Πρόσφατες μελέτες δείχνουν την κατάρρευση της Τουρκίας στο χώρο της διεθνούς ακαδημαϊκής κοινότητας. Οι 68 από τους 196 επικεφαλής των Τουρκικών Πανεπιστημίων δεν έχουν ούτε μία διεθνή επιστημονική δημοσίευση, ενώ οι δημοσιεύσεις των υπόλοιπων είναι ελάχιστες.

Ads

Ο καθηγητής Engin Karadag του Πανεπιστημίου Αντάλια, ειδικός στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ιδρυτής του Εργαστηρίου Πανεπιστημιακών Σπουδών, δημοσίευσε τα πρώτα στοιχεία για την ακαδημαϊκή δραστηριότητα των Προέδρων των Τουρκικών Πανεπιστημίων.

Με βάση τα δεδομένα και τα διεθνή κριτήρια, «Web Of Science» και «Scopus», από την έρευνα προκύπτει πως πάνω από το 1/3 των προέδρων, που διοικούν 44 κρατικά και 24 ιδιωτικά πανεπιστήμια, δεν έχουν κάνει καμία διεθνή δημοσίευση, δεν έχουν ούτε ένα άρθρο δημοσιευμένο σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό. Στους 68 Προέδρους, προστίθενται ακόμη 8, οι 3 από κρατικά πανεπιστήμια και οι 5 από ιδιωτικά, που έχουν μόλις ένα δημοσιευμένο άρθρο σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά.

Το γεγονός αυτό δεν αφορά μόνο την ατομική επίδοση των καθηγητών – προέδρων, καθώς η έρευνα μελετά τις αρνητικές και τις θετικές πτυχές στο σύνολο της Τουρκικής ακαδημαϊκής κοινότητας και την επιρροή των προέδρων στην ποιότητα των τουρκικών πανεπιστημίων.

Ads

Η έρευνα του Engin Karadag αποκαλύπτει μια ακόμη πτυχή της ποιότητας των καθηγητών – προέδρων. Μεταξύ εκείνων που κατάφεραν να έχουν κάποιες δημοσιεύσεις, 71 δεν υπήρξε καμία αναφορά προς το πρόσωπό τους από άλλους καθηγητές του εξωτερικού. Οι 46 από αυτούς διοικούν κρατικά πανεπιστήμια και οι 25 ιδιωτικά.

Επίσης στην έρευνα εξετάζονται οι σχέσεις μεταξύ ακαδημαϊκής επίδοσης των Προέδρων των Πανεπιστημίων και της διδασκαλίας σε αυτά. Οι «ανατολικές κοινωνίες είναι κοινωνίες υπό την ηγεσία ενός ανθρώπου. Ο επικεφαλής μπορεί να μεταμορφώσει ένα ίδρυμα, προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο. Παρατηρήθηκε πως οι καλύτεροι πρόεδροι, μετά από 3 ή 6 χρόνια, μπορούν να επιδράσουν θετικά στα πανεπιστήμιά τους», σημειώνεται στην έκθεση.

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Τουρκία άρχισε να επιδεινώνεται από το στρατιωτικό πραξικόπημα του Σεπτεμβρίου του 1980. Με τη δημιουργία του Ανώτατου Συμβουλίου Παιδείας (ΥΟΚ), μιας ελεγχόμενης από την κυβέρνηση αρχής, τα πανεπιστήμια έχουν χάσει την ακαδημαϊκή, διοικητική και οικονομική τους αυτονομία. Ενώ πριν οι πρόεδροι των Πανεπιστημίων εκλέγονταν από τους καθηγητές, τώρα είναι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο οποίος τους διορίζει. Έτσι επιλέγονται οι «εκλεκτοί» του Προέδρου, όσοι είναι κοντά του και όχι όσοι το αξίζουν. Επιπλέον αρκετές εκατοντάδες ακαδημαϊκοί απολύθηκαν από τα Πανεπιστήμια με ένα απλό διοικητικό διάταγμα ύστερα από την απόπειρα πραξικοπήματος τον Ιούλιο του 2016. Κατηγορήθηκαν για υποστήριξη της τρομοκρατίας ή και συμμετοχή, επειδή εξέφρασαν απόψεις κατά της κυβέρνησης. Ορισμένοι γιατί υπέγραψαν ψηφίσματα που κατήγγειλαν τις στρατιωτικές επιχειρήσεις σε κουρδικές περιοχές. Κάποιοι άλλοι έχασαν τη δουλειά τους με την κατηγορία πως «προσέβαλαν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας», στην πραγματικότητα επειδή επέκριναν το καθεστώς. Πρόκειται για την πιο μαζική εκκαθάριση στην ακαδημαϊκή ιστορία της Τουρκίας, η οποία διεξήχθη χωρίς καν κάποια δικαστική απόφαση.

Η Τουρκία βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση σε όλες τις διεθνείς εκπαιδευτικές κατατάξεις εδώ και περίπου 20 χρόνια. Το εκπαιδευτικό σύστημα, από την πρωτοβάθμια μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση, έχει μεταμορφωθεί με βάση τη διάθεση και τις ιδεολογικές επιλογές της ηγεσίας και ο Ερντογάν βρίσκεται στην εξουσία εδώ και 17 χρόνια. Σε αυτά τα 17 χρόνια οι άλλοτε φοιτητές έχουν πλέον γίνει καθηγητές, ακόμη και πρόεδροι πανεπιστημίων.

* Ο Τούρκος δημοσιογράφος Ραγκίπ Ντουράν, με ρεπορτάζ και αναλύσεις, καταγράφει κάθε Σαββατοκύριακο στο Tvxs.gr,  τις εξελίξεις στην Τουρκία.