαν τότε τον κινηματογραφικό κόσμο πολύ περισσότερο.

Στη δεκαετία του 1940, το Los Angeles, τόσο ως πόλη όσο και ως σύμβολο, άρχισε να αλλάζει. Ένα πυκνό νέφος εγκαταστάθηκε πάνω από μητρόπολη, το οποίο θα αποτελούσε μάλιστα το ζοφερό, σκοτεινό σκηνικό των ταινιών noir της εποχής, όπως το “The Big Sleep” και “Double Indemnity”. Η πινακίδα, σιγά σιγά αντανακλούσε την αλλαγή της μεγάλης πόλης. Δεδομένου ότι προοριζόταν αρχικά για διαφήμιση, η μονιμότητά της ή η μακροπρόθεσμη σημασία της δεν είχε γίνει μέχρι τότε αντικείμενο συζήτησης.

Η πλαγιά όπου είχε χτιστεί ήταν επικίνδυνα απότομη. Οι εργάτες που την είχαν τοποθετήσει είχαν φτιάξει τα γράμματά της από λεπτό μέταλλο και τα είχαν δέσει πάνω σε τηλεφωνικούς πόλους. Οι δυνατοί άνεμοι όμως μπορούσαν εύκολα να τα καταστρέψουν, και μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1940, είχαν υποστεί τόσες ζημιές, που η πόλη του Los Angeles, πρότεινε την απομάκρυνσή τους, αποκαλώντας τα «επικίνδυνη δημόσια όχληση».

image

Αυτή η αρνητική αντιμετώπιση της πινακίδας άρχισε να αλλάζει το 1949, όταν το εμπορικό επιμελητήριο του Hollywood δήλωσε στην πόλη ότι θα αναλάμβανε την ιδιοκτησία και τη συντήρησή της. Με την αλλαγή αυτή, το “land” θα απομακρυνόταν από το “Hollywoodland”. Θα έλεγε κανείς πως τότε ήταν που γεννήθηκε η πινακίδα του Hollywood που γνωρίζουμε σήμερα.

Όμως, τα έργα βελτίωσης και συντήρησης πραγματοποιήθηκαν σε διαφορετικές φάσεις. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970, είχαν δημιουργηθεί επιτροπές για να σωθεί το σύμβολο, προκειμένου να αποκατασταθεί από τις ακατάστατες εργασίες βαφής του και τις πρόχειρες επισκευές του. Τέλος, το 1978 μια επιτροπή με επικεφαλής τον Hugh Hefner και τον Alice Cooper συγκέντρωσε τα απαραίτητα κεφάλαια – περίπου 27.000 δολάρια ΗΠΑ ανά γράμμα- όχι απλά για να επισκευάσει την πινακίδα, αλλά για να την ξανακτίσει από την αρχή.

Σήμερα τα μεγάλα λευκά γράμματά της αποτελούν μόνιμο σύμβολο στο τοπίο του Los Angeles και έχουν μάλιστα αντικρούσει τις προσπάθειες βανδάλων να μιμηθούν τον σπουδαστή τέχνης, που το 1976, έβαψε τις πινακίδες ώστε να γράφουν “Hollyweed” (weed=κάνναβη, χόρτο στην αγγλική αργκό). Άλλωστε πολλοί είναι αυτοί που κατά καιρούς έχουν επιχειρήσει να απολαύσουν τα δικά τους 15 λεπτά δημοσιότητας, εκμεταλλευόμενοι το απόλυτο σύμβολο φήμης και επιτυχίας.

Με πληροφορίες από το The Conversation