Η Boeing πούλησε τα δύο αεροσκάφη 737 ΜΑΧ που συνετρίβησαν στην Ινδονησία και την Αιθιοπία, αφήνοντας  πίσω τους 350 νεκρούς, χωρίς δύο πολύ σημαντικά χαρακτηριστικά ασφαλείας. Καθώς οι πιλότοι των καταδικασμένων αεροσκαφών Boeing στην Αιθιοπία και την Ινδονησία πολεμούσαν για να ελέγξουν τα αεροπλάνα τους, δεν είχαν δύο αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά ασφαλείας στα πιλοτήρια. Αυτή είναι η είδηση-βόμβα και την αποκάλυψη έκαναν οι New York Times, ενώ την ίδια ώρα έγινε η πρώτη επιβεβαιωμένη ακύρωση σύμβασης αυτού του είδους με την αμερικανική αεροπορική βιομηχανία.

Ads

Η ινδονησιακή αεροπορική εταιρεία Garuda ανακοίνωσε την ακύρωση μιας παραγγελίας 49 επιβατικών αεροσκαφών μεσαίων αποστάσεων 737 MAX 8 της αμερικανικής Boeing. «Στείλαμε επιστολή στην Μπόινγκ με την οποία ζητάμε να ακυρωθεί η παραγγελία», καθώς «οι επιβάτες της Γκαρούντα απώλεσαν την εμπιστοσύνη τους και δεν θέλουν πλέον να πετούν με MAX», εξήγησε ο Ιχσάν Ρόζαν, εκπρόσωπος του ινδονησιακού εθνικού αερομεταφορέα, στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Μετά βέβαια από τις αποκαλύψεις η εμπιστοσύνη έχε απολεσθεί γενικώς, αφού σύμφωνα με τους New York Times, και όπως αναφέρει η Guardian, η Boeing είχε πουλήσει τα δύο «μοιραία» αεροσκάφη, χωρίς δύο κρίσιμα χαρακτηριστικά ασφαλείας. Πρόκειται για όργανα που ρυθμίζουν την κλίση πτήσης των αεροσκαφών και προειδοποιούν τον πιλότο για τυχόν απώλεια στήριξης.

Αυτά αφορούν μια ένδειξη για τη «γωνία προσβολής» της πτήσης που εμφανίζει τις ενδείξεις από δύο αισθητήρες και μια «λυχνία διένεξης» που ενεργοποιείται αν οι αισθητήρες αυτοί βρίσκονται σε αντίθεση. Σύμφωνα με ειδικούς του τομέα των αερομεταφορών, η τοποθέτηση αυτών των συστημάτων είναι κρίσιμης σημασίας, ενώ το κόστος της εγκατάστασης τους είναι ελάχιστο.

Ads

Υπεύθυνος όμως για την αναβάθμιση των αεροσκαφών με τα χαρακτηριστικά αυτά είναι η εκάστοτε εταιρεία αερομεταφορέων. Το απίστευτο και τραγικό στην ιστορία είναι ότι αυτά τα ζωτικής σημασίας «εργαλεία» για την ασφάλεια των πτήσεων, είναι προαιρετικά και πωλούνται έξτρα στις αεροπορικές εταιρείες που επιλέγουν αεροπλάνα της Boeing, ως αναβάθμιση.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα, είναι επιλογή των αερομεταφορέων αν θα προβούν στην κίνηση, προσθέτοντας ότι είναι στάνταρ τακτική των κατασκευαστών να χρεώνουν έξτρα για αισθητικές αναβαθμίσεις των σκαφών του, καθώς και για αναβαθμίσεις των συστημάτων αεροπλοΐας.

Σημειώνεται πως οι αρμόδιες εποπτικές Αρχές δεν απαιτούν την αγορά των έξτρα συστημάτων, κάτι το οποίο συμφέρει τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους.

image

Για την Boeing και άλλους κατασκευαστές αεροσκαφών, η πρακτική της χρέωσης για την αναβάθμιση ενός τυποποιημένου αεροπλάνου μπορεί να είναι επικερδής.

Μερικές φορές αυτά τα προαιρετικά χαρακτηριστικά αφορούν την αισθητική ή την άνεση, όπως καθίσματα υψηλής ποιότητας, καλό φωτισμό ή επιπλέον μπάνια. Όμως άλλα χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν συστήματα επικοινωνίας, πλοήγησης ή ασφάλειας και είναι πιο θεμελιώδη για τις δραστηριότητες του αεροσκάφους.

Πολλές αεροπορικές εταιρείες, ιδίως εταιρείες χαμηλού κόστους όπως η Lion Air της Ινδονησίας, επέλεξαν να μην τα αγοράσουν – αφού και οι ρυθμιστικές αρχές δεν τις απαιτούν.

«Είναι κρίσιμα εργαλεία και δεν κοστίζουν σχεδόν τίποτα για την εγκατάσταση των αεροπορικών εταιρειών», δήλωσε ο Bjorn Fehrm, αναλυτής και σύμβουλος της αεροπορίας. «Η Boeing χρεώνει γι ‘αυτά επειδή μπορεί. Αλλά είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια».

Όλο αυτά βέβαια συμβαίνουν στο παρασκήνιο, αφού τόσο η Boeing όσο και οι πελάτες της αεροπορικής εταιρείας έχουν καταβάλει προσπάθειες για να κρατήσουν αυτές τις επιλογές και τις τιμές μακριά από το δημόσιο μάτι.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, παρότι ακόμα δεν έχουν αποσαφηνιστεί τα αίτια των συντριβών της Lion Air και της Ethiopian Airlines, τα στοιχεία από τα«μαύρα κουτιά» των αεροσκαφών δείχνουν σαφής ομοιότητες ανάμεσα στα δύο δυστυχήματα.

Από την πλευρά της η Boeing ανακοίνωσε ότι πρόκειται να τοποθετήσει την προαναφερόμενη «λυχνία διένεξης» στα πιλοτήρια των αεροσκαφών της στο πλαίσιο της επερχόμενης αναβάθμισης λογισμικού που έχει ανακοινώσει για όλα τα 737 ΜΑΧ, ωστόσο οι οικονομικές συνέπειες ξεκίνησαν για τον αμερικανικό γίγαντα αεροναυπηγικής, καθώς η Garuda Indonesia έγινε ο πρώτος αερομεταφορέας που ακύρωσε την αγορά αεροσκαφών 737 ΜΑΧ8, γεγονός που θα της κοστίσει 6 δισεκατομμύρια δολάρια, που όμως δεν θα φέρουν πίσω τους νεκρούς.

image

Τα επίσημα δεδομένα μέχρι τώρα

Τα 371 Boeing 737 Max 8 και Max 9 έχουν καθηλωθεί ύστερα από τα δύο, μέσα σε ένα πεντάμηνο, αεροπορικά δυστυχήματα στην Αιθιοπία και την Ινδονησία, που άφησαν πίσω τους 350 νεκρούς. Έρευνες έχουν ανοίξει στις ΗΠΑ και αλλού, με τους ειδικούς να προσπαθούν να απαντήσουν στο μεγάλο ερώτημα: Φταίει το λογισμικό του αεροσκάφους για τις τραγωδίες;

image

Τι γνωρίζουμε

Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι ανοίγουν έρευνα για τον τρόπο με τον οποίο δόθηκε η άδεια στα Max 737 να πετάξουν.

H Eυρώπη και ο Καναδάς ανακοίνωσαν την Τρίτη ότι θα πραγματοποιήσουν ανεξάρτητους ελέγχους για την πιστοποίηση της ασφάλειας των αεροσκαφών.

Τα μαύρα κουτιά του μοιραίου αεροσκάφους των Αιθιοπικών Αερογραμμών βρίσκονται στα χέρια Γάλλων ερευνητών και οι τελευταίες λέξεις του πιλότου μπορούν να αποκαλύψουν πολλά για τα αίτια της συντριβής.

Η Boeing έχει σταματήσει τις παραδόσεις όλων των MAX σε πελάτες, αλλά δεν έχει σταματήσει την παραγωγή τους. Οι απώλειες στην κεφαλαιοποίησή της υπολογίζονται σε 28 δισ. δολάρια.

Η Boeing υποστηρίζει ότι τα Max είναι ασφαλή, αλλά στηρίζει την απόφαση της αμερικανικής Oμοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορίας (FAA) να τα καθηλώσει.

Οι ερευνητές έχουν βρει ισχυρές ομοιότητες στα δεδομένα των δύο μοιραίων πτήσεων, που αφορούν τον σταθεροποιητή.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι το νέο σύστημα ελέγχου πτήσεων, MCAS, στα αεροσκάφη, που σχεδιάστηκε να σταθεροποιεί βυθίζοντας τη μύτη του αεροσκάφους, ίσως να προκάλεσε τη συντριβή και στις δύο περιπτώσεις, με τους πιλότους να αδυνατούν να το απενεργοποιήσουν ώστε να ανακτήσουν τον έλεγχο του αεροσκάφους οι ίδιοι. Ωστόσο δεν έχει επιβεβαιωθεί με συγκεκριμένα στοιχεία το σενάριο αυτό.

Ο πιλότος των Αιθιοπικών Αερογραμμών δήλωσε προβλήματα εσωτερικού ελέγχου και ζήτησε άδεια επιστροφής λίγα λεπτά με την απογείωση. Ο πιλότος της Lion Air, είχε επίσης υποβάλλει αίτημα επιστροφής λίγο μετά την απογείωση από τη Τζακάρτα.

Η Ινδονησία ανακοίνωσε θα δώσει στη δημοσιότητα την τελική αναφορά των ερευνών για τη συντριβή του αεροσκάφους της Lion Air μεταξύ Ιουλίου και Αυγούστου.

image

Τι θα ακολουθήσει;

Οι Αμερικανοί βουλευτές έχουν πει ότι τα αεροσκάφη μπορεί να μείνουν καθηλωμένα για πολλές εβδομάδες προκειμένου να αναβαθμιστεί και να εγκατασταθεί το λογισμικό. Άλλες χώρες ενδέχεται να τα κρατήσουν καθηλωμένα πολύ περισσότερο.

Το αμερικανικό υπουργείο Μεταφορών θα ελέγξει την διαδικασία πιστοποίησης από την FAA. Aυτό μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της FAA.

H Boeing σχεδιάζει να παρουσιάσει το αναβαθμισμένο λογισμικό σε περίπου μία εβδομάδα.

Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης θα βάλει επίσης στο μικροσκόπιο την FAA. Δεν αποκλείεται τα στελέχη της να κληθούν να καταθέσουν και στο Κογκρέσο.

Ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, σχεδιάζει να προτείνει τον πρώην επικεφαλής της Delta Airlines, Στιβ Ντίκσον, για νέο επικεφαλής της FAA.

Δεν έχουν κατατεθεί αγωγές μετά τα δυστυχήματα. Ωστόσο πολλοί περιμένουν ότι η Boeing θα έρθει αντιμέτωπη με μηνύσεις.

Σε αναμονή βρισκόμαστε και για τα αποτελέσματα των εξετάσεων DNA στις σορούς των επιβατών των Αιθιοπικών Αερογραμμών. Η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει έως και έξι μήνες.