To «This Is America» του Donald Glover (Childish Gambino) είναι αδιαμφισβήτητα το viral των τελευταίων ημερών, καθώς έχει ήδη ξεπεράσει τις 115.000.000 προβολές από τις 5 Μαΐου. Κι όχι άδικα. Αποτελεί την τελευταία ηχηρή απόδειξη ότι η ποπ μουσική μπορεί να προβληματίσει και να περάσει τα δικά της μηνύματα.

Σε σκηνοθεσία του Hiro Murai, το βίντεο κλιπ είναι γεμάτο συμβολισμούς. Σχολιάζει τον ρατσισμό, την αστυνομική βία και την προθυμία της αμερικανικής κοινωνίας να αγνοεί τα εγκλήματα, τον πόνο και τον θάνατο που την περιβάλλουν. Είναι ένα δημιουργικό κατόρθωμα που απαιτεί πολλές προβολές και σκέψεις για να καταλάβεις όλα όσα συμβαίνουν.

Ενώ ο Gambino χορεύει παράλληλα εκτυλίσσονται σκηνές αιματοχυσίας. Το μήνυμα όπως παρατηρούν τα αμερικανικά μέσα είναι σαφές: Η Αμερική είναι ένας τόπος όπου οι μαύροι εκδιώκονται, πυροβολούνται εν ψυχρώ και την ίδια στιγμή χορεύουν και τραγουδούν για να αποσπάσουν λίγη προσοχή ενώ η χώρα μετατρέπεται σε σφαγείο. Η Αμερική είναι ένα δωμάτιο στο οποίο η βία και η διασκέδαση συμβαίνουν ταυτόχρονα και το ερώτημα είναι τι επιλέγει να δει ο θεατής. Ένας ξέφρενος χορός ενώ ο κόσμος γύρω καταρρέει, όπως ακριβώς και στο βίντεο κλιπ. Ένα κατηγορώ των αμερικανικών αντιφάσεων.

Το ερώτημα που θέτει είναι πως μπορείς να χορεύεις όταν συμβαίνει αυτό το πανδαιμόνιο γύρω σου; Ένας εσωτερικός αγώνας ξεκινά στο μυαλό του θεατή, ο οποίος ταλαντεύεται ανάμεσα στη χαρά και τη φρίκη. Παράλληλα, στο τραγούδι κάθε λέξη στιχουργικά έχει κάποιο νόημα που παίρνει από το βίντεο.

Όπως ανέφερε στο Saturday Night Live, όπου παρουσίασε για πρώτη φορά το «This Is America», ο Glover είναι γνωστός για τρεις διαφορετικούς λόγους: τραγουδιστής ως Childish Gambino, ηθοποιός (στο Community και στην νέα ταινία Star Wars) και σκηνοθέτης της δραματικής ταινίας Ατλάντα. «Αυτή είναι η Αμερική. Κι έχει πολλές αντιθέσεις», ανέφερε.

Τα μηνύματα στο βιντεοκλίπ του Childish Gambino

Ο άνδρας που εμφανίζεται να παίζει την κιθάρα

Στην αρχή του βίντεο ένας άνδρας που μοιάζει με τον πατέρα του Trayvon Martin - που απεικονίζεται από τον Calvin The Second - να παίζει κιθάρα. Πρόκειται για μια αναφορά στον 17χρονο Martin, που δολοφονήθηκε εν ψυχρώ στη Φλόριντα από τον George Zimmerman το 2012. Ο George Zimmerman ανήκε στην «neighborhood watch», μια παραστρατιωτική ομάδα πολιτών. 

Ο Glover πυροβολεί έναν άνδρα κάνοντας την «πόζα του Jim Crow»

Ο άνδρας που έπαιζε κιθάρα επιστρέφει στη σκηνή με μια κουκούλα που καλύπτει το κεφάλι του, την ώρα που ο Glover τον πυροβολεί ενώ πρώτα έχει πάρε την «πόζα του Jim Crow». Ο Jim Crow ήταν ένας χαρακτήρας-καρικατούρα στο νούμερο του αμερικανού κωμικού Thomas «Daddy» Rice. Το τραγουδάκι που έφτιαξε ο Rice στις αρχές του 1830 λεγόταν Jump Jim Crow και ο μύθος θέλει ως έμπνευση να υπήρξε ο χορός και το τραγούδι ενός κινητικά ανάπηρου αφρικανού σκλάβου, του Jim Cuff ή Jim Crow.

Ο όρος Jim Crow ήταν συνώνυμος του nigger, σε μια πιο ελαφριά εκδοχή. Μετά το τέλος του αμερικανικού εμφυλίου έδωσε το όνομα του στους ρατσιστικούς νόμους που πέρασαν στο νότο, στερώντας συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα από τους μαύρους πολίτες.

Το κόκκινο πανί

Στο βίντεο κλιπ ο Glover τοποθετεί το όπλο με το οποίο μόλις πυροβόλησε έναν άνδρα, ευλαβικά σε ένα κόκκινο πανί. Στόχος του είναι να δείξει ότι τα όπλα έχουν μεγαλύτερη αξία από τους ανθρώπους στην Αμερική. Καθώς το σώμα του νεκρού απομακρύνεται από την σκηνή, ο Glover συνεχίζει να χαμογελά και να χορεύει σαν να μην συνέβη τίποτα κακό, δείχνοντας ότι ένα μαύρο σώμα δεν αξίζει όσο το όπλο που χρησιμοποιήθηκε για τη δολοφονία.

Η δολοφονία της χορωδίας

Ο Glover απευθύνεται για άλλη μια φορά στη βία, πυροβολώντας με το όπλο του μια εκκλησιαστική χορωδία. Πρόκειται για μια αναφορά στην τραγωδία στην Αφρικανική Επισκοπική Εκκλησία Μεθοδιστών στο Τσάρλεστον το 2015, όπου εννέα άνθρωποι δολοφονήθηκαν από την επίθεση ένοπλου λευκού.

Τα παιδιά που χορεύουν

Μια ομάδα παιδιών που χορεύουν γύρω από το Glover αντιπροσωπεύουν τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος αποβλακώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διασκεδάζει, ενώ ο κόσμος γύρω του καταστρέφεται.

Δεν είναι σαφές κατά πόσο είναι ή όχι μια διαφυγή ή ένας μηχανισμός αντιμετώπισης, αλλά είναι ο τρόπος ζωής. Τα παιδιά είναι ντυμένα με στολές που φορούν οι μαθητές της Νότιας Αφρικής και χορεύουν gwara-gwara, έναν παραδοσιακό χορό της χώρας. Ο χορός φαίνεται επίσης να είναι ένας τρόπος προστασίας από το χάος του κόσμου και διατήρησης της υπερηφάνειας τους. 

Παλιά αυτοκίνητα

Στο τέλος του βίντεο κλιπ, εμφανίζονται αυτοκίνητα του ’80 και του ’90. Πρόκειται για μια αναφορά στον έχρωμο Philando Castile ο οποίος δολοφονήθηκε στο αυτοκίνητο του μάρκας Oldsmobile του ’97 από αστυνομικούς, αλλά και μία υπενθύμιση της μακράς ιστορίας προηγούμενων δεκαετιών (σημ. όπως και τα αυτοκίνητα) των θυμάτων αστυνομικής βίας.

Ο κουκουλοφόρος πάνω στο άλογο

Ένας κουκουλοφόρος περνάει στο πίσω μέρος μιας σκηνής του βίντεο κλιπ πάνω σε ένα λευκό άλογο. Είναι πιθανότατα μια αναφορά στους τέσσερις καβαλάρηδες της Αποκάλυψης του Ιωάννη που συμβολίζουν την Κατάκτηση, τον Πόλεμο, τον Λιμό και τον Θάνατο, σηματοδοτώντας τη Θεία Αποκάλυψη ως προάγγελο της Τελικής Κρίσης, δηλαδή το τέλος του κόσμου. Στους τέσσερις καβαλάρηδες προηγείται αυτός με το λευκό άλογο, όπως δηλαδή και στο βίντεο κλιπ.