Έντονη αναστάτωση προκλήθηκε στους καλλιτεχνικούς κύκλους, ειδικά μετά την αναβολή της παρουσίασής του πίνακα, Salvador Mundi ή αλλιώς ο Σωτήρας του Κόσμου, από το Λούβρο του Αμπού Ντάμπι.

Ads

Το 2017 ο οίκος Christie’s αποφάσισε να διαθέσει το αστρονομικό ποσό των 450 εκατομμυρίων δολαρίων, προκειμένου να αποκτήσει τον πίνακα που αποδίδεται στο Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Φέτος, ο πίνακας αυτός θα παρουσιαζόταν στο Λούβρο του Αμπού Ντάμπι στις 18 Σεπτεμβρίου, όμως λεπτομέρειες το μουσείο την ανέβαλλε με μία λιτή ανακοίνωση: «Περισσότερες λεπτομέρειες σε λίγες μέρες».

Το μουσείο αφήνει να εννοηθεί πως αν υπάρχουν καθυστερήσεις στην παρουσίαση, αυτές προκύπτουν από την αποκατάσταση του πίνακα και όχι από την αυθεντικότητά του. Άλλωστε τόσο το Λούβρο του Αμπού Ντάμπι όσο και εκείνο του Παρισιού, διαθέτουν όλα τα απαραίτητα μέσα πιστοποίησης της αυθεντικότητας των έργων τέχνης.

Ωστόσο, από τότε άρχισαν να κυκλοφορούν θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με την αυθεντικότητα του έργου. Ο ακαδημαϊκός της Οξφόρδης Matthew Landrus, έγραψε δημοσίως πως το έργο δημιουργήθηκε από κοινού με τον Bernardino Luini, Ιταλό ζωγράφο που είχε συνεργαστεί με τον da Vinci και εν πολλοίς τον αντέγραφε.

Ads

Ο Thomas Campbell, πρώην διευθυντής του μητροπολιτικού μουσείου της Νέας Υόρκης, έγραψε, σχολιάζοντας τη δημοπράτηση: «450 εκατομμύρια; Ελπίζουμε ο αγοραστής να κατανοεί τα ζητήματα περί αυθεντικότητας». Πρόσθεσε δε, πως τα ποσά που έχουν διατεθεί για τη συντήρησή του και αυτά που θα διατεθούν, είναι πάρα πολύ υψηλά.

Ο Campbell παρατήρησε διαφορές στον πίνακα, πριν και μετά τη συντήρησή του. Ο Martin Clayton, επιμελητής των έργων του ζωγράφου στη Βασιλική Βιβλιοθήκη του Κάστρου του Windsor, αναφέρει στον Guardian πως στις φωτογραφίες πριν τη συντήρηση, “ο πίνακας θυμίζει ξεκάθαρα Leonardo”, κάτι που δεν ισχύει για τη μετέπειτα κατάστασή του.

Η αναβολή πάντως έχει αρχίσει πολλές συζητήσεις που φαίνεται ότι θα συνεχιστούν για καιρό. Αξίζει να σημειωθεί ότι το μουσείο του Λούβρου έχει αναγγείλει μια μεγάλη έκθεση για τον Leonardo da Vinci και τα 500 χρόνια από τον θάνατό του, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2020. Το αν ο πίνακας Salvator Mundi περιληφθεί, παραμένει ένα υπαρκτό μυστήριο (μαζί με την αυθεντικότητά του).