Καθώς οι έρευνες για τα αίτια της πτώσης των δύο Boeing Air Max συνεχίζονται, συγκλονίζουν οι λεπτομέρειες που έρχονται στην επιφάνεια. Συγκεκριμένα, ένα άγνωστο μέχρι σήμερα περιστατικό έρχεται στην επιφάνεια για την πτήση της Lion Air η οποία συνετρίβη τον περασμένο Οκτώβριο με 189 νεκρούς. Μόλις μία ημέρα πριν την συντριβή του αεροσκάφους ένα παρόμοιο περιστατικό έλαβε χώρα, στο συγκεκριμένο αεροσκάφος ευτυχώς χωρίς τραγική εξέλιξη.

Ads

Ενώ η πτήση βρισκόταν σε εξέλιξη το Boeing 737 Max 8, άρχισε να χάνει ύψος. Ένας πιλότος ο οποίος ωστόσο, ήταν εκτός υπηρεσίας, έμελλε να είναι αυτός που εντόπισε το πρόβλημα του αεροσκάφους, απενεργοποίησε ένα δυσλειτουργικό σύστημα ελέγχου πτήσης και αποφεύχθη έτσι μία ακόμα τραγωδία, όπως ανέφεραν στο Bloomberg δύο άτομα που συμμετέχουν στις έρευνες.

Κανείς όμως δεν ενημέρωση για το συγκεκριμένο πρόβλημα τους πιλότους της επόμενης πτήσης με αποτέλεσμα το αεροσκάφος της Lion Air να αντιμετωπίσει ένα παρόμοιο πρόβλημα και να συντριβεί στη θάλασσα της Ιάβας παρασύροντας στο θάνατο 189 επιβάτες.

Η παρουσία ενός τρίτου πιλότου στο θάλαμο διακυβέρνησης στην πτήση από το Μπαλί στην Τζακάρτα δεν συμπεριλαμβανόταν στην έκθεση της Εθνικής Επιτροπής Ασφάλειας των Μεταφορών της 28ης Νοεμβρίου. Ο πιλότος ωστόσο συμβούλεψε το πλήρωμα του αεροσκάφους να ανακόψει τη δύναμη του κινητήρα που οδηγεί τη μύτη του αεροσκάφους προς τα κάτω, μια οδηγία που όλοι οι πιλότοι υποχρεούνται να απομνημονεύσουν.

Ads

Ένα λανθασμένος αισθητήρας η αιτία της πτώσης;

Σύμφωνα με τρεις πηγές οι οποίες άκουσαν τις συνομιλίες που καταγράφονται μεταξύ των πιλότων του Boeing 737 MAX, τις οποίες επικαλείται το Reuters, οι πιλότοι εντόπισαν πως η πτήση παρουσίαζε πρόβλημα, όμως δεν είχαν τον χρόνο για να αντιδράσουν.

Οι ερευνητές που εξετάζουν το δυστύχημα στην Ινδονησία προσπαθούν να καταλάβουν πως ένας υπολογιστής έδωσε ουσιαστικά εντολή στο αεροσκάφος για «βουτιά» εξαιτίας των δεδομένων που έλαβε από ελαττωματικό αισθητήρα.

Επίσης, διερευνούν το αν οι πιλότοι είχαν την κατάλληλη εκπαίδευση για να τα αντιδράσουν όπως έπρεπε σε μία έκτακτη κατάσταση. Είναι η πρώτη φορά που το περιεχόμενο του καταγραφέα συνομιλιών από την πτήση της Lion Air δίνονται στη δημοσιότητα.

Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση του Νοεμβρίου ο κυβερνήτης χειριζόταν το αεροσκάφος και ο δεύτερος πιλότος είχε αναλάβει τον ασύρματο. Δύο λεπτά μετά την απογείωση ο κυβερνήτης ανέφερε πρόβλημα ελέγχου της πτήσης τονίζοντας ότι το αεροπλάνο θα έπρεπε να παραμείνει στα 5.000 πόδια. Ο δεύτερος πιλότος δεν διευκρινίζει το πρόβλημα αλλά πηγή δήλωσε ότι σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν αντληθεί από την καταγραφή των συνομιλιών, έγινε αναφορά εντός του πιλοτηρίου στην ταχύτητα του αέρα.

Ο κυβερνήτης ζήτησε από τον δεύτερο πιλότο να ελέγξει γρήγορα το εγχειρίδιο. Τα επόμενα εννέα λεπτά, σύμφωνα με τις ενδείξεις ο αέρας πάνω από τα φτερά του αεροσκάφους δεν ήταν αρκετά δυνατός ώστε να του επιτρέψει να συνεχίσει να πετάει. Αν και ο πιλότος έδωσε μάχη για να σηκώσει το αεροπλάνο, αυτό, εξαιτίας των λανθασμένων μηνυμάτων που έστελνε ο υπολογιστής, συνέχιζε την καθοδική πορεία.

Τελικά ο κυβερνήτης ζήτησε από τον δεύτερο πιλότο να χειριστεί το αεροσκάφος για να ψάξει ο ίδιος το εγχειρίδιο ωστόσο εκείνος δεν ήταν σε θέση να το ελέγξει. Τα τελευταία δευτερόλεπτα ο κυβερνήτης παρέμεινε σιωπηλός, ενώ ο πρώτος πιλότος ακούστηκε να λέει «ο Θεός είναι μεγάλος».

Η γαλλική υπηρεσία διερεύνησης αεροπορικών δυστυχημάτων, BEA, ανακοίνωσε την Τρίτη πως τα δεδομένα που καταγράφονται από την πτήση της Lion Air έχουν «ξεκάθαρες ομοιότητες» με το πιο πρόσφατο αεροπορικό δυστύχημα της Ethiopian Airlines.